Auteur Topic: Slechte Remasters? Hoe herken ik ze?  (gelezen 3920 keer)

KT_88

• De Gooische Matras
  • The cat's meow.
    • http://www.ambulancewens.nl/
Re:Slechte Remasters? Hoe herken ik ze?
« Reactie #15 Gepost op: 21 maart 2012, 14:21:08 »
Ah kijk, die ga ik bestellen als er weer eens wat geld voorbijkomt. Thanks!

Fijn bandje hoor!
De intuitieve geest is een godsgeschenk
en het rationele verstand is een dienaar.
In memoriam mijn lieve Wilma

Frits

• het gaat om de muziek
    • Eigen Saab Viggen site
« Reactie #16 Gepost op: 21 maart 2012, 15:16:19 »
Om op de oorspronkelijke vraag terug te komen: je kunt slechte remasters niet zonder meer herkennen, maar het kan geen kwaad om er op te googlen: met een beetje geluk kun je wel iets op fora e.d. vinden waarop over de geluidskwaliteit van de desbetreffende opname wordt gediscussieerd. Binnen mijn muzieksmaak heb ik goede ervaringen met de Rhino remasters van Yes en de 40th anniversary remasters van King Crimson (voor zover geremasterd door Steven Wilson van Porcupine Tree).
Kenwood DP7060, Dual 510 met Coral MC-88E, Sony TA-F630ESD, A.D.A.M. compact

Door feiten is nog nooit iemand van z'n geloof gevallen (Karel van het Reve)

Huub1980

• **
  • B&W fan
« Reactie #17 Gepost op: 21 maart 2012, 15:37:37 »
Om op de oorspronkelijke vraag terug te komen: je kunt slechte remasters niet zonder meer herkennen, maar het kan geen kwaad om er op te googlen: met een beetje geluk kun je wel iets op fora e.d. vinden waarop over de geluidskwaliteit van de desbetreffende opname wordt gediscussieerd. Binnen mijn muzieksmaak heb ik goede ervaringen met de Rhino remasters van Yes en de 40th anniversary remasters van King Crimson (voor zover geremasterd door Steven Wilson van Porcupine Tree).

Ik ben door mijn verzamelen inderdaad ook geintereseerd geraakt in Yes, heb onderandere een remaster van het album; Close To The Edge, deze is inderdaad van Rhino, en klinkt ook goed. Ze zullen er wel zijn, die goede remasters, je moet het alleen weten denk ik.
Heb ook wel eens gehoord dat je bepaalde labels moet vermijden wat betreft de Loudness Wars...
B&W 802 - Classé CP800 - Classé CA2300 - NAD M50

Rinus

« Reactie #18 Gepost op: 30 maart 2012, 11:05:40 »

Ik heb zelf ook verschillende re-masters staan van Rhino, en die zijn echt goed hoor. Die mensen hebben nog liefde voor de muziek. Brengen vooral mooie compilatie albums uit van artiesten met heel veel info over de desbetreffende artiest in het boekje. De laatste die ik gekocht heb is van Carly Simon - The anthology, en die is ook weer heel mooi geremasterd door Rhino (al in 2002 trouwens). Ook het label Sanctuary remastert heel mooi (brengt veel jaren 70 en 80 werk uit), met vaak mooie expanded etitions (veel bonus werk en ook weer veel info over het album/artiest). Dit label zit wel vooral in de hardrock hoek.  Ook Sony Legacy brengt soms mooie re-masters uit, ook weer vooral compilatie albums.

Daarnaast heb ik het idee, dat als (leden van) de uitvoerende band / artiest zelf betrokken is geweest bij de re-master, dan zit het meestal ook wel snor. Voorbeelden: de re-masters van Status Quo, Eloy, Rory Gallagher. Megadeth, The Doors, enz. Zijn vaak ook nog eens gere-mixt van de originele meersporen tapes (en dan zit je echt biij de bron) en klinken, in mijn oren dan. geweldig.

Maar de enige manier om een slechte re-master te herkennen...zelf luisteren en ook op fora en muziek recentiesites (zoals RYM, Musicmeter maar ook Amazon) lees je over een bepaald gere-mastered album vaak het nodige. qua de geluidskwaliteit. Geldt ook voor klassiieke albums trouwens. Daarvan is ook niet elke re-master heiligmakend. 
« Laatst bewerkt op: 30 maart 2012, 11:25:25 door Rinus »
JVC QL-A75 met Audio Technica AT-F3/III MC
Sony CDP-X303ES, Kenwood DP-4090 &  DP-3080
AKAI GX-69 & GX-52 & Sony TC-K790 ES
Hitachi HCA & HMA 8500 MK.II, Kenwood Basic C1 & C2, M1a & Yamaha MX50 & M35
Heco Celan XT 701, Magnat Zero 2, 4, Eltax Monitor III
AKG K 701

Carpe Diem

JBK

« Reactie #19 Gepost op: 31 maart 2012, 22:26:31 »
Hier is ook veel informatie mbt masters en remasters: http://stevehoffman.tv/forums/

Huub1980

• **
  • B&W fan
« Reactie #20 Gepost op: 10 mei 2012, 09:05:42 »
Voorzover ik bekijk wat ik in mijn bezit heb kwa remasters waar ik niet tevreden over ben komt het Elektra/Asylum label vaak naar voren.
Onder andere de remasters van Hotel California van Eagles, en Running on Empty van Jackson Browne zijn te veel 'aangedikt' en klinken gewoon niet lekker.

Ik zou dus graag 'Running on Empty' welke ook is uitgebracht onder het Rhino label willen vergelijken met het schijfje dat ik op het moment heb.
B&W 802 - Classé CP800 - Classé CA2300 - NAD M50

Vladje

• *
Re: Slechte Remasters? Hoe herken ik ze?
« Reactie #21 Gepost op: 17 april 2013, 01:03:00 »
http://www.dr.loudness-war.info/

voor mij een goede bron van info over welke cd ik nodig heb
Het licht op het einde van de tunnel kan ook een trein zijn.

Jan

« Reactie #22 Gepost op: 19 april 2013, 20:36:08 »
Hoe zit het met remasters van het label Disky?

Han

• Moderator
    • studio
« Reactie #23 Gepost op: 19 april 2013, 23:00:41 »
Ik weet dat Errol Lem lang voor Disky heeft gemastered en die heeft een paar goede oren.
Niets is zeker en zelfs dat niet.

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
« Reactie #24 Gepost op: 13 april 2014, 18:52:47 »

Van "Back to Black" door Amy Winehouse is een Blu-Ray audio-only versie verschenen.
Wie geïnteresseerd is: spaar je zuurverdiende centen.
Platenfirma Universal heeft dezelfde compleet kapotgecomprimeerde rommel die op cd verscheen op Blu-Ray overgeheveld. Er is absoluut geen enkele kwaliteitswinst: dit is gewoon beschamend tot en met! Het ergste is ook nog dat deze BR-audio versie duurder is dan de cd-versie, terwijl ze in helemaal niets beter is. Ik heb het gelukkig niet gekocht, anders had ik me volledig bedrogen gevoeld.

Ronk.

« Reactie #25 Gepost op: 13 april 2014, 20:09:34 »
Hmm dat werkt dus ook al niet,..... zo zonde dit.

Er zal nog veel winst te halen zijn als ze alle mogenlijkheden benutten die te benutten zijn, dan zal er heus nog toekomst zijn voor fysieke geluidsdragers.

Maar nee, het zoveelste prima product gewoon verkwanselen.
« Laatst bewerkt op: 13 april 2014, 20:11:51 door Ronk. »
| Cambridge Audio: 840A V2 - 840C - DVD99 - 640P | Technics: SL1210 MK2 | Epos: M5i | AKG: Q701 |

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
« Reactie #26 Gepost op: 13 april 2014, 21:57:27 »
Het gaat inderdaad om extreme loudness mét clipping in de mastertape!
De producers en engineers leggen hier (klik!) trots uit hoe ze "het perfecte album" creëerden door onder andere de veel te grote dynamiek van Amy's stem in te krimpen, tot 18 dB op sommige frequenties. Om nog maar te zwijgen van het manipuleren van haar stem en allerlei andere instrumenten. Het gevolg: een compleet misbaksel van een album, waarbij van Amy's schitterende stem niet veel overblijft en van de muziek niet veel meer. Dit album klinkt alleen goed op je autoradio, niet op een fatsoenlijke hifi-installatie. Doodjammer!

Han

• Moderator
    • studio
« Reactie #27 Gepost op: 13 april 2014, 23:02:16 »
Ik heb er op geklikt en idd, als je er geen verstand van hebt lijkt het indrukwekkend, maar als je er wel verstand van hebt lees je een berg onzin.

Het beste middel in de hi end audio is nog altijd zo weinig mogelijk troep gebruiken. De oude meesters verstonden de kunst van het anticiperen en hadden de hand op de kanaalfader. Je ziet de zangeres een hap lucht nemen voor de volgende enorme uithaal en je luistert goed en beweegt de fader naar beneden zodat het spul niet gaat oversturen. Dat is een natuurlijke 'compressor/limiter' en ook de klassieke muziek opnametechnici hebben daarvoor de partituur voor zich liggen.

Urei 1176 blackface, dure en beroemde compressor/limiter, maar ik heb hem wel eens binnen gehad en vond het niets bizonders. Distressor, Waves L1 op de timpany, ik moet er niet aan denken.

Een ultramaximizer op de piano, yak. De piano opnemen is een hele kunst op zich en een maximizer strijkt hem glad en maakt het zo hard mogelijk.

Ik heb het veel te vaak meegemaakt dat technici zijn gefocussed op mooie speeltjes met veel lampjes, dure microfoons etcetera, maar waar het werkelijk om gaat, namelijk het geluid en de performance, dat lijkt minder belangrijk. Het ego is te groot geworden voor de spiegel en het doel wordt voorbij gesneld.

Ik heb er geen boodschap meer aan en ga voor het kippenvel.
Niets is zeker en zelfs dat niet.

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.