Ik ben een vaste klant van het Jaguar forum waar ik een
draadje heb over mijn Jaguar. Die auto heb ik sinds 1976 en het is mijn zesde Jaguar. Er bestaan over het merk een aantal sagen en kluchten en idd is het een merk dat de nodige problemen heeft gekend. Het zijn roestbakken, maar ze presteerden altijd heel hoog in prijs/kwaliteit en dat laatste moet je dan zien in comfort en prestaties en natuurlijk het design.
Technisch valt er wel wat op aan te merken en de XK motor die in 1948 kwam in de XK120 heeft veel aandacht nodig. Maar geef je hem dat dan maakt hij je ook een blije rijder, geef je hem dat niet dan laat hij je vroeger of later in de steek.
De XK motor werd afgeleid van de beroemde motoren in de jachtvliegtuigen in WW2 en was in een keer goed, kende geen kinderkwalen. Als 3.4 liter haalde hij al ruim 200 pk en als 3.8 met drie carburateurs haalde hij zelfs 265 pk en we hebben het over begin jaren 50. De 3.4 heeft een boring van 83 mm en een slag van 106 mm. De cilinderkop is een hemi en past precies op de 3.4, een motortje dat prachtig loopt. De 3.8 is een naar 87 mm opgeboorde versie van de 3.4 en heeft dus bij de kop een overstek van 2 mm rondom, wat geen voordeel is voor de spoeling ivm wervelingen.
Eind jaren 50 komt de MK1 met de 2.4 motor, een sterk ingekorte versie van de 3.4 en overvierkant. De slaglengte is kleiner dan de boring. Eind jaren 60 komt de 2.8, een ingekorte versie van de 3.4 met een slag van 86 mm. Hij heeft problemen met gaten in de zuigers en dat achtervolgt hem anno 2012 nog altijd, hoewel die problemen al lang zijn opgelost.
Uiteindelijk komt de 4.2 met een boring van 92 mm en om dat te kunnen bereiken moet het hele cilinderblok opnieuw worden ontworpen. De voorste en achterste cilinder moeten naar buiten en de derde en vierde cilinder moeten dichter naar elkaar. De kop verandert echter niet en die past gewoon heel slecht, heeft plaatselijke overstekken van meer dan een cm.
Bovendien blijft er te weinig materiaal over tussen de cilinders en besluit men om de kopbouten door te laten lopen tot beneden aan de voet van de cilinders. Dat levert studs op van 32 cm lang die in de koelvloeistof zwemmen en dus zit er kv tussen de stalen stud en de aluminium cilinderkop. Die is na 30 jaar totaal vastgerot en er alleen af te krijgen met bruut geweld. Terwijl je de kop van een 3.4 er zo af tilt omdat de studs droog blijven.
Niet zelden zijn studs voor meer dan de helft doorgerot en breken af bij een poging om ze los te draaien. En dan zit dat afgebroken stompje diep beneden in het blok waar je nooit meer bij kunt komen. Je kunt een core plug er uit tikken en dan zie je dat stukje zitten, maar het gat is te klein voor een tang of lassen.
Al met al is de 4.2 de meest voorkomende XK motor, maar ook de minst mooi lopende, de meest zuipende en meest lawaaiige XK, maar wel heel erg bruut en krachtig.
De latere AJ6 en AJ16 motor van Jaguar is veel krachtiger en betrouwbaarder en die loopt gewoon 1 op 10.