Auteur Topic: PVC beschermhoezen  (gelezen 102 keer)

peter23

• *
PVC beschermhoezen
« Gepost op: 19 november 2017, 14:13:17 »
Een ieder die zuinig is op zijn platenverzameling zal net als ik, in de veronderstelling zijn dat een plastic beschermhoes je dierbare vinyl beschermd tegen stof en de hoes tegen beschadigingen.

Echter, gisteren trok ik een lp uit de kast die ik al zeer lang niet gedraaid had. De 'ouderwetse' harde plastic beschermhoes die er al sinds 1982 om zit, zat enigszins vastgeplakt(!) aan de lphoes. Tevens viel mij op dat de goudkleurige lp hoes op de rug, boven- en onderkant leek ingevreten. De goudkleuring was overgegaan in geel.

Nu had ik al eens eerder slechte verhalen over de PVC hoes gehoord, en moet ik nu helaas zelf ondervinden dat PVC op lange termijn niet beschermd maar juist de boel ruiineerd. Het blijkt dat aan de 'ouderwetse' PVC beschermhoezen zgn. weekmakers zijn toegevoegd. Deze weekmakers hebben de eigenschap op den duur het PVC te verlaten. Ze worden vluchtig en tijdens hun ontsnapping tasten ze papieren/kartonnen hoezen aan. Daarbij wordt de PVC platenhoes waaruit de weekmakers ontsnappen harder en scheurt of breekt makkelijker. Het schijnt dat de weekmakers zelfs door de buiten- en binnenhoes heen dringen en zo een dof oppervlak op de plaat veroorzaken.

Een alternatief is de polyethyleen (PE) buitenhoes. Deze zijn te herkennen aan het feit dat ze minder helder/ transparant zijn dan de PVC-hoezen. Om een of andere reden dringen de weekmaker niet door polyethyleen (PE) heen.

Ik zal in ieder geval zo'n 40% van mijn collectie van een nieuw jasje voorzien!
« Laatst bewerkt op: 19 november 2017, 14:21:13 door peter23 »
van Medevoort CA222, PA222, CD333  *  Rotel RA-980BX, RCD-965BX, RT-950BX, RT-945AX  *  NAD 7130, 5320  *  Tannoy D500  *  Pro-Ject Xpression III, Pro-Ject Speedbox II, Ortofon 2M red  *  Sennheiser HD595