Auteur Topic: Technics SU-8099 - cross-over - oscillerende DC en bias  (gelezen 1700 keer)

jeromach

• *
Re: Technics SU-8099 - cross-over - oscillerende DC en bias
« Reactie #15 Gepost op: 25 februari 2016, 16:38:04 »
Ik zal nog eens naar die 8088 kijken.

Als iemand hier nog ideen heeft, ik houd me aanbevolen. Misschien dat inderdaad n van de varistordiodes niet ok is, ik zal ze eens omwisselen en kijken of het probleem verhuist.

jeromach

• *
« Reactie #16 Gepost op: 25 februari 2016, 16:40:08 »
PS: Voor 't geval iemand ook met die varistordiodes aan de gang wil, pas heel erg goed op dat je de pootjes aan de diodekant niet verbuigt, ze zijn uitermate gevoelig voor afbreken en dan is het uit met de pret, want er zijn geen (goede) vervangers voor.

Berre

« Reactie #17 Gepost op: 25 februari 2016, 16:42:35 »
PS: Voor 't geval iemand ook met die varistordiodes aan de gang wil, pas heel erg goed op dat je de pootjes aan de diodekant niet verbuigt, ze zijn uitermate gevoelig voor afbreken en dan is het uit met de pret, want er zijn geen (goede) vervangers voor.
Ze zijn inderdaad uiterst breekbaar.  Heb ooit een pootje afgebroken dat ik gelukkig weer kon solderen.
"Liever tussen vier muren dan tussen vier mensen."

jeromach

• *
« Reactie #18 Gepost op: 25 februari 2016, 17:38:03 »
De varistor-diodes zijn het probleem niet, net even getest, allebei exact hetzelfde en precies volgens verwachting;

Berre

« Reactie #19 Gepost op: 25 februari 2016, 17:52:31 »
De varistor-diodes zijn het probleem niet, net even getest, allebei exact hetzelfde en precies volgens verwachting;

En bij oplopende temperatuur? 

Althans, het lijkt mij toch een temperatuur gerelateerd probleem.  Misschien moet ik foutzoeken met "Kalte" spray en de drivers eens flink afkoelen.   Maar die spray heb ik niet in huis.

En die hele temperatuur-corrigerende schakeling vertrouw ik ook voor geen meter.

jeromach

• *
« Reactie #20 Gepost op: 25 februari 2016, 18:01:02 »
Dat maakt voor de varistor-diodes niet uit, in het geval van de 8088, daar branden de driver torren binnen een minuut na inschakelen door, het koelblok is niet van temperatuur veranderd. (De drivers wel, daar kan je je vingers dan aan verbranden!)

De vraag is hoe het kan dat de ruststroom bij inschakelen in vrij korte tijd (dus niet meteen!) oploopt van wat het moet zijn tot veel te hoog, totdat de driver doorbrandt.

Jouw 8099 is natuurlijk een wat andere machine, maar het lijkt er op dat de problemen min of meer hetzelfde zijn. Waren er voordat je dit merkte nog bepaalde symptomen?

Ik zal er de aankomende paar dagen nog eens dieper induiken.

Berre

« Reactie #21 Gepost op: 25 februari 2016, 18:33:37 »
Jouw 8099 is natuurlijk een wat andere machine, maar het lijkt er op dat de problemen min of meer hetzelfde zijn. Waren er voordat je dit merkte nog bepaalde symptomen?

Ik gebruik hem eigenlijk zeer weinig; hij had maanden buiten gebruik gestaan.  Toen ik hem weer eens aan zette viel de vervorming me niet op bij laag volume.  Pas toen ik hem hoger draaide was de cross over plots opvallend en bij iets hoger volume compleet onuitstaanbaar.  Dan ben ik gaan meten. 

Bovendien, zoals gezegd, treedt de fout pas op na ongeveer een half uur, wat het nog minder opvallend maakt.

Ruud13

« Reactie #22 Gepost op: 26 februari 2016, 14:22:14 »
En bij oplopende temperatuur? 

Althans, het lijkt mij toch een temperatuur gerelateerd probleem.  Misschien moet ik foutzoeken met "Kalte" spray en de drivers eens flink afkoelen.   Maar die spray heb ik niet in huis.

En die hele temperatuur-corrigerende schakeling vertrouw ik ook voor geen meter.

Als het zaakje pas gaat vervormen als de versterker warm is geworden kan dat liggen aan bijvoorbeeld een slechte soldeerverbinding. Soldeer dus om te beginnen al de soldeercontacten door in de eindtrap. Als dat het probleem niet is, controleer dan de spanningen aan de transistoren. Op het moment dat de versterker gaat vervormen merk je dat waarschijnlijk ook aan de spanningen als de versterker ruststroom trekt. Het kan dan zijn dat de ruststroom (bias) lager of hoger wordt. Wat kan zijn is dat een van de drivertransistoren - of zelfs een van de 4 eindtransistoren in het bewuste kanaal - pas na het warm worden blijkt niet goed te werken. Als het een of meer van de eindtransistoren is die niet goed werken, merk je dat onmiddellijk aan de offset van de uitgang en natuurlijk aan de spanning over n of meer van de emitterweerstanden. De spanningen over die 4 stuks 5 watt weerstanden van 0,45 ohm moeten te allen tijde ongeveer gelijk zijn. Als die spanningen onder alle omstandigheden ongeveer gelijk zijn - als ze wisselen moeten ze k alle vier in dezelfde mate wisselen - dan zijn de eindtransistoren niet verdacht.

Berre

« Reactie #23 Gepost op: 26 februari 2016, 14:52:30 »
Vandaag was ik niet vrij, dus kon ik er niet verder aan werken.  Dit weekend zit die kans er ook niet in.

Gisteren heb ik terloops een bizar (!) fenomeen vastgesteld wat ik hier nog niet eerder heb vermeld. 

Zonder (!) de aangesloten speakers hoorde ik vanuit de eindtrap uiterst zwak muziek klinken, nauwelijks hoorbaar.  Het is te vergelijken met het hoorbaar trillen van de stylus van een platenspeler als je een plaat draait.

Ik herhaal met klem: zonder de speakers. Blijkbaar zit ergens een component los die bij belasting hoorbaar trilt of resoneert.  Microfonie is niet de juiste term, weet niet of er een betere term bestaat voor transisoren of andere componenten die uit zichzelf hoorbaar gaan "zingen".   Allicht moet ik op zoek naar een brakke verbinding.  zoals Ruud al aangeeft.

Zodra ik de tijd heb zal ik alle soldeerverbindingen doorvloeien.  Wordt (zo snel mogelijk) vervolgd.

Ruud13

« Reactie #24 Gepost op: 26 februari 2016, 17:08:02 »
Vandaag was ik niet vrij, dus kon ik er niet verder aan werken.  Dit weekend zit die kans er ook niet in.

Gisteren heb ik terloops een bizar (!) fenomeen vastgesteld wat ik hier nog niet eerder heb vermeld. 

Zonder (!) de aangesloten speakers hoorde ik vanuit de eindtrap uiterst zwak muziek klinken, nauwelijks hoorbaar.  Het is te vergelijken met het hoorbaar trillen van de stylus van een platenspeler als je een plaat draait.

Ik herhaal met klem: zonder de speakers. Blijkbaar zit ergens een component los die bij belasting hoorbaar trilt of resoneert.  Microfonie is niet de juiste term, weet niet of er een betere term bestaat voor transisoren of andere componenten die uit zichzelf hoorbaar gaan "zingen".   Allicht moet ik op zoek naar een brakke verbinding.  zoals Ruud al aangeeft.

Zodra ik de tijd heb zal ik alle soldeerverbindingen doorvloeien.  Wordt (zo snel mogelijk) vervolgd.

Hoor je die muziek - dan bedoel ik dezelfde muziek - k uit de luidsprekers als je de luidsprekers wl aansluit? Om het nog beter te kunnen horen kun je het beste een hoofdtelefoon aansluiten. Wees dan wel voorzichtig met de volumeregelaar want als er om een onzalige reden flink signaal uit de versterkeruitgang komt kun je flink spijt krijgen van de luistermethode. Een laagohmige hoofdtelefoon blaas je moeiteloos op met een versterker die zo'n 31 volt (120 watt 8 ohm) spanning kan leveren en dan hebben we het nog niet eens over schade aan je oren. Het is in dat geval raadzaam om eerst 1000 ohm in serie met de hoofdtelefoon te zetten. 

Berre

« Reactie #25 Gepost op: 26 februari 2016, 17:36:02 »

Hoor je die muziek - dan bedoel ik dezelfde muziek - k uit de luidsprekers als je de luidsprekers wl aansluit? Om het nog beter te kunnen horen kun je het beste een hoofdtelefoon aansluiten. Wees dan wel voorzichtig met de volumeregelaar want als er om een onzalige reden flink signaal uit de versterkeruitgang komt kun je flink spijt krijgen van de luistermethode. Een laagohmige hoofdtelefoon blaas je moeiteloos op met een versterker die zo'n 31 volt (120 watt 8 ohm) spanning kan leveren en dan hebben we het nog niet eens over schade aan je oren. Het is in dat geval raadzaam om eerst 1000 ohm in serie met de hoofdtelefoon te zetten.
Vermits er maar n bron is aangesloten (CD-speler) hoor ik identiek hetzelfde als ik de speakers wel aansluit (de melodie is perfect te onderscheiden).  Ik vermoed dat je zinspeelt op het eventueel oppikken van een externe RF-bron; dat is niet het geval.  (Heb ik 30 jaar geleden wel eens voorgehad: een brakke verbinding van een MC-element van een platenspeler pikte toen het geleuter op van een radio-amateur die enkele straten verder een gigantische zendmast in de tuin had staan)
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2016, 17:38:27 door Berre »

Ruud13

« Reactie #26 Gepost op: 26 februari 2016, 20:01:26 »
Vermits er maar n bron is aangesloten (CD-speler) hoor ik identiek hetzelfde als ik de speakers wel aansluit (de melodie is perfect te onderscheiden).  Ik vermoed dat je zinspeelt op het eventueel oppikken van een externe RF-bron; dat is niet het geval.  (Heb ik 30 jaar geleden wel eens voorgehad: een brakke verbinding van een MC-element van een platenspeler pikte toen het geleuter op van een radio-amateur die enkele straten verder een gigantische zendmast in de tuin had staan)

Ik denk dat er van een condensator waarop dan het uitgangssignaal staat, een losliggend gedeelte van de geleidende folie geluid maakt.

Berre

« Reactie #27 Gepost op: 26 februari 2016, 20:57:23 »
Ik denk dat er van een condensator waarop dan het uitgangssignaal staat, een losliggend gedeelte van de geleidende folie geluid maakt.
De condensator die qua afmetingen daarvoor het best in aanmerking komt is naar mijn gevoel de gecombineerde dubbele van 0.01F (M501) vlak naast de gelijkrichterbrug.  Verder zitten er weinig condensatoren in de buurt, en allemaal kleintjes.

M501 (dubbel) is plat en vrij groot, de maat van een muntje van 20 cent.  Door die vorm (en 'aangedreven' door de volle uitgangspanning) zou hij zich als membraan kunnen gedragen en zo genoeg herrie afstralen om net hoorbaar te zijn.  Wat niet noodzakelijk betekent dat hij defect is.  Mocht ik het nogmaals horen dan zal ik hem aanraken met een sate-stokje, zo hoor ik gelijk of hij 'stil valt'.

Berre

« Reactie #28 Gepost op: 27 februari 2016, 19:25:01 »
Volgens verschillende getuigenissen op de fora Audiokarma en DIYaudio kan je die onvindbare STV-4G namaken door vier stuks 1N4148 in serie aan elkaar te solderen.  Als je die vier diodes naast en tegen elkaar aan legt kan je dat geheel in twee componenten epoxy gieten.  Na uitharding tot een vierkant blokje schuren met de gewenste afmetingen.  Wel opletten dat je na ingieten kathode en anode nog uit elkaar weet te houden.  Niet elke multimeter heeft genoeg meetspanning om vier diodes in serie door te meten.

Naar het schijnt zouden al heel wat versterkers op die manier zijn gered die het jaren later nog goed doen.  De temperatuurgerelateerd Vf zou vrijwel perfect overeen komen met het origineel.
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2016, 19:28:39 door Berre »

Ruud13

« Reactie #29 Gepost op: 27 februari 2016, 20:05:02 »
Volgens verschillende getuigenissen op de fora Audiokarma en DIYaudio kan je die onvindbare STV-4G namaken door vier stuks 1N4148 in serie aan elkaar te solderen.  Als je die vier diodes naast en tegen elkaar aan legt kan je dat geheel in twee componenten epoxy gieten.  Na uitharding tot een vierkant blokje schuren met de gewenste afmetingen.  Wel opletten dat je na ingieten kathode en anode nog uit elkaar weet te houden.  Niet elke multimeter heeft genoeg meetspanning om vier diodes in serie door te meten.

Naar het schijnt zouden al heel wat versterkers op die manier zijn gered die het jaren later nog goed doen.  De temperatuurgerelateerd Vf zou vrijwel perfect overeen komen met het origineel.

Ben je er al achter gekomen hoe het komt dat n versterkerkanaal na een tijd ingeschakeld te hebben gestaan erbarmelijk gaat vervormen? Heb je de spanningen op de diverse transistoren van de eindversterker gemeten als hij niet vervormd en als hij wel vervormd om er achter te komen waar het defect zit?
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2016, 20:08:19 door Ruud13 »