Auteur Topic: Advies akoestiek wookamer Focal Chorus 727  (gelezen 272 keer)

sebastiaanpoppen

• *
Advies akoestiek wookamer Focal Chorus 727
« Gepost op: 24 juni 2017, 10:20:44 »
Recent heb ik een 2 nieuwe Focal Chorus vloerspeakers gekocht. Na een uitgebreide luisterzoektocht sprongen deze speakers er voor mij echt uit t.o.v. andere speakers door de warme tonen volle klank.

Nu ze in mijn huiskamer staan ben ik er ook erg blij mee, maar benaderen ze bij lange na niet het geluidsniveau dat zij in de winkel opleverden. Voornamelijk de bas galmt behoorlijk door woonkamer. Ondanks dat we erg dikke spouwmuren galmt de bass ook flink naar de buren door. De woonkamer is nog enigszins kaal bekleed. Ik woon in een nieuwbouwhuis en heb bijvoorbeeld nog geen schilderijen en vloerkleed.

Graag zou ik wat akoestisch advies krijgen. Mijn woonkamer heeft de volgende eigenschappen:

- Gestuukte muur (korrelstuuk)
- Laminaat vloer
- Dubbelglas ramen
- Dunne gordijnen
- Stoffen bank op ijzeren poten
- Tv kast met schuine ijzeren poten
- Salontafel met schuine houten poten
- Speakers licht naar het midden van de bank gericht

Ik heb op internet al wat research gedaan en begrijp dat een schilderij, vloerkleed, dikkere gordijnen, plaatsing van de speakers en bijvoorbeeld een akoestisch paneel veel verschil kan maken. Zelf heb ik echter weinig verstand van akoestiek en zou graag advies willen krijgen voor mijn specifieke situatie en een idee krijgen waar in de woonkamer deze akoestische verbeteringen het beste zouden kunnen komen.

Ik heb een aantal foto's van mijn woonkamer bijgevoegd. Alvast bedankt voor jullie hulp!llie hulp!

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
Re: Advies akoestiek wookamer Focal Chorus 727
« Reactie #1 Gepost op: 24 juni 2017, 10:52:25 »
Dat is dus een erg harde kamer. Haal de meubels weg en je speelt alsof je installatie in een badkamer staat.

Hier zie je hoe geluid weerkaatst bij stereoweergave in een gesloten ruimte zonder demping of diffusie.
De linker tekening is hoe het geluid horizontaal gezien weerkaatst in de ruimte. De rechtse tekening toont de weerkaatsing tegen plafond en vloer. Conusluidsprekers hebben een kegelvormige uitstraling. Het geluid dat uit een luidspreker komt, botst dus zegen zijwanden, vloer, plafond en de muur achter je luisterplaats.

Demping of absorptie is wat je gebruikt om basweergave onder controle te krijgen. Diffusie gebruik je om ongewenste reflecties van hoge tonen en middentonen in het gareel te brengen.

Als ik jou was zou ik eens beginnen provisoir een dik tapijt op de vloer te leggen en een paar dikke dekens of zo tegen de zijwanden op te hangen en op de achterwand. Klinkt het dan beter?
« Laatst bewerkt op: 24 juni 2017, 10:56:40 door Bloom »

Subbuilder

« Reactie #2 Gepost op: 24 juni 2017, 13:42:30 »
Goed advies.
Wat je al zeker dadelijk kan doen, is de rechtse speaker uit de hoek te halen en hem in spiegelbeeld tov de linkse te plaatsen, dus naast het lage meubel. Het is een misvatting dat luidsprekers breed moeten staan om breed te spelen.
Als je kan, zou ik ze ook nog eens 0,5m verder van de muur af zetten.
En eventueel achter de speakers een kussen zetten om de lage tonen te absorberen (als test).

Succes!
Its not because you can neither hear nor measure it, that the difference ain't clear ... to me!

frits denon

• *
  • Muziek is emotie
« Reactie #3 Gepost op: 24 juni 2017, 13:57:27 »
Ze hebben de poort aan de voorzijde? Dan is de plaatsing t.o.v. de muur erachter minder problematisch. Ik zou inderdaad de rechter speaker en het wandmeubel omwisselen, zodat je beide speakers evenwijdig links en rechts van het TV meubel krijgt.

Dan maar weer eens luisteren.
Oude(re) spullen van Denon, Hepta en Rel.

Subbuilder

« Reactie #4 Gepost op: 24 juni 2017, 14:07:00 »
Wat interessante plaatsen zijn om dempingsmateriaal op aan te brengen, is de onderkant van tafels en stoelen. Hier bvb onder je salontafel. Voordeel, het is niet zichtbaar, maar kan toch efficiŽnt zijn in het opvangen van reflecties van de vloer.
Zelfde gaat op voor je tv-meubel. Eronder en erachter kan je rockfon of dergelijke hangen.
« Laatst bewerkt op: 24 juni 2017, 14:31:15 door Subbuilder »
Its not because you can neither hear nor measure it, that the difference ain't clear ... to me!

Pimmie1968

• Geluid kun je voelen maar is nooit tastbaar
« Reactie #5 Gepost op: 24 juni 2017, 20:31:33 »
Hallo Sebastiaan,

Je woonkamer ziet er erg strak uit wat resulteert in een "harde" en galmende weergave.
Er zijn al wat suggesties gegeven om dit wat meer luisterbaar te maken.
Ook ik adviseer om je rechter speaker uit de hoek te halen en rechts van je tv meubel te plaatsen.
Een flink hoogpolig karpet (wol/vilt) doet wonderen maar lost zeker niet al je problemen op.
Omdat je bank tegen de achtermuur staat zal waarschijnlijk het laag best overheersen, dat is zowat een vast gegeven.
Experimenteren met het dicht stoppen van je baspoorten zou kunnen helpen.
Ook kun je akoestische panelen/schilderijen monteren op de muur achter de luisterplek om flutter echo tegen te gaan.
Zwaardere (dikkere) gordijnen absorberen meer dan je huidige.
Zomaar wat dingen die in me opkomen die het leefgenot niet hoeven te beÔnvloeden.

Rotel RC-1090 - Rotel RB-991 - Rotel RCD-991 - HDX1000 - TDL Monitor

sebastiaanpoppen

• *
« Reactie #6 Gepost op: 26 juni 2017, 09:21:53 »
Ik ga dit weekend even experimenteren en kijken wat het beste werkt. Mijn schoonvader heeft ook veel kijk op geluid en akoestiek en we hebben dit weekend jullie adviezen besproken. Ik ga de volgende dingen doen:

- Dik tapijt kopen
- De speaker verplaatsen
- Schilderij/akoestisch paneel op achtermuur (bij een schilder eventueel met geluidschuim erachter)
- Geluidsschuim onder salontafel, onder en achter tv-meubel en aan de achterkant van de bank.
- Dikkere gordijnen op een later tijdstip i.v.m. kosten

De speakers hebben inderdaad een bass-reflex port aan de voorzijde. Ik heb geexperimenteerd met het verder weg zetten van de muur, maar dit lijkt inderdaad weinig verschil te maken. De speakers staan verder op spikes en naar het voelt valt het doortrillen naar de vloer ook reuze mee.

Ik ben benieuwd en zal jullie laten weten wat de resultaten zijn. Bedankt allemaal voor jullie goede adviezen!

sebastiaanpoppen

• *
« Reactie #7 Gepost op: 26 juni 2017, 20:26:35 »
Nog een vraag m.b.t. de gordijnen. Ik lees op verschillende plekken dat dikke gordijnen voornamelijk voor lage en middelage tonen helpen en niet enorm bijdragen aan bassreductie. Ik heb zelf ruimte achter mijn gordijnen en dit lijkt me een mooie onopvallende plek. Uiteraard kan dit maar aan een kant van de kamer.

Kan iemand mij een inschatting geven van het effect hiervan op basis van mijn woonkamer?

Onderstaande basstraps zouden mooi passen:
https://www.amazon.de/Absorber-Ca-100x20x20cm-Lamellen-Pyramiden-Profil/dp/B00T5AG5HS/ref=sr_1_3?ie=UTF8&qid=1498500841&sr=8-3&keywords=basstrap&th=1

frits denon

• *
  • Muziek is emotie
« Reactie #8 Gepost op: 26 juni 2017, 20:50:40 »
Doe niet alles tegelijk.

Verplaats eerst de rechterspeaker. Kost niks. :armswing:
Oude(re) spullen van Denon, Hepta en Rel.

Subbuilder

« Reactie #9 Gepost op: 28 juni 2017, 06:30:21 »
Basstraps kunnen wonderen doen in de hoeken (achter je linker speaker bvb). Maar je luisterpositie weghalen van de muur is waarschijnlijk effectiever. Vraag is of je je bank 1m van de muur af WIL zetten?