Auteur Topic: Kan ik met Domotica 'n 2e paar speakers aan & uit schakelen?  (gelezen 143 keer)

behgez

• *
Kan ik met Domotica 'n 2e paar speakers aan & uit schakelen?
« Gepost op: 5 februari 2018, 10:06:32 »
Ik heb Sony STR-DN1040 receiver. Hier heb ik twee HIFI speakers in de woonkamer op aangesloten (Speakers A) en op de andere output heb ik twee speakers in de keuken aangesloten (Speakers B).

Het is een geweldig apparaat, maar wat niet handig is, is dat je niet middels IR or WIFI kunt schakelen tussen Speakers A, Speakers B of Speakers A+B. Je moet hiervoor fysiek een knopje op de receiver indrukken.

Alle audio en video hier in huis stuur ik middels Domotica aan, met Homey als de controller. Werkt allemaal perfect. Alleen als ik geluid in de woonkamer danwel de keuken wil aan of uitzetten moet ik dus naar de receiver toelopen om de Speaker knop in te drukken (ipv dat de juiste speaker automatisch wordt aangezet).

Is er een manier om een schakelaar in de speaker kabels naar de Keuken in te bouwen die via RF / IR / WIFI aan of uit te zetten is zodat het speakersignaal onderbroken wordt (aan danwel uit gezet kan worden)? Zelfs een simpele KAKU oplossing zou prima zijn, maar kan het?

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
Re: Kan ik met Domotica 'n 2e paar speakers aan & uit schakelen?
« Reactie #1 Gepost op: 5 februari 2018, 10:54:33 »
Volgens mij zijn er vanuit domoticaplatformen legio oplossingen om met een relais 'iets' te schakelen. Een dubbelpolig relais zou dus volstaan om de speakers aan en uit te zetten door de luidsprekerdraden te onderbreken.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Mokumer45

• Een zeer ge´nteresseerde 65plusser.
« Reactie #2 Gepost op: 5 februari 2018, 14:47:18 »
Dit kan alleen maar als er een A+B speaker schakeling/mogelijkheid is en niet bij een A of B situatie. Een van de twee speaker uitgangen is dan nl altijd uitgeschakeld in de receiver.

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #3 Gepost op: 5 februari 2018, 15:07:03 »
Zoals topicstarter aangeeft zijn de gewenste opties aanwezig maar is het naar de receiver lopen bezwaarlijk.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Mokumer45

• Een zeer ge´nteresseerde 65plusser.
« Reactie #4 Gepost op: 5 februari 2018, 18:03:23 »
Ik heb net even in de manual gekeken. Hieruit blijkt, dat het niet zoals bij een versterker om de keuze uit speakers A, speakers B of beide gaat, maar om zone A, B en eventueel C. Dit is toch een wat andere configuratie, want als ik het goed begrijp, kan je dus zone B er gewoon bij aan schakelen zonder A uit te zetten. Dit is bij een simpele omschakeling met een drukknop van A naar B dus onmogelijk.
In het geval van de topicstarter zou dat dus wel kunnen, dus zone B op de receiver altijd aan en schakelen via een relais o.i.d. in de luidspeaker bekabeling. Sorry voor mijn verkeerde info in dit geval.