Auteur Topic: welke luidspeaker kabel  (gelezen 11710 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

erikjan

  • *****
  • Berichten: 4088
Re: welke luidspeaker kabel
« Reactie #105 Gepost op: 14 december 2016, 21:47:05 »
Misschien moet subbuilder eens kijken naar de wikkeldraad van de luidspreker zelf, en de isolatie daarvan, of naar de aansluitdraden van de luidspreker...
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Be tweeter

  • *****
  • Berichten: 9202
  • Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
Re: welke luidspeaker kabel
« Reactie #106 Gepost op: 15 december 2016, 16:56:21 »
Ik neem de moeite om in te gaan op een verzoek aan technici om in te gaan op een steekwoord (di-elektricum) maar stank voor dank...
Is het soms makkelijker om de zegenrijke werking van een goed di-elektricum bij een ander publiek aan de man te brengen?
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Bert69

  • ****
  • Berichten: 870
Re: welke luidspeaker kabel
« Reactie #107 Gepost op: 15 december 2016, 17:21:02 »
Ik ken wel het woord di-slectisch  ;D

erikjan

  • *****
  • Berichten: 4088
Re: welke luidspeaker kabel
« Reactie #108 Gepost op: 15 december 2016, 17:56:04 »
Had je anders verwacht? Ik niet. Hij weet donders goed dat hij eigenlijk geen idee heeft waar hij het over heeft en dat hij maar wat loopt te roeptoeteren.
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Subbuilder

  • ****
  • Berichten: 810
Re: welke luidspeaker kabel
« Reactie #109 Gepost op: 15 december 2016, 19:38:51 »
Ik neem de moeite om in te gaan op een verzoek aan technici om in te gaan op een steekwoord (di-elektricum) maar stank voor dank...
Is het soms makkelijker om de zegenrijke werking van een goed di-elektricum bij een ander publiek aan de man te brengen?
Och je meent het, Calimero ;) (als we dan toch persoonlijk worden). Je voelt je verongelijkt?
Je antwoorden zijn toch voor de "bühne", want TS heeft al lang geen interesse meer.

"Audiospectrum" zeg je? WTF? Ik dacht toch dat hifi ging om het weergeven van de waarneembare werkelijkheid? En iedereen met een beetje kennis weet toch dat muziekinstrumenten frequenties weergeven ver buiten het zogenaamde audiospectrum. Wat niet wil zeggen dat ze buiten het waarnemingsspectrum liggen... Daar is ook onderzoek naar gedaan en hogere frequenties worden zeker waargenomen, al is dat niet (alleen) door ons oor.
« Laatst bewerkt op: 15 december 2016, 19:41:32 door Subbuilder »
Its not because you can neither hear nor measure it, that the difference ain't clear ... to me!

benjamin

  • *****
  • Berichten: 2184
  • Iets wat nergens op lijkt, of niets wat ergens....
Re: welke luidspeaker kabel
« Reactie #110 Gepost op: 15 december 2016, 20:02:13 »
Och je meent het, Calimero ;) (als we dan toch persoonlijk worden). Je voelt je verongelijkt?
Je antwoorden zijn toch voor de "bühne", want TS heeft al lang geen interesse meer.

"Audiospectrum" zeg je? WTF? Ik dacht toch dat hifi ging om het weergeven van de waarneembare werkelijkheid? En iedereen met een beetje kennis weet toch dat muziekinstrumenten frequenties weergeven ver buiten het zogenaamde audiospectrum. Wat niet wil zeggen dat ze buiten het waarnemingsspectrum liggen... Daar is ook onderzoek naar gedaan en hogere frequenties worden zeker waargenomen, al is dat niet (alleen) door ons oor.

Ja , iets herken ik hiervan , of dat geschreven of ongeschreven bewezen als waarheidsgetrouw wordt aangenomen , laat ik in het midden.

Lang geleden ( opa verteld ) , kwamen er bij ons op de zaak een paar grote luidsprekerboxen binnen , er stond geen merk op , ze waren circa 1,20 meter hoog , en het waren drukkamers met een Leak Sandwich woofer ; een papier conus middentoner van Peerless ( die potjes ) , en een Decca DK -30 ribbon hoorn tweeter.

Van die tweeter was ik behoorlijk onder de indruk , ik weet tot op de dag van vandaag nog heel goed dat in het allerhoogste hoog iets werd 'opgevuld ?'.......iets wat ik daarvoor bij alle speakers ( en dat waren er toen al erg, erg veel ) nog nooit had waargenomen.

Ik kan me nog zo de indruk voor de geest halen die ik toen had , ergens in de aller-aller hoogste frequenties , die misschien niet eens hoorbaar waren , leek het wel alsof het 'goed' zat.

Dit klinkt misschien wat zweverig ; maar die indruk vergeet ik nooit meer.
IMF TLS 50 met Wharfedale Laser 100 25 cm. woofers, 2de orde gefilterd.
Wharfedale Laser 100 dome tweeters, 2de orde.
Magnepan SMGb voor middentonen, 3de orde.
Rank Arena ribbons, 1ste orde; overlap super tweeter.

Rosita RA- 6500 versterker.

Subbuilder

  • ****
  • Berichten: 810
Re: welke luidspeaker kabel
« Reactie #111 Gepost op: 15 december 2016, 20:37:22 »
Er zijn vandaag heel wat "super" of "wideband" tweeters die net dat doen. Een schijnbaar "gat" opvullen. Al is het eerder de fijnste randjes van een aanwezig instrument aanvullen. Als een foto zoals je die vroeger via de telefoonlijn downloade. Eerst onduidelijk, dan wat meer info om op het laatst de fijnste details toe te voegen die het beeld "af" maken. Zo ook het geluidsbeeld.
Its not because you can neither hear nor measure it, that the difference ain't clear ... to me!

erikjan

  • *****
  • Berichten: 4088
Re: welke luidspeaker kabel
« Reactie #112 Gepost op: 15 december 2016, 22:23:17 »
Knap he, zeker met een cd dat het signaal wordt aangevuld tot ver boven het hoorbare gebied.

O? Wat bedoel je? Filter?

Maximum frequentie 21 kHz?

Wie? Nyquist? Nooit van gehoord. Dat is vast niet waar. Mijn oren zijn super goed en ik hoor tot ver boven de 70 kHz.

Wat? Vleermuis? Ik?
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Be tweeter

  • *****
  • Berichten: 9202
  • Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
Re: welke luidspeaker kabel
« Reactie #113 Gepost op: 16 december 2016, 00:40:52 »
Och je meent het, Calimero ;) (als we dan toch persoonlijk worden). Je voelt je verongelijkt?
Je antwoorden zijn toch voor de "bühne", want TS heeft al lang geen interesse meer.

"Audiospectrum" zeg je? WTF? Ik dacht toch dat hifi ging om het weergeven van de waarneembare werkelijkheid? En iedereen met een beetje kennis weet toch dat muziekinstrumenten frequenties weergeven ver buiten het zogenaamde audiospectrum. Wat niet wil zeggen dat ze buiten het waarnemingsspectrum liggen... Daar is ook onderzoek naar gedaan en hogere frequenties worden zeker waargenomen, al is dat niet (alleen) door ons oor.

Ik vond het alleen een beetje apart dat, zolang het om het uitwisselen van leuterkoek ging, je het hoogste woord voerde maar toen het een beetje het diepe inging je nog wél in andere rubrieken reageerde maar hier een beetje stommetje leek te spelen.
Al zou je tot 100 kHz ervaren dan zul je van dat di-elektricum nog niet veel merken maar zoals al aangegeven werd zit de bovengrens voor de meeste software rond de 20 kHz.

« Laatst bewerkt op: 16 december 2016, 07:33:39 door Be tweeter »
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Ruud13

  • *****
  • Berichten: 9031
Re: welke luidspeaker kabel
« Reactie #114 Gepost op: 16 december 2016, 04:17:19 »
Er zijn vandaag heel wat "super" of "wideband" tweeters die net dat doen. Een schijnbaar "gat" opvullen. Al is het eerder de fijnste randjes van een aanwezig instrument aanvullen. Als een foto zoals je die vroeger via de telefoonlijn downloade. Eerst onduidelijk, dan wat meer info om op het laatst de fijnste details toe te voegen die het beeld "af" maken. Zo ook het geluidsbeeld.

Je gaat er geruisloos aan voorbij dat er boven de 21 kHz - helemaal los van het feit of je dat nu wel of niet meer kunt waarnemen - bij laat ik optimistisch zijn 99,99% van de opnameapparaten zowel digitaal als analoog niets meer doorkomt. Niet alleen verzwakt: Nee er zit niets aan boventonen in het audiosignaal boven de 21 kHz. Er is dan alleen wat ruis vanuit de elektronica die niets van doen heeft met het audiosignaal.

Natuurlijk zijn er tweeters die hoger komen dan 21 kHz en ook zijn er diverse onderdelen van zowel de opname- als weergaveketen die in staat zijn om hoger dat 21 kHz onverzwakt door te laten maar wat blijft er dan over van je betoog als zonneklaar blijkt dat die tweeters en genoemde onderdelen in het gebied boven de 21 kHz geen fuck te doen hebben.

Om weer een heel andere reden is het overigens goed dat onderdelen van de opname- en weergaveketen hogere frequenties dan 21 kHz doorlaten. Dat aspect laat ik om het overzichtelijk te houden hier verder buiten beschouwing. Ik noemde de beperking in het frequentiebereik van het audiospectrum voor wat opnemen en weergeven betreft om te benadrukken dat het volstrekt zinloos is om in luidsprekerkabels de isolatie teflon te verkiezen boven pvc vanwege de betere diëlectrische eigenschappen van de kunststof. Weliswaar zijn die eigenschappen beter - zeker van voordeel in bijvoorbeeld de hoogfrequent techniek - maar speelt dat geen enkele rol gegeven de effectieve omvang van het audiofrequentiespectrum voor opnemen en weergeven.

Subbuilder

  • ****
  • Berichten: 810
Re: welke luidspeaker kabel
« Reactie #115 Gepost op: 16 december 2016, 08:05:06 »
Zelfs met 20kHz en lager gaan er in de tweeter harmonischen optreden die correcter weergegeven worden. De harmonischen zijn ook die hogere tonen die bvb een viool zal produceren.
Het verschil speelt evenzeer bij subwoofers. Een driver die vlak loopt tot 250Hz (typische subbas driver), zal nooit perfect kunnen aansluiten bij een monitor op 80Hz. Om volstrekt te integreren moet de bassdriver bij voorkeur vlak lopen tot 1000Hz. Dan pas kan hij "onhoorbaar" ingezet worden zonder de typische nadelen van een sub/sat.
Je kan natuurlijk altijd discussiëren wat voor jou specifiek "perfectie" in weergave is...
Its not because you can neither hear nor measure it, that the difference ain't clear ... to me!

Be tweeter

  • *****
  • Berichten: 9202
  • Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
Re: welke luidspeaker kabel
« Reactie #116 Gepost op: 16 december 2016, 08:24:12 »
Ik mag hopen dat er in een tweeter geen harmonischen optreden!!! Ieder bouwer van luidsprekers zal juist zijn uiterste best doen om het ontstaan van harmonischen in welke driver dan ook te voorkomen.

 :think:

Wat heeft een subdriver met kabels te maken en welk verschil doel je op bij de intro van dat wooferverhaal? Er staat daarvoor namelijk niets van een verschil maar slechts een betoog dat getuigt van de bekendheid met het begrip 'harmonischen' maar niet met wat het nu behelst.
« Laatst bewerkt op: 16 december 2016, 08:44:11 door Be tweeter »
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

erikjan

  • *****
  • Berichten: 4088
Re: welke luidspeaker kabel
« Reactie #117 Gepost op: 16 december 2016, 08:26:00 »
Wat een kolder. Ik mag toch echt hopen dat de tweeter niet zelf harmonischen (op hoorbare (? want > 20 kHz) niveaus) gaat produceren. Dat heet namelijk vervorming.

Ooit gehoord van scherper filteren, bijvoorbeeld met 48 dB/octaaf? Als het filter dan op 80 Hz staat  is er hoegenaamd niets meer over op 160 Hz, laat staan op 1 kHz.

Be tweeter en ik hadden dezelfde gedachte. ;) Het geeft wel het niveau aan waarop gedacht wordt door de persoon.
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Subbuilder

  • ****
  • Berichten: 810
Re: welke luidspeaker kabel
« Reactie #118 Gepost op: 16 december 2016, 08:53:07 »
Neen... het geeft het verschil aan tussen de theoretici en de mensen die elke dag in de praktijk staan van de audioweergave.  ;D
Its not because you can neither hear nor measure it, that the difference ain't clear ... to me!

Be tweeter

  • *****
  • Berichten: 9202
  • Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
Re: welke luidspeaker kabel
« Reactie #119 Gepost op: 16 december 2016, 08:59:24 »
Bekend met de term 'trol'?
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....