Auteur Topic: welke luidspeaker kabel  (gelezen 11710 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Laan

  • ***
  • Berichten: 453
Re: welke luidspeaker kabel
« Reactie #90 Gepost op: 13 december 2016, 19:20:25 »
Ja, heb je gelijk in. Veel,plezier dan.

Subbuilder

  • ****
  • Berichten: 810
Re: welke luidspeaker kabel
« Reactie #91 Gepost op: 13 december 2016, 21:15:09 »
Op zich toch leuk, zo'n topic vol ouwehoeren?
Is eens wat anders dan 95% van de topics genre...

V: "Welke luidspreker moet ik kopen?"
A: "gaan luisteren, smaken verschillen"

V: "Welke versterker voor mijn nieuwe speakers"
A: "Wat is het rendement? 15W moet zeker volstaan. En de kabel wordt 3m lang? 1,5mm2 is voldoende, maar als je gek wil doen, ga gerust voor de 2,5mm2"

Waarom zou je geen AI de vragen laten beantwoorden? Keuze uit 3 standaardantwoorden en klaar.  :wacko:
Its not because you can neither hear nor measure it, that the difference ain't clear ... to me!

Be tweeter

  • *****
  • Berichten: 9202
  • Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
Re: welke luidspeaker kabel
« Reactie #92 Gepost op: 13 december 2016, 21:30:06 »
En dan luisteren of het resultaat blind te onderscheiden is van wat de hifi-juwelier zou hebben voorgeschreven...
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Laan

  • ***
  • Berichten: 453
Re: welke luidspeaker kabel
« Reactie #93 Gepost op: 13 december 2016, 23:12:49 »
Of blind afgaan op wat de hififorum juweliers voorschrijven. Die weten namelijk hoe het heurt he? (Vooral het goedkoopste tweelingsnoer van de bouwmarkt) pathetisch..

Kermit

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 5173
Re: welke luidspeaker kabel
« Reactie #94 Gepost op: 13 december 2016, 23:25:01 »
Je hebt het dan kennelijk allemaal niet zo geweldig goed begrepen...
Als je verschillen hoort die er niet zijn, wat zegt dat dan over de verschillen die je zegt te horen?

Ruud13

  • *****
  • Berichten: 9031
Re: welke luidspeaker kabel
« Reactie #95 Gepost op: 14 december 2016, 03:47:26 »
Wel ruud, omdat ik natuurlijk niet wil dat mijn beschrijving van wat een bepaalde kabel "beter" zou doen dan een andere, aanleiding zou geven tot de door jullie non-believers veel genoemde "auto-suggestie".
En grappig dat jullie "bewijzen" willen van mijn bewering dat iets "beter" zou klinken. Als iemand een suggestie doet in de zin van: "ik zou ook eens naar speakers van Audiovector gaan luisteren als ik jouw was...", dan vraag je van zo iemand toch ook niet om wetenschappelijk te bewijzen waarom hij suggereert dat die speakers beter zouden zijn dan de speakers die een vraagsteller op het oog had?
Er zou niet veel meer worden gepost, in dat geval. De gemiddelde forumlezer/hifi liefhebber zou terecht bang worden om "onder de grond gestampt te worden" omwille van zijn opmerking...

... Oh, bedenk ik net bij mezelf... dat IS precies de bedoeling! De orakels van het forum dulden tegenspraak noch autosuggestie.  ???

Het is toch zo dat je hier beweert dat de kabel die je aanprees (kabel met teflon mantels en lucht-geïsoleerde strains) beter is dat een kabel van gewoon standaard koperdraad met een pvc-isolatie? Omdat die bewering hier door jou gepresenteerd wordt als een vaststaand feit, vraag ik je even te vertellen waar je die bewering op baseert. Dat autosuggestie in deze ten tonele komt lijkt me logisch om de simpele reden dat er niets anders voor in aanmerking kan komen als we even hokus pokus, voodoo en aanpalende zweverigheid buiten beschouwing laten. 

Je merkwaardige overstap van kabels naar klankverschillen bij luidsprekers maakt de discussie - of wat daar voor doorgaat... - er niet overzichtelijker op.

Ruud13

  • *****
  • Berichten: 9031
Re: welke luidspeaker kabel
« Reactie #96 Gepost op: 14 december 2016, 04:12:43 »
Of blind afgaan op wat de hififorum juweliers voorschrijven. Die weten namelijk hoe het heurt he? (Vooral het goedkoopste tweelingsnoer van de bouwmarkt) pathetisch..

Pathetisch? Vertel dan eens wat er mankeert aan het goedkoopste snoer van de bouwmarkt in vergelijk tot het duurste snoer dat maar te koop is vanzelfsprekend uitgaande van hetzelfde oppervlak van de draaddoorsnede.

Subbuilder

  • ****
  • Berichten: 810
Re: welke luidspeaker kabel
« Reactie #97 Gepost op: 14 december 2016, 07:30:47 »
Pathetisch? Vertel dan eens wat er mankeert aan het goedkoopste snoer van de bouwmarkt in vergelijk tot het duurste snoer dat maar te koop is vanzelfsprekend uitgaande van hetzelfde oppervlak van de draaddoorsnede.
Om te beginnen zijn de eigenschappen van PVC als diëlektricum allesbehalve voorbeeldig. PE of polyethyleen is op dat gebied veel beter.
Een verwaarloosbaar verschil (vraag ik aan de technici)?
Its not because you can neither hear nor measure it, that the difference ain't clear ... to me!

erikjan

  • *****
  • Berichten: 4088
Re: welke luidspeaker kabel
« Reactie #98 Gepost op: 14 december 2016, 07:38:19 »
En waarom heeft het dieletricum invloed op laagfrequent gedrag?

Wel aspecten in beschouwing nemen die er toe doen svp.
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Be tweeter

  • *****
  • Berichten: 9202
  • Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
Re: welke luidspeaker kabel
« Reactie #99 Gepost op: 14 december 2016, 07:56:25 »
'Het di-electricum is anders dan voorbeeldig' en de kabelfabrikanten maken dankbaar gebruik van grafiekjes die dat aantonen. Maar wat is voorbeeldig en wat doet het bij audio? Die verschillen in di-elektrische eigenschappen leveren verliezen op en  versmering in de tijd en die verliezen nemen ook nog eens  toe met de hoogte van de frequentie hetgeen ook zonneklaar uit die grafiekjes blijkt. Klinkt erg alarmerend en er is ook een tak van elektronica waar dit probleem van groot belang is: hoogfrequenttechniek.
Op plekken waar gewerkt wordt met hoge frequenties met óf grote vermogens (zendkant), lange kabels ( de kabelmaatschappijen als Ziggo) of heel kleine signalen (ontvangstkant) is elk verlies dat kan worden vermeden meegenomen. Het gaat bij hoogfrequenttechniek echter om frequenties die 'iets' hoger zijn dan de hoogste audiofrequenties.
100 MHz. is ongeveer 5000 x zo hoog als de hoogste audiofrequentie maar behoorlijk doordeweeks in hoogfrequentkringen waar 1 GHz ook nog niet ongewoon is en 50.000 x zo hoog. De problemen zijn dan navenant erger. Komt nog bij dat het daar ook echt om de propagatie van golven in de kabels draait, iets waar je bij audio met een hoogste frquentie van 20.000 Hz. niet echt van kunt spreken, de golflengtes in een kabel bij audio liggen al snel boven de 10 km en dat zal niet snel tot golf- en andere problemen leiden. De verliezen die er dan theoretisch toch zouden zijn door dit di-electricum nemen in verhouding ook nog eens  af met de aansturende impedantie die bij hoogfrequenttechniek 75 Ohm is en bij een versterker minder dan een Ohm ofwel nóg minder problemen verhoudingsgewijs.

Het debiteren van een moeilijk woord als 'di-electricum' is dus één ding, het in verhouding terugzetten waar het hoort is twee.
« Laatst bewerkt op: 14 december 2016, 12:13:27 door Be tweeter »
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Ruud13

  • *****
  • Berichten: 9031
Re: welke luidspeaker kabel
« Reactie #100 Gepost op: 14 december 2016, 17:35:42 »
Om te beginnen zijn de eigenschappen van PVC als diëlektricum allesbehalve voorbeeldig. PE of polyethyleen is op dat gebied veel beter.
Een verwaarloosbaar verschil (vraag ik aan de technici)?

Ja een verwaarloosbaar verschil voor wat betreft pvc en de door je genoemde kunststoffen inclusief teflon en dat geldt voor alle frequenties binnen het audiospectrum. Het verliesverschil is weliswaar meetbaar maar de verzwakking die dat extra in met name de daarvoor gevoelige frequenties - het hoog - geeft kun je onmogelijk horen omdat ze zich pas 3 of 4 plaatsen achter de komma manifesteren. Dus ja in de zin van dat teflon, PE, of maakt niet uit wat voor fraai toegepast diëlektricum lagere verlieswaardes hebben is dat alleen van belang en zinvol om toe te passen bij systemen waarbij veel hogere frequenties en hoge vermogens een rol spelen maar dan kom je wel in de sfeer van radarfrequenties (1,2GHz). Dan zit je in de hoogfrequent techniek.

Als hoogste audiofrequentie die we nog graag zo goed als onverzwakt door de kabel willen zien komen kun je probleemloos stellen op 20 kHz en bij die frequentie doet gewone pvc als isolator en als diëlectricum het werk meer dan afdoende. Teflon doet het vanzelfsprekend ook voortreffelijk maar is belangrijk duurder, is bovendien lastiger te verwerken in de montage en kun je gegeven de toepassing gerust flinke overkill noemen.
« Laatst bewerkt op: 14 december 2016, 17:44:38 door Ruud13 »

Be tweeter

  • *****
  • Berichten: 9202
  • Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
Re: welke luidspeaker kabel
« Reactie #101 Gepost op: 14 december 2016, 17:49:41 »
Kijk eens, al drie technici met eensluidende antwoorden al verschillen ze in de uitvoering en lengte. :)
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

johncs

  • **
  • Berichten: 226
Re: welke luidspeaker kabel
« Reactie #102 Gepost op: 14 december 2016, 19:26:36 »
Ik vind dat en hobbie geld mag kosten
Maar niet te veel!
Mijn interlink zilver koste in die tijd 80 gulden was ook een goude te koop 125 gulden
Speakers kabels gaan over een langere lengte vaak, dus vandaar 4 mm
Heb een tiny audio internet radio gekocht aan gesloten op de aux
Klinkt super met standaard vetertjes?
Hangt wel natuurlijk van de zender af!
Maar???
Dus dun en goedkoop kan ook!!!
Als ik eerdaags beter wil ga ik "van LULL" kabel ofzo kopen
gr
John


PuNkEnStEiN

  • **
  • Berichten: 245
Re: welke luidspeaker kabel
« Reactie #103 Gepost op: 14 december 2016, 19:46:21 »
Jongens, op kabeltjes van 2 x 3 meter maakt het qua geluid geen ene flikker uit wat je koopt. Als het er mooi uit moet zien, betaal je meer, maar je wint er echt niets mee.
Quad 99CDS ♦ FM ♦ PRE ♦ POW ♦ 21L2 Dual CS420 Synology DS215+
Squeezebox Touch Cambridge DacMagic ♦ Plus ♦ XS Shure SRH840

Ruud13

  • *****
  • Berichten: 9031
Re: welke luidspeaker kabel
« Reactie #104 Gepost op: 14 december 2016, 20:36:01 »
Jongens, op kabeltjes van 2 x 3 meter maakt het qua geluid geen ene flikker uit wat je koopt. Als het er mooi uit moet zien, betaal je meer, maar je wint er echt niets mee.

Zolang de kabel maar niet te dun wordt gekozen - en dan heb ik het over draad dat in de verlichting van een poppenhuis gaat - kan ik me goed vinden in je karakterisering van de aan te schaffen snoertjes. Je kunt heel wat luidsprekers uitstekend en ook 100% verantwoord van signaal voorzien via 2 keer 3 meter standaard schemerlampjessnoer van 2 keer 0,75 mm2 dat je bij de plaatselijk lampenwinkel op de hoek koopt.
« Laatst bewerkt op: 14 december 2016, 20:39:42 door Ruud13 »