Auteur Topic: Laser Schietspel  (gelezen 41 keer)

Wim Top

• *
Laser Schietspel
« Gepost op: 8 juni 2017, 21:44:59 »
Ik heb een eenvoudig laser schietspelletje gemaakt, bestaande uit een houten pistool op ongeveer ware grootte met in de loop een rode 5 mW laser uit China ( 0,30/stuk bij banggood.com). Als trekker heb ik een micro switch gebruikt. Via deze micro switch wordt in ruststand een 470 F elco opgeladen tot 6 Volt (2 lithium knoop cellen). Bij het indrukken van de micro switch (de trekker dus) wordt de elco snel ontladen via de laser. Dit geeft een korte (ca. 0,5 sec.) felle licht puls.
Als doel heb ik diverse dierfiguren gebruikt (b.v. een uil of een vos) uitgezaagd in triplex. In deze figuren verwerk ik een LDR (waarop 'geschoten' moet worden) en als ogen gebruik ik zelf knipperende RGB leds (bij Aliexpress voor 0,02/stuk). Deze ogen gaan knipperen als het doel, de LDR, geraakt wordt. Via een potmeter en een paar transistors stuur ik de leds aan. Dit werkt op zich prima en onze kleinkinderen hebben er de grootste lol mee. ECHTER, nu de reden dat ik deze topic post, de LDR is (uiteraard) gevoelig voor omgevingslicht. Je moet dus steeds een instelling zoeken waarbij de doelindicators (de knipperende ogen van b.v. de uil) nog net niet branden. Het zou mooi zijn als ik de schakeling wat minder gevoelig voor daglicht zou kunnen maken. Ik ben al aan het experimenteren met twee LDR's maar heb nog geen goed werkende schakeling gevonden. De gedachte is dat de 2 LDR's beide het zelfde licht 'zien' en op het moment dat n LDR door de laser wordt "aangeschoten" deze plotseling sterk in weerstand gaat dalen. Dit zou m.b.v. een verschilversterker gedetecteerd moeten kunnen worden. De vraag aan het forum is: wie heeft een suggestie om m.b.v. enkele transistoren zo'n schakeling te realiseren. Ik had graag een paar foto's of een schema toegevoegd maar dat lukt me niet. Ik krijg alleen dit:(img) (/img)