Auteur Topic: Nieuwe Denon series vs oude Denon series  (gelezen 164 keer)

KIMDD

• *
Nieuwe Denon series vs oude Denon series
« Gepost op: 5 juni 2018, 14:30:24 »
Momenteel speel ik op een Denon PMA 1520AE i.c.m. met een Denon DCD 1500AE. Tja, ik verander nogal eens van setup : ) De DCD 1500AE had ik per ongeluk aangesloten op de media ingang analoog van de versterker. Het geluid viel mij vies tegen. Toen ik hem aansloot op de cd ingang, kwam de muziek tot leven. Is dit verbeelding, of is er daadwerkelijk verschil in welke ingang je cd speler koppelt aan je versterker. De Denon PMA 1520AE is een zeer recent model. Dit is waarom er een analoge media ingang opzit.

De nieuwe Denon series is even wennen. Was de oude series gewend. Als je hem vergelijkt met de Denon PMA 1500R, vind ik het een flinke verbetering. Bij de Denon PMA 1500R kinkt bijna alles hetzelfde. Opzich goed geluid, maar je hoorde weinig verschil tussen een slechte en goede opnames.

Bij de PMA 1520AE met de Denon DCD 1500AE is dit totaal anders. Slechte opnames vallen door de mand. Goede klinken goed en fantatische opnames klinken fantatisch. Ook het verschil tussen warme en kille opnames zijn duidelijk waarneembaar. In het begin was dit even wennen, maar momenteel waardeer ik de nieuwe denons meer dan de oude series. Dit is gewoon hoe ik het beleef. Toch ben ik benieuwd hoe jullie de nieuwe Denon t.o.v. de oude Denon series waarderen.

« Laatst bewerkt op: 5 juni 2018, 20:11:51 door KIMDD »

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
Re: Nieuwe Denon series vs oude Denon series
« Reactie #1 Gepost op: 5 juni 2018, 15:16:07 »
De tuner/media/ tape/ netwerk en line ingang worden met een IC geschakeld en de CD- en Phono- ( na RIAA versterking) ingang met een relais.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

KIMDD

• *
« Reactie #2 Gepost op: 5 juni 2018, 16:07:49 »
Heeft het gevolgen voor het geluid, of maakt het niet uit in welke ingang ik mijn cd speler stop?

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #3 Gepost op: 5 juni 2018, 16:28:08 »
Jij bent degene die bepaalt of je verschil ervaart. Een meting zou kunnen uitwijzen of er aanwijsbare verschillen zijn tussen de twee wijzen van schakelen. Een blindtest kan uitwijzen of de verschillen die je ervaart ook beklijven wanneer je niet weet wat wanneer speelt. Mochten er werkelijk verschillen zijn dan heeft dat dus ook gevolgen voor bronnen die op de andere ingangen zijn aangesloten ( een tweede CD-speler bijvoorbeeld). Dat zou niet zo'n beste beurt zijn voor Denon. 

groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

KIMDD

• *
« Reactie #4 Gepost op: 5 juni 2018, 16:51:54 »
Zal wel verbeelding zijn. Ik ben nu gewend aan het geluid van deze combinatie. Ik ben niet iemand die allerlei testen gaat uitvoeren. Genieten vind ik veel belangrijker. Bedankt voor je antwoorden.

frits denon

• **
  • HiFi is emotie
« Reactie #5 Gepost op: 5 juni 2018, 17:22:15 »
Ik heb hier 2 sets met de 1500ae. Een boven en een in de huiskamer, allebei met Hepta's. Zeeeeeer tevreden mee. Fijne, stabiele versterkers.

Misschien dat ik nog eens naar een nieuwere 2010, 2020 of zelfs een 2500 ga, dan kan ik vergelijken.
Oude(re) spullen van Scott, Denon, Hepta en Rel.

KIMDD

• *
« Reactie #6 Gepost op: 5 juni 2018, 19:32:51 »
Misschien ook oude series gehad zoals de pma 2000R of 1500R? Ik heb ooit een PMA QS10 MK2 gehad.Zelfs 2 maal. Die was echt hemels. Een soort Tube sound waar ieder detail te horen was.  De pma 2000r en zeker de pma 1500r vind ik minder. Waarschijnlijk ga ik in de toekomst ook voor een PMA 2020, 2010 of 2000AE.

frits denon

• **
  • HiFi is emotie
« Reactie #7 Gepost op: 5 juni 2018, 21:53:35 »
Ik heb ook wel eens naar de QS gekeken, maar dan kan de leeftijd toch wel een rol gaan spelen, denk ik.
Je komt ze op MP nog wel eens tegen.

Waarom heb jij die niet gehouden?
Oude(re) spullen van Scott, Denon, Hepta en Rel.

KIMDD

• *
« Reactie #8 Gepost op: 5 juni 2018, 22:38:22 »
Omdat ik regelmatig switch van setup. In het verleden kon je nog regelmatig een QS10 MK2 scoren voor rond de 800 euro of minder. De laatste 6 jaar zijn de prijzen omhoog geschoten voor dit model. Een puntgaaf exemplaar is al gauw zonder blikken of blozen meer dan 1000 euro. Tja. Sommige series krijgen pas waardering op latere leeftijd. Als er ooit 1 voor een normale prijs wordt aangeboden, dan koop ik hem weer. Ik heb heel wat versterkers gehad. Ook die van die Engelse merken met super reputatie en met super hoge prijzen. Bijna altijd een teleurstelling. De topmodellen van Sony ES, Yamaha, Denon enz zijn even goed zo niet beter en vaak voor aanmerkelijk minder geld. Moet er niets meer van hebben die Engelse merken. Dit is mijn mening, maar ieder zijn ding : ) Die Denon pma QS10 MK2 stak er met kop en schouders boven uit in mijn beleving. Er staat er 1 te koop op marktpaats voor 1250 euro. Tja gaat hij toch richting de veel te duren engelse merken : (

6 jaar geleden een mooie set van Yamaha gehad. De Yamaha A S1000 en de cd S1000. Is de retro look in een modern jasje. Versterker woog 22kg en de cd speler 15kg. Subliem gebouwd en tijdens hun levenscyclus, zwaar ondergewaardeerd. Bood hem aan 6 jaar geleden voor 950 euro. Aan de straatstenen niet kwijt kunnen raken. Ook niet toen ik ze los wilde verkopen voor 450 euro voor de versterker en 400 euro voor de cd speler. Nu zijn ze gewild.
« Laatst bewerkt op: 5 juni 2018, 22:43:47 door KIMDD »

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
« Reactie #9 Gepost op: 5 juni 2018, 23:39:17 »
Die PMA Qs 10 ken ik goed. Verschillende van in bezit gehad. Ik begrijp eerlijk gezegd dit draadje niet zo goed.

Als ik het goed begrijp is een Quad dus minder als een Denon? Waarom dan wel ? Waarin stak de Denon dan met kop en schouders er boven uit? Je bent je momenteel toch niet aan het blindstaren op phono-ingangen tussen de diverse versterkers? Want dan kun je wel degelijk verschillen ervaren.

Die Denon is zeer zwaar gebouwd, maar daar heb ik er ook genoeg van gehad en vergeleken op werkelijk goede weergevers. De laatste zeer zware Japanner die ik hier had was een JVC AX-z 911; ook zo een tank, prachtig spul, en voor een mooie prijs weer verkocht, nu een Luxman L5 op een paar Verity's, gaat net zo lekker als die JVC, de Verity's gaan echter weer plaatsmaken voor de Wharfedale 100's plus het laag van de TLS 50....beter moet ik nog steeds tegenkomen.

Nu heb ik op de Verity's ook al gauw een versterker of 12/13 gehoord; maar verschillen zijn er zo als gewoonlijk niet.
100% zeker wanneer ik hier een 405 heb staan, en ik zet 'm in vergelijk met de Denon; dat er geen verschil is waar te nemen. Gewoon niet.
IMF TLS 50 Kef B200 SP 1039 voor het laag, 12 dB/oct. afgefilterd. 3 Rank Wharfedale Laser mid (18 dB/oct.) en 3 Rank tweeters per kanaal (12 dB/oct). 2 Philips ribbons per kanaal (6 dB/oct.). Intertechnik reference filtering. Beomaster 2000. Revox B226.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

KIMDD

• *
« Reactie #10 Gepost op: 6 juni 2018, 01:14:51 »
Het gaat er niet om of het beter of minder is. Geluid is subjectief. Ik wil alleen aangeven dat bepaalde merken met een zekere status en vaak zijn het Engelse merken niet altijd waar voor hun 2e hands geld leveren. Vergelijkbare merken die ik heb genoemd zijn even goed en soms beter voor veel betere prijzen. Dat is mijn strekking van mijn verhaal. Ik geef ook duidelijk aan dat het mijn beleving is en geen waardeoordeel.

Goede Kenwoods uit de jaren negentig leveren bijna niets op, maar leveren heel veel waar voor hun geld. Ooit een Kenwood DA9010 gehad. Was echt een monster. Degelijk gebouwd en een geluid om u tegen te zeggen. Als er een Engels merk met status erop was geplakt, dan had ik er 500 euro voor moeten betalen. Toen slecht 120 euro.

Nogmaals geluid is subjectief en iedereen beleefd dit anders. Ik ben ook een grote Kenwood Fan. Zeker de Kenwoods uit de jaren 70 de trio series zijn top. Voor mij is de bouw en hoe hij eruit ziet belangrijker dan het geluid. Dit zit wel snor bij de meeste merken. M.a.w. er is weinig tot geen verschil in geluidskwaliteit. Alleen beleef ik het geluid van verstekers i.c.m. met een cd speler anders. Net wat meer of minder bas of feller iets feller in het hoog zegt weinig over de geluidskwaliteit, maar wel wat jezelf prettig vindt. Ik vind de Denon PMA S10 tot nog toe het prettigst van allemaal en dit is mijn beleving : )

« Laatst bewerkt op: 6 juni 2018, 01:31:00 door KIMDD »