Auteur Topic: Meerdere speakers aanluiten op een 5.1 Home cinema set  (gelezen 737 keer)

dasuper

• *
Meerdere speakers aanluiten op een 5.1 Home cinema set
« Gepost op: 29 april 2015, 15:34:29 »
Hallo HiFi Techneuten  ;),

Ik heb al veel gelezen op het forum, maar kon nog net niet een antwoord vinden voor mijn vraag. Excuses als deze vraag dan al wel eerder is gesteld..

Ik wil graag een home cinema set aanschaffen en daar extra speakers op aansluiten voor de keuken en op het terras. Nu zijn de draden al aanwezig en daardoor ben ik gebonden aan de plaats van de speakers. Bij voorbeeld in de woonkamer zitten de speakersnoeren hoog in de muur en daarom zal ik daar satelliet speakers moeten ophangen.

1. Nu is mijn vraag kan ik op een home cinema set met satelliet speakers vier extra speakers in parallel schakeling bij aansluiten?
2. Moeten dat dan dezelfde satelliet speakers zijn, of kan ik ook 3-weg speakers gebruiken?
3. Verlies je veel geluids kwaliteit?
4. Zijn er kleine verdeel versterkers die er misschien tussen gehangen kunnen worden?
5. Ik had al gelezen dat als je 2 speakers van 8 ohm parallel schakelt er 4 ohm overblijft. Dus ik wilde dan op elke uitgang 1 extra speaker aansluiten (behalve voor de center en sub natuurlijk). Hoeveel ohm versterker moet ik dan kopen?

Alsvast bedankt voor jullie reacties,

Marco

Pr0spectr

• Yuri Prime
  • *
  • Filmliefhebber
Re: Meerdere speakers aanluiten op een 5.1 Home cinema set
« Reactie #1 Gepost op: 27 mei 2016, 20:07:22 »
Beter laat dan nooit.

Om je vragen te beantwoorden:

1. Ja, dit kan.
2. Nee dit hoeven niet dezelfde te zijn, maar het is wel aan te raden.
3. Je verliest flink wat kwaliteit en boven dien is er een kans dat de 'versterker' te veel stroom moet gaan leveren en daar aan kapot kan gaan. Sommige systeempjes kunnen het aan, sommige niet, denk er om dat je geen joekels van speakers(met hoog wattage) gebruikt, want dan gaat het sneller mis.
4. Dit zou ik niet doen. Als je toch al een versterkertje gaat halen, kan je beter gewoon 1 keer een normale versterker halen en je speakers daar op aan sluiten.
5. Het aantal ohms van je versterker maakt niet zo veel uit. Veel versterkers zijn 8 ohm en kunnen tevens ook overweg met 4 ohm. Denk er om dat als je een 8 ohm speaker gebruikt in plaats van een 4 ohm dat de versterker 2 keer zo weinig vermogen kan leveren aan de speakers.

Kortom: Ik zou gaan voor een nieuw versterkertje en daar lekker een paar fatsoenlijke speakers op aansluiten. De home cinema set zou ik lekker zo laten, je hebt een rele kans dat je de boel stuk maakt.

groet!
God creates dinosaurs, God destroys dinosaurs, God creates man, man destroys God, man creates dinosaurs.
― Jurassic Park

dasuper

• *
Re: Meerdere speakers aanluiten op een 5.1 Home cinema set
« Reactie #2 Gepost op: 29 mei 2016, 19:58:52 »
thx for the response.. :o

Ik heb het inmiddels opgelost door een 7.1 home cinema set neer te zetten. Met deze heb je meerdere zones die je apart kan instellen.