Auteur Topic: Geen merkbaar verschil door het toevoegen van een DAC, terugsturen?  (gelezen 295 keer)

rajd

• *
Geen merkbaar verschil door het toevoegen van een DAC, terugsturen?
« Gepost op: 28 november 2017, 22:02:29 »
Sinds enkele dagen ben ik in het bezit van een DAC, een Teac NT-503. Deze is gekoppeld met mijn iMac uit 2017, met Spotify als voornaamste bron en mijn "vintage" Sony TAF-570ES versterker. Als luidsprekers heb ik een setje Klipsch RP-150M luidsprekers. De DAC is middels USB gekoppeld aan de iMac (27", 2017), zodat ik DSD kan streamen.

De DAC heb ik aangeschaft in de "hoop" mijn geluid uit de computer verder te verbeteren. Na enkele dagen van luisteren kom ik echter helaas tot de conclusie dat ik geenszins een duidelijk hoorbaar verschil kan bewerkstelligen tussen de onboard audio van de iMac en het geluid uitgestuurd via de DAC.

Inmiddels heb ik geprobeerd:
- Tidal HiFi i.p.v. Spotify (dat verschil lijkt soms hoorbaar, echter ook hier lijkt de DAC weinig tot niets toe te voegen)
- Diverse settings in de DAC aangepast m.b.v. upconvert, cutoff etc.
- Uitgang variable of fixer mijn eindversterker

Telkens kom ik tot de conclusie dat de het geluid tussen de onboard audio en de DAC (vrijwel) niet van elkaar te onderscheiden is. Zodoende begin ik te twijfelen of ik dat apparaat wellicht niet terug moet sturen?

Ik neem aan dat:
- mijn versterker en luidsprekers goed genoeg zijn om een verschil tussen de bronnen te kunnen waarnemen
- mijn oren ook volstaan :-)

Zie ik iets over het hoofd? Of is wellicht de onboard audio van de iMac van exceptionele kwaliteit?

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
Re: Geen merkbaar verschil door het toevoegen van een DAC, terugsturen?
« Reactie #1 Gepost op: 28 november 2017, 22:17:00 »
Diverse mensen die zichzelf gouden oortjes toedichtten hoorden bij een vergelijk geen verschil tussen een dure set met DAC en een Behringer lowcost versterker met een Behringer DAC van krap drie tientjes. Er is dus waarschijnlijk weinig aan de hand met de rest van je set en je oren.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Pimmie1968

• Geluid kun je voelen maar is nooit tastbaar
« Reactie #2 Gepost op: 29 november 2017, 18:39:12 »
Op zich een mooi gegeven dat je geen verschil hoort tussen het gebruik met en zonder dac.
Even voor mijn duidelijkheid, waaruit concludeer je dat je geluid niet goed zou zijn?
Het geluid uit je computer zal nooit beter worden dan de bron zelf, upscaling naar hogere bitrates en/of resolutie heeft dan ook geen enkele zin.

Pim

Sinds enkele dagen ben ik in het bezit van een DAC, een Teac NT-503. Deze is gekoppeld met mijn iMac uit 2017, met Spotify als voornaamste bron en mijn "vintage" Sony TAF-570ES versterker. Als luidsprekers heb ik een setje Klipsch RP-150M luidsprekers. De DAC is middels USB gekoppeld aan de iMac (27", 2017), zodat ik DSD kan streamen.

De DAC heb ik aangeschaft in de "hoop" mijn geluid uit de computer verder te verbeteren. Na enkele dagen van luisteren kom ik echter helaas tot de conclusie dat ik geenszins een duidelijk hoorbaar verschil kan bewerkstelligen tussen de onboard audio van de iMac en het geluid uitgestuurd via de DAC.

Inmiddels heb ik geprobeerd:
- Tidal HiFi i.p.v. Spotify (dat verschil lijkt soms hoorbaar, echter ook hier lijkt de DAC weinig tot niets toe te voegen)
- Diverse settings in de DAC aangepast m.b.v. upconvert, cutoff etc.
- Uitgang variable of fixer mijn eindversterker

Telkens kom ik tot de conclusie dat de het geluid tussen de onboard audio en de DAC (vrijwel) niet van elkaar te onderscheiden is. Zodoende begin ik te twijfelen of ik dat apparaat wellicht niet terug moet sturen?

Ik neem aan dat:
- mijn versterker en luidsprekers goed genoeg zijn om een verschil tussen de bronnen te kunnen waarnemen
- mijn oren ook volstaan :-)

Zie ik iets over het hoofd? Of is wellicht de onboard audio van de iMac van exceptionele kwaliteit?
Rotel RC-1090 - Rotel RB-991 - Rotel RCD-991 - HDX-1000 - TDL Studio 4

rajd

• *
« Reactie #3 Gepost op: 29 november 2017, 23:11:38 »
Op zich een mooi gegeven dat je geen verschil hoort tussen het gebruik met en zonder dac.
Even voor mijn duidelijkheid, waaruit concludeer je dat je geluid niet goed zou zijn?
Het geluid uit je computer zal nooit beter worden dan de bron zelf, upscaling naar hogere bitrates en/of resolutie heeft dan ook geen enkele zin.

Pim

Wellicht druk ik me wat ongelukkig of onvolledig uit; het geluid is zeker goed te noemen. M'n punt is meer dat ik een verbetering van de weergave verwacht had door een DAC toe te voegen en dat lijkt uit te blijven.

Toen ik bijv. enige tijd geleden mijn luidsprekers en een aantal maanden later mijn luidsprekers verving, toen had ik telkens een soort van wow-gevoel. Nu met de DAC ontbreekt dat volledig, wat ik ook probeer.

In rapportcijfers: stel ik gaf mijn geluid voor de aanschaf van een DAC een 8, dan had ik gehoopt er nu een 9 van te kunnen maken, maar ik blijf helaas steken op een 8,005. Dat had ik niet verwacht.

Iedereen bedankt voor de reacties tot zover :)

Vincent Kars

• *
    • The Well-Tempered Computer
« Reactie #4 Gepost op: 30 november 2017, 12:38:40 »
Als er 1 component is die kleurt dan zijn het speakers.
Daar is qua upgrade nog steeds de meeste winst te behalen.

In de loop van de jaren is de kwaliteit van on-board audio, zeker in het premium segment, behoorlijk toegenomen.
Als ik kijk naar de specs: https://support.apple.com/en-us/HT204392 dan zal een goede externe DAC daar meettechnisch op verbeteren maar dat is iets anders dan een duidelijk hoorbaar verschil.

Persoonlijk vind ik de verhouding, 500 voor de Klipsch 650 voor de Teac een beetje zoek.
Dat zeg ik niet om je af te zijken maar omdat m.i. moderne elektronica tegen zeer schappelijke prijzen al erg goede prestaties kan neerzetten
Wat leuke voorbeelden: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/measurement-and-review-of-fx-audio-dac-x6-dac-compared-to-topping-d30-and-fiio-e10k.2097/
Alles wat mechanisch is (drivers!) zijn en blijven duur als je een hoge kwaliteit wil.
Mijn ervaring is dat je nogal grof in speakers moet investeren wil je de micro details gaan horen.
Pas dan ga je horen wat er upstream allemaal gebeurt.

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
« Reactie #5 Gepost op: 30 november 2017, 13:28:09 »

Alles wat mechanisch is (drivers!) zijn en blijven duur als je een hoge kwaliteit wil.
Mijn ervaring is dat je nogal grof in speakers moet investeren wil je de micro details gaan horen.
Pas dan ga je horen wat er upstream allemaal gebeurt.
Hier heb ik een beetje moeite mee. De prijs van een losse driver zegt hoegenaamd niets over het uiteindelijke geluidsresultaat, (helemaal als je nagaat in welk systeem een speaker wordt gebruikt).
Een voorbeeld, in een zelfbouwproject heb ik de Tang Band 28-847SE tweeters gebruikt (20 euro per stuk), en tot mijn verbazing was deze tweeter qua geluidsbeleving minstens net zo aangenaam als de vijftien keer duurdere Excel T25CF002.

Ik denk eerder dat het soort van systeem wat wordt toegepast bepalend kan zijn voor een goed resultaat, bijv; een luidspreker met een lange uitslag heeft zijn nut in een bas dipool volgens Linkwitz. Prijzen zeggen dan nauwelijks iets. Zelfde voor een woofer in een TL. Een breedbander met nauwelijks uitslagcapaciteit kan zijn diensten dan weer bewijzen in een vlakke dipool. Ook daar zegt het echt niet veel of je nu duizenden euros gaat aftikken voor een driver of dat je een ouderwetse Philips breedbander in de strijd gooit.

Het prijskaartje wat aan de speaker hangt lijkt me ondergeschikt dan aan het principe waarin de driver wordt toegepast.
« Laatst bewerkt op: 30 november 2017, 14:06:11 door benjamin »
IMF TLS50 met vier maal Wharfedale Laser 100 high/mid drivers en aangepaste filters met Intertechnik Reference caps & coils.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

rajd

• *
« Reactie #6 Gepost op: 30 november 2017, 20:00:56 »
Interessant - wellicht dat ik de onboard audio van de iMac toch wat hoger moet inschatten / inschalen...? Dat verklaart wellicht ten dele waarom ik geen verschil hoor - het contrast tussen beide bronnen is misschien wel kleiner dan ik had durven denken.

Ja het is zeker waar dat de verhouding in nieuwprijs tussen DAC en speakers wat apart is. Neemt niet weg dat ook ik van mening ben dat prijs bijlange niet de enige factor is die bepalend is voor de geluidskwaliteit die een component produceert. In reviews lees je regelmatig dat dit setje Klipsch luidsprekers binnen zijn prijsklasse uitzonderlijk presteert c.q. presteert op het niveau van een wezenlijk hogere prijsklasse. Ik kan dat slecht beoordelen (heb geen immense hoeveelheid tests gedaan), maar ik ben sinds ik ze heb wel altijd positief verbaasd geweest over wat er uit de kleinoden komt, afgezet tegen de tamelijk lage prijs.

Ik denk langzamerhand tot de conclusie te komen dat de DAC gewoon teruggezonden wordt. Jammer, want het is een mooi apparaat, maar ook zonde van het geld om 'm te houden. Gelukkig heb ik nog wel meer wensen op het gebied van audio, dus mijn geld kom ik wel kwijt (goede platenspeler, ben altijd al een beetje verliefd geweest op Accuphase versterkers etc.) :-)

PuNkEnStEiN

• **
« Reactie #7 Gepost op: 1 december 2017, 19:55:31 »
Verder alles goed, Stef? Of slaat de medicatie niet aan?
Quad 99CDS ♦ FM ♦ PRE ♦ POW ♦ 21L2 Dual CS420 Synology DS215+
Squeezebox Touch Cambridge DacMagic ♦ Plus ♦ XS Shure SRH840