Auteur Topic: Hoe Klinkt De Moderne Muziek????  (gelezen 3263 keer)

Huub1980

• **
  • B&W fan
Hoe Klinkt De Moderne Muziek????
« Gepost op: 10 februari 2012, 02:24:51 »
Wat ik een beetje mis in dit deel van het forum is toch wel de Recencies van moderne muziek (zoals dit forum deel ook heet)

Ik ben namelijk heel benieuwd hoe de albums van de hedendaagse artiesten klinken en wat kenners van productie enz erover te zeggen hebben.
We hebben het dan over artiesten als; Coldplay (hele reeks albums), Kings of Leon, Snowpatrol, etc.
Ook ben ik benieuwd wat men kan vertellen over de laatste albums van Foo Fighters, Red Hot Chilli Peppers enz.
En Adele bv is dat ook zo kapot gemasterd? Ik heb er nog niet zo veel verstand van, ik ben er inderdaad na vergelijk achter gekomen dat het laatste Metallica Album heel slecht klinkt.
Noem eventueel artiesten waar we het niet van verwachten, misschien klinkt het 2de album van Katy Perry wel heel erg goed omdat de producer zijn werk goed heeft gedaan.

Ik mis gewoon de echte recensies hier van de hedendaagse muziek in dit deel, ook om er een beetje achter te komen wat ik echt wel moet kopen en wat misschien niet.
Één van die albums is misschien wel 'The Seldom Seen Kid' van Elbow van een paar jaar geleden, welke ik vond in een top30 van goed klinkende albums.

Als ik een beetje door heb waar ik een beetje op moet letten waarom een album goed of slecht klinkt zal ik wel proberen hier recensies te plaatsen van nieuwe albums.

Cheers,
Huub
B&W 802 - Classé CP800 - Classé CA2300 - NAD M50

jk-123

• Audiofiel in wording
    • Hififreaks
Re:Hoe Klinkt De Moderne Muziek????
« Reactie #1 Gepost op: 10 februari 2012, 04:00:18 »
Je moet wat zoeken maar er zijn hier op het forum diverse topics aan gewijdt: Klik, klik, klik en klik. En vergeet vooral  hier niet te kijken. Maar schroom vooral niet om je eigen recensies met ons te delen.

Rinus

« Reactie #2 Gepost op: 15 februari 2012, 12:15:08 »
Ik zet er wel eens heel in het kort bij (in het topic Wat staat er nu op) van wat ik van het album vind. Maar dat is inderdaad nooit een echte recentie. Dat doe ik meestal op RYM of op Musicmeter. daar ga ik dan ook nog wel eens in op het feit of ik het een goede productie vind of niet (dus los gezien van de muziek).
JVC QL-A75 met Audio Technica AT-F3/III MC
Sony CDP-X303ES, Kenwood DP-4090 &  DP-3080
AKAI GX-69 & GX-52 & Sony TC-K790 ES
Hitachi HCA & HMA 8500 MK.II, Kenwood Basic C1 & C2, M1a & Yamaha MX50 & M35
Heco Celan XT 701, Magnat Zero 2, 4, Eltax Monitor III
AKG K 701

Carpe Diem

WvB

• **
« Reactie #3 Gepost op: 15 februari 2012, 22:06:37 »
Sommige artiesten weet je dat ze nooit geweldig zijn afgemixed. Metallica heeft volgens mij nog nooit een fatsoenlijk klinkende CD afgeleverd. En dan hypocriet zeiken over muziek via t internet terwijl je zelf bagger kwaliteit verkoopt.
Editors is bijv. een band waarvan ik de muziek en ook de CD's wel goed vind klinken. "Backroom" en 'Every end has an start" zijn naar mijn idee uitstekend klinkende CD's.
Veel dancemuziek (Prodigy bijv.) is erg plat. Faithless en Moby waren bijv. weer een stuk beter.
Je moet denk ik mazzel hebben met een band dat ze een goeie opname hebben gemaakt en verder zal je er soms doorheen moeten luisteren en gewoon genieten van de muziek.

Rinus

« Reactie #4 Gepost op: 17 februari 2012, 14:37:59 »
Sommige artiesten weet je dat ze nooit geweldig zijn afgemixed. Metallica heeft volgens mij nog nooit een fatsoenlijk klinkende CD afgeleverd. En dan hypocriet zeiken over muziek via t internet terwijl je zelf bagger kwaliteit verkoopt.
Editors is bijv. een band waarvan ik de muziek en ook de CD's wel goed vind klinken. "Backroom" en 'Every end has an start" zijn naar mijn idee uitstekend klinkende CD's.
Veel dancemuziek (Prodigy bijv.) is erg plat. Faithless en Moby waren bijv. weer een stuk beter.
Je moet denk ik mazzel hebben met een band dat ze een goeie opname hebben gemaakt en verder zal je er soms doorheen moeten luisteren en gewoon genieten van de muziek.

Iik vind van The Edfitors het eerste album juist een beetje gruizig klinken, vooral het eerste nummer.  Maar de band, die je avatar is, vind ik wel vaak erg goed klinken. Net zoals Katatonia trouwens. En van Metallica vind ik Load en Reload wel weer erg goed klinken, vooral de drums (toch al een zwak punt bij Metallica).  Load ebn Reload zijn ook wat minder "drukke" albums.
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2012, 14:40:08 door Rinus »
AKG K 701

Carpe Diem

WvB

• **
« Reactie #5 Gepost op: 18 februari 2012, 19:46:25 »

Iik vind van The Edfitors het eerste album juist een beetje gruizig klinken, vooral het eerste nummer.  Maar de band, die je avatar is, vind ik wel vaak erg goed klinken. Net zoals Katatonia trouwens. En van Metallica vind ik Load en Reload wel weer erg goed klinken, vooral de drums (toch al een zwak punt bij Metallica).  Load ebn Reload zijn ook wat minder "drukke" albums.
Load en Reload zijn juist weer muzikaal hele matige albums.
Opeth klinkt, vooral de latere albums idd zeer goed. Maar dat komt doordat Steven Wilson (Porcupine Tree) zich er meer mee heeft bemoeid.
Eerste album van The Editors heeft een aparte opname stijl waar je aan moet wennen. Maar kan het niet als slecht bestempelen zoals bijv. Death Magnetic (die is echt slecht opgenomen).

MarantzKIPearlLite

• *
« Reactie #6 Gepost op: 20 februari 2012, 15:32:36 »
Snow Patrol en Coldplay zijn onbeluisterbaar op cd. Eigenlijk vind ik beide bands ook enorm saai geworden.

Wat mij betreft Snow Patrol op gebied van mastering één van de zwakste bands ter wereld. Vreemd ... Een mainstreamband met zo'n groot publiek die toegang heeft tot alle prestigieuze opnamestudios die er zo'n zootje van maakt.

Foo Fighters is meestal ook luider, luidst,... alhoewel ik het laatste album net iets beter is (zou het door analoge opname kunnen komen).

Adele is uit op XL ook allesbehalve een label dat bekent staat voor topkwaliteit, maar denk dat 21 net iets beter is dan 19.

Recente releases die wel matig tot heel goed klinken:

- Ane Brun: It All Starts With One
- Fleet Foxes
- PJ Harvey: Let England Shake
- LCD Soundsystem: This Is Happening

Rinus

« Reactie #7 Gepost op: 21 februari 2012, 13:37:47 »
Soms denk je, dat eerste albums van een artiest of band minder zouden moeten klinken dan de latere. Want neestal heeft men dan meer geld, dat dan geinvesteerd kan worden in de opname, mix en productie. Maar dat gaat niet altijd op.

Als ik bijvoorbeeld naar de eerste 2 albums van Tobias Sammet's Avantasia (The metal opera part 1 en 2) luister, zijn die albums veel helderder en ruimtelijker/luchtiger in hun priductie/klankbeeld, dan zijn latere albums, die bij tijd en wijle helemaal dichtgesmeerd zijn. Een band als Edenbridge geeft altijd onwaarschijnlijk veel zorg aan hun producties. Dat doen ze zelf en/of zijn ze zelf bij, tijdens alle fasen. Die klinken dan ook als een klok. Vooral bij complexe muziek (lees met veel lagen aan instrumentatie) is het zo belangrijk, dat alles te plaatsen en te onderscheiden blijft. Bij muziek met een minimale bezetting (singer song-writer, maar ook jazz) valt dat veel minder op. Maar sommige artiesten kunnen zelfs met vrij simpele muziek er al een ratjetoe van maken. En dat heeft niet altijd te maken met de zogenaamde "loudness war".
AKG K 701

Carpe Diem

thur

• You cannot follow me on Twitter!
    • Mijn website: Lauriergracht No. 37
« Reactie #8 Gepost op: 5 juli 2012, 19:57:09 »
[...]

Ik mis gewoon de echte recensies hier van de hedendaagse muziek in dit deel, ook om er een beetje achter te komen wat ik echt wel moet kopen en wat misschien niet.

[...]

Leuk onderwerp.

En om het dan maar meteen af te buigen: er wordt in dit topic ook verwezen naar andere topics, waar het eveneens vooral lijkt te gaan over hoe een album klinkt danwel hoe (goed?) een album is opgenomen.
Dat is op zich zeker een valide onderwerp.

Huub, de TS, zegt hierboven "de echte recensies van de hedendaagse muziek te missen".

Nou, misschien hier in dit topic, maar er zijn oneindig veel sites met goede (en minder goede) recensies van actuele albums.
Erg aardig vind ik de Humo CD reviews! (Gaat helemaal terug tot Syd Barrett (1972)  :D )
En gelukkig (maar deze is uiteraard geheel voor mijn rekening) gaat het zelden of nooit over hoe het album KLINKT.

Natuurlijk is dat niet helemaal (of helemaal niet) onbelangrijk. Ook ik kan enorm genieten van het geluid wat uit mijn Magnepans twinkelt (daarom zo lang gezocht naar mijn geluid: en Magnepan is blijkbaar mijn geluid), maar toch ...

Wat kan mij het nou schelen hoe het is opgenomen?!? Het helpt wel, uiteraard  ;D

Ik luister nu al weken naar mijn Spotify lijstjes, over JBL CONTROL Xtreme boxjes welke aan mijn pc hangen.
Doorlussen naar mijn audio set komt nog wel eens. Geen tijd nu, want er is nog teveel te beluisteren ... .

Zoals deze (Gouden Tip):

Father John Misty – Fear Fun (link naar Spotify).

Groet, Thur

Lauriergracht No. 37. This online Kaleidoscope is fuelled by gallons of Nescafé, some fine Aged Tawny Port, WordPress, a few touches of Healthy Narcissism and Radiohead.

dozo

« Reactie #9 Gepost op: 5 juli 2012, 23:28:23 »
Van alles wat ik de laatste jaren heb gekocht vond ik de vinyl releases van Black eyed peas er zeer positief uitspringen. Vooral the E.N.D. is ondanks dat het best wel een luid album is niet plat gecompresed. Ik vind het zelfs dynamischer klinken dan Bridging the gap uit 2000.

Rinus

« Reactie #10 Gepost op: 6 juli 2012, 09:05:07 »
En we hoeven ook niet al te ver van ons bed te gaan voor albums die goed klinken. De albums van Ayreon zijn meestal ook tot in de puntjers verzorgd.
AKG K 701

Carpe Diem

Martijn W

« Reactie #11 Gepost op: 6 juli 2012, 09:56:16 »
Adele is uit op XL ook allesbehalve een label dat bekent staat voor topkwaliteit, maar denk dat 21 net iets beter is dan 19.

Ja, de vocalen van de Adel tracks die ik geluisterd heb vond ik matig..

thur

« Reactie #12 Gepost op: 6 juli 2012, 19:21:01 »

Wat kan mij het nou schelen hoe het is opgenomen?!? Het helpt wel, uiteraard  ;D

Weer 3 reacties verder ...

Niemand een mening over de relevantie van de kwaliteit van een opname (afgezet tegen de inhoud (muziek / composities / teksten) bedoel ik uiteraard!)?

Een apart topic dan maar? Of toch gewoon "schei toch uit man  ;D " ?

Groet, Thur
Lauriergracht No. 37. This online Kaleidoscope is fuelled by gallons of Nescafé, some fine Aged Tawny Port, WordPress, a few touches of Healthy Narcissism and Radiohead.

jk-123

• Audiofiel in wording
    • Hififreaks
« Reactie #13 Gepost op: 6 juli 2012, 19:36:12 »

Weer 3 reacties verder ...

Niemand een mening over de relevantie van de kwaliteit van een opname (afgezet tegen de inhoud (muziek / composities / teksten) bedoel ik uiteraard!)?

Een apart topic dan maar? Of toch gewoon "schei toch uit man  ;D " ?

Groet, Thur
Ook al is de opname ruk, als de muziek mooi is draai ik het er niet minder om. Als ik bij iemand op luisterbezoek ga neem ik wel een aantal goede opnames mee om een goed beeld te krijgen.
Maar in het genre muziek wat ik leuk vind is het zoeken met een lampje naar goede opnames....

thur

« Reactie #14 Gepost op: 6 juli 2012, 19:42:36 »
Ook al is de opname ruk, als de muziek mooi is draai ik het er niet minder om. Als ik bij iemand op luisterbezoek ga neem ik wel een aantal goede opnames mee om een goed beeld te krijgen.

Ja, dan zijn we alweer klaar  ;D  Helemaal mee eens!

Groet, Thur