Auteur Topic: Isolation Podium for speakers  (gelezen 1346 keer)

turbomarco

• Audiofiel .....kuch
Re: Isolation Podium for speakers
« Reactie #30 Gepost op: 28 februari 2017, 23:36:14 »
Een woofer resoneert toch ook onder de 20 Hz ,al neem je een subsonic filter van 24 db/oct @ 15 Hz dan nog resoneert deze .

Ik kan mij dan wel voorstellen dat andere delen in het huis mee gaan resoneren ,en dat hoor je toch ?

edit: een sinus van 10 Hz horen we nog ondanks een redelijk steile subsonic filter ,daarbij horen we geen direct geluid van de subwoofer (behalve het resoneren van peak to peak = Xmax) ,maar het resoneren van onder andere huisdelen .

Dat is voor mij een feit .
« Laatst bewerkt op: 1 maart 2017, 00:05:12 door turbomarco »

diyma

turbomarco

• Audiofiel .....kuch
« Reactie #31 Gepost op: 1 maart 2017, 00:20:32 »
Je moet je alleen afvragen hoeveel invloed trillingen van de vloer uitwerking hebben op je speaker, en of dat ueberhaupt wel hoorbaar is. Mijn inschatting is van 'totaal niet'. Onderbouwing: het trillingsoppervlak van de vloer is heel groot (hele grote conus), en die trilling wordt echt wel overgebracht op de ruimte, daar heb je geen speakers voor nodig.

Daarnaast: onder de 16 Hz is het niet hoorbaar, dus je kunt je speakers wel dapper niet op 3 Hz laten reageren, maar dat was toch al niet hoorbaar.
10 Hz is wel hoorbaar .Althans hier is het waar te nemen .

Zie mijn vorige post .

edit: 3 Hz and up  ;) ,al is dat een heel ruime marge volgens mij .
« Laatst bewerkt op: 1 maart 2017, 00:23:39 door turbomarco »

diyma

Ruud13

« Reactie #32 Gepost op: 1 maart 2017, 02:31:13 »
Een woofer resoneert toch ook onder de 20 Hz ,al neem je een subsonic filter van 24 db/oct @ 15 Hz dan nog resoneert deze .

Ik kan mij dan wel voorstellen dat andere delen in het huis mee gaan resoneren ,en dat hoor je toch ?

edit: een sinus van 10 Hz horen we nog ondanks een redelijk steile subsonic filter ,daarbij horen we geen direct geluid van de subwoofer (behalve het resoneren van peak to peak = Xmax) ,maar het resoneren van onder andere huisdelen .

Dat is voor mij een feit .
`

Het kan dat een woofer onder de 20 hertz resoneert maar de frequentie waarop deze resoneert hangt wel af van de mechanische eigenschappen van de woofer en hangt ook af van de inhoud en opbouw van de behuizing waarin deze is ondergebracht. Als er in de aangesloten versterker een 15 hertz subsonisch filter zit met een helling van 24 dB/octaaf dan zal die woofer bij een voldoende signaal dat dan 20 hertz moet bevatten zeker resoneren.

Het is me niet duidelijk wat je wil zeggen met het geven van deze situatie.

Een sinus van 10 hertz zullen we niet horen als het een zuivere sinus is omdat de toon dan alleen 10 hertz bevat en we er even vanuit gaan dat de woofer zelf niet noemenswaardig vervormd. De reden dat we 10 hertz met weinig vervorming van de woofer niet horen komt omdat ons oor niet lager kan horen dan zo'n 20 hertz. Als de woofer tijdens het weergeven van het 10 hertz signaal blijkt te vervormen - de meeste woofers doen dat - en laten we zeggen afgezien van de grondtoon van 10 hertz daarbij ook nog een component 20 hertz bevat dan zal je die component 20 hertz kunnen horen als deze voldoende sterk is. Hij moet dan zo sterk zijn dat hij boven de gehoordrempel van de oren van de waarnemer uitkomt. Zo'n 2-de harmonische van de grondtoon moet nog vrij sterk zijn wil je hem kunnen horen want zo op de grens is 20 hertz nog maar net in het voor ons hoorbare gebied. Gegeven dit voorbeeld zal door het subsonische filter voor wat de 10 hertz aan de uitgang van de versterker het signaal verzwakt zijn.

Nee je zult niets horen als de resonantiefrequentie van de woofer zich onder de 20 hertz bevindt. Het horen van resoneren van onderdelen - bijvoorbeeld van panelen die zich in je huis bevinden - hangt af van de resonantiefrequentie van die onderdelen. Ook hier geldt weer dat de resonantie van het voorwerp zich dan boven de 20 hertz moet bevinden wil het geluid dat door de resonantie wordt voortgebracht hoorbaar zijn. Ook hier geldt weer dat het voortgebrachte geluid van de resonantie voldoende sterk moet zijn om door ons te kunnen worden gehoord. Lang niet altijd zijn resonanties van spullen - en het maakt dan niet uit wat - ook boven de 20 hertz hoorbaar.

Ruud13

« Reactie #33 Gepost op: 1 maart 2017, 17:19:23 »
10 Hz is wel hoorbaar .Althans hier is het waar te nemen .

Zie mijn vorige post .

edit: 3 Hz and up  ;) ,al is dat een heel ruime marge volgens mij .

Zie mijn vorige post. Een toon van 10 hertz is alleen hoorbaar als er zich naast de toon van 10 hertz hoorbare harmonischen aanwezig zijn die vanzelfsprekend voldoende luid moeten zijn om gehoord te kunnen worden. Jij denkt dat je 10 hertz hoort maar het kan dan in dat geval niet missen dat het geen zuivere sinus van 10 hertz is die dan je trommelvliezen bereikt. De akoestische output van je luidspreker zal namelijk geen kale 10 hertz zijn. Een beetje versterker zal geen moeite hebben met het afdoende vervormingsvrij houden van het aangeboden 10 hertz signaal - er even vanuit gegaan dat dat het aangeboden signaal niet noemenswaard vervormd - maar over het algemeen vervormen de woofers al bij een beetje akoestische output voldoende om de 10 hertz plus dan de harmonischen moeiteloos te kunnen horen.

Doorgaans is 10 hertz flink beneden de resonantiefrequentie van de woofer en als de luidspreker beneden zijn resonantiefrequentie moet weergeven gaat hij al bij relatief geringe akoestische output een behoorlijke prak vervorming produceren. Zeker bij 3 hertz is de grondtoon niet meer om aan te zien en staat het akoestische signaal stijf van de vervorming waardoor je dan zeker wat hoort maar daar is dan ook alles mee gezegd.

Dat voorgaande is overigens niet iets om wakker van te liggen want in de muziek komt geluid van 3 tot zo'n 16 hertz niet voor als je een gigantisch groot Amerikaans pijporgel buiten beschouwing laat. Die overdreven grote pijpenbak heeft een 64 voets stem in het pedaal. Van de C... in het subsubcontraoctaaf resoneert de tong overigens weinig grondtonig bij 8,175 hertz. Daarboven zijn de instrumenten die nog grondtonen in het subcontraoctaaf (16,35 tot 32,7 hertz) kunnen maken. Het gaat dan om diverse soorten synthesizers, bepaalde elektronische- en heel sporadisch om pijporgels en worden de pedaalstemmen erin nog heel veel sporadischer door organisten gekozen. Maar de 32 voets registers bestaan wel ook al zijn ze niet allemaal even grondtonig zoals dat heet en dat bepaalt vanzelfsprekend in welke maten het infra geluid in de C.. (16,35 hertz) tot dan ongeveer Es.. (19,45 hertz) aanwezig is. Boven die frequentie wordt de grondtoon net als de andere tonen hoger dan 20 hertz hoorbaar er natuurlijk even vanuit gegaan dat voor de waarnemer of waarnemers de toon voldoende luid is want voor ons oor heb je bij die lage tonen relatief gesproken al een flink niveau nodig wil je het laag kunnen horen. 

Niet iedereen zal het met mij eens zijn maar van de grondtonen in dat frequentiespectrum hoor je dan de toon niet maar voel je deze wel. Het beste bewijs voor het in staat zijn het geluid lager dan 20 hertz te voelen is naar mijn smaak dat de volheid van de klank verdwijnt zodra je de grondtoon uit de opgenomen tonen van het register - voor zover ze zich dan binnen het spectrum van het infrageluid bevinden - weg filtert. Er viel in deze vanzelfsprekend niet aan te ontkomen dat de invloed van het filter op de harmonischen van de verschillende onhoorbare grondtonen een zekere invloed heeft maar als bij ingeschakeld filter (20 Hz 24 dB/octaaf) muziek werd afgespeeld zonder dat er signaal beneden de 20 hertz in het muzieksignaal zat was de invloed van het filter niet hoorbaar is mijn ervaring.

Eerlijk gezegd wil ik trouwens niet uitsluiten dat bij de beoordeling van de muziek met dan aanwezig infrageluid vanuit de opnames en dat gehoorde minder diep gaan klinken bij ingeschakeld eerdergenoemd filter, er toch invloed van dat filter is op de toonbalans van de laagst gelegen hoorbare harmonischen is. Invloeden die dan erantwoordelijk waren voor het minder diep gaan van de laagste tonen van de 32 voets bazuin in het pedaal van een orgel.

Om betrouwbaar de invloed van het wel of niet aanwezigheid van het infrageluid in de toon te kunnen waarnemen - zeg maar de combinatie van horen en voelen van de toon - zou je zonder dat de tonen boven de 20 hertz in onderlinge samenhang (in o.a. sterkte, fase en samenstelling) ook maar iets veranderen de bijbehorende grondtoon voor het waarnemen van het verschil aan of uit moeten kunnen zetten. Pas dan weet je betrouwbaar of het voelen van de grondtoon aanvult bij het horen van de hoger gelegen boventonen van de pijporgeltongstem opgewekte toon. Maar sorry ik dwaal behoorlijk af van jouw zeggen dat je 10 hertz hoorde en hoop dat ik in elk geval iets gezegd heb - waarschijnlijk in het begin van dit bericht - waar jij wat aan hebt.
« Laatst bewerkt op: 1 maart 2017, 18:22:26 door Ruud13 »

turbomarco

• Audiofiel .....kuch
« Reactie #34 Gepost op: 1 maart 2017, 18:19:16 »
Laat ik het goed formuleren dan ,ik hoorde geen 10 Hz maar bijgeluiden die vermoedelijk uit de poort komt ??

Maar goed ik hecht er verder geen waarde aan want met mijn muziek (rock/pop) is alles beneden 30 Hz pointless.

diyma

Ruud13

« Reactie #35 Gepost op: 1 maart 2017, 20:24:02 »
Laat ik het goed formuleren dan ,ik hoorde geen 10 Hz maar bijgeluiden die vermoedelijk uit de poort komt ??

Maar goed ik hecht er verder geen waarde aan want met mijn muziek (rock/pop) is alles beneden 30 Hz pointless.

Er kunnen bij het zetten van een signaal van 10 hertz op een woofer gemonteerd in een kast met een reflexpoort hoorbare geluiden uit die poort komen. Het is meer uitzondering dan regel dat je niets hoort als er dergelijk lage tonen op luidsprekers worden gezet. 

Redelijk vaak hoor je het erin en eruit komen van lucht via de reflexpijp als de amplitude van de conus flink is maar je kunt ook bijvoorbeeld het trillen of tikken van de bedrading tegen de conus horen. 

johncs

• **
« Reactie #36 Gepost op: 1 maart 2017, 20:32:03 »
Na al die deskundige commentaren zit ik er nu wel aan te denken om die voetjes te bestellen! :think:
Als er zoveel over 'geluld' word moeten ze wel heeeel erg goed zijn, toch?
gr
John

PuNkEnStEiN

• **
« Reactie #37 Gepost op: 2 maart 2017, 18:14:44 »
 ;D
Quad 99CDS ♦ FM ♦ PRE ♦ POW ♦ 21L2 Dual CS420 Synology DS215+
Squeezebox Touch Cambridge DacMagic ♦ Plus ♦ XS Shure SRH840

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
« Reactie #38 Gepost op: 2 maart 2017, 18:25:49 »
Na al die deskundige commentaren zit ik er nu wel aan te denken om die voetjes te bestellen! :think:
Als er zoveel over 'geluld' word moeten ze wel heeeel erg goed zijn, toch?
gr
John
Of ze zijn juist niet goed , want die voetjes zorgen ervoor dat je dakpannen niet naar beneden vallen. Je moet het natuurlijk wel kunnen ''voelen'' 8)
IMF TLS50 met vier maal Wharfedale Laser 100 high/mid drivers en aangepaste filters met Intertechnik Reference caps & coils.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
« Reactie #39 Gepost op: 2 maart 2017, 18:27:04 »
Wanneer je de dakpannen op je kop krijgt. :imao:
IMF TLS50 met vier maal Wharfedale Laser 100 high/mid drivers en aangepaste filters met Intertechnik Reference caps & coils.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

johncs

• **
« Reactie #40 Gepost op: 2 maart 2017, 18:35:15 »
Dakpannen wat zijn dat?
Zijn dat een soort luidsprekers dan :think:

turbomarco

• Audiofiel .....kuch
« Reactie #41 Gepost op: 2 maart 2017, 23:23:32 »
Ik heb hier een overduidelijk voelbaar laag @ 40 Hz ,is ook niet zo moeilijk met een rendement van 98 db/1W  :armswing:

diyma

Ruud13

« Reactie #42 Gepost op: 3 maart 2017, 02:39:53 »
Ik heb hier een overduidelijk voelbaar laag @ 40 Hz ,is ook niet zo moeilijk met een rendement van 98 db/1W  :armswing:

Als je de 40 hertz maar voldoende luid zet - en dat gaat wel met een luidspreker die een gevoeligheid heeft van 98 dB SPL/ 1 watt/1 meter - en je dan niet te ver van de luidspreker afstaat, zal het je denk ik wel lukken om de toon naast horen ook te voelen.

Pimmie1968

• Geluid kun je voelen maar is nooit tastbaar
« Reactie #43 Gepost op: 26 juli 2017, 19:48:50 »
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik enorm veel respect heb voor je Ruud en dat meen ik echt.
Zoveel kennis, woordenschat en geduld die zelfs een Erik-Jan af laat druipen (of is het nou afgaan), daar neem ik echt mijn pet voor af!!  :idol: :idol: :idol: :idol: :idol: :idol: :idol: :idol: :idol: :idol: :idol: :idol: :idol: :idol: :idol: :idol: :idol:
Rotel RC-1090 - Rotel RB-991 - Rotel RCD-991 - HDX-1000 - TDL Studio 4

erikjan

« Reactie #44 Gepost op: 26 juli 2017, 20:11:50 »
Volgens mij moet je (veel) beter lezen.
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric