Auteur Topic: Inspelen  (gelezen 379 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Fotohuis

  • *
  • Berichten: 75
Re: Inspelen
« Reactie #15 Gepost op: 27 maart 2018, 23:16:51 »
Het probleem met NOS naalden is verhard rubber zodat het element niet optimaal meer presteert. Inspelen hoeft zowel een MM als MC niet. De levensduur van een diamant ligt tussen de 500 en 1000 draaiuren en het zou niet best zijn als je een paar honderd uur moet inspelen.
Belangrijk voor een draaitafel is de afstelling hiervan. Netjes waterpas, de juiste naalddruk, dwarskracht compensatie (afhankelijk van de naald vorm), VTA, Azimuth.

Raymond1

  • ****
  • Berichten: 740
Re: Inspelen
« Reactie #16 Gepost op: 27 maart 2018, 23:53:29 »
Ik heb het met geen woord over NOS gehad. Mijn splinternieuwe MC element (Lyra Kleos) had weldegelijk een inspeelperiode nodig van meerdere dagen. Subtiel, maar hoorbaar veranderde het geluid. Het duurde echter geen honderden uren. Ik mag trouwens wel hopen dat een diamant langer meegaat dan 1000 uur. Dat zou betekenen dat, als je veel lps draait, je minimaal ieder jaar de naald moet vervangen. Dat wordt in het geval van mijn element een hl duur geintje. Vinyl is heel zacht, diamant is het hardste materiaal wat er bestaat. Een diamant zal nauwelijks slijten door vinyl, ook niet wanneer de boel hopeloos verkeerd is afgesteld. In het tijdperk van de lp was het gebruikelijk dat een naald ca. 500 tot 1000 uur meeging, maar toen waren de naalden goedkoop en de tip was niet van diamant.

Ik ben het volledig met je eens dat de afstelling van de draaitafel erg belangrijk is. De afstelling moet gewoon goed zijn om maximaal te kunnen presteren. Ik controleer dan ook geregeld de afstelling en ik maak daar zeker geen haastklus van.

supernova

  • *****
  • Berichten: 1323
Re: Inspelen
« Reactie #17 Gepost op: 28 maart 2018, 00:04:51 »
Break in record van Clear audio bijvoorbeeld, 6 verschillende roze ruis tracks elk een half uurtje en het is al lekkerder.

Raymond1

  • ****
  • Berichten: 740
Re: Inspelen
« Reactie #18 Gepost op: 28 maart 2018, 00:22:35 »
Met een stevig stukje metal kom je ook een heel eind.

supernova

  • *****
  • Berichten: 1323
Re: Inspelen
« Reactie #19 Gepost op: 28 maart 2018, 00:40:51 »
Rock met zo'n type element, zonde van de naald ;D ik ben afgestapt van MC kan heel mooi klinken, maar wilde weer een MM (MP)hebben en dat was voor het laatst in begin '80. Heel blij dat ik dat gedaan heb, ontspannender geluid met toch alle detail en vloeiender. Ik genoot al van vinyl maar nu is het nog fijner geworden. Zeker ook met rock een vooruitgang ;D
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2018, 00:43:05 door supernova »

Raymond1

  • ****
  • Berichten: 740
Re: Inspelen
« Reactie #20 Gepost op: 28 maart 2018, 00:46:25 »
Ik draai het ook niet dagelijks, maar het zou voor een element niet uit moeten maken wat voor soort muziek je speelt. Ik ben zr tevreden over dit MC element, het is het mooiste element wat ik ooit gehoord heb. n tevens n van de weinige elementen die combineerd met mijn phonotrap.

supernova

  • *****
  • Berichten: 1323
Re: Inspelen
« Reactie #21 Gepost op: 28 maart 2018, 01:15:12 »
Het was dan ook maar een grapje. Ik vindt wel dat rock met een mm vaak makkelijker klinkt. Verder draai ik ook maar heel af en toe Rock. Met zo'n element zul je toch ook wel een instelbare phono pre hebben? Sinds ik de Phono aansluiting van mijn oude Yamaha geprobeerd heb stond ik versteld hoe goed het was. En geen behoefte meer gehad aan een honderden euro's phono pre. En ik heb hele kostbare gehoord en miste gek genoeg niets met deze ingebouwde pre, hoe dat kan weet ik niet.

supernova

  • *****
  • Berichten: 1323
Re: Inspelen
« Reactie #22 Gepost op: 28 maart 2018, 01:17:24 »
Deze Yamaha heeft trouwens voor een pre voorversterker een aardig uitgebreide instelling  met 6 keuzes voor mc of mm.

Raymond1

  • ****
  • Berichten: 740
Re: Inspelen
« Reactie #23 Gepost op: 28 maart 2018, 04:18:23 »
Op mijn phono pr is maar heel weinig instelbaar. Enkel de gain, het subsonic filter en twee dingen met meer of minder bas, welke je tegelijkertijd kan toepassen op de een of andere manier. Maar ik heb alles op de standaard fabriekswaardes staan en dat klinkt voor mij perfect. Bovendien is de enige mogelijkheid om de platenspeler erop aan te sluiten de gebalanceerde wijze. RCA ingangen ontbeerd hij. n hij vraagt om MC elementen met een lage impedantie, ik dacht < 10 ohm die tevens moeten afkunnen met een zeer lage afsluitimpedantie, < 3 ohm en die zijn zeldzaam. Maar een Lyra Kleos voldoet hieraan en gaat heel erg goed samen met de BMC Phono MCCI. Althans, naar mijn mening. Het was beslist een heel forse investering, maar ik kan me niet indenken dat het ng beter kan. Het geheel maakt muziek op voortreffelijke wijze en dr draait het om, de muziek. Niet de apparatuur, het gaat om de muziek. Hoeveel of hoe weinig je ook in je installatie hebt gestoken, als je met volle teugen kan genieten van de muziek, heb je het ultieme bereikt, ongeacht de prijs.

Fotohuis

  • *
  • Berichten: 75
Re: Inspelen
« Reactie #24 Gepost op: 28 maart 2018, 11:12:02 »
Citaat
Ik mag trouwens wel hopen dat een diamant langer meegaat dan 1000 uur. Dat zou betekenen dat, als je veel lps draait, je minimaal ieder jaar de naald moet vervangen
.

Dat is dus niet zo. Als je veel draait moet je inderdaad elk jaar je naald vervangen of je hele element indien het een MC betreft, dus ja een dure liefhebberij als je je LP's goed wilt houden.

Ik bouw mijn eigen RIAA phono zelf dus voor een MM zorg ik dat de capaciteit van de kabels en de ingangs Styroflex condensator zijn aangepast aan het element wat er in zit. Ik draai o.a. met Philips GP412 Mk2 met een Jico Shibata naald op ovale aluminium Cantilever, voor dit mooie element de beste vervangnaald die er te koop is.
Tov. een MC een koopje voor Eur. 130.
Diamanten naalden waren al gebruikelijk vanaf begin jaren 70. Saffier kwam toen al bijna niet meer voor.

Voor een goede RIAA correctie gebruik ik 2% condensatoren in het correctie netwerk en 1% MF weerstanden. De wat betere OPAMPS zoals Burr Brown OPA2134 en LT1028 van Linear Technology. In verhouding kost het bijna niks, vanaf Eur. 7,50 bouw ik al een goede pre-amp voor MM. Kastje en een goede voeding is dan nog het duurste. Je vindt mijn copien ook wel eens op Ali-E.


« Laatst bewerkt op: 28 maart 2018, 11:18:22 door Fotohuis »

supernova

  • *****
  • Berichten: 1323
Re: Inspelen
« Reactie #25 Gepost op: 28 maart 2018, 11:42:39 »
Interessant, ik vindt de prijzen van die kostbare bekende merken absurd. Dus jij garandeerd dat die van jou net zo goed zijn? En een goede MC naald moet gemiddeld toch echt 2000 uur mee kunnen gaan. Bij MM wel gemiddeld 1000 dacht ik. Komt ook nog bij dat er verschil zit in wat voor kwaliteit Diamant het is.

supernova

  • *****
  • Berichten: 1323
Re: Inspelen
« Reactie #26 Gepost op: 28 maart 2018, 11:46:56 »
Je hebt ook Diamant naald die uit stof worden gemaakt en dan geperst(of zoiets) en dan heb je ook nog synthetisch Diamand. Ik heb daarom ook natuur Diamant.

Fotohuis

  • *
  • Berichten: 75
Re: Inspelen
« Reactie #27 Gepost op: 28 maart 2018, 12:55:00 »
Je moet de producten zien in het kader van wat je hebt. Ik bouw geen high end producten voor de draaitafel. 95dB s/n voor een Phono RIAA MM is natuurlijk belachelijk als je weet dat een gemiddelde plaat de 70dB meestal niet eens haalt waarbij 3dB een verdubbeling is.

Dus waarom zou je een absurde investering doen in een spec waarbij je weet dat je bron materiaal 10x meer ruist dan de correctie versterker?

Dat geldt natuurlijk ook voor je draaitafel: Een wow & flutter <0,1% is al erg goed en onhoorbaar net zoals een rumble spec van >62dB. Met een subsonic filter al helemaal niet meer belangrijk.

Dus een dure direct drive met een spec van <0,03% staat alleen leuk voor de cijfers en heeft geen practische meerwaarde.
Als je voor weinig geld een behoorlijk goede draaitafel wilt hebben koop je dus het beste een draaitafel uit de jaren 70 van een goede middenklasser. Die heb je op MP voor Eur. 10-20 met een klein defect en met Eur. 30-40 kun je, als je er verstand van hebt, weer een perfect werkende machine van maken met de spec's die destijds gewoon goed waren en nu dus ook nog. Je duurste investering is dan de nieuwe naald of het nieuwe element wat dus meer kost dan de hele draaitafel met revisie.

Oude RIAA versterkers kan ik niet aanraden omdat oude electronica sterk gaat ruisen en door veroudering van elco's waarbij de ESR waarde flink kan oplopen behalve ruis ook nadelige neven effecten in vervorming door het verlopen van de instellingen.
Bovendien maak je nu met een "moderne" OPAMP met weinig externe componenten gemakkelijk een uitstekende spec MM RIAA.

Belangrijke punten ter vervanging/aanpassing bij een oude draaitafel:

Voedingspanning, van 220V naar 240V zetten. Nieuwe voedings elco's. Vaak een nieuwe net schakelaar, nieuwe snaar, nieuwe lampjes, soms een ledje, afstelling afslag. Smering van de motor-tacho, lager draaitafel. Heel belangrijk is dat je een goede service manual hebt. Philips is daarin n van de beste alleen van dit merk moet je weer geen draaitafels hebben van na 1978 toen alles ineens van plastic gemaakt werd. En modellen van voor ca. 1972 bevatten weer Germanium transistoren wat nu lastig in een eventuele vervanging. Heel goed en populair zijn de modellen met tiptronic en DC motor-tacho regeling. Dat begon met model 22GA212 in 1972, 22GA312 in 1976 en de automaat 22GA222 in 1976 waarbij de materialen hout, resp. aluminium is van de ombouw.
Maak je een verloopsnoer doe het dan ook goed met een metalen DIN naar bv. RCA neutrik verguld ipv. die pruts Chinese verloopjes van een euro die altijd brom geven. Totale capaciteit even meten en dan aanpassen op de ingang van je RIAA. 100% aangepast voor de juiste capaciteit, impedantie is bijna altijd 47kOhm.

Een nieuwe draaitafel van Eur. 500 gaat niet beter klinken en wat extra geld kun je dan beter steken in een goed element of nieuwe naald.
Een Philips lichte buisarm is overigens minder geschikt voor een MC dus als je die kant op gaat kun je beter een Technics oid. aanschaffen.
Top element uit die tijd een GP412 Mk2 wat inmiddels meer mensen weten want de laatste paar jaar is de prijs hiervan meer dan verdubbeld op MP. Wat veel mensen niet weten is dat de lage tipmassa hiervan kwam door de Saffieren of Titanium Cantilever. En laat nu een standaard Tonar vervangingsnaald een RVS Cantilever hebben. En geen SST maar een elliptische naalvorm. Ja, kost ook Eur. 30 en een Jico Shibata op Aluminium Cantilever Eur. 130 of meer.
En juist het element met naald en de toonarm bepaald 90% van de kwaliteit wat er af komt.

Verder is een draaitafel een mechanisch precisie instrument dus er moeten geen rare dingen mee gebeurd zijn. De afstelling kun je verder eenvoudig doen met een Retma mal of Protractor. Je element moet er recht inzitten, met minimal fouthoek instelling, de juiste naalddruk, dwarskracht compensatie, het moet mechanisch allemaal kloppen.

En ja er zit verschil in de soort diamant en hoe deze geslepen is. Dat bepaalt uiteindelijk de prijs en ook de levensduur waar inderdaad 100% verschil in kan zitten tussen geperst, synthetisch of gemaakt van een echte ruwe diamant. Ortofon is een merk die al meer dan 100 jaar ervaring in heeft en bieden ook alle varianten aan van enkel tientjes tot MC elementen van Eur. 7.500,- Je kunt het zo gek maken als je wilt net zoals producten van de Hull Rodium kabeltjes voor je element van een paar honderd euro en ga zo maar door. Dat zit dus niet in mijn doelgroep waarvoor ik werkzaam ben.


supernova

  • *****
  • Berichten: 1323
Re: Inspelen
« Reactie #28 Gepost op: 28 maart 2018, 15:38:44 »
Ja een hoop oplichterij.

Fotohuis

  • *
  • Berichten: 75
Re: Inspelen
« Reactie #29 Gepost op: 28 maart 2018, 17:26:32 »
Even wat RIAA varianten:

Deze kan concurreren met simpele RIAA MM die worden aangeboden tot Eur. 100.



Kan werken met een Burr Brown OPA 2134 dual opamp van Eur. 2,50 (of een NE5532 van Eur. 0,25 klinkt dan net iets minder ondanks dat een NE5532 in s/n fractioneel beter is maar de OPA met FET ingang heeft een betere slew rate). Totale kosten van print met onderdelen en HF kastje ca. Eur. 7,50.

Dit is op zich een mooi ontwerp. Werkt zowel met een NE5532 of OPA 2134 of een LM4562
http://sound.whsites.net/project06.htm

CLL en CLR had ik alleen wel op de ingangsprint gezet, weglaten kan altijd nog naar mijn mening op een ca. 90pF/m kabel is dat een goede kwaliteit Styroflex ingangs condensator van 47pF of 100pF het beste voldoet.

Het verhaal er achter is ook duidelijk:
http://sound.whsites.net/articles/cartridge-loading.html

De print en dit ontwerp wordt ook wel eens aangeboden op Ali-E. Over dit ontwerp is al echt nagedacht en kan concurreren met RIAA versterkers tot Eur. 300.

Dynavox is een Duits ontwerp maar de assemblage wordt gedaan in China. Ook daar is over nagedacht zie ook deze RIAA van de TPR-2, TPR-3. Wat jammer is dat na een paar jaar de onderdelen die het interessant maakten worden wegbezuinigd. Dus ipv. een LT1028 zit er ineens een NE5534 in. Verder matige kwaliteit Elco's (Junzl), onbekende MPK en de goedkope Chinese 6N3 triode buisjes. De potmeter gaat al kraken na een aantal maanden en over de gelijkloop (er zit geen balans regeling op) zullen we het maar helemaal niet hebben.

Electronica naar A+ componenten is natuurlijk gemakkelijk uit te wisselen. Panasonic elco's, de orginele opamps weer terug zetten, Audyn MKP's en een Alps high end potentiometer maken het samen met een triode uitwisseling naar militaire spec JAN General Electric 5670W tot een uitstekende voorversterker van .... Eur. 199. Ca. Eur. 60 aan wissel onderdelen gaat er wel inzitten en een beetje boren in de kast/chassis moet je wel durven.
Ik heb er zelf een DIN 5 polige extra uitgang opgezet voor mijn gereviseerde Philips MFB 544 actief LS systeem.

Dit is het ontwerp, ook hier echt nagedacht om een goede MC/MM te kunnen krijgen:



De wegbezuinigde LT1028 maar teruggezet.








Meteen maar een paar kleine capaciteiten over de RIAA bruggelijkrichter:




Dat hadden ze zelf toch wel kunnen bedenken, zeker met een eenvoudige 7815-7915 symmetrische voeding.

Al mijn audio hangt overigens wel op een netsocket met overspanningsbeveiliging en netfilter van Brennenstuhl.



Alps potentiometer. Ook daarvoor boor je nog even een extra gaatje in het chassis deel.

Overzicht met Panasonic elco's en Audyn MKP's:



Er zit niet zoveel in dus je hebt ook niet echt veel te vervangen. En als je dan een mooie LED zet achter je buisje, neem dan een fraaie oranje ipv. rood.

De RIAA is ook dubbel afgeschermd in de kast.

Mijn eigen ontwerp, de eerste overigens ook:



Voeding met een LM317/LM337 die een betere CMRR heeft dan de standaard 7815-7915 spanningsregelaars en ook nog precies instelbaar.



De afwerking en het kastje is vaak nog het duurste. Uiteindelijk gaat het om het geluid wat er uit komt. Electronica onderdelen zijn nog nooit zo goedkoop en goed geweest als de afgelopen 20 jaar.






« Laatst bewerkt op: 28 maart 2018, 17:30:21 door Fotohuis »