Auteur Topic: ITT Schaub Lorenz B6/25 Speakerpair projectje  (gelezen 894 keer)

jopie1978

• *
ITT Schaub Lorenz B6/25 Speakerpair projectje
« Gepost op: 30 augustus 2017, 16:24:43 »
Ik heb van een aardige duitse speakerverzamelaar uit brabant een setje "ITT Schaub Lorenz B6/25" 3-way speakerpair" uit 1969 met i.i.g. 1 Alnico tweeter aangeschaft.

Extra info:
https://www.jensentone.com/vintage_alnico
http://www.radiomuseum.org/r/itt_hifi_klangstrahler_b625.html
https://sgerasimuk.blogspot.nl/2017/03/itt-schaub-lorenz-hifi-klangstrahler.html

Ik ga hem vandaag testen en openschroeven om te kijken wat de status is van de binnenzijde. De buitenzijde is eigenlijk wel aardig, wat oppervlakte krassen en 1 hoek is kapot gebutst maar beide krijg ik wel gefikst dankzij youtube, de "el salvador van 2017". Daarnaast eventueel wat olien enzo dan kom ik al een heel eind.  Ik ben van plan om ze gedeeltelijk of geheel wit/witgebeitste look of wat dan ook te geven, zodat ze net iets minder aandacht opeisen in een bijna volledig wit interieur, ik vind walnotenfineer visueel erg dominant spul. Natuurlijk ben ik eerst aan het uitproberen alvorens ik eraan begin. Onderstaande plaatje is concept 1, eventueel met wit gebeitste rib-effect (dat moeten we er maar bij denken).

Ik moet nog veel uitzoeken wat ik wil maar ik kom er wel qua uit de buitenzijde, de binnenzijde daarentegen daar heb ik wat vragen over. Nou heb ik dit artikel van de soundspeakerstore gelezen over het herstellen van vintage speakers en de electronica. Mijn vragen:

1) Is het verstandig om altijd de condensatoren te vervangen als je toch bezig bent met een opknapbeurt? Doen jullie altijd de condensatoren vervangen in een speaker tijdens reviseren? EN zijn er nog andere zaken die ik dan ook maar beter direct kan aanpakken?
1) Moet je echt van die dure vervangings-condensatoren pakken die in het artikel staan vermeld (die kosten 60 euro ofzoiets) of mag ik ook gewoon condensatoren van hetzelfde type nemen (1 of 5 euro per stuk ofzo) als vervangers, dat lijkt me goedkoper?
3) Is het niet een goed idee om eventueel 3 weg speaker te bi-ampen als ik hem toch aan het reviseren ben, zodat ik 2 kleine woofers eventueel apart kan aansturen binnen een 5.2 setup als ik dat later wil proberen, kan dit ja toch? Is dat heel erg duur qua aanpassing of kan ik dat gerust doen? Zo heb ik dan eventueel maar 5 speakerkasten voor een voor een toekomstig 5.2 systeem (call me crazy 8));

Ik probeer dus eigenlijk globaal grip te krijgen op de totale omvang van mijn speaker reviseer projectje. Alle comments zijn wenselijk, zelfs degene die me voor gek verklaren om walnotenfineer te behandelen. >:D
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2017, 16:37:39 door jopie1978 »

jopie1978

• *
Re: ITT Schaub Lorenz B6/25 Speakerpair projectje
« Reactie #1 Gepost op: 1 september 2017, 17:57:21 »
De speakers waren erg bassheavy, kreeg dat via de versterker zelfs niet volledig ongedaan met de bass op de laagste stand en de treble op de hoogste. Gelukkig kreeg ik hem eindelijk open met voorzichtig breekwerk, hij zat dichtgelijmd, heb ik weer. Hij zat volgepakt van onder tot boven met 3 lagen glaswol zoals staat op de foto. Hieronder zie wat eronder zat.

Dat zouden dus in ieders geval 2 almico speakers moeten zijn per box volgens de vorige eigenaar (eventueel 3 maar dat weet ik niet zeker), met de typenummers:
2 stuks : 49131-40582
1 stuks : 49132-70320

En de electronica, of wat er op lijkt in ieders geval, zou dan bestaan uit een spoel van koperdraad met :

Na het openmaken zijn er toch een aantal dingen die ik niet helemaal begrijp, ik hoop dat jullie me een beetje verder kunnen helpen:
1) Wat zouden jullie met die electro samenstelling doen nu je weet wat er aan de binnenkant zit? Is het verstandiger om een nieuwe crossover te maken of een paar onderdelen te vervangen. Ik zou het fijn vinden als de bass wat minder aanwezig zou zijn. Misschien is het een idee om 1 speaker eruit te zodat de decibels wat minder worden van de grote speakers? Dan zou ik de speaker kleiner kunnen maken met 1 grote speaker en een kleintje.
2) Is het normaal om een speakerkabinet helemaal vol te stouwen met glaswol en waarom dan? Is het verstandig om dit proefondervindelijk te bekijken hoeveel lagen glaswol optimaal is of is meer altijd beter? (deze kabinetjes hebben geen bassreflexport)

Ik ben dus aan het brainstormen wat de omvang van mijn projectje zou moeten zijn, wat berichtjes met jullie ervaring zou wel wenselijk zijn. De eerste keer een speaker eventueel wat modificeren is erg lastig. Thanks.
« Laatst bewerkt op: 1 september 2017, 18:03:04 door jopie1978 »

Haerdenc

• *
    • GiveBack Blog
« Reactie #2 Gepost op: 21 februari 2018, 10:02:31 »
Allright dit is best een leuke, jammer dat niemand heeft gereageerd.

De reden dat de bassen vrij prominent aanwezig zijn is de oude condensator. Bestel alvast een nieuwe en verander deze naar degelijke audio grade condensatoren.

Deze bijvoorbeeld
https://www.conrad.be/p/luidsprekercondensator-monacor-mkpa-47-47-f-1332095

De condensator zorgt voor de scheiding van laag en hoog, probleem is dat oudere condensatoren durven uitdrogen en stuk gaan. Als gevolg krijg je een behoorlijk doffe klank of zels geen klank.

Alle andere elementen zoals de spoel die je ziet is onderhoudsvrij en slijt niet.

Speaker afkoppelen zou ik niet doen deze twee zijn zo geschakeld dat ze de juiste Ohms als totale weerstand geven, 1 af sluiten heb je veel kans dat je of wel geen geluid meer gaat krijgen als ze serie geschakeld staan of wel je ineens met dubbel ohms uit komt dan waar je versterker, filter voor berekend is.

Mmuetst

« Reactie #3 Gepost op: 22 februari 2018, 10:23:32 »
Allright dit is best een leuke, jammer dat niemand heeft gereageerd.

De reden dat de bassen vrij prominent aanwezig zijn is de oude condensator. Bestel alvast een nieuwe en verander deze naar degelijke audio grade condensatoren.

Deze bijvoorbeeld
https://www.conrad.be/p/luidsprekercondensator-monacor-mkpa-47-47-f-1332095

De condensator zorgt voor de scheiding van laag en hoog, probleem is dat oudere condensatoren durven uitdrogen en stuk gaan. Als gevolg krijg je een behoorlijk doffe klank of zels geen klank.

Alle andere elementen zoals de spoel die je ziet is onderhoudsvrij en slijt niet.

Speaker afkoppelen zou ik niet doen deze twee zijn zo geschakeld dat ze de juiste Ohms als totale weerstand geven, 1 af sluiten heb je veel kans dat je of wel geen geluid meer gaat krijgen als ze serie geschakeld staan of wel je ineens met dubbel ohms uit komt dan waar je versterker, filter voor berekend is.
Dit is onzin. Het is een MKT en geen elco en MKT drogen niet uit, waarschijnlijk is er niets mee aan de hand. Zou dus eerst de condensator na meten. Als je geen cap meter hebt willen ze dat vast wel even doen in een electronica zaak.
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2018, 10:34:50 door Mmuetst »

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #4 Gepost op: 22 februari 2018, 10:51:57 »
X2
Hij noemt ze bass-heavy en niet hoog-arm.
Verder stond hier afgelopen week een Lumophon meubel voor reparatie en ook dat vertoonde eenzelfde klankkarakter met de nadruk op het laag, niet ongewoon voor die tijd. Versterkers uit die tijd waren maar enkele Watts en daar kreeg je het meeste geluid uit door een sterke magneet en een kort ( licht overhung) gewonden spreekspoel. Die had dan door de ophanging de neiging rond 50-60 Hz te pieken en ook de glaswol kon daar niet alles aan verhelpen. Just my two cents...
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Mmuetst

« Reactie #5 Gepost op: 22 februari 2018, 11:59:51 »
Misschien de bas speaker een weerstand in serie schakelen? Ben persoonlijk niet heel erg thuis is filters je krijgt dan wel een spoel (filter) weerstand en dan nog een spoel (van de luidspreker ) is serie met een weerstand.
Als ik mij niet vergis zal dit wel het schema zijn:
  (let op dit is een algemeen plaatje dus niet van dit filter zelf). Weet jij dat misschien be-tweeter...of een weerstand in serie nut heeft?

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #6 Gepost op: 22 februari 2018, 12:10:27 »
Een weerstand in serie resulteert deels in het tegenovergestelde want in vergelijking met de tweeter gaat het mid en laag wel zachter spelen maar rond de resonantiefrequentie van de woofer gaat hij ( gaan ze) in verhouding juist harder spelen doordat daar een impedantiepiek zit.
groeten,
Arjan

Pimmie1968

• Geluid kun je voelen maar is nooit tastbaar
« Reactie #7 Gepost op: 22 februari 2018, 18:18:42 »
Het lijkt erop, als ik goed gekeken heb, dat de woofers parallel geschakeld staan.
Het in serie zetten van de woofers verdubbeld de impedantie, is 4 en wordt dan 8 Ohm, waardoor de woofers wat zachter klinken en de balans mogelijk verbeterd.
De tweeter is vergeleken bij de hedendaagse tweeters niet echt een tweeter te noemen waardoor het hoog nogal wat achter blijft.
Rotel RC-1090 - Rotel RB-991 - Rotel RCD-991 - HDX-1000 - TDL Monitor

Mmuetst

« Reactie #8 Gepost op: 22 februari 2018, 18:53:57 »
Het lijkt erop, als ik goed gekeken heb, dat de woofers parallel geschakeld staan.
Het in serie zetten van de woofers verdubbeld de impedantie, is 4 en wordt dan 8 Ohm, waardoor de woofers wat zachter klinken en de balans mogelijk verbeterd.
De tweeter is vergeleken bij de hedendaagse tweeters niet echt een tweeter te noemen waardoor het hoog nogal wat achter blijft.
Zou een mooi oplossing zijn. Vraag me alleen af of dan de waarde van de spoel in het filter dan ook aangepast moet worden. En die tweeter, tja ooit een receiver gehad (geërfd van mijn Oma) merk Körting daar zat ook een gewoonde conus hoge toon in, die speakers klonken toen best goed, totdat ik als puber vond dat er een baspoort in moest komen....wist ik toen veel.

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #9 Gepost op: 22 februari 2018, 19:07:55 »
Bij omzetten van parallel naar serie verdubbelt de impedantie niet maar wordt verviervoudigt!
groeten,
Arjan

Pimmie1968

• Geluid kun je voelen maar is nooit tastbaar
« Reactie #10 Gepost op: 22 februari 2018, 19:20:18 »
Bij omzetten van parallel naar serie verdubbelt de impedantie niet maar wordt verviervoudigt!

Kun je me dat uitleggen?
Rotel RC-1090 - Rotel RB-991 - Rotel RCD-991 - HDX-1000 - TDL Monitor

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
« Reactie #11 Gepost op: 22 februari 2018, 20:04:42 »
Twee speakers parallel van 8 Ohm komt uit op 4 Ohm.
Twee speakers in serie van 8 Ohm komt uit op 16 Ohm. Verviervoudigt.
IMF TLS 50 Kef B200 SP 1039 voor het laag, 12 dB/oct. afgefilterd. 3 Rank Wharfedale Laser mid (18 dB/oct.) en 3 Rank tweeters per kanaal (12 dB/oct). 2 Philips ribbons per kanaal (6 dB/oct.). Intertechnik reference filtering. Beomaster 2000. Revox B226.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
« Reactie #12 Gepost op: 22 februari 2018, 20:06:51 »
Edit; die Duitsers waren in die tijd bekend (berucht?) om hun "tiefgrundbasse", daar zou de kern van de zaak wel eens heel goed kunnen liggen.
IMF TLS 50 Kef B200 SP 1039 voor het laag, 12 dB/oct. afgefilterd. 3 Rank Wharfedale Laser mid (18 dB/oct.) en 3 Rank tweeters per kanaal (12 dB/oct). 2 Philips ribbons per kanaal (6 dB/oct.). Intertechnik reference filtering. Beomaster 2000. Revox B226.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

Mmuetst

« Reactie #13 Gepost op: 22 februari 2018, 20:23:15 »
Twee speakers parallel van 8 Ohm komt uit op 4 Ohm.
Twee speakers in serie van 8 Ohm komt uit op 16 Ohm. Verviervoudigt.
Zet je daar weer parallel een weerstand van 16 ohm over....of denk ik nu te simpel.

Mmuetst

« Reactie #14 Gepost op: 22 februari 2018, 20:30:46 »
Of laat alles zoals het is en sluit het ding aan op een single end triode buizen bakje van 3 a 5 watt  ;) vette bas uit een klein buisje. https://www.miniwattn3.nl