Auteur Topic: Plasma en LCD; iets met bomen en een bos.  (gelezen 3623 keer)

Sjaudio

Re:Plasma en LCD; iets met bomen en een bos.
« Reactie #15 Gepost op: 23 februari 2010, 02:09:34 »
Yamaha AX-396 / Yamaha CDX-496  
Denon TU-380RD / Pioneer DV-380K
B&W DM320

still life

• Beauty in Chaos & Entropy...
« Reactie #16 Gepost op: 23 februari 2010, 09:05:43 »
stelletje nachtbrakers.. >:D

voor je budget heb je een mooi pakket verzameld..
maar het kan idd altijd beter:
Tussen een IR fox via SCART en bijvoorbeeld een IRHD5000c via HDMI zit een berg van verschil en ook de reguliere zenders hebben daar profijt van.

dit is zeker een punt, je samsung zal veel beter presteren via hdmi op 720 lijnen, danwel SD aangesloten op scart  :neenee:
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric...

Marantz SR7005/UD5005 ---> Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Roelof

« Reactie #17 Gepost op: 23 februari 2010, 11:02:16 »
Je zou je TV altijd nog kunnen laten kalibreren.

Sjaudio

« Reactie #18 Gepost op: 23 februari 2010, 15:42:53 »
stelletje nachtbrakers.. >:D

voor je budget heb je een mooi pakket verzameld..
maar het kan idd altijd beter:
Tussen een IR fox via SCART en bijvoorbeeld een IRHD5000c via HDMI zit een berg van verschil en ook de reguliere zenders hebben daar profijt van.

dit is zeker een punt, je samsung zal veel beter presteren via hdmi op 720 lijnen, danwel SD aangesloten op scart  :neenee:

Tja, ik lees op internet dat het weinig verschil maakt tussen scart of hdmi. De ene zegt van wel, de ander van niet..  Hoe moet je er tegenwoordig dan nog wijs uit worden. Bekijken kan ook niet zomaar omdat in elke winkel televisie's voor gemonteerd klaar staan. En die lame-ass verkopers weten ook van niks...

Wat is het verschil tussen LCD en Plasma in jouw optiek?

Verkoper: LCD is gewoon beter, omdat plasma eruit gaat...

???

Ik moest me eigen vragen beantwoorden.. Dus zodoende ben ik maar afgegaan op de beeldkwaliteit die ik mooi vond in combinatie wat mensen zeggen over de Decoders, de IR-Fox blijkt een van de betere decoders te zijn, los van HDMI of niet. Lees ook verhalen dat een goedkopere Samsung met HDTV via hdmi zelfs minder presteert. Ik krijg het idee dat het niet alleen om de aansluiting zelf gaat, maar ook hoe een decoder van binnen is opgebouwd en de kwaliteit daarvan.
B&W DM320

still life

« Reactie #19 Gepost op: 23 februari 2010, 17:36:55 »
dit weet je wsl allemaal,
maar via scart zie je max 576 lijnen, en je plasma kan er 720 weergeven
dit is geen wereld van verschil, maar dan zou je hem dus max benutten..

zelfs op full HD's wordt een setting van 720 veel gebruikt, dit lijkt zowat de sweet spot te zijn,
temeer omdat weinig bronnen voorlopig een echt full HD beeld doorgeven, wordt doorgaans via upscaling bereikt..

aan alles hangt natuurlijk een prijskaartje, denk dat je nu ook wel tevreden zal zijn, het zaakje is tenslotte al in bestelling..

Marantz SR7005/UD5005 ---> Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Sjaudio

« Reactie #20 Gepost op: 23 februari 2010, 20:29:05 »
dit weet je wsl allemaal,
maar via scart zie je max 576 lijnen, en je plasma kan er 720 weergeven
dit is geen wereld van verschil, maar dan zou je hem dus max benutten..

zelfs op full HD's wordt een setting van 720 veel gebruikt, dit lijkt zowat de sweet spot te zijn,
temeer omdat weinig bronnen voorlopig een echt full HD beeld doorgeven, wordt doorgaans via upscaling bereikt..

aan alles hangt natuurlijk een prijskaartje, denk dat je nu ook wel tevreden zal zijn, het zaakje is tenslotte al in bestelling..

Het is toch zo dat je via HDMI alleen bij HD zenders 720 beeld lijnen ziet?
B&W DM320

still life

« Reactie #21 Gepost op: 24 februari 2010, 10:52:23 »
wij hebben een panasonic 37inch plasma, ook hd-ready omdat indertijd full HD schermen niet betaalbaar waren

mijn HD decoder doet aan upscaling voor alle zenders, in vgl met het scart beeld merk ik een veel scherper & mooier beeld
kijk ik naar een HD zender is dat beeld nog scherper, wsl omdat er dan geen upscaling tss zit..
verder doet mijn dvd ook aan upscaling (via hdmi aangesloten op 720p) opnieuw een veel scherper & mooier beeld tov scart

ik ken de hollandse HD-boxen niet, maar dat zal wel overeenstemmen met belgie
dus ik zou zeggen: hdmi is the only way to go!

Sjaudio

« Reactie #22 Gepost op: 24 februari 2010, 16:30:39 »
wij hebben een panasonic 37inch plasma, ook hd-ready omdat indertijd full HD schermen niet betaalbaar waren

mijn HD decoder doet aan upscaling voor alle zenders, in vgl met het scart beeld merk ik een veel scherper & mooier beeld
kijk ik naar een HD zender is dat beeld nog scherper, wsl omdat er dan geen upscaling tss zit..
verder doet mijn dvd ook aan upscaling (via hdmi aangesloten op 720p) opnieuw een veel scherper & mooier beeld tov scart

ik ken de hollandse HD-boxen niet, maar dat zal wel overeenstemmen met belgie
dus ik zou zeggen: hdmi is the only way to go!

Onzin. Omdat jij hdmi hebt, zou scart voor andere mensen niet voldoen? Zo interpreteer je het nu wel namelijk  ;) Laat ik het anders stellen, als ik vrijdag mijn set krijg en sluit het aan, zal dat al een verademing zijn omdat ik nu analoog op een goedkope aldi lcd van 22 inch tv kijk. Omdat ik geen HD decoder heb kan ik dus ook niet weten hoe het er bij MIJ met hdmi uit zou zien. Only way to go is dus de grootste onzin. Plus, in zoverre ik weet doen niet alle hd decorders upscalen bij alle zenders, net zoals dvd-spelers.

Ik zal er meteen bij vertellen dat ik een uitkering krijg van precies 625,49 euro per maand. Vaste lasten zitten op 400 euro en dan heb ik nog niks gegeten, je begrijpt dat het voor mij al een heuze stap is om dit te kunnen veroorloven. De manier zoals jij mensen benadert vind ik dan ook niet helemaal terecht. Vooral de laatste zin dankt daar aan mee.  :)
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2010, 16:35:37 door Sjaudio »
B&W DM320

Roelof

« Reactie #23 Gepost op: 24 februari 2010, 16:39:20 »
Je moet gewoon doen waar je jezelf happy bij voelt en dat is uiteindelijk toch het belangrijkste.

Gent

• Modder-eter
  • Moderator
    • RF and Microwave Rotary Joints
« Reactie #24 Gepost op: 24 februari 2010, 16:47:31 »
My 2 cents

Ik ben het met een eerdere schrijver eens dat HDMI over het algemeen de beste resultaten oplevert. Natuurlijk moet je de bron wel vertellen wat de maximale resolutie is die het scherm aan kan zodat de bron het best mogelijke signaal digitaal op de HDMI bus zet.

Ik heb zelf echter een vervelend probleem met de decoder voor digitale TV. Het geluid dat via de HDMI kabel wordt meegestuurd is ook digitaal ... in de meest letterlijke zin van het woord. Het staat namelijk ofwel helemaal uit of vol open. Ik moet dan met de AB van de TV het volume gaan regelen. De kanalen moest ik dus wisselen via de AB van de decoder en het geluid met de AB van de TV. Dat is uiteraard geen vreten en dus heb ik het anders opgelost.

Ik heb nu de drie component uitgangen van de decoder gebruikt. Ik heb er zelf van RG-59 coax een mooie set kabels gemaakt en het geluid gaat nu via een gewone interlink de TV in. In beeldkwaliteit zie ik geen enkel verschil tussen de component- en de HDMI uitgang. De SCART uitgang daarentegen levert een veel slechter plaatje op.
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2010, 16:57:41 door Gent »
Gewoon goed is goed genoeg     -     Every person is unique .... just like everybody else     -     Nostalgie is ook niet meer wat het geweest is.

Cyrus

• make•believe
  • Alles draait om de eenvoud
« Reactie #25 Gepost op: 24 februari 2010, 17:23:28 »
Component ondersteunt 1080p aan, dus als zowel je broin als je scherm die resolutie ondersteunt, heb je met component ook "gewoon" full-HD. Vandaar dat je met component ongetwijfeld een beter plaatje hebt dan met SCART.
Groeten,
Edwin

Gent

• Modder-eter
  • Moderator
    • RF and Microwave Rotary Joints
« Reactie #26 Gepost op: 24 februari 2010, 17:24:29 »
Klopt als een zwerende vinger. Ik kon met component inderdaad instellen welke resolutie mijn plasma scherm aan kon.
Gewoon goed is goed genoeg     -     Every person is unique .... just like everybody else     -     Nostalgie is ook niet meer wat het geweest is.

Sjaudio

« Reactie #27 Gepost op: 24 februari 2010, 17:41:19 »
Ik zal er toch maar aan moeten geloven, al dat HDMI upscaling gedoe. Het is aan de ene kant wel zonde als je zo'n mooie plasma niet volledig kan benutten.

Het eerste wat er komt is een blu-ray speler. Daarna zal ik voor een HDTV decoder gaan kijken, dit kan altijd nog over een half jaar. Tot die tijd zal het beeld via scart toch niet dramatisch slecht zijn dat ik de tv geneens aan durf te zetten? Zo komt het normaliter wel een beetje over nu...  ;D

Nu we het toch over upgraden hebben.

In me vorige topic hebben sommige van jullie gezien dat ik een dvd 2800mk2 heb gekocht. Nu vraag ik mij af. Als ik een redelijke blu-ray speler koop van om en nabij de 250 a 300 euro.

Bijvoorbeeld een Pioneer BDP-320, zal die qua cd's minder presteren als zo'n dvd2800mk2? Die was 8 jaar geleden 1200 euro, maar ik kan me voorstellen dat de techniek niet stil ligt. Op het htforum zie ik verhalen over de OPPO blu-ray speler die qua dac beter presteerd als een TAG mclaren dvd-speler...

Iemand ervaring met dit soort dingen?

Ps: dat een cd-speler beter klinkt weet ik, maar ik heb liever een all-in-one die gewoon voor alles redelijk goed presteert. Me speakers ( jamo c401 en mordaunt short alumni 9 ) zijn niet echt hoogstaand, klinken gewoon goed, maar zullen niet ZO gedetailleerd zijn dat je enorm veell verschil hoort tussen een bron.

Iemand een tip?

De dvd2800mk2 houden, omdat die beter zal klinken als bijvoorbeeld een Pioneer BDP-320. Of denken jullie dat het verschil qua geluid zo gering is dat het weinig uitmaakt en daardoor beter kan kiezen voor de beeldkwaliteit ( die overigens van de 2800mk2 helemaal niet slecht is hoor ).
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2010, 17:43:51 door Sjaudio »
B&W DM320

still life

« Reactie #28 Gepost op: 25 februari 2010, 11:51:53 »
....
De manier zoals jij mensen benadert vind ik dan ook niet helemaal terecht. Vooral de laatste zin dankt daar aan mee.  :)

kijk,
ik geef enkel advies vanuit mijn ervaring met deze materie, wat jij daarmee doet laat me verder koud,
als jij liever old-skool gaat en oude tech wil bezigen moet je dat zeker doen
had je gezien dat ik reeds een paar x schreef dat je zo ook wel content ging zijn?
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2010, 12:00:46 door still life »

still life

« Reactie #29 Gepost op: 25 februari 2010, 11:59:54 »

Ik heb zelf echter een vervelend probleem met de decoder voor digitale TV. Het geluid dat via de HDMI kabel wordt meegestuurd is ook digitaal ... in de meest letterlijke zin van het woord. Het staat namelijk ofwel helemaal uit of vol open. Ik moet dan met de AB van de TV het volume gaan regelen. De kanalen moest ik dus wisselen via de AB van de decoder en het geluid met de AB van de TV. Dat is uiteraard geen vreten en dus heb ik het anders opgelost.

vond dit ook vervelend, maar de tv kun je ook bedienen via de telenet AB (met het mode knopje)
juiste procedure staat in de handleiding van telenet

edit: ervan uitgaande dat je bij telenet zit natuurlijk..
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2010, 12:35:57 door still life »