Auteur Topic: kef reference 105/1 nabouwen  (gelezen 11484 keer)

Audioslave

Re:kef reference 105/1 nabouwen
« Reactie #90 Gepost op: 12 januari 2010, 10:58:16 »
Jij  gebruikt de filters van de 105 dus ook die kastinhoud moet je aanhouden
wat mij ook opvalt is de hoogte van de tweeter midden op 77 cm dat vindt ik erg laag ivh tot de 105

succes met bouwen

gforse

• *
« Reactie #91 Gepost op: 12 januari 2010, 12:26:49 »
Jij  gebruikt de filters van de 105 dus ook die kastinhoud moet je aanhouden
wat mij ook opvalt is de hoogte van de tweeter midden op 77 cm dat vindt ik erg laag ivh tot de 105

succes met bouwen

Oke, dus het is handig om dan de b110 aantepassen van 1.88 L naar orgineel van de 105 en dat is 7L

Tweeter zit idd wat lager, maar ze gaan er van uit dat er poten onderkomen van ongeveer 10cm. de hoogtes zijn orgineel van de pl301.

Volgens het artikel hebben ze de plaatsing van de hoog en mid gekozen om de beste afstraling te krijgen!.

Dat word ook uitgebreid in het artikel uitgelegd. ( kan het wel een keertje in scannen)

volgens artikel:

hoog boven en mid beneden zorgt voor een neer waardste straling wat niet echt gewenst is.
mid boven en hoog beneden zorgt voor een op waardste straling wat juist gewenst is.

en als je op de bank zit dan is 77cm plus de poten dus laten we zeggen een hoogte van 85cm wel netjes en straalt aardig op je af aangezien het ook nog iets omhoog gaat.

Hoeveel verschil maakt het uit als ik de kamer van de tweeter groter maakt? ga je dit aannemelijk horen?

Ik heb even de tekeningen aangepast.

De binnen maten van de mid kast is nu : 304x133x174 en heeft een inhoud van 7.035 L
Ik heb de kast in de breedte en diepte uitgerekt zodat de zijkant ook zand hadden en achter maak ik ook nog extra. zodat ook van het mid. zo veel mogelijk word opgevangen.

Nu zit ik alleen met die kast van die tweet. om hout en veel gedoe te besparen heb ik hem mee aangepast met de mid kast. en dan kom ik nu uit op de volgende maten:
304x133x120 en heeft een inhoud van 4.851 L maakt dit veel uit?want als ik even naar de cs-9 kijk zit ie samen in 1 kast met de b110 en heeft ie een inhoud van 7,6L duz zoals ik het nu heb zal dat goed gaan? en weinig tot geen effect hebben?

Heeft een grotere ruimte een apart effect op een tweeter?
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2010, 17:33:52 door gforse »

Audioslave

« Reactie #92 Gepost op: 13 januari 2010, 17:50:30 »
Quote :

volgens artikel:

hoog boven en mid beneden zorgt voor een neer waardste straling wat niet echt gewenst is.
mid boven en hoog beneden zorgt voor een op waardste straling wat juist gewenst is.

:think: :think: :sceptic:

Is wel erg kort door de bocht, Kef heeft voor de 105 serie ook een een afstralingschema erbij had ik ergens gezien en de tweeter op die hoogte is echt de beste hoogte en is verstelbaar(bij de 105 serie) om de juiste on-axxis afstraling te verkrijgen vanaf de zitplaats. En als bovenstaande wat jij weergeeft echt waar is dan had Kef dit zelf zeker ook toegepast.

Mij heeft geleerd in de jaren dat de tweeter die mij het lekkerst klinkt goed hoog zit vaak zelfs iets boven oorhoogte zo klinkt hij meest ruimtelijk en geven alle details direct weer.

Tweeterruimte is niet van belang is toch gesloten tweeter dus ruimte kun je mooi opvullen met dempingsmatriaal of zand  ;D.

gforse

• *
« Reactie #93 Gepost op: 13 januari 2010, 18:11:10 »
Aha!! ik zal is ff het artikel inscannen dan worden we wat wijzer :P

Kermit

• Moderator
« Reactie #94 Gepost op: 13 januari 2010, 19:17:32 »
Als je wil weten hoe dat zit met die afstraling, zoek dan even naar de brochere Kef's gouden dubbelgreep. Daar staat het uitstekend in uitgelegd hoe dat zit met die afstraling. Je begrijpt dan ook meteen dat dat bij de Kef 105 op een andere manier is opgelost.
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2010, 19:28:47 door Kermit »
Als je verschillen hoort die er niet zijn, wat zegt dat dan over de verschillen die je zegt te horen?

gforse

• *
« Reactie #95 Gepost op: 13 januari 2010, 19:21:37 »

Voila!!

wat lees voer. kon het ook in een pdf zetten maar geen idee hoe ik dat upload!:S

maar hier staat dus ook het stukje in over de afstraling..!
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2010, 20:07:20 door gforse »

Audioslave

« Reactie #96 Gepost op: 13 januari 2010, 20:16:04 »
 Quote : Voila!!

:neenee:

De PL301 heeft de mid/tweeter ook 4,5 cm naar voren geplaatst en bij de 105 is dat net andersom. Ook gebruikt hij een ander filter met ander crossover frequenties.

Jij hebt een 105 filter en dat pakt toch wat anders uit in een PL 301 opstelling :sceptic:

Kermit

• Moderator
« Reactie #97 Gepost op: 13 januari 2010, 20:27:12 »
Bij de 105 staat de tweeter naar achteren geschoven t.o.v. de B110, bij de 301 liggen de fronten van de tweeter en B110 in één vlak, waardoor het akoestisch centrum van de B110 achter die van de tweeter ligt. Met de eerder gesigneeleerde afstralingsgevolgen.
Als je verschillen hoort die er niet zijn, wat zegt dat dan over de verschillen die je zegt te horen?

gforse

• *
« Reactie #98 Gepost op: 13 januari 2010, 20:39:14 »
ga ik die verschillen dan duidelijk terug horen? of heb je daar een echt getraind oor voor nodig?

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
« Reactie #99 Gepost op: 14 januari 2010, 00:21:07 »
Wanneer je de luidsprekerunit verschuift hoor je dat heel goed in de regel.
groeten,
Arjan
Horen en zien zijn net zo gekoppeld als geur en smaak
Als je neus verstopt is proef je bijna geen verschillen
Als je ogen afgedekt zijn hoor je bijna geen verschillen.
Zelfbouw/ aanpassen loont

gforse

• *
« Reactie #100 Gepost op: 14 januari 2010, 07:52:48 »
ja theoretisch gezien wel. maar ook werkelijk hoorbaar?

welke aanpassingen zal ik kunnen doen om dit eventueel te verhelpen?

en hoe verwerken ze dan zoiets in een filter? ( heb wel basis techniek gehad van filters, volgend hoofdstuk krijg ik meer)
want een filter is gewoon voor de scheiding van de frequentie en daarmee dan hoe stijl hoeveel db etc...

dan snap ik niet hoe ze in een filter de afstand van de units kunnen verwerken? door het vertragen van het geluid? dat zo betekenen dat je kwaliteit ook achteruit gaat. toch!?

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
« Reactie #101 Gepost op: 14 januari 2010, 08:12:00 »
Wanneer je de luidsprekerunit verschuift, hoor je dat heel goed in de regel.

Daar is niet zoveel theoretisch aan.

Schuiven is een handeling en horen is een ervaring, je hoort dat het klankkarakter van bijvoorbeeld rose ruis verandert wanneer je daadwerkelijk de units met losse kastjes verschuift. Hetzelfde verschil kun je soms horen wanneer je óf vanaf een barkruk óf vanuit een luie stoel naar een luidspreker luistert ( De oude Pied Piper was daar een berucht voorbeeld van)

Het is niet voor niets dat diverse fabrikanten deze vorm van fabricage met verschoven luidsprekers toegepast hebben om tot een optimaal resultaat te komen.

groeten,
Arjan
Horen en zien zijn net zo gekoppeld als geur en smaak
Als je neus verstopt is proef je bijna geen verschillen
Als je ogen afgedekt zijn hoor je bijna geen verschillen.
Zelfbouw/ aanpassen loont

Audioslave

« Reactie #102 Gepost op: 14 januari 2010, 17:11:12 »
ga ik die verschillen dan duidelijk terug horen? of heb je daar een echt getraind oor voor nodig?

Ga jij zeker horen, zeker nu jij een 105 filter gebruikt is anders dan de PL301 niet alleen de crossoverfreq.

Zou zeker kef DN28 gaan gebruiken of identiek nabouwn.

gforse

• *
« Reactie #103 Gepost op: 14 januari 2010, 23:02:11 »
kan nergens terug vinden welke type filter ik heb. ja wel het sp nummer maar die de DN nummer. De dn28 kan ik ook niet vinden,

Maar goed over het plaatsen van de units... ik wil geen uitstekende delen, dat vind ik niet mooi.

Wat is nu een slimme oplossing en wijsheid?? :think: :think:

Verschil van de filters van :

PL301:

Kef reference 105/1

nu mist er op mijn filter van het hoog R3,C9,C11,C13
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2010, 20:16:20 door gforse »

gforse

• *
« Reactie #104 Gepost op: 23 januari 2010, 13:11:15 »
http://www.hifiloudspeakers.info/speakertalk/viewtopic.php?t=1012&postdays=0&postorder=asc&start=0

dit is ook echt een mooi ontwerp van de 105 :D alleen gaat mij denk ik de pet te boven. ik beschik niet dat soort apparatuur :(

Toen ik de b300's op ging halen kreeg ik de filters er ook bij en op een a4tje een schema van de filters gekrabbeld. ik heb het even na getekend :

« Laatst bewerkt op: 23 januari 2010, 17:04:01 door gforse »