Auteur Topic: BI WIRE aansluiten speakers  (gelezen 11821 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jxl71

  • Gast
BI WIRE aansluiten speakers
« Gepost op: 12 oktober 2009, 14:18:26 »
Ik heb een vraag ik heb vandaag via marktplaats een paar B&W-DM310 speakers gekocht deze kan je ook bi wire aansluiten maar hoe werkt dat precies biwire aansluiting moet ik dit doen via speaker a-b aansluiting .Kan iemand mij mischien vertellen hoe dit in zijn werk gaat en of het veel uitmaakt GR stephan

sterremuur

  • Administrator
  • *****
  • Berichten: 2066
  • Alleen de muziek telt
    • Lichtbij
Re:BI WIRE aansluiten speakers
« Reactie #1 Gepost op: 12 oktober 2009, 14:24:37 »
Maakt volgens mij niks uit.
Gewoon doorverbinden en goede, stevige kabel gebruiken.

chansig

  • *****
  • Berichten: 12508
  • Inhoudsloos poster met ruim 12.500 Posts
Re:BI WIRE aansluiten speakers
« Reactie #2 Gepost op: 12 oktober 2009, 14:26:29 »


Zo dus.

Ik kan je vertellen uit eigen ervaring (en deze wordt gedeeld door een technische onderbouwing) dat je de speaker net zo goed single wire kan aansluiten. Geen klankmatig verschil.

Scheelt je weer speakerkabel...

Gr Hans

tingtong5

  • ***
  • Berichten: 251
Re:BI WIRE aansluiten speakers
« Reactie #3 Gepost op: 12 oktober 2009, 14:33:06 »
Klinkt vaak anders, niet altijd beter echter...

Be tweeter

  • *****
  • Berichten: 9202
  • Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
Re:BI WIRE aansluiten speakers
« Reactie #4 Gepost op: 12 oktober 2009, 14:35:25 »
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat je het geld beter in je zak kunt houden.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

vtuinen

  • **
  • Berichten: 167
Re:BI WIRE aansluiten speakers
« Reactie #5 Gepost op: 12 oktober 2009, 15:00:16 »
Bi-wire heb ik geen verschil kunnen horen
Bi-ampen (wat dus ook met de twee terminals in je luidsprekers kan) kan wel een verschil maken. Daarvoor dien je echter wel een extra eindtrap te hebben.
Arcam - Audio Physic + Meridian - Dali

jxl71

  • Gast
Re:BI WIRE aansluiten speakers
« Reactie #6 Gepost op: 12 oktober 2009, 15:52:01 »
Oke bedankt nu heb ik ook gehoord dat het wel b eter is om de verbindingsplaatjes te vervangen door een stuk kabel is dat ook zo

jk-123

  • Gast
Re:BI WIRE aansluiten speakers
« Reactie #7 Gepost op: 12 oktober 2009, 15:56:56 »
Oke bedankt nu heb ik ook gehoord dat het wel b eter is om de verbindingsplaatjes te vervangen door een stuk kabel is dat ook zo
Ook onzin.....

jxl71

  • Gast
Re:BI WIRE aansluiten speakers
« Reactie #8 Gepost op: 12 oktober 2009, 16:10:23 »
Oke dat weet ik dan ook weer hou ik het lekker aangesloten zoals het nu is

Chasepoes

  • Gast
Re:BI WIRE aansluiten speakers
« Reactie #9 Gepost op: 12 oktober 2009, 16:40:22 »
Oke bedankt nu heb ik ook gehoord dat het wel b eter is om de verbindingsplaatjes te vervangen door een stuk kabel is dat ook zo

Oke bedankt nu heb ik ook gehoord dat het wel b eter is om de verbindingsplaatjes te vervangen door een stuk kabel is dat ook zo
Ook onzin.....

Het is niet helemaal onzin. Op zich qua geluid maakt het echt geen ene drol uit. Maar ik heb het bij mijn oude speakers gehad at de plaatjes wat gingen corroderen en daardoor geen goed contact maakten. Dat probleem was met een paar kabeltjes eenvoudig opgelost. (ik kon ook de plaatjes een beetje opschuren, maar daarna ging het corroderen nog sneller).

Maar goed, kabelstekkers kunnen natuurlijk ook corroderen.

Ruud13

  • *****
  • Berichten: 9031
Re:BI WIRE aansluiten speakers
« Reactie #10 Gepost op: 15 oktober 2009, 01:36:25 »
Oke bedankt nu heb ik ook gehoord dat het wel b eter is om de verbindingsplaatjes te vervangen door een stuk kabel is dat ook zo

Oke bedankt nu heb ik ook gehoord dat het wel b eter is om de verbindingsplaatjes te vervangen door een stuk kabel is dat ook zo
Ook onzin.....

Het is niet helemaal onzin. Op zich qua geluid maakt het echt geen ene drol uit. Maar ik heb het bij mijn oude speakers gehad at de plaatjes wat gingen corroderen en daardoor geen goed contact maakten. Dat probleem was met een paar kabeltjes eenvoudig opgelost. (ik kon ook de plaatjes een beetje opschuren, maar daarna ging het corroderen nog sneller).

Maar goed, kabelstekkers kunnen natuurlijk ook corroderen.

De meeste verbindingsstripjes zijn van messing dat vernikkeld is. Het nikkel wil wel een aanslaan maar als het onder de aansluitklemmen zit die goed stevig zijn aangedraaid zal het op de contactvlakken niet oxideren omdat er op die plekken geen lucht bij kan. Als dus de vernikkelde plaatjes aanslaan - er zeg maar dof uit gaan zien - is er niets aan de hand want het laagje oxide is maar heel dun en de geleiding vindt gewoon plaats via het niet-geoxideerde metaal onder het oxidelaagje. Dat is dan een deel van de nikkellaag maar natuurlijk vooral via het onderliggende messing. Het slechtste wat je kunt doen is de plaatjes opschuren. Het ziet er dan weliswaar schoon uit maar je schuurt dan de beschermende nikkellaag weg en dan komt het veel minder edele messing tevoorschijn en dat oxideert een stuk makkelijker en vormt ook een stuk minder mooie verbinding op contacten die wel vernikkeld zijn. Maak dus de plaatjes en de contacten goed schoon en klem de plaatjes stevig tussen de contacten en laat e.a. verder helemaal met rust ook al komt er op het nikkel een dof oxidelaagje. Als dat oxidelaagje een bepaalde dikte heeft - en je praat dan over onderdelen van een micron - dan gaat het oxideren niet verder dus laat de oxidelaag ter bescherming van het blanke metaal eronder gewoon zitten. Bij voldoende druk op de contactvlakken blijven die mooi blank.

Zijn de plaatjes verguld en geldt dat ook voor de aansluitklemmen dan hoef je je helemaal geen zorgen te maken want goud oxideert niet aan de lucht onder normaal voorkomende omstandigheden.

Inderdaad oxideren kabelstekkers ook maar daar treedt hetzelfde verschijnsel op: op de contactvlakken treedt geen oxidatie op omdat er op die plek geen zuurstof bij kan komen. Niet zelden zijn de contactvlakken klein maar talrijk en als de contactdruk voldoende hoog en stabiel is, zal de overgangsweerstand voldoende laag en constant zijn. Ook hier luidt het devies: schuur nooit aan de stekkers want het contact wordt er alleen maar beroerder op.

Chasepoes

  • Gast
Re:BI WIRE aansluiten speakers
« Reactie #11 Gepost op: 15 oktober 2009, 17:39:21 »
Ok. Dank je voor de tip!. Die van mij waren overigens gewoon van messing, zonder vernikkeling of wat dan ook. Op een gegeven moment viel het hoog uit bij een luidspreker. het opschuren van het plaatje verhielp toen het euvel. Ze zullen wel niet vast genoeg hebben gezeten, waardoor er blijkbaar toch zuurstof bij kon komen. Maar goed, deze speakers heb ik inmiddels ook al lang niet meer.

Maar gewoon even ter info:

Kan het niet zo zijn dat de oxidatie verder vreet, ondanks de strakke verbinding? Als ik kijk naar staal dat roest (bij mijn auto bv  :(), dan roest dat vrolijk verder, ook onder de laklaag door. Als ik dan de boel schoon ga maken om het te herstellen en alle lak en dergelijke verwijder, zie je allerlei roest-adertjes lopen vanaf de plek waar het roesten is begonnen. Dat zou toch bij connectoren\plaatjes ook kunnen? (even daargelaten of het materiaal inderdaad oxideert, waar je bij vergulde contacten geen last van hebt)

Ruud13

  • *****
  • Berichten: 9031
Re:BI WIRE aansluiten speakers
« Reactie #12 Gepost op: 15 oktober 2009, 22:39:39 »
Ok. Dank je voor de tip!. Die van mij waren overigens gewoon van messing, zonder vernikkeling of wat dan ook. Op een gegeven moment viel het hoog uit bij een luidspreker. het opschuren van het plaatje verhielp toen het euvel. Ze zullen wel niet vast genoeg hebben gezeten, waardoor er blijkbaar toch zuurstof bij kon komen. Maar goed, deze speakers heb ik inmiddels ook al lang niet meer.

Maar gewoon even ter info:

Kan het niet zo zijn dat de oxidatie verder vreet, ondanks de strakke verbinding? Als ik kijk naar staal dat roest (bij mijn auto bv  :(), dan roest dat vrolijk verder, ook onder de laklaag door. Als ik dan de boel schoon ga maken om het te herstellen en alle lak en dergelijke verwijder, zie je allerlei roest-adertjes lopen vanaf de plek waar het roesten is begonnen. Dat zou toch bij connectoren\plaatjes ook kunnen? (even daargelaten of het materiaal inderdaad oxideert, waar je bij vergulde contacten geen last van hebt)

Of iets ja dan nee verder oxideert hangt af van het materiaal. Zo oxideert ijzer in een draad op den duur wel helemaal door maar doet koper dat bijvoorbeeld niet. Bij koperdraad ontstaat op het blanke oppervlak een dunne oxidelaag waarna op een gegeven moment het oxideren stopt omdat de zuurstof er dan niet meer bij het onder de oxidelaag liggende koper kan komen. Verder is het zo dat als je blank koper tussen koper klemt, kan er geen zuurstof tussen de contactvlakken komen en daar oxideert het koper dan ook niet. IJzer kun je ook op die manier inklemmen maar daar komt dan uiteindelijk wel de zuurstof ook tussen de contactvlakken omdat roest de doorgang voor de zuurstof niet afsluit. Je gaf een goed voorbeeld van roestend ijzer onder de lak door. Als de beschermlaag niet 100% afsluit en er dus toch zuurstof bij het ijzer kan komen "vreet" zich dat onmiddellijk een weg verder.

Chasepoes

  • Gast
Re:BI WIRE aansluiten speakers
« Reactie #13 Gepost op: 16 oktober 2009, 01:40:46 »
Ok. duidelijk! Het gaat er dus om of de gevormde oxide-laag zuurstof doorlatend is of niet.

Tsxhjaa, daarvoor zou ik in mijn scheikundeboekje moeten duiken om te kijken bij wel materiaal dat wel en niet het geval is. Maar goed, was ook meer een puur theoretische vraag.

Bedankt voor je uitleg.

rob joosten

  • Gast
Re:BI WIRE aansluiten speakers
« Reactie #14 Gepost op: 27 oktober 2009, 06:28:43 »
wat een gedoe hier over dat be wire annsluiten .alleen negatiefe reakties.ik zal mijn ervaring vertellen .ik heb de magnat quantum 508 luidsprekers en heb deze bewire aangesloten.
Dit houd in draaden van speakers a naar lage tonen ,of hoge tonen zoals je wilt.speakers b draden naar lage tonen of hoge toenen .ik heb speakers a de lage tonen bij .links en rechts.
speakers b de hoge tonen links en rechts .tja ik heb het eerst normaal geprobeert klonk mooi ,daarna bewire en ja ik hoorde wel degelijk verschil.
Ik weet niet hoe of wat maar de luidspreaker komt dan beter tot zijn recht.
alhoewel mensen op dit forum het wel weer zullenbestrijden .
waarom zou je niet be wire doen als dat kan.
uiteindelijk gaat het over de verbindingsplaatjes en oxideren ervan dat was niet zijn vraag hij vroeg iets over be wire.