Auteur Topic: BluOS MDC vs. Chromecast  (gelezen 368 keer)

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
Re: BluOS MDC vs. Chromecast
« Reactie #15 Gepost op: 2 oktober 2017, 23:26:49 »
Misschien dat die zinsneden inderdaad weggemodereerd zouden moeten worden..

Een open vraag aan Ruud:
Hoe sta je tegenover door mensen waargenomen verschillen tussen tweemaal dezelfde bron of andere component?
 Ik ben namelijk uit hoofde van mijn professie ook een jaar of twintig werkzaam geweest in een audiowinkel waarbij ik ook allereerst de mening toegedaan was dat de klant uitstekend in staat was om op grond van het beluisterde een afgewogen keuze te maken. Daarnaast kon ik toch ook niet ontkennen dat sommige ervaren verschillen k genoemd werden wanneer er niet echt werd omgeschakeld of juist andersom dan eerder terwijl de opgemerkte verschillen niet meeveranderden.
Dat lijkt toch ook te duiden op een discrepantie in wat er werkelijk aan verschillen aanwezig is en wat er, al dan niet door suggestie vanuit de luisteraar zelf of de verkoper, wordt ervaren.
Dat zijn voor mij redenen om een aanhanger te zijn wat jij als 'autisme', dogma's en Breemgedrag kenschetst. ;)

en ja, Be Tweeter is ook een nickname :)
« Laatst bewerkt op: 3 oktober 2017, 00:03:47 door Be tweeter »
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
« Reactie #16 Gepost op: 2 oktober 2017, 23:39:00 »
Het is zeer zeker wel gebeurd, en geen letter wat ik geschreven heb is gelogen of verzonnen o.i.d.

Waarom zou ik? Kan het me nog herinneren als de dag van gisteren.
Maar mijn posts mogen gerust verwijderd worden, ik ben geen haatdragend persoon, en ik gun ieder het  zijne.

Ik schrijf op wat ik weet, en meer niet. En als ik het fout heb, heb ik het maar al te graag als iemand me corrigeert.
Daar heb je per slot van rekening ook een forum voor.

Maar het feit is, dat ik dit niet fout heb. Het is nu eenmaal gebeurd. Wat Gent, Kermit, of Han wil doen laat ik graag aan hun over. Het is een forum waar zij op toezien, en dat doen ze naar mijn bescheiden mening gewoon erg goed.

Het is ook goed volk wat hier regelmatig post, okee, er zijn af en toe messcherpe discussies: maar is dat nu juist niet net het gene wat een forum kracht geeft?..... Wat laat zien dat zo'n forum ballen heeft?

ik vind van wel, ik neem niks terug van mijn beweringen, gewoon omdat het de waarheid is.
IMF TLS50 met vier maal Wharfedale Laser 100 high/mid drivers en aangepaste filters met Intertechnik Reference caps & coils.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

Han

• Moderator
    • studio
« Reactie #17 Gepost op: 3 oktober 2017, 14:02:44 »
Ja, natuurlijk heb ik eerst onderzoek gepleegd nadat de heer Jansen nog net niet eiste dat alles behalve de openingspost zou worden verwijderd.

Dus ben ik in contact gegaan met Benjamin, een gewaardeerd forumlid hier en ik kreeg sterk de indruk dat Benjamin heel eerlijk is. Dus bleef het nog even lekker staan, temeer omdat er op dit forum van alles beweerd wordt, wat meestal moeiteloos weerlegd wordt met feiten.

Okee, het is allemaal wat minder vriendelijk, maar het is hier geen peuterspeelplaats en als iemand je aanvalt mag je je gewoon verdedigen.

Ik ben dus benieuwd hoe deze discussie verder gaat. Probeer het wat vriendelijk te houden, maar we zijn hier wel wat gewend hoor.
Niets is zeker en zelfs dat niet.

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

Vincent Kars

• *
    • The Well-Tempered Computer
« Reactie #18 Gepost op: 3 oktober 2017, 16:55:31 »
Persoonlijk deed ik niet officieel mee met de test, maar als studio engineer hoorde ik voornamelijk verschillen in het fasegedrag. De geluidskwaliteit was bij beide versterkers zo goed als gelijk.

Ik vond zelf de goedkope versterker beter in zijn fasereinheid, maar daar let verder bijna niemand op. De studiotechnicus is echter getraind op het horen van fasefouten, maar dat is een andere discussie.

Dag Han
Fascinerende zinnetjes
Het wijst er op dat getrainde luisteraars dingen horen die de leek ontgaan.
Doet mij sterk denken aan Sean Olive, die dat in een experimentje ooit eens duidelijk gedemonstreerd heeft.

Het wijst er ook op dat jij kennelijk wel in staat bent om verschillen tussen versterkers te horen.
Hoe manifesteert dat verschil in fase gedrag zich, verschil in doorlooptijd van hoog /laag oid?
Hoe kan er hoorbaar verschil zijn tussen versterkers qua fasegedrag en toch qua geluidskwaliteit vrijwel gelijk zijn?

Han

• Moderator
    • studio
« Reactie #19 Gepost op: 3 oktober 2017, 17:55:23 »
Ik had een vrij grote opnameruimte en op een drumpodium stonden de enorme B&W 801D speakers. Er werden korte geluidsfragmenten gedraaid over beurtelings de ene en de andere versterker waarbij genoemd werd naar welke versterker er werd geluisterd en vervolgens over een van de versterkers waarbij niemand wist welke.

Ik denk dat er rond de 30 mensen zeer aandachtig probeerden uit te vinden welke versterker dat was en als ze hun keus hadden gemaakt werd dat op een briefje genoteerd.

Ik heb daar later nog gesprekken over gehad en gevraagd waar ze nou op op hadden gelet en de antwoorden waren dat ze op dat ene trompetje, of dat basgeluid, de s-jes in de zang en dergelijke hadden gefocussed.

Dus puur op het geluid op zich en dat is volkomen voorspelbaar.

Tegenover de opstelling van de speakers, tegen de achterwand stond een laptop met een programma die de versterker koos, daar had niemand invloed op en dat werd willekeurig gekozen door die laptop en opgeslagen welke.

Ik kon dat niet zien, maar ik stond er recht voor en dus precies in het centrum van de beide speakers. Ik deed niet officieel mee, maar het viel me al snel op dat bij de goedkope versterker (Sony), de vocalist als het ware kon worden aangewezen, terwijl die bij de dure versterker ahw heen en weer ging, klein stukje maar, maar het stond niet stil in het midden zoals bij de Sony.

Hetzelfde gebeurde bij een fragment van Tool, de snarentrommel van de drums stond bij de ene versterker stil in het midden, bij de ander ging hij heen en weer.

Ik ging het noteren en bij de uitslag bleek ik 80% goed te hebben van die ene trial die ik had genoteerd en dat zou 100% hebben kunnen zijn als ik niet bij een van de fragmenten zou zijn afgeleid door iemand die me iets vroeg.

Een studiotechnicus zet bij de opname 10 tot 12 microfoons bij een standaard drumstel en dat leidt tot 9 tot 11 faseproblemen. De kunst is om die in een frequentiegebied te hebben waar je er geen last van hebt en dus moet je dat goed kunnen horen.

Zet je twee microfoons voor een gitaarspeaker op verschillende afstand, dan zullen delen van geluidsgolven elkaar versterken en delen zullen elkaar verzwakken of zelfs bijna uitgummen.

Mooi vak, maar je moet meer leren dan op een knopje drukken.
« Laatst bewerkt op: 3 oktober 2017, 17:57:43 door Han »

Vincent Kars

• *
    • The Well-Tempered Computer
« Reactie #20 Gepost op: 3 oktober 2017, 19:47:52 »
Dat duidt op een asymmetrische response van de 2 kanalen in die dure versterker.

Dank voor je toelichting

Han

• Moderator
    • studio
« Reactie #21 Gepost op: 6 oktober 2017, 13:21:15 »
En toen werd het stil.