Auteur Topic: CD en SACD: wat is het verschil?  (gelezen 2888 keer)

blikjebier

• Burb!
Re: CD en SACD: wat is het verschil?
« Reactie #30 Gepost op: 31 mei 2017, 10:37:56 »
@Ronk,
SACD is niet veel beter dat cd, of praktisch gezien helemaal niet. Het dynamisch bereik is ietsje hoger dan bij de CD, echter ligt het niveau van de CD al boven onze gehoorgrens. Tevens wordt er bij DSD64 op een agressieve manier gebruik gemaakt van noise-shaping, wat inhoud dat de ruis net boven de 20.000 wordt verplaatst. DSD128 is wel beter dan PCM44.1KHz, echter overkill voor wat wij als mens kunnen waarnemen.

Het verschil zit zoals je zelf al aangeeft in de manier van masteren. Er is in het verleden wel eens een wave scan gemaakt van de SACD en CD laag van de hybride disc van Pink Floyd Dark Side Of The Moon.Bleek dat de op de CD laag gewoon heel veel clipping had, dus compressie of andere crap. Een goede CD master zal net zo goed zijn als een SACD master. Daarnaast zijn 90% SACD schrijven gewoon in PCM gemixed, in DSD kan je niet mixen zonder grote verliezen.
Naim CD5i > Naim Nait 5i > Monitor Audio RX1 > Atacama Nexus 5i
En nog een Sony BDP-S570 voor SACD en iPod 4G Photo + dock voor MP3

> Mijn set <

DR SNUGGLES

• **
Re: CD en SACD: wat is het verschil?
« Reactie #31 Gepost op: 23 juni 2017, 18:39:33 »
Op mijn cd speler kan ik omschakelen tussen cd en sacd. Ik meen een verbetering te horen in de sacd stand. Dan klinkt het ruimtelijker en er is meer rust in het geluidsbeeld. Wetenschappelijk gezien volstrekt waardeloos want niet dubbel blind onderzocht etc.