Auteur Topic: Vervangen Rotel RSX1067, maar voor wat? Wie helpt?  (gelezen 72 keer)

Arjen1975

• *
Vervangen Rotel RSX1067, maar voor wat? Wie helpt?
« Gepost op: 4 december 2017, 16:06:36 »
Goedemiddag allemaal,

Ik ben van plan om mijn huidige receiver (Rotel RSX1067) te gaan vervangen. Dit, omdat ik "iets" mis in het geluid. En dan met name in stereo (muziek) weergave. Eerlijk gezegd gerbuik ik de receiver ook het meest voor muziek weergave in stereo.
Ik heb het gevoel dat de receiver er te hard aan moet trekken om een goed geluid uit mijn (voor-)luidspekers te persen. Dit zijn overigens een paar B&W 804S.

Ik heb op marktplaats een Aragon setje gezien voor EUR. 1995,-. De reviews die ik lees zijn allemaal aardig positief. Toch moet ik bekennen dat ik onbekend ben met het merk Aragon.... Ook kan ik een Rotel RMB1095 eindbak kopen met een voorversterker. Wat denken jullie, gaat dit het door mij gewenste resultaat opleveren?
Of heeft iemand nog andere opties? Mijn budget reikt tot ongeveeer 2000 euro....

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Groeten Arjen

Gent

• Modder-eter
  • Moderator
    • RF and Microwave Rotary Joints
Re: Vervangen Rotel RSX1067, maar voor wat? Wie helpt?
« Reactie #1 Gepost op: 4 december 2017, 17:50:21 »
:police: Het heeft weinig zin dezelfde vraag in twee verschillende rubrieken te plaatsen. Dat geeft verwarring en vervuilt het forum. De andere is dus verwijderd.
Gewoon goed is goed genoeg     -     Every person is unique .... just like everybody else     -     Nostalgie is ook niet meer wat het geweest is.

Jan

« Reactie #2 Gepost op: 4 december 2017, 17:51:44 »
Als de B&W 804S je bevalt, kun je het beste thuis diverse versterkers proberen. Degene die jou het meest bevalt i.c.m. de luidsprekers neem je dan.

Gent

• Modder-eter
  • Moderator
« Reactie #3 Gepost op: 4 december 2017, 17:56:23 »
De Rotel RSX 1067 is een beest met zeven aparte versterkers aan boord, die elk 100 W kunnen leveren. 100W is meer dan genoeg om een B&W 804 aan te sturen. Ik denk dat je een prachtige set hebt.

Wat mis je precies? Ik vrees namelijk dat je het met een andere versterker niet gaat oplossen. Ik zou eerder eens kijken naar de plaatsing van de 804's en de akoestiek in de ruimte.

Hoe groot is de ruimte en hoe staan de luidsprekers opgesteld?
Gewoon goed is goed genoeg     -     Every person is unique .... just like everybody else     -     Nostalgie is ook niet meer wat het geweest is.

Arjen1975

• *
« Reactie #4 Gepost op: 4 december 2017, 18:15:23 »
Ik heb hiervoor een Classé CAP80 gehad en die had ik eigenlijk nooit weg moeten doen... Maar ja, ik hou ook wel van een filmpje met een beetje herrie en lawaai... ;)
Toch klonk de CAP80 (ondanks het mindere vermogen) warmer, meer laag, natuurlijker, subtieler en gedetailleerder. In stereo gewoon beter dan de Rotel... Simpelste oplossing is natuurlijk om weer een Classé te kopen, maar mijn surround mogelijkheid wil ik ook graag behouden. En een Classé-surround-budget heb ik helaas niet....

Gent

• Modder-eter
  • Moderator
« Reactie #5 Gepost op: 4 december 2017, 18:25:44 »
Het is voor sommigen vloeken in de hifi kerk, maar ik doe het dan toch maar even.

In plaats van eindeloos te experimenteren met versterkers (en / of snoertjes) en kapitalen uit te geven kun je ook de boel wat 'wetenschappelijker' benaderen.

Heb je je ruimte al eens opgemeten om zo inzichtelijk te krijgen waar eventuele akoestische problemen zitten?

Er zijn meerdere systemen, maar ik ben zelf zeer tevreden over de toverdoos van Behringer, de Ultra Curve Pro DEQ 2496. Met de bijbehorende microfoon meet je de akoestiek van je ruimte en pas je de equalizer erop aan zodat je een keurig neutrale weergave krijgt.

Daarna kun je die neutrale weergave nog naar eigen smaak aanpassen als je wilt. Dit alles gebeurt digitaal zodat je geen rare effecten als faseverdraaiing krijgt, zoals je dat bij analoge equalizers ziet.

Het beste resultaat krijg je als je zo'n toverdoos tussen digitale bron en de digitale ingang van je receiver plaatst. Op die manier is het slechts een flinke digitale signaal processor en vindt de DA conversie nog steeds in je receiver plaats.

Er staan er op Marktplaats altijd wel een paar te koop.

frits denon

• *
  • HiFi is emotie
« Reactie #6 Gepost op: 4 december 2017, 18:56:38 »
Je gaat meer voor muziek dan film schrijf je. Tegen een goede stereo versterker kan geen surround systeem op.

Ben hier ook terug (lees vooruit) gegaan naar stereo. Geen spijt van gehad.
Oude(re) spullen van Scott, Denon, Hepta en Rel.

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #7 Gepost op: 4 december 2017, 19:11:01 »
Wanneer er echt duidelijk minder bas is dan moet één van twee behoorlijk kleuren. Mijn ervaring met surroundreceivers is om voor het meest optimale resultaat in elk geval alle toeters en bellen uit te zetten ( soms als je ergens komt staat zelfs de crossover nog ingesteld terwijl een sub niet (meer) aanwezig is.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Arjen1975

• *
« Reactie #8 Gepost op: 4 december 2017, 19:31:29 »
Allereerst dank voor alle reacties!
Ik neig er ook steeds meer naar om het hele surround gebeuren maar te laten voor wat het is en weer terug te gaan naar gewoon stereo.
Is iemand van jullie bekend met de versterkers van DK Design? Kom er een paar tegen op marktplaats, maar ik ken het merk niet en dus de (geluids-)kwaliteit van het spul ook niet...

frits denon

• *
  • HiFi is emotie
« Reactie #9 Gepost op: 4 december 2017, 19:51:26 »
Hallo Arjen, ik ken de door jou genoemde versterker niet. Heb zelf ervaring met Denon: https://www.denon-hifi.nl/nl/product/hifi/amplifier

De 1600 en de 2500 serie is zeker de moeite waard om naar te kijken.

Heb zelf de al wat oudere PMA 1500ae, een versterker met veel "ademruimte". :armswing:
Oude(re) spullen van Scott, Denon, Hepta en Rel.

benjamin

• Oost,west,thuis is het ook niet alles.
« Reactie #10 Gepost op: 4 december 2017, 21:20:46 »
Ik heb hiervoor een Classé CAP80 gehad en die had ik eigenlijk nooit weg moeten doen...
De 80 heb ik ook gehad, maar zoals wel vaker ging mijn bejaarde Beomaster 8000 net zo lekker. De AXZ911 van JVC ook.

Staar je daar alsjeblieft niet blind op. Met vele duizenden euros voor een versterker aftikken val je vanzelf wel op je smond, je hoort het toch niet.
IMF TLS50 met vier maal Wharfedale Laser 100 high/mid drivers en aangepaste filters met Intertechnik Reference caps & coils.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.