Auteur Topic: Koptelefoonversterker  (gelezen 336 keer)

Fotohuis

• **
Re: Koptelefoonversterker
« Reactie #15 Gepost op: 6 april 2018, 19:51:26 »
Visaton heeft leuke en erg goede LS-ontwerpen. De drivers zijn ook goed betaalbaar als je het vergelijkt met bv. Scanspeak.
Ik heb afgelopen jaar een breedband ontwerp gebouwd: 93dB/W/m dus met een 10W versterker speel je de sterren van de hemel. Puntbron, geen faseverschillen en een knappe spec. Ze hebben sinds kort ook een nieuwe high end 10cm breedband.

Ruud13

« Reactie #16 Gepost op: 7 april 2018, 16:13:56 »

[...] Ik gebruik nu een Sennheiser HD650 á 300 Ohm [...]

Let goed op dat je de hoofdtelefoonversterker qua hoogte van de spanning fatsoenlijk vervormingsvrij kunt uitsturen bij gebruik van de Sennheiser HD650. De impedantie van de kapsels zijn immers 300 ohm. Ik ben zelf in het bezit van de HD600 van het merk waarvan de impedantie ook 300 ohm per kapsel is. Voor de HD600 heb ik zelf een versterkertje gemaakt met een betrekkelijk simpele gebuferde opamp. Uit het klasse A versterkertje kan er aan 300 ohm ongeveer 17 volt piek-piek komen. Lege artis zou er nog meer uit moeten komen maar even praktisch gesproken vind ik die spanning voor de luidste passages in de muziek waar ik van hou meer dan genoeg luid ook al is het dan wat minder geluidsdruk dan de kapsels maximaal kunnen leveren. Het versterkertje een hogere uitgangsspanning laten leveren dan genoemde 17 volt piek-piek is wel mogelijk maar dan is het probleem dat bij die instelling de ruis van de opamp hoorbaar wordt. De ruis ligt nu net zo laag dat ik ém niet hoor als het vanzelfsprekend muisstil is in de omgeving waar ik de hoofdtelefoon op heb. Zo'n zelfgebouwd hooftelefoonversterkertje - wel helemaal aangepast op de hoofdtelefoon die er op aangesloten wordt - hoeft overigens niet zoveel te kosten. Het duurste is de gestabiliseerde voeding en een Alps volumeregelaar met een fatsoenlijke gelijkloop in het hele regelgebied.

Als je hoofdtelefoonversterkers gaat beoordelen luister dat altijd met de hoofdtelefoon van je keuze. Let er dan goed op dat de luidste passages in de muziek op jouw voorkeur voor wat het volume betreft onvervormd klinkt. Vaak is vervorming bij oversturing goed hoorbaar maar vervorming bij weergave via de hoofdtelefoon wil nog wel eens minder goed hoorbaar zijn dan dezelfde soort vervorming via luidsprekers. Door de volumeregelaar van de hoofdtelefoonversterker in dezelfde stand te laten staan kun zonder dat er audiosignaal op de versterkeringang staat horen of de grondruis van het aan te schaffen versterkertje hoorbaar is. Laat je daarbij niet leiden door de vaak mooie getallen die op papier worden gespecificeerd. Goed luisteren bij een muisstille achtergrond zegt veel meer. Als het goed is moet er op die manier geen ruis, brom of ander irritant gepruttel hoorbaar zijn.

Als je ruis hoort bijvoorbeeld tijdens weergave van "stiltes" in opnames is dat vaak achtergrond lawaai van opnamelocaties of achtergrondruis in (oudere analoge) opnames. Dat is ruis die je overigens bij uitstek via de hoofdtelefoon kunt horen.

Er zijn trouwens heel wat eindversterkers die zo weinig ruisen dat je ze met een goed uitgekiende weerstandsverzwakker uitstekend kunt gebruiken als hoofdtelefoonversterker. De kwaliteit van deze optie hangt dan erg af van de schakelaar waarmee je van de luidsprekers naar de hoofdtelefoon omgeschakeld en hang vanzelfsprekend ook direct samen met de gekozen waarde van de weerstandverzwakker. Verreweg de meeste kant-en-klaar schakelkastjes voor het omschakelen van luidsprekers naar hoofdtelefoon als je de eindversterker ook als hoofdtelefoonversterker gebruikt zijn driewerf bagger als ik het héél voorzichtig zeg.

Voor iemand die lang geleden amateurzender was en geen moeite heeft met netjes solderen moet het overigens lukken om zo'n home-made schakelkastje van uitstekende kwaliteit te maken. Vanzelfsprekend moet je dan eerst onderzoeken of je eindversterker ook als hoofdtelefoonversterker geschikt is.     

Matthijs

• *
    • Instagram
« Reactie #17 Gepost op: 10 april 2018, 12:24:59 »
Alvast dank voor alle antwoorden en de knowhow die gedeeld is ! Ben alweer een stuk wijzer geworden en weet nu iets beter waar op moet letten.

Toch zijn gebruikservaring van een hoofdtelefoon versterkers zeker nog welkom !! En ben gewoon erg nieuwsgierig wat men gebruikt en met welke hoofdtelefoon.

Mvg, Matthijs

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
« Reactie #18 Gepost op: 10 april 2018, 20:13:24 »
Ik heb de Audio-Technica ATH-MSR7 gekocht.
De indruk die meteen overheerst is: waauw!
Dit is echt nog een volledige klasse beter dan de AKG Y50BT die ik tot dusver gebruikte. Een warme klank met kurkdroge bassen, zoals het hoort. Bovendien blijkt de Audio-Technica een hogere gevoeligheid te hebben dan de AKG, zodat alles vanzelf beter en krachtiger klinkt.

Ik kan het dan ook niet meer oneens zijn met de inhoud van deze review: https://www.whathifi.com/audio-technica/ath-msr7/review
En als je de inhoud leest, snap je ook waarom. De reviewer heeft alleen maar van dynamiek ontdane popmuziek gebruikt om de hoofdtelefoon mee te beoordelen en kloeg dan dat de klank ongebalanceerd en niet voldoende basrijk was. Kennelijk wilde hij per se zijn schedel voelen dreunen.
Ik heb ook popmuziek geprobeerd (Jean-Michel Jarre) en uiteraard klassiek en ik ben méér dan in de wolken over de klank van deze Audio-Technica en hij klinkt zoals ik al zei warm met kurkdroge bassen die knallen waar het moet. Ik ben zéér tevreden!

Een reviewer die mijn mening deelt en dus niet alleen met kapotgecomprimeerde popmuziek werkte: http://www.trustedreviews.com/audio-technica-ath-msr7-review

Soms wil je een of andere speler tweedehands kopen en blijkt die geen hoofdtelefoonaansluiting te hebben. Dan is het wel interessant een losse en compacte hoofdtelefoonversterker te hebben die je samen met een hoofdtelefoon en een interlink kunt meenemen om de gegeerde speler te testen voor aankoop. De verkoper heeft mogelijk geen stereoinstallatie meer (bijvoorbeeld als hij zijn hele set verkocht heeft) en dan wordt het moeilijk om zo'n speler even te testen zonder zoiets.
Ik heb mijn keuze hierop laten vallen:
(<klik!)
en dat is een Pro-Ject Head Box S hoofdtelefoonversterker. Hij wordt via een los adaptertje (18V gelijkstroom, 500 mA) aangestuurd en heeft zowel een stereo line in als een line out.  Hij kan 330 mW in 30Ω naar buiten gooien, wat meer dan voldoende is om zowat elke hoofdtelefoon aan te sturen. Hij heeft wel last van in- en uitschakelplops en dat zou toch echt niet mogen, maar de geluidskwaliteit en het geboden vermogen zijn voortreffelijjk.