Auteur Topic: welke luidspeaker kabel  (gelezen 11710 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Ruud13

  • *****
  • Berichten: 9031
Re: welke luidspeaker kabel
« Reactie #75 Gepost op: 13 december 2016, 15:55:05 »
Men meet verschillen, maar men weet niet wat beter is.
De wetenschap kan ons dus ook niet echt helpen.  ;)

Ik heb het beslist een stuk genuanceerder gezegd: Ik zei o.a.: Dat kabels voor wat bijvoorbeeld de overdrachtskarakteristiek verschillende meetresultaten laten noteren wil nog niet zeggen dat er aan die gevonden verschillen een kwalitatieve betekenis valt te koppelen. Evident is immers - en lees nu alsjeblieft goed - dat je aan nogal wat verschillen in kabels wel degelijk kunt horen welke gegeven een bepaalde situatie beter of slechter is. Ik geef weer even een voorbeeldje om het wat meer tot de verbeelding te laten spreken. Zo kun je bijvoorbeeld gegeven een bepaalde situatie een te dunne kabel gebruiken waardoor je zeg maar het verschil in impedantiewaarde bij verschillende frequenties kunt gaan horen. Er geldt immers een minimale oppervlak van de aderdoorsnede van de geleiders om gegeven de belasting in combinatie met het verloop van de impedantie daarvan voldoende kabelweerstand te hebben. 

Subbuilder

  • ****
  • Berichten: 810
Re: welke luidspeaker kabel
« Reactie #76 Gepost op: 13 december 2016, 17:14:47 »
Je Duits is niet je dat meld je maar mankeert er dan soms ook iets aan je Nederlands? Ik stelde je een duidelijke vraag ( zie: http://www.hififorum.nl/index.php?topic=31047.msg628655#msg628655 ) maar nog steeds antwoord je niet. Waarom niet?
Wel ruud, omdat ik natuurlijk niet wil dat mijn beschrijving van wat een bepaalde kabel "beter" zou doen dan een andere, aanleiding zou geven tot de door jullie non-believers veel genoemde "auto-suggestie".
En grappig dat jullie "bewijzen" willen van mijn bewering dat iets "beter" zou klinken. Als iemand een suggestie doet in de zin van: "ik zou ook eens naar speakers van Audiovector gaan luisteren als ik jouw was...", dan vraag je van zo iemand toch ook niet om wetenschappelijk te bewijzen waarom hij suggereert dat die speakers beter zouden zijn dan de speakers die een vraagsteller op het oog had?
Er zou niet veel meer worden gepost, in dat geval. De gemiddelde forumlezer/hifi liefhebber zou terecht bang worden om "onder de grond gestampt te worden" omwille van zijn opmerking...

... Oh, bedenk ik net bij mezelf... dat IS precies de bedoeling! De orakels van het forum dulden tegenspraak noch autosuggestie.  ???
« Laatst bewerkt op: 13 december 2016, 17:17:31 door Subbuilder »
Its not because you can neither hear nor measure it, that the difference ain't clear ... to me!

Be tweeter

  • *****
  • Berichten: 9202
  • Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
Re: welke luidspeaker kabel
« Reactie #77 Gepost op: 13 december 2016, 17:27:45 »
Gaaaaaaap! Luidsprekers zijn juist weer heel erg verschillend van klank, is het niet op de luister-as dan toch zeker daarbuiten.
Van iemand die zich als een luidsprekerbouwer afficheert zou je toch een zinvollere argumentatie verwachten...
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

benjamin

  • *****
  • Berichten: 2184
  • Iets wat nergens op lijkt, of niets wat ergens....
Re: welke luidspeaker kabel
« Reactie #78 Gepost op: 13 december 2016, 17:37:02 »
Subbuilder , een luidspreker van welke fabrikant dan ook is uniek. Uniek in zijn eigen klank. Elke fabrikant heeft zo zijn eigen visie om naar een bepaalde norm toe te werken.

Die norm is om het oorspronkelijke signaal zo natuurgetrouw mogelijk via de weergever aan de luisteraar te presenteren.
En dat is al sinds jaar en dag de allermoeilijkste opgave gebleken : een weergever bouwen die niets weglaat en niets toevoegt , een weergever die een compleet orkest zo maar levensecht kan presenteren.
Maar ook in plaats van een compleet orkest een acapella koor , of een drumstel , een trombone , of gewoon een levensechte opname van het vuurwerk bij oud en nieuw , om maar wat te noemen.

Feitelijk zijn dus per definitie de versterkers en toebehoren ( kabels bijvoorbeeld ) helemaal niet relevant voor een weergave die in de buurt gaat komen van het origineel.

Edit ; ik zie dat Be tweeter al iets soortgelijks heeft gepost.
IMF TLS 50 met Wharfedale Laser 100 25 cm. woofers, 2de orde gefilterd.
Wharfedale Laser 100 dome tweeters, 2de orde.
Magnepan SMGb voor middentonen, 3de orde.
Rank Arena ribbons, 1ste orde; overlap super tweeter.

Rosita RA- 6500 versterker.

Subbuilder

  • ****
  • Berichten: 810
Re: welke luidspeaker kabel
« Reactie #79 Gepost op: 13 december 2016, 17:54:05 »
@benjamin
Je moet je eigen post er eens op nalezen. Grappig.
Zoals jij het stelt zijn alle speakerbouwers naarstig zoekenden naar de Heilige Graal van de waarheidsgetrouwe weergave doormiddel van de nieuwste technische evoluties op vlak van de wetenschap...
en alle versterkerbouwers, kabel- en accessoire ontwerpers, bronnensmedersq, ... zijn oplichters die de onwetende liefhebbers geld wil afhandig maken door ze te doen geloven dat hun produkt beter is dan een ander.

Zeer objectief verhaal ja. :wacko:
Its not because you can neither hear nor measure it, that the difference ain't clear ... to me!

Be tweeter

  • *****
  • Berichten: 9202
  • Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
Re: welke luidspeaker kabel
« Reactie #80 Gepost op: 13 december 2016, 18:03:45 »
Bij de transducers van elektrisch signaal naar luchtdrukvariaties, een groep apparaten waar ook luidsprekers toe behoren zul je inderdaad de grootste verschillen meten en ook daadwerkelijk horen, daar valt naar mijn idee geen speld tussen te krijgen.

groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

benjamin

  • *****
  • Berichten: 2184
  • Iets wat nergens op lijkt, of niets wat ergens....
Re: welke luidspeaker kabel
« Reactie #81 Gepost op: 13 december 2016, 18:05:32 »
Met de afdeling luidsprekers heb je 100% gelijk , nog steeds zijn waar ook ter wereld luidsprekerontwerpers op zoek naar de Heilige Graal ( mooi omschreven door je , dat moet ik je nageven ).Of dat door de nieuwste bevindingen en evoluties tot stand zou moeten komen , daar heb ik geen idee van.

Met de afdeling versterkers en al helemaal met kabels zitten we al op de toppen van ons kunnen , ik zou niet weten wat daar nog aan te verbeteren valt. Oplichters zijn het zeker niet , vraag aan laten we zeggen een fabrikant als Yamaha ( ik noem maar wat ) , of ze hun beste ingenieurs er op los willen laten om de ultieme versterker te bouwen.

Het eindresultaat zal geen meter beter zijn dan wat tegenwoordig al ruimschoots op de markt verkrijgbaar is.
IMF TLS 50 met Wharfedale Laser 100 25 cm. woofers, 2de orde gefilterd.
Wharfedale Laser 100 dome tweeters, 2de orde.
Magnepan SMGb voor middentonen, 3de orde.
Rank Arena ribbons, 1ste orde; overlap super tweeter.

Rosita RA- 6500 versterker.

Subbuilder

  • ****
  • Berichten: 810
Re: welke luidspeaker kabel
« Reactie #82 Gepost op: 13 december 2016, 18:06:52 »
En om nog even terug te komen op het onderwerp autosuggestie...
Het beste bewijs van die autosuggestie hoor ik zeker maandelijks in de praktijk. Als ik langsga bij een nieuwe klant die voorheen alles online kocht of in een winkel zonder persoonlijke service (aan huis welteverstaan)...
De mantra "2,5mm2 standaard snoer is al wat je nodig hebt" heeft hem ertoe doen besluiten dat zijn set geweldig klinkt. Terwijl ik grote ogen trek bij het kapitaal aan apparatuur dat zo iemand vaak heeft staan, soms ook in een dedicated home theatre. En dan kan ik alleen maar besluiten dat het dus voor geen meter klinkt! Nooit zal men daar de kabel in betrekken, terwijl dat heel vaak de boosdoener is (naast de akoestiek, maar dan is er weinig aan te doen als de klant niet wil).
Maar dan toch lekker om de 2 jaar de nieuwste surround receiver kopen... "want het kan altijd nòg beter".  :sceptic:
Its not because you can neither hear nor measure it, that the difference ain't clear ... to me!

Subbuilder

  • ****
  • Berichten: 810
Re: welke luidspeaker kabel
« Reactie #83 Gepost op: 13 december 2016, 18:14:19 »
Ik wil geloven dat met de n-core Bruno een heel eind gezet heeft in de meest natuurgetrouwe versterking van een signaal...
Maar de implementatie van die techniek in de uiteindelijke versterker is ook van belang.
Luidsprekers in het commerciële circuit worden anderzijds helemaal niet gebouwd met de door jouw genoemde filosofie in gedachten...
Die worden gebouwd met de overwegingen: wat verkoopt en wat kunnen we met zo weinig mogelijk kosten produceren en met zoveel mogelijk winst verkopen?
Its not because you can neither hear nor measure it, that the difference ain't clear ... to me!

benjamin

  • *****
  • Berichten: 2184
  • Iets wat nergens op lijkt, of niets wat ergens....
Re: welke luidspeaker kabel
« Reactie #84 Gepost op: 13 december 2016, 18:21:21 »
Ik wil geloven dat met de n-core Bruno een heel eind gezet heeft in de meest natuurgetrouwe versterking van een signaal...
Maar de implementatie van die techniek in de uiteindelijke versterker is ook van belang.
Luidsprekers in het commerciële circuit worden anderzijds helemaal niet gebouwd met de door jouw genoemde filosofie in gedachten...
Die worden gebouwd met de overwegingen: wat verkoopt en wat kunnen we met zo weinig mogelijk kosten produceren en met zoveel mogelijk winst verkopen?

Ik heb het natuurlijk niet over de luidsprekers die geleverd worden bij het midi-setje van 229 euro die in het weekaanbieding-krantje van de Media Markt worden aangeboden.

IMF TLS 50 met Wharfedale Laser 100 25 cm. woofers, 2de orde gefilterd.
Wharfedale Laser 100 dome tweeters, 2de orde.
Magnepan SMGb voor middentonen, 3de orde.
Rank Arena ribbons, 1ste orde; overlap super tweeter.

Rosita RA- 6500 versterker.

PuNkEnStEiN

  • **
  • Berichten: 245
Re: welke luidspeaker kabel
« Reactie #85 Gepost op: 13 december 2016, 18:28:13 »
Nee!
Je wil teflon mantels en lucht-geïsoleerde strains.
Denk aan QED XT40 van zo'n €16/m.
(H)eerlijk.  :armswing:
En ik maar denken dat dit als grap bedoeld was! *kijkt sullig*
Hoe kan je zoiets serieus menen...  ^-^
Quad 99CDS ♦ FM ♦ PRE ♦ POW ♦ 21L2 Dual CS420 Synology DS215+
Squeezebox Touch Cambridge DacMagic ♦ Plus ♦ XS Shure SRH840

erikjan

  • *****
  • Berichten: 4088
Re: welke luidspeaker kabel
« Reactie #86 Gepost op: 13 december 2016, 18:34:21 »
Ik wil geloven dat met de n-core Bruno een heel eind gezet heeft in de meest natuurgetrouwe versterking van een signaal...
Maar de implementatie van die techniek in de uiteindelijke versterker is ook van belang.

Nee, want dan snap je niet wat een ncore is. Die is los van de implementatie gekomen. Die doet of die doet het niet, een tussenweg is er niet meer...
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Han

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 9608
    • studio
Re: welke luidspeaker kabel
« Reactie #87 Gepost op: 13 december 2016, 18:44:54 »
Waarom moet ik denken aan Jehova's getuigen en veganisten?
Niets is zeker en zelfs dat niet.

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

Laan

  • ***
  • Berichten: 453
Re: welke luidspeaker kabel
« Reactie #88 Gepost op: 13 december 2016, 19:00:31 »
Log ik een keer in, en ja hoor. Kabel oorlog de zoveelste. Ts had in post 21 zijn oordeel reeds bepaald.... Daarna 65 berichten met gereutel over dit uitgekouwde item dat nooit tot consensus zal leiden. Best wel wijverig.
« Laatst bewerkt op: 13 december 2016, 19:13:39 door Laan »

benjamin

  • *****
  • Berichten: 2184
  • Iets wat nergens op lijkt, of niets wat ergens....
Re: welke luidspeaker kabel
« Reactie #89 Gepost op: 13 december 2016, 19:05:23 »
Log ik een keer in, en ja hoor. Kabel oorlog de zoveelste. Ts had in post 21 zijn oordeel reeds bepaald.... Daarna 65 berichten met gereutel over dit uitgekouwde item dat nooit tot concensus zal leiden. Best wel wijverig.
Zijn we nou ook al een stel wijven ?

Wil je die wijven alsjeblieft niet beledigen , daar kunnen zij toch ook niks aan doen dat wij doorreutelen over kabeltjes.
IMF TLS 50 met Wharfedale Laser 100 25 cm. woofers, 2de orde gefilterd.
Wharfedale Laser 100 dome tweeters, 2de orde.
Magnepan SMGb voor middentonen, 3de orde.
Rank Arena ribbons, 1ste orde; overlap super tweeter.

Rosita RA- 6500 versterker.