Auteur Topic: Vertrouw op uw eigen oren - column op www.opusklassiek.nl  (gelezen 1118 keer)

blikjebier

Re: Vertrouw op uw eigen oren - column op www.opusklassiek.nl
« Reactie #30 Gepost op: 26 januari 2017, 09:53:32 »
Het is geen gemakkelijk onderwerp. Het vertrouwen in de eigen capaciteiten (het eigen gehoor met alles wat daaraan vastzit) lijkt me altijd het beste uitgangspunt omdat het namelijk het eigen gehoor is dat de muziekbeleving thuis in de huiskamer handen en voeten geeft. Je luistert thuis en niet thuis bij de recensent met zijn oren, zijn achtergrond, zijn beleving. Het gaat per saldo om JOU en niet om DE ANDER. Gebruik informatie uit goede bronnen om er wijzer van te worden en beter beslagen op het ijs te stappen. Neem die informatie dus niet voor zoete koek (en zopie...). Dat was min of meer mijn stelling, zowel als ex-recensent als gewoon kritische consument. In audiotijdschriften (niet alleen in HVT) wordt in naar mijn smaak te absolute termen over apparatuur gesproken, terwijl de technische onderbouwing ervan veelal of ontbreekt, of rammelt. Bovendien is er sprake van de meest uiteenlopende vergelijkingen die de gebruikers thuis niets zeggen. Men moet dus als consument echt zelf aan de slag en daar is niets mis mee. Beter een paar weken eigen 'onderzoek' dan binnen een dag iets gekocht dat op een impulsaankoop lijkt (gewoon, omdat er in een tijdschrift zeer positief over wordt bericht). Zoals je ook geen aandelen moet kopen omdat een analist die aanraadt. OriŽnteer je dan eerst liever over dat bedrijf, doe dat grondig en besluit eerst dan...om later niet met de gebakken peren te hoeven zitten.

Met een in goede staat verkerende Quad-installatie is niets mis. Ik deed meerdere proeven achter een transparant gordijn (maar zonder zicht op de vergelijkende apparatuur). Men koos menigmaal de Quad als de beste versterkercombinatie. Zelfde test met verschillende kabels: zelfs eenvoudig lampensnoer bleek geen beletsel. Men hoort vaak iets bijzonders omdat het duur is. Of omdat het er 'bijzonder' uitziet. Of omdat anderen dat hebben gezegd. Op neutraal terrein verdwijnen dit soort vooroordelen meestal als sneeuw voor de zon...
De Quad 33/303 is idd een mooie versterker die makkelijk om kan gaan met een breed scala aan luidsprekers. Met een draaitafel is het ook allemaal prima en het is achteraf gezien voor mij kwalitiatief (betrouwbaarheid) gezien de beste versterker geweest. Tevens was ik zeer te spreken over de volume regeling die mooi rustig opliep. Maar zoals aangegeven was het voor mij de keuze van een meer praktische versterker, betere ingangen voor een CD speler, een AB en een stuk kleiner. Om eerlijk te zijn vind ik op de volume regeling na dat de Nait5i minstens zo goed is.
Naim CD5i | Chromecast Audio| SMSL M8 USB DAC | Naim Nait 5i | Monitor Audio RX1 > Atacama Nexus 5i

> Mijn set <

PuNkEnStEiN

• **
« Reactie #31 Gepost op: 26 januari 2017, 18:08:39 »
Ik heb nergens gelezen dat de Quad 33/303 (waar ikzelf overigens nog wel met weemoed aan terugdenk; het was in de vroege jaren '70 mijn eerste kennismaking met echte HiFi) de beste genoemd werd. Ik heb wel gelezen dat hij als voorbeeld werd opgevoerd ter vergelijking met huidige apparatuur.
Wat is daar mis mee? :think:
Quad 99CDS ♦ FM ♦ PRE ♦ POW ♦ 21L2 Dual CS420 Synology DS215+
Squeezebox Touch Cambridge DacMagic ♦ Plus ♦ XS Shure SRH840

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
« Reactie #32 Gepost op: 26 januari 2017, 18:20:47 »
Waarom specifiek de Quad ? In dat tijdperk werden er veel puike versterkers gebouwd , en ik kan zeggen dat ik met elke versterker wel iets van een gevoel van weemoed heb ; een Luxman , Revox , Sansui , Kenwood , Loewe , B&O......noem maar op , allemaal prima spul , net zo goed als de Quad.
IMF TLS50 met vier maal Wharfedale Laser 100 high/mid drivers en aangepaste filters met Intertechnik Reference caps & coils.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

johncs

• **
« Reactie #33 Gepost op: 26 januari 2017, 18:47:52 »
benjamin, je vergeet Sony ES uit zo'n beetje die tijd
gr
John

OpusKlassiek

• *
« Reactie #34 Gepost op: 26 januari 2017, 18:56:21 »
Ik heb inderdaad de Quad niet als beste aangemerkt. Daar was immers geen reden voor. De merken die ik voorbij zag komen vallen in dezelfde categorie. Met wel de kanttekening dat alleen Luxman een vergelijkbare klankregeling bood als Quad.
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2017, 19:23:27 door OpusKlassiek »

johncs

• **
« Reactie #35 Gepost op: 26 januari 2017, 19:17:03 »
Tja, in die tijd hadden mijn vrienden Luxman met B&W 320
Ik vond dit altijd een saaie ''subwoofer'' installatie!
Maar smaken verschillen!!!
gr
John

PuNkEnStEiN

• **
« Reactie #36 Gepost op: 26 januari 2017, 19:18:18 »
Waarom specifiek de Quad ? In dat tijdperk werden er veel puike versterkers gebouwd , en ik kan zeggen dat ik met elke versterker wel iets van een gevoel van weemoed heb ; een Luxman , Revox , Sansui , Kenwood , Loewe , B&O......noem maar op , allemaal prima spul , net zo goed als de Quad.
Voor mij specifiek Quad omdat ik nooit de dag zal vergeten dat ik met de 33/303 Stuut & Bruin op de Haagse Prinsegracht uitliep. Maar je hebt volkomen gelijk dat er in die tijd nog veel meer moois geproduceerd werd, al was Quad toch wel een "typically British" buitenbeentje vergeleken met de anderen.  ^-^
Quad 99CDS ♦ FM ♦ PRE ♦ POW ♦ 21L2 Dual CS420 Synology DS215+
Squeezebox Touch Cambridge DacMagic ♦ Plus ♦ XS Shure SRH840

Daas

• *
« Reactie #37 Gepost op: 10 juli 2017, 09:18:01 »
Na een week ziek op bed hier heeeeeel veeel te hebben gelezen Moet ik wel zeggen dat dit een enorm gekleurd forum is!
Met vooral de slogan 'doe maar gewoon'. Er zitten er hier een paar tussen die hun mening continue zo ventileren dat discussie onmogelijk is.

Samenvattend is alles wat afwijkt van een marantz uit 1999 te nieuw of te oud.
-Kabels zijn onzin.
-Buizen zijn maar een hype

Zonde want t is een mooi forum met veel kennis!
Voor mij is de installatie ook een onderdeel van de beleving. Misschien niet meetbaar maar wel voelbaar.

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
« Reactie #38 Gepost op: 10 juli 2017, 13:39:30 »
Nee hoor , dit forum is gewoon nuchter , met de klompen in de klei zullen we maar zeggen.

Kabels zijn helemaal geen onzin , kabels zijn gewoon een schakel in je stereoketen , een veel te dunne of te lange kabel kan wel degelijk nadelig zijn voor het geluid.

Buizen zijn een achterhaald iets , je kunt het een hype noemen , de vervorming van een buis wordt door vele ''audiofielen'' als een ''warm'' geluid bestempeld. Dat is echter geen verbetering , maar een verkleuring van het geluid ; als buizen jouw cup of tea zijn ; vooral van blijven genieten.

Want daar gaat het om , genieten.

.
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2017, 13:41:38 door benjamin »
IMF TLS50 met vier maal Wharfedale Laser 100 high/mid drivers en aangepaste filters met Intertechnik Reference caps & coils.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

Nb

• *
« Reactie #39 Gepost op: 10 juli 2017, 16:56:52 »

Kabels zijn helemaal geen onzin , kabels zijn gewoon een schakel in je stereoketen , een veel te dunne of te lange kabel kan wel degelijk nadelig zijn voor het geluid.

Buizen zijn een achterhaald iets , je kunt het een hype noemen , de vervorming van een buis wordt door vele ''audiofielen'' als een ''warm'' geluid bestempeld. Dat is echter geen verbetering , maar een verkleuring van het geluid ; als buizen jouw cup of tea zijn ; vooral van blijven genieten.

Want daar gaat het om , genieten.
.

:rspct
Ik heb een paar interlinks die ik al meer dan 25 jaar verkies boven andere. Misschien verkleuren ze. Het zal me worst wezen. Ze vervormen dan wel op een manier die ik prefereer boven andere, misschien neutrale.
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2017, 17:15:06 door Nb »

Han

• Moderator
    • studio
« Reactie #40 Gepost op: 10 juli 2017, 20:24:40 »
Na een week ziek op bed hier heeeeeel veeel te hebben gelezen Moet ik wel zeggen dat dit een enorm gekleurd forum is!
Met vooral de slogan 'doe maar gewoon'. Er zitten er hier een paar tussen die hun mening continue zo ventileren dat discussie onmogelijk is.

Samenvattend is alles wat afwijkt van een marantz uit 1999 te nieuw of te oud.
-Kabels zijn onzin.
-Buizen zijn maar een hype

Zonde want t is een mooi forum met veel kennis!
Voor mij is de installatie ook een onderdeel van de beleving. Misschien niet meetbaar maar wel voelbaar.

Merkwaardige conclusie. Ik heb meer het idee dat dit het minst gekleurde forum is op dit gebied.

Buizen klinken idd anders, vooral als je ze op een betonnen vloer laat vallen en zolang ze niet vervormen hoort vrijwel niemand enig verschil met de transistor.

Maar stuur je ze in de vervorming, dan krijg je dat geluid waar de gitaristen zo opgewonden van raken.

En de discussie is hier heel goed mogelijk hoor, zolang je geen onzin probeert te verkopen en geen meningen als feiten presenteert.
Niets is zeker en zelfs dat niet.

Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

vinyldries

• *
« Reactie #41 Gepost op: 15 augustus 2017, 10:58:25 »
Hallo in de ronde,

er is niet 1 waarheid bij hifi.

iedereen hoort anders (oren + hersenen), heeft andere ervaringen en ook andere verwachtigen aan een geluidsbron.

wie luistert er nog echt naar live muziek en neemt werkelijk in zich op wat hij/zij hoort? is live Łberhaupt uw referentie of is een goede studio opname de referentie?

en het is goed mogelijk dat persoon A bij het wisselen van een kabel duidelijk verandering hoort, en persoon B niet.

dat geldt ook voor digitaal vs. analoog. of transistoren vs. buizen. niet te lang over bekvechten, dat is zinloos.

daarom kun je alleen op je eigen gehoor vertrouwen als het om het uitzoeken van een hifi gaat.  :)

dus: vertrouw op uw eigen oren = prima.

de industrie is met andere zaken bezig. die moeten geld verdienen. dat geld voor de pers alsook voor de producenten van apparatuur. en dat is legitiem als er 10-100 of meer mensen op de payrol staan...

het moet goodkoper, kleiner, makkelijker, sneller, en ook met een life-cycle (na 3-5 jaar moet je gaan vervangen), en je moet geloofwaardig kunnen maken dat het volgende type "the-next-big-thing" is. digitaal gaat dat het beste.

16 bit, 24 bit, 192 kHz, 384 kHz, WAV, FLAC, HDCD, DSD, MQA...het wordt steeds beter...toch?

oude platen klinken anders, ook omdat vroeger anders werd opgenomen. vooral bij klassiek is het allemaal veel efficiŽnter. veel microfoons (> 100), en het meeste werk gebeurt na de opname in de studio. het resultaat... :sceptic:

my 50ct.

fijne dag allemaal.

groet

Dries