Auteur Topic: Toonregeling omzeilen bij een Luxman r1030 receiver  (gelezen 190 keer)

Mmuetst

• **
Toonregeling omzeilen bij een Luxman r1030 receiver
« Gepost op: 14 januari 2018, 12:28:27 »
Gisteren de receiver van mijn collega gerepareerd, er was een losse soldering waardoor het rechter kanaal uitviel. Na het downloaden van het schema viel mij op dat je de toonregeling van deze receiver niet uit kan zetten en dat het audio signaal altijd door het RC netwerktje van bass en treble moet lopen.
http://www.hilberink.nl/luxman/r1030/luxmansmr1030.pdf
Neem bijvoorbeeld één kanaal, deze verlaat de voorversterker via C314 en gaat dan naar het RC filter voor bass en treble en verlaat het filter via C324 on vervolgens via een extra transistor Q306 naar de eindversterker te gaan. Nu zou ik C314 kunnen doorlussen naar C324, echter zit er een vorm van terugkoppeling in na Q306 via R336 en R338.
Nu zit ik te denken dat deze Q306 er puur voor zit om het signaal naar Bass/treble RC filter wat natuurlijk weer het signaal iets verzwakt weer te versterken om zo het audio signaal aan te bieden aan de eind trap. Dus zou ik C314 kunnen koppelen aan R404 (deze gaat naar C402 die de ingang vormt van de eindversterker). Tips zijn welkom.

sterremuur

• Alleen de muziek telt
    • Tapedeckforum
Re: Toonregeling omzeilen bij een Luxman r1030 receiver
« Reactie #1 Gepost op: 14 januari 2018, 12:52:49 »
Ik zou het niet doen... ::)
Informatie over bandrecorders en muziek

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #2 Gepost op: 14 januari 2018, 13:23:47 »
Ik zou het ook lekker origineel laten.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

erikjan

« Reactie #3 Gepost op: 14 januari 2018, 13:32:31 »
Wat is de verwachte winst? (ik zou het ook niet doen...)
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Mmuetst

• **
« Reactie #4 Gepost op: 14 januari 2018, 15:44:24 »
Niemand een technisch antwoord? De aanpassing wordt zo gedaan dat de versterker weer origineel gemaakt kan worden. Alleen een extra schakelaar die de toon regeling kan uitschakelen. De rede dat we dit willen uitproberen is dat het RC netwerk altijd tussen het audio signaal zit en altijd de klank zal beďnvloeden met dit RC filter. Even een vraagje voor @Erikjan, heb jij de toon regeling op je versterker aan staan of uit staan en waarom?

erikjan

« Reactie #5 Gepost op: 14 januari 2018, 17:11:42 »
Er zit bij mij geen toonregeling in, noch in mijn CA 220, noch in mijn Pro-Jekt, dus dat is makkelijk te beantwoorden...

De Adam Artist (actie, woonkamer) staat ingesteld op de kamer (die heeft regeling achterop) met behulp van REW. De Matrix 3 (passief, werkkamer) heeft ook geen toonregeling, daar valt niets in te stellen.
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2018, 17:13:51 door erikjan »
― Terry Pratchett, Eric

Mmuetst

• **
« Reactie #6 Gepost op: 14 januari 2018, 17:18:28 »
Er zit bij mij geen toonregeling in, noch in mijn CA 220, noch in mijn Pro-Jekt, dus dat is makkelijk te beantwoorden...

De Adam Artist (actie, woonkamer) staat ingesteld op de kamer (die heeft regeling achterop) met behulp van REW. De Matrix 3 (passief, werkkamer) heeft ook geen toonregeling, daar valt niets in te stellen.
Maar stel, je zou een versterker hebben met toon regeling, zou je die dan uit zetten? Gezien je hem nu ook niet mis, of zou je altijd een vorm van toon regeling in het signaal laten in de vorm van een RC filter?

erikjan

« Reactie #7 Gepost op: 14 januari 2018, 17:25:19 »
Nee, niet per definitie uit. Het hangt af van de akoestiek van de kamer. Voor mijn werkkamer is aanpassing niet nodig, daar doe ik de aanpassing akoestisch.
― Terry Pratchett, Eric

sterremuur

• Alleen de muziek telt
    • Tapedeckforum
« Reactie #8 Gepost op: 14 januari 2018, 17:43:04 »
Je kunt hem toch in de middenstand zetten?
Bij versterkers met bypass functie hoor ik geen enkel verschil bij omschakelen.
En indien wel dan psychisch anders slechte amp. >:D

Mmuetst

• **
« Reactie #9 Gepost op: 14 januari 2018, 17:52:49 »
Je kunt hem toch in de middenstand zetten?
Bij versterkers met bypass functie hoor ik geen enkel verschil bij omschakelen.
En indien wel dan psychisch anders slechte amp. >:D
Precies, maar dat kunnen we niet testen, er zit geen bypass op. Dus we zijn benieuwd hoe deze receiver klinkt zonder dit RC netwerk, dus ben ik opzoek naar een technisch antwoord en geen esthetisch antwoord. Niet omdat het moet, maar omdat het kan.

sterremuur

• Alleen de muziek telt
    • Tapedeckforum
« Reactie #10 Gepost op: 15 januari 2018, 09:46:05 »
Hij is zo ontworpen, en vormt dus een buffer tussen de voorliggende en volgende versterkertrap. Die compenseren tevens de verzwakking van het netwerk.
Dus als je hem overbrugt loop je de kans op niveauverschillen bij omschakelen en tevens zal er sprake zijn van onvoorspelbare impedantieovergangen. En die kunnen weer invloed hebben op de frequentiekarakteristiek.
Zeker als de boel ook nog eens met tegenkoppeling werkt.