Auteur Topic: bi wire verbindingsplaatjes  (gelezen 4306 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Serrano

  • *
  • Berichten: 1
bi wire verbindingsplaatjes
« Gepost op: 11 juni 2017, 23:09:38 »
Goedendag.

Ik heb dit weekend twee mooie Klipsch RF-62 speakers van iemand overgenomen en ik kwam erachter dat de zo geheten 'verbindingplaatjes' tussen de twee aansluit punten op de speakers missen. Hierdoor werkt de tweeter niet maar alleen de woofers. Nou wil ik deze met elkaar verbinden zodat ik met 1 kabel van de speaker naar de versterker alles kan draaien, nou heb ik gelezen dat er hiervoor op een speaker als deze een verbindingsplaatje tussen beide koppelpunten moet zitten om contact te maken en zo de tweeter en de woofer met 1 kabel geluid te laten geven.
Voor de duidelijkheid, ik ben op zoek naar het gouden stukje tussen de koppelpunten op de volgende afbeelding:


Nou kan ik zo'n koppelstuk niet zo snel vinden in een webshop en kwam ik op dit forum terecht op onderstaand topic:
http://www.hififorum.nl/index.php?topic=16606.0

In dit topic heeft iemand het erover om beide connectors te verbinden met een speakerkabel wat niet tot geluidsverlies zou leiden. Nou vroeg ik mij af of dit ook zo is? Weet iemand of ik beide koppelstukken (dus zwart met zwart en rood met rood) met elkaar kan verbinden door een hele korte speakerkabel tussen beide koppelstukken aan te sluiten? En blaas ik hier dan niet de tweeter mee op en/of leidt dit ook niet tot kwaliteitsverlies?

Ik heb een wat oudere Yamaha versterker waar ik geen aparte verbinding op heb om bi-wire speakers aan te sluiten.

Alvast bedankt voor de reacties.

benjamin

  • *****
  • Berichten: 2184
  • Iets wat nergens op lijkt, of niets wat ergens....
Re: bi wire verbindingsplaatjes
« Reactie #1 Gepost op: 11 juni 2017, 23:13:38 »
.
« Laatst bewerkt op: 2 september 2023, 16:14:15 door benjamin »
IMF TLS 50 met Wharfedale Laser 100 25 cm. woofers, 2de orde gefilterd.
Wharfedale Laser 100 dome tweeters, 2de orde.
Magnepan SMGb voor middentonen, 3de orde.
Rank Arena ribbons, 1ste orde; overlap super tweeter.

Rosita RA- 6500 versterker.

erikjan

  • *****
  • Berichten: 4088
Re: bi wire verbindingsplaatjes
« Reactie #2 Gepost op: 12 juni 2017, 06:45:55 »
Gewoon doorverbinden zoals benjamin zegt. Geen enkel probleem, en onmogelijk dat het hoorbaar is. Bi-wiring is flauwekul.
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Raymond1

  • ****
  • Berichten: 869
Re: bi wire verbindingsplaatjes
« Reactie #3 Gepost op: 12 juni 2017, 13:53:36 »
Helemaal geen enkel punt. Dat kan je gewoon doorverbinden met een stukje luidsprekerkabel. In audiofiele kringen wordt zelfs beweerd dat dat zelfs beter is dan de standaard messing plaatjes. En er is geen enkel gevaar dat je wat opblaast. Bij mijn luidsprekers zit het zo:


Gent

  • Modder-eter
  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 8390
    • RF and Microwave Rotary Joints
Re: bi wire verbindingsplaatjes
« Reactie #4 Gepost op: 12 juni 2017, 14:32:45 »


Als je die 'knoppen' los draait, komt er onder een gaatje tevoorschijn in het pennetje waar ze op geschroefd zijn. Je kunt gewoon een stukje draad in dat gat steken en hetzelfde doen met de aansluiting eronder.

Wel dezelfde kleuren met elkaar doorverbinden natuurlijk, dus zwart naar zwart en rood naar rood.
Gewoon goed is goed genoeg     -     Every person is unique .... just like everybody else     -     Nostalgie is ook niet meer wat het geweest is.

Eip

  • *****
  • Berichten: 1463
Re: bi wire verbindingsplaatjes
« Reactie #5 Gepost op: 28 juni 2017, 11:44:47 »
Maakt het nog uit voor het geluid, als je de verbindingsplaatjes vervangt door luidsprekerkabels.
Elac BS 203.2
Marantz SR5023
Marantz CD6006
Panansonic DMP-BDT167

Han

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 9608
    • studio
Re: bi wire verbindingsplaatjes
« Reactie #6 Gepost op: 28 juni 2017, 12:01:25 »
Nee, maakt geen enkel verschil.
Niets is zeker en zelfs dat niet.

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

Mokumer45

  • ****
  • Berichten: 680
  • Een zeer geïnteresseerde 65plusser.
Re: bi wire verbindingsplaatjes
« Reactie #7 Gepost op: 28 juni 2017, 14:46:24 »
Dit is wel zeker!  ;D
Huiskamer: AVR: Sony STR-DN1010, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-505-4 met Shure M97xe of Orto

Ruud13

  • *****
  • Berichten: 9031
Re: bi wire verbindingsplaatjes
« Reactie #8 Gepost op: 30 juni 2017, 02:33:05 »
Maakt het nog uit voor het geluid, als je de verbindingsplaatjes vervangt door luidsprekerkabels.

Ja dat maakt wat uit maar dan moet je op die plek wel flink wat meters luidsprekerkabel gebruiken.