Auteur Topic: Sony TA FA770es  (gelezen 230 keer)

Fotohuis

• **
Re: Sony TA FA770es
« Reactie #15 Gepost op: 13 mei 2018, 21:15:11 »
Inderdaad mooie luidsprekers. Klopt wat je van de Denon zegt, kleurt wat meer. Het grootste voordeel van bi-wire is dat je met een dunnere kabel voor het midden- en hoog kan werken. Hangt ook een beetje van je lengte en dus afstand van de LS kabel. Tot ca. 8-10m voldoet eigenlijk altijd een 2,5mm2, daar boven 4mm2. Voor midden- en hoog kun je dan met 0,75mm2 werken.
Ik heb zelf een NAD C352 met een gereviseerde set (gere-foamed en folie C's) Philips FB820 en op de tweede pre-out een gereviseerde set Philips MFB 22RH544/79R.
De NAD C352 heb ik samen met een NAD C422 tuner en NAD C521 BEE CD speler voor Eur. 260 gekocht, de FB820 Eur. 100 en de MFB is van mijn vader overgebleven. Reviseren en repareren van vintage audio doe ik al 30 jaar zelf.

supernova

« Reactie #16 Gepost op: 13 mei 2018, 21:29:09 »
@supernova: Maakt het wat uit of je single of bi wired?
dat moet je voor je zelf uitmaken. Probeer het gewoon. Theoretisch verschil en of het hoorbaar is of niet moet jij zelf uitmaken. Baat het niet schaadt het niet. Regelmatig zijn de relais niet goed meer door inbranding. Een paar nieuwe zijn er vanaf ongeveer €10 tot ongeveer €70. Maar als ze alleen vuil zijn is het zo opgelost. Soms worden ze ook vlak geschuurd.

Fotohuis

• **
« Reactie #17 Gepost op: 13 mei 2018, 21:41:01 »
Dat laatste moet je dus niet doen want dan is de verzilverde of vergulde laag van de kontakten weg. Relais openmaken, met IPA schoon maken en met Brunox of contactvet op de contacten insmeren. Kan het weer 20-30 jaar mee. Blijven de kontakten echt plakken dan zal er een nieuw relais in moeten. Kost wat zoek werk om het juiste type te vinden en met het juiste kontakt materiaal. Eur. 70 heb ik nog nooit voor een (goed) relais betaald.

Bi-wired kan ook wel eens handig zijn als 4mm2 niet achter of in de plint past.

KIMDD

• *
« Reactie #18 Gepost op: 13 mei 2018, 21:46:06 »
Tja. Uit gewoonte heb ik altijd voor bi wiring gekozen. Op mijn Tannoy D500 en in het verleden de D700 en meerdere B&W speakers zaten altijd 2 zwarte en 2 rode speakeraansluitingen per speaker. Vandaar. Nu ik door zelf te prutsen noodgedwongen naar single moest met mijn Sony, merk ik eigenlijk geen verschil in het geluid.

Mocht de single wiring in de toekomst problemen opleveren, dan laat ik hem zeker nakijken en maken. Van de vorige eigennaar heb ik hem voor een fles wijn gekregen. Ik ben hem hiervoor ook zeer dankbaar. Ik ben dan ook zeer blij met alle reacties en mensen die mij kunnen hlepen als de nooit aan de man is. Zelf ben ik zo a technisch als het maar kan zijn :)
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2018, 21:49:20 door KIMDD »

Fotohuis

• **
« Reactie #19 Gepost op: 13 mei 2018, 22:16:18 »
Ik verwacht ook niet dat je verschil zult horen met deze opstelling.

supernova

« Reactie #20 Gepost op: 13 mei 2018, 23:23:40 »
Eur. 70 heb ik nog nooit voor een (goed) relais.
Die ik een tijd geleden nodig had kosten wel degelijk €70 per setje. Maar vaak zijn ze goedkoper.
Ik zeg ook niet dat het vlak schuren goed is, maar dat het wel soms gebeurd. Fijne speakers trouwens.

Fotohuis

• **
« Reactie #21 Gepost op: 13 mei 2018, 23:31:31 »
De duurste Finder relais tot 30A kontakten zitten nog onder de Eur. 10 en dat is al veel geld voor een relais.

Ruud13

« Reactie #22 Gepost op: 14 mei 2018, 01:10:29 »
[...] Het grootste voordeel van bi-wire is dat je met een dunnere kabel voor het midden- en hoog kan werken. Hangt ook een beetje van je lengte en dus afstand van de LS kabel. Tot ca. 8-10m voldoet eigenlijk altijd een 2,5mm2, daar boven 4mm2. Voor midden- en hoog kun je dan met 0,75mm2 werken.[...]

Nee, nee dat voordeel is er niet als je het fatsoenlijk wilt doen. Bi-wire is sowieso flauwekul maar dat nu even terzijde. Als je het goed doet en je dus geen substantieel midden- en hoogverlies wilt hebben t.o.v. het laag moet de kabelweerstand van beide secties gelijk zijn. Dan moet dus de kabel voor zowel de laag- als midden- en hoogsectie precies dezelfde draadoppervlakdoorsnede hebben. Dat kan vanzelfsprekend schemerlampjessnoer zijn van twee keer 0,75mm˛ - in het geval van korte luidsprekersnoertjes - maar dan wel die dikte voor de laagsectie čn voor de midden- en hoogsectie om geen toonbalansverschillen te krijgen.     

« Laatst bewerkt op: 14 mei 2018, 01:12:50 door Ruud13 »

Ruud13

« Reactie #23 Gepost op: 14 mei 2018, 01:52:35 »

@Ruud13: Welk model heeft je voorkeur? Of zijn de verschillen en de geluidskwaliteit zo gering dat het je niet uitmaakt? De Sony TA F707ES speelt op het niveau van de Denon pma 2000r. Hij klinkt iets droger dan de Denon.

Gezien je klacht over uitval lijkt het erg op smerige contacten van een relais of de relais'. Als de relais' zijn schoongemaakt doe je er goed aan om de versterker pas in- of uit te schakelen als er geen audiosignaal op de gekozen ingang staat. Het eerst op nul zetten van de volumeregelaar veroorzaakt hetzelfde effect. Je voorkomt zo vonken tussen de relaiscontacten tijdens in- en uitschakelen waardoor de contactvlakken schoon blijven. 

Ik zou kiezen voor de versterker die het jongst is er even vanuit gegaan dat ze beide even goed zijn behandeld. Beide Sony-ontwerpen zijn in opzicht van kwaliteit even goed.