Auteur Topic: Vraag vervanging condensatoren Celestion cs8i  (gelezen 207 keer)

Noud

• *
Vraag vervanging condensatoren Celestion cs8i
« Gepost op: 1 juli 2017, 12:40:50 »
Beste audiofielen,

Om te beginnen: ik ben een amateur in audio en electronica, maar solderen kan ik wel. Ik heb een vraag over het vervangen van een condensator in het scheidingsfilter van een celestion cs8i luidsprekerbox. Deze box heeft twee lage tonen speakers, een hogetonen- en een middentonenspeaker. Uit de middentonenspeaker komt geen geluid meer. Als ik het circuit op het filter naar deze speaker volg, zit er een BENNIC condensator 4.7 MFD 50WV op de route. Als ik deze condensator overbrug komt er wel geluid uit de speaker. Dat is dan makkelijk dacht ik, dan vervang ik die wel. Dus in Eindhoven naar de enige electronicawinkel gegaan en een nieuwe bipolaire condensator 4.7µF 100V gehaald en deze op de plaats van de "defecte" condensator gesoldeerd. Maar nog steeds geen geluid.

Iemand een tip? Bij voorbaat dank.

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
Re: Vraag vervanging condensatoren Celestion cs8i
« Reactie #1 Gepost op: 1 juli 2017, 22:19:26 »
Je zult toch niet de pech hebben dat je nieuwe condensator ook al naar de gallemiezen is ?

ff doormeten is het handigst , als je geen multimeter hebt , dan zou ik de condensator uit de andere speaker er even tussen zetten , als het niet te veel geklungel is.
IMF TLS50 met vier maal Wharfedale Laser 100 high/mid drivers en aangepaste filters met Intertechnik Reference caps & coils.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

Noud

• *
« Reactie #2 Gepost op: 2 juli 2017, 10:38:34 »
Bedankt voor je reactie. Dat is een goede optie, had ik zelf niet aan gedacht. Dat ga ik nog uitproberen zodra ik de andere box ook hier heb (staat nog in Rotterdam).

160393

• *
« Reactie #3 Gepost op: 2 juli 2017, 22:12:56 »
Heb je aangegeven waar de condensatoren voor gebruikt gaan worden? Kennen ze geen polariteit?
Groet,

Noud

• *
« Reactie #4 Gepost op: 3 juli 2017, 14:21:57 »
Ja, dat heb ik uitgelegd. Ik had de oude ook meegenomen. De nieuwe is ook bipolair. Is dat laatste trouwens niet voldoende? Wijken "gewone" bipolaire condensatoren nog op één of andere manier af van condensatoren in een audio filter?

benjamin

« Reactie #5 Gepost op: 4 juli 2017, 12:17:10 »
Een gewone bipolaire condensator moet voldoende zijn , de verschillen zitten hem voor een scheidingsfilter hooguit in de toleranties in procenten , en voldoende voltage.

En dan heb je een heel breed scala aan soorten , van glad tot ruwe folie tot MKP , en allerhande exotische eigenschappen die worden toegedicht als zou de condensator je geluid verbeteren.

Ik denk dat jouw condensator of opnieuw kapot is , of je hebt ergens vlak voor of achter de contactpunten een draadbreuk ( of printbreuk ) in de signaalweg zitten.

Mogelijk heb je die overgeslagen toen je de condensator overbrugde.
IMF TLS50 met vier maal Wharfedale Laser 100 high/mid drivers en aangepaste filters met Intertechnik Reference caps & coils.

Noud

• *
« Reactie #6 Gepost op: 4 juli 2017, 12:35:11 »
Een draadbreuk denk ik niet, als ik de condensator overbrug op de pootjes van de condensator, dan heb ik gewoon geluid op de middentonen speaker. Met de condensator (oud of nieuw) niets. Vanavond schroef ik m weer open, zal ik nog eens kijken naar de nieuwe condensator en het type verifiëren op internet. Hopelijk heb ik komend weekend beide boxen op dezelfde locatie, dan kan ik ze uitwisselen.

Maar ik ben er nu achter hoe ik een foto plaats, dus hierbij een plaatje.

benjamin

« Reactie #7 Gepost op: 4 juli 2017, 13:24:46 »
Zo te zien staat de condensator in serie, dan kan het haast niet anders dan dat hij defect is.

Noud

• *
« Reactie #8 Gepost op: 15 juli 2017, 12:55:14 »
Het is opgelost. Hoe weet ik niet, maar ik heb ineens geluid. De condensator is door een expert op het gebied van electronica doorgemeten en was goed. Ik heb daarna achter alle filteruitgangen apart de output gemeten en op zowel de lage-, midden- als hoge tonen uitgangen geluid. Laag volume weliswaar op de middentonen, maar dat kan de afstemming van het filter zijn. Deze twee Celestions spelen weer als een zonnetje.

Bedankt voor jullie meedenken!