Auteur Topic: Set van Mulchanor  (gelezen 12837 keer)

mulchanor

• 40% van alle statistieken klopt niet
  • **
  • Geld, geld, geld, daar zit het em altijd he...
Re: Set van Mulchanor
« Reactie #90 Gepost op: 6 oktober 2009, 15:37:42 »
Dat zijn neem ik aan TO3's. Ook nog een voorstel voor de driver?

Daar passen de MJE15032/15033 goed bij (TO220).  ;)
In geval van TO126 de MJE340/350. Ben even kwijt wat er ook weer precies inzit.

Andere kanaal ook maar meepakken, dan is alles weer gelijk. Onderdelen zijn niet duur.

Beetje late vraag. Kan ik die gewoon zonder nadenken vervangen door de boven genoemde types of
moet ik erna nog nameten en afregelen?

Greetz,

Rob
Voorversterker: Audio Research SP9 MKII
Eindversterkers: Quad II Monoblokken met GEC KT66 Buizen
Luidsprekers: Quad ESL57
CD-Speler: Sony CDP XA 3 ES
Tuner: Sony ST SA 3 ES
Cassettedeck: Sony TC-K700ES
Platendraaier: Project 1.2 met Shure M97eX
Hoop no-name kabels (to be improved)

mulchanor

• **
« Reactie #91 Gepost op: 15 februari 2018, 22:31:59 »
Hallo lieve forum leden.

Na bijna 9 jaar stilte rondom Mulchanor, is het eindelijk weer zo ver. De kinderen (reden van het verdwijnen van de oude set) zijn ondertussen oud genoeg om te begrijpen waar ze met hun vingers mogen aankomen en waaraan niet.

Door een mooie bonus van het werk, kwam er bij huize Mulchanor onverwacht budget vrij voor een betere stereoset. Het was vrouwlief die me op dit idee bracht. Tijdens het surfen op Ebay kleinanzeige (de Duitse Marktplaats https://www.ebay-kleinanzeigen.de/) liep ik op een setje Quad ESL 57's met bijbehorende Quad 2 mono's, Quad 22 preamp en Quad FM met MPX voor 2000 Euro uit eerste hand.
Met een gelukje was ik snel genoeg om te reageren en een weekje later mocht ik gaan luisteren.
Tijdens het bezoek kwam ik te horen dat de set uit erfenis kwam en de verkoper geen idee had van wat ie had staan. Op de koop toe waren de Bulgin stekkers voor de luidsprekers niet meer aanwezig en kon ik die niet testen.
Wat wel aanwezig was, was een rekening van Quad in Engeland uit 1996 voor een complete nazicht van de set. Na de service zou de set op zolder zijn beland tot de dag van de verkoop.
Eerst de set aangesloten en de buisjes (originele Mullard GZ32, GEC KT66, Telefunken EF86) op de correcte plek op de eindversterkers gezet. Na opwarming veel gebrom en gekraak, maar toch ook wel muziek uit een zelf meegebrachte speaker. De speakers mocht ik gelukkig open schroeven om te controleren of de panelen nog goed waren. Bij het open schroeven meteen gemerkt dat er een nieuwe HT protectie ingebouwd is en ook een bescherming voor de hoog panelen. Ook hebben alle panelen nieuwe stof hulzen en waarschijnlijk ook nieuwe membranen. Doordat ik de speakers niet kon beluisteren, kon ik de prijs nog een beetje drukken tot 1730 euro.
Thuis aangekomen, meteen nieuwe IEC aansluitingen in de ESL's gebouwd en aangesloten. Na 1.5 uur laden spelen ze de sterren van de hemel. Ze zijn als nieuw...
Het enige wat irriteerde was dat er veel ruis en brom op het geluid zat, dus moest er ergens een probleem zijn. Ook stonk de voorversterker naar verbrande elektronica na een tijdje te spelen. Daar ik deze sowieso niet in de set wil houden, moest die er tussen uit. Makkelijker gezegd als gedaan bij een Quad II Quad 22 combinatie.
Voor degene die het niet kennen, de Quad 2 heeft geen Cinch aansluiting, maar een zogenaamde Jones plug. Dit is een 6 polige stekker die ook de voeding van de voorversterker in zich heeft. (m.a.w. een van de pinnen heeft 380VDC) Ook de stroomverzorging van de eindversterkers komt via de voorversterker, dus daar moest ook een oplossing worden gevonden.
Op het net de juiste pins in de Jones stekker gevonden die voor de audio ingang dienen. Bij Conrad een paar cinch aansluitingen gehaald. Paar draadjes eraan gesoldeerd, Quad II open geschroefd om me te verzekeren van de pin nummers, (ik wou geen 380V door de uitgang van men voorversterker jagen) provisorische stekker erin en variabele uitgang van de cd speler direct aan de quad II's.
Ruisen en brommen helemaal weg, daarvoor in de plaats een oorverdovende stilte, tot ik op de play knop drukte. Rob was weer thuis. Ik kan niet beginnen met omschrijven hoe het voelt, dit na 9 jaar afwezigheid weer te mogen ervaren.

foto's van de initiële setup. Terwijl ik onderweg was om de set te halen, had mijn vrouw de logeerkamer in luistergrot omgetoverd:

Omdat ik ook heel graag vinyl wil spelen, de Quad 22 helaas aan gort is en ik nog geen voorversterker heb, heb ik mijn oud mengpaneel uit jeugd DJ tijden, een JB Systems MX5, vanonder het stof gehaald en die even provisorisch ingezet. Klinkt niet echt overtuigend, maar het is beter als niks.
Ik wou de voorversterker helemaal weg hebben, dus moest ik iets voor de stroom toevoer verzinnen. De aan uit knop zit op de voorversterker en de eindversterker heeft geen eigen aarde. Aangezien de monoblokken nog helemaal origineel zijn en ik dit ook zo wil houden, kon ik geen IEC stekker in de behuizing zetten zonder die te modificeren. Ik heb dan maar een adapter in een extra kastje gebouwd. Aan de ene kant een IEC blok met aan uit schakelaar en een extra zekering van 2AT, de aarde via een kabeltje aan de kast vast gemaakt aan de schroef van de originele stroomaansluiting. Aan de andere kant de originele stekker van Quad die ik van de voorversterker genomen heb. Nu komt het als een mooi zwart kastje voor de originele stroomaansluiting en het ziet er nog enigszins elegant uit.

Voor de cinch aansluiting heb ik het volgende gevonden en worden binnenkort besteld:

https://www.flashbacksales.co.uk/acatalog/1-pair-of-6-pin-jones-plugs-to-phono-socket-adaptors-64.html#SID=38

Ik kan ze ook zelf maken met de pluggen van de Quad 22, maar heb toch iets te veel respect voor die 380V. Alsnog ben ik open voor suggesties.
Als voorversterker heb ik net een Audio Research SP9 MKII via The Bay gescoord. Die is bij tijden van schrijven nog onderweg.

Ondertussen nog even de luistergrot anders ingericht en nu ziet het er zo uit:

En de rest van de set die ik nog had van vroeger:

Set van Mulchanor:

Voorversterker: JB Systems MX5 (wordt in de volgende dagen vervangen door Audio Research SP9 MKII)
Platendraaier: Project 1.2 met stanton LS500 MK2
Hoop no-name kabels (to be improved, ben nog maar een weekje weer terug op het toneel), Supra stekkerblok voor de set.

Toekomstplannen: Kabels updaten naar de iets betere variante en eventueel een nieuw setje buizen. Daar zijn suggesties altijd welkom. Naar latere toekomst eventueel een betere draaitafel/naald en betere cd, loopwerk-dac.
I.v.m. kabels heb ik daar nog een vraag. Wat is beter: lange interlinks en korte luidsprekerkabels of korte interlinks en lange luidspreker kabels? We spreken over 7-8 meter.
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2018, 22:35:17 door mulchanor »

erikjan

« Reactie #92 Gepost op: 15 februari 2018, 23:34:01 »
Gefeliciteerd met een prachtige set!

Lange interlinks vormen geen enkel probleem, mijn voorkeur gaat daar naar uit (en gebruik dat zelf dan ook).
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

mulchanor

• **
« Reactie #93 Gepost op: 16 februari 2018, 00:10:24 »
Enige ervaring met merken? Ik heb net op Marktplaats even rond gekeken en niet veel gevonden op die lengte.

Groet,

Rob

erikjan

« Reactie #94 Gepost op: 16 februari 2018, 07:42:39 »
Simpele kabel... Niet te veel aan uitgeven. Als je zelf kunt solderen kun je microfoonkabel gebruiken, die mag honderden meters lang zijn (en is dus gewoon erg goed).
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

mulchanor

• **
« Reactie #95 Gepost op: 20 februari 2018, 14:53:25 »

Sony TC-K700ES bijgekocht. Hopelijk eind van de week binnen.

bink79

• *
« Reactie #96 Gepost op: 20 februari 2018, 17:07:50 »
nice wat een mooie set heb je bij elkaar

en veel plezier met je nieuwe aanwinst erbij  ;D

mulchanor

• **
« Reactie #97 Gepost op: 21 februari 2018, 22:48:30 »
Eindelijk de spijker onder men draaitafel uitgehaald en vervangen door een Shure M97eX elementje.

bink79

• *
« Reactie #98 Gepost op: 23 februari 2018, 00:04:17 »
mooie naald heb je gekocht en bevalt hij goed

mulchanor

• **
« Reactie #99 Gepost op: 23 februari 2018, 07:12:10 »
Hij bevalt me heel goed. Mooi is de voorloopborstel die het stof voor de naald wegveegt. Klinkt veel beter als de Stanton, wat ipp een DJ naald is.

bink79

• *
« Reactie #100 Gepost op: 24 februari 2018, 12:41:00 »
beter dat is goed om te horen

mulchanor

• **
« Reactie #101 Gepost op: 24 februari 2018, 17:20:07 »
Zo Audio Research en Sony zijn deze week aangekomen.

Nog een Oehlbach NF 1 master interlink van 8m gescoord voor weinig. Die komt volgende week. Denk dat ik de rest van de set met NF 214 interlinks ga uitrusten.

Rob

bink79

• *
« Reactie #102 Gepost op: 25 februari 2018, 21:21:39 »
nice mooi hoor ziet er goed uit zo je audio

ik ben ook erg blij met mijn set

mulchanor

• **
« Reactie #103 Gepost op: 18 maart 2018, 21:45:10 »
Setje bijgekocht voor in de woonkamer. Kon er niet aan weerstaan.

Synthese floating 2
Kenwood Basic M1
Kenwood Basic C1
Sony DVP-S7700 als cd spelert
Onkyo Integra T-4150