Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
9 september 2010, 17:19:00

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
320641 aantal berichten in 9161 topics door 4568 geregistreerde leden
Nieuwste lid: freakie
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
+  hififorum.nl
|-+  Hifi hardware
| |-+  Pseudowetenschap in hifi land
| | |-+  Collega skepticus geeft een lezing.
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Collega skepticus geeft een lezing.  (gelezen 1214 keer)
Be tweeter

What's in a name?

« Gepost op: 24 april 2010, 20:08:09 »

TED lezing

groeten,
Arjan
Horen en zien zijn net zo gekoppeld als geur en smaak
Als je neus verstopt is proef je bijna geen verschillen
Als je ogen afgedekt zijn hoor je bijna geen verschillen.
Zelfbouw/ aanpassen loont
Gent
Modder-eter
Moderator

« Antwoord #1 Gepost op: 25 april 2010, 12:13:56 »

Prachtig verhaal. Geweldige stunt met die slaappillen.
De mensheid wil gewoon belazerd worden en dus is er veel geld mee te verdienen.

Gewoon goed is goed genoeg.                             Every person is unique .... just like everybody else.                             Nostalgie is ook niet meer wat het geweest is.
Tjeb
uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp

Por mis Santos cojones!

« Antwoord #2 Gepost op: 25 april 2010, 17:44:06 »

Of heeft hij het publiek belazerd en er vitamine c pillen in gedaan?

En ik dacht de beste man al te herkennen, maar nu weet ik het zeker..............

Ik hoop dat er nu eindelijk een antwoord komt op de vraag; "waar komen jullie toch vandaan? "

Be tweeter

What's in a name?

« Antwoord #3 Gepost op: 25 april 2010, 18:06:43 »

Randi is er de persoon niet naar om dat soort trucjes uit te halen. Hij was er in de jaren zeventig verantwoordelijk voor dat Uri Geller in een tv show tot niets kwam omdat hij wist dat Randi de trucs zou doorzien. Een tijdelijk verdwijnen van zijn 'krachten' zou tot minder inkomensverlies leiden dan een ontmaskering op de buis, zag de handige zakenman Geller in.

groeten,
Arjan
Horen en zien zijn net zo gekoppeld als geur en smaak
Als je neus verstopt is proef je bijna geen verschillen
Als je ogen afgedekt zijn hoor je bijna geen verschillen.
Zelfbouw/ aanpassen loont
Chasepoes

Hoezo compromis? Heb ik het fout dan?

« Antwoord #4 Gepost op: 26 april 2010, 01:11:32 »

Of heeft hij het publiek belazerd en er vitamine c pillen in gedaan?

[...]

Dat heeft hij niet gedaan. Ik heb een presentatie van deze man gezien. Daarin sprak iemand ook zijn twijfel uit bij de slaappillen. Het zou een truc kunnen zijn. Randi had echter een nieuwe en gesealde verpakking aangebroken. De persoon die twijfelde, geloofde zelf wel in de homeopathie en Randi vroeg of deze persoon pillen of dergelijke bij zich had. De persoon in kwestie had pillen bij zich tegen verkoudheid en pillen ter versterking van de weerstand. Nadat Randi zorgvuldig de ingrediënten van deze middeltjes had gelezen heeft hij beide verpakkingen opgegeten, zonder enig effect overigens.

Hier nog meer werk van de beste man:

http://www.youtube.com/watch?v=0jqP_1beVXQ

When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.
starbase218
It's not having what you want, it's wanting what you've got

Pragmatisch audiofiel

« Antwoord #5 Gepost op: 9 mei 2010, 00:01:10 »

De man heeft gelijk dat ik - en ieder ander mens - aannames maak. Natuurlijk doen we dat.

Hij heeft een punt in dat de aannames die je maakt, kunnen helpen in de acceptatie van iets dat je onder andere omstandigheden zou afdoen als onzin. Maar dan zegt hij dat de mensen die dat doen, tegengehouden moeten worden. Hij beargumenteert dit door te zeggen dat er mensen zijn die financieel aan de grond zitten doordat ze hun geld aan die mensen hebben gegeven.

De waarheid is - wat mij betreft - als volgt. Er zullen altijd mensen zijn die je geld willen afpakken. Die je er met allerlei middelen van proberen te overtuigen dat je nodig hebt wat zij bieden. Je hoeft alleen maar de tv aan te zetten en je wordt er al mee geconfronteerd. En ja, als je je dingen laat aanpraten, kun je in de problemen komen. Het enige wat blijvend werkt tegen deze praktijken is dat mensen naar zichzelf luisteren, kritisch zijn, observeren wat er gebeurt en zich bewust worden van hun eigen aannames. Met andere woorden, hun grijze cellen gebruiken. Daar worden ze zelf namelijk ook gelukkiger van, wat extra stimuleert om het te blijven doen. Het houdt zichzelf dus in stand; dat is het mooie ervan. En het werkt - althans voor mij - veel beter dan dat overheden de taak op zich nemen om mensen ertegen te beschermen. Immers het komt uit jezelf, in plaats van dat het je wordt opgelegd.

Dan gaat hij nog veel verder en zegt dat de "business of the occult/supernatural/etc" als geheel moet worden gestopt. Moet alles waar geld heen gaat en niet wetenschappelijk kan worden bewezen dan worden verboden? Misschien begrijp ik hem verkeerd, maar wat doen we dan met kerken? Horen die er ook bij?

1TB DIY NAS > Logitech Squeezebox | Cambridge Audio Azur 640C | Cambridge Audio DVD89 > Denon DA-500 KT88 > NAD C 162 > NAD C 272 > Dynaudio Focus 140 > akoestiek (treatment: 4x GIK-244 en 3x GIK-242) > gehoor > genieten

Groeten, Peter

P.S. O ja, ook nog een paar kabeltjes.
Chasepoes

« Antwoord #6 Gepost op: 9 mei 2010, 16:47:42 »

Wat de beste man propageert is een kritisch geluid tegen charlatans (zo u wilt oplichters en leugenaars) en dat vind ik persoonlijk een goed initiatief. Het is wat mij betreft niet zo dat alles maar door overheden en wetten geregeld hoeft te worden en dat één ieder verantwoordelijk is voor zijn eigen handelen. Maar het is lastig om je in elk fenomeen te verdiepen en te bekwamen. Vandaar dat ik voor mensen ben die ook een kritisch geluid laten horen. Ik hoef dan niet alles uit te diepen en kan de voors en tegens van beide partijen vergelijken en op basis daarvan een mening vormen.

Randi bekritiseert vooral de charlatans die zich verrijken aan de zwakkeren in onze samenleving. Helaas zijn er veel mensen die erg goedgelovig zijn of verstandelijk niet heel erg goed bedeeld zijn. Ik zie het als taak van de verstandelijk beter bedeelden om deze mensen te helpen en niet ten prooi te laten vallen aan allerlei charlatans. Als iemand beweert lepels te kunnen buigen en daar een leuke show van maakt vind ik het prima. Als diegene echter de zwakkeren onder ons gaat oplichten en van hun geld berooft en met valse hoop ten onder laat gaan, dan trek ik een lijn. Alleen is die lijn niet altijd even zwart-wit te trekken en is er een grijs gebied.

'The next Uri Geller' is wat mij betreft zo'n grijs gebied. In principe gebeurt daar niets verkeerds en is het simpel entertainment, alleen wordt daar de illusie gewekt dat het allemaal 'mentalisme' is (ook zo'n lege niets zeggende term overigens). Waarmee mentalisme bij veel mensen als een geaccepteerd fenomeen gezien kan gaan worden en wat dan weer voedingsbodem is voor allerlei charlatans om daar misbruik van te maken. EN in dat licht vind ik de aanpak van Randi de juiste. Ga het fenomeen te lijf met feiten en kijk of het overeind blijft. Geef tegengas en zorg daardoor voor een balans. Het schijnt ook dat er een programma komt dat 'Mentalisten ontmaskerd) heet. Een goed initiatief, wat mij betreft. laat beide kanten van de medaille zien, zodat mensen niet eenzijdig geïnformeerd worden en een gewogen eigen mening kunnen vormen.

When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.
starbase218

Pragmatisch audiofiel

« Antwoord #7 Gepost op: 11 mei 2010, 11:58:25 »

Wat de beste man propageert is een kritisch geluid tegen charlatans (zo u wilt oplichters en leugenaars) en dat vind ik persoonlijk een goed initiatief. Het is wat mij betreft niet zo dat alles maar door overheden en wetten geregeld hoeft te worden en dat één ieder verantwoordelijk is voor zijn eigen handelen. Maar het is lastig om je in elk fenomeen te verdiepen en te bekwamen. Vandaar dat ik voor mensen ben die ook een kritisch geluid laten horen. Ik hoef dan niet alles uit te diepen en kan de voors en tegens van beide partijen vergelijken en op basis daarvan een mening vormen.

Randi bekritiseert vooral de charlatans die zich verrijken aan de zwakkeren in onze samenleving. Helaas zijn er veel mensen die erg goedgelovig zijn of verstandelijk niet heel erg goed bedeeld zijn. Ik zie het als taak van de verstandelijk beter bedeelden om deze mensen te helpen en niet ten prooi te laten vallen aan allerlei charlatans.
Snap ik, maar als ik dan misschien een beetje egoïstisch mag zijn: ik kan leukere - en trouwens ook nuttiger - dingen bedenken om te doen.

Als iemand beweert lepels te kunnen buigen en daar een leuke show van maakt vind ik het prima.
Dat valt bij mij onder de noemer "slechte tv", maar dat is tegenwoordig meer regel dan uitzondering. Ik heb er wel eens aan gedacht gewoon mijn abonnement op te zeggen.

Als diegene echter de zwakkeren onder ons gaat oplichten en van hun geld berooft en met valse hoop ten onder laat gaan, dan trek ik een lijn. Alleen is die lijn niet altijd even zwart-wit te trekken en is er een grijs gebied.
Als er beloftes worden gemaakt die vervolgens niet nageleefd worden, ben ik ook voor ingrijpen. Maar voor zover ik kan zien heeft Randi het daar niet over. En dan kom je inderdaad in een grijs gebied van interpretaties en aannames. In dat opzicht zie ik trouwens een parallel met de huidige politiek.

'The next Uri Geller' is wat mij betreft zo'n grijs gebied. In principe gebeurt daar niets verkeerds en is het simpel entertainment, alleen wordt daar de illusie gewekt dat het allemaal 'mentalisme' is (ook zo'n lege niets zeggende term overigens). Waarmee mentalisme bij veel mensen als een geaccepteerd fenomeen gezien kan gaan worden en wat dan weer voedingsbodem is voor allerlei charlatans om daar misbruik van te maken. EN in dat licht vind ik de aanpak van Randi de juiste. Ga het fenomeen te lijf met feiten en kijk of het overeind blijft. Geef tegengas en zorg daardoor voor een balans. Het schijnt ook dat er een programma komt dat 'Mentalisten ontmaskerd) heet. Een goed initiatief, wat mij betreft. laat beide kanten van de medaille zien, zodat mensen niet eenzijdig geïnformeerd worden en een gewogen eigen mening kunnen vormen.
Hmm... "The Next Uri Geller" interesseert me totaal niet. Het gaat om de senatie en de kijkcijfers, en dan heb ik er al heel snel genoeg van. De titel "Mentalisten ontmaskerd" doet mij heel erg denken aan "De politie op je hielen"; weer zo'n sensatieprogramma, waar ik na 5 minuten kijken het gevoel heb geen enkele levende hersencel meer te hebben Wink. Overigens hoef ik me niet te verdiepen/bekwamen in mentalisme om er zo tegenaan te kijken.

1TB DIY NAS > Logitech Squeezebox | Cambridge Audio Azur 640C | Cambridge Audio DVD89 > Denon DA-500 KT88 > NAD C 162 > NAD C 272 > Dynaudio Focus 140 > akoestiek (treatment: 4x GIK-244 en 3x GIK-242) > gehoor > genieten

Groeten, Peter

Chasepoes

« Antwoord #8 Gepost op: 11 mei 2010, 15:48:42 »

Mij interesseert die pulp ook totaal niet. Maar die sensatie tv spreek juist veel mensen aan die 'vatbaar' zijn voor dit soort onzin.

Ach, en wat betreft Randi....Ik vind het wel grappig om zo'n mentalist te zien die er een heel mooi verhaal omheen maakt en vervolgens met veel drama zijn 'gaven' presenteert, om vervolgens te zien dat al die 'gaven' als sneeuw voor de zon verdwijnen door een paar stukjes piepschuim of een onbekende lepel.....
Jaren mentale training en jaren lang afzien om je 'gave' te vervolmaken om vervolgens al dat werk te niet te zien gaan door wat piepschuim....zo sneu!!! Ik kom niet meer bij

starbase218

Pragmatisch audiofiel

« Antwoord #9 Gepost op: 11 mei 2010, 16:48:56 »

Ja inderdaad, en het is ook wel goed dat dat gebeurt.

Groeten, Peter

Jantje trammelantje
*

« Antwoord #10 Gepost op: 28 juni 2010, 14:31:35 »

De man heeft gelijk dat ik - en ieder ander mens - aannames maak. Natuurlijk doen we dat.

Hij heeft een punt in dat de aannames die je maakt, kunnen helpen in de acceptatie van iets dat je onder andere omstandigheden zou afdoen als onzin. Maar dan zegt hij dat de mensen die dat doen, tegengehouden moeten worden. Hij beargumenteert dit door te zeggen dat er mensen zijn die financieel aan de grond zitten doordat ze hun geld aan die mensen hebben gegeven.

De waarheid is - wat mij betreft - als volgt. Er zullen altijd mensen zijn die je geld willen afpakken. Die je er met allerlei middelen van proberen te overtuigen dat je nodig hebt wat zij bieden. Je hoeft alleen maar de tv aan te zetten en je wordt er al mee geconfronteerd. En ja, als je je dingen laat aanpraten, kun je in de problemen komen. Het enige wat blijvend werkt tegen deze praktijken is dat mensen naar zichzelf luisteren, kritisch zijn, observeren wat er gebeurt en zich bewust worden van hun eigen aannames. Met andere woorden, hun grijze cellen gebruiken. Daar worden ze zelf namelijk ook gelukkiger van, wat extra stimuleert om het te blijven doen. Het houdt zichzelf dus in stand; dat is het mooie ervan. En het werkt - althans voor mij - veel beter dan dat overheden de taak op zich nemen om mensen ertegen te beschermen. Immers het komt uit jezelf, in plaats van dat het je wordt opgelegd.

Dan gaat hij nog veel verder en zegt dat de "business of the occult/supernatural/etc" als geheel moet worden gestopt. Moet alles waar geld heen gaat en niet wetenschappelijk kan worden bewezen dan worden verboden? Misschien begrijp ik hem verkeerd, maar wat doen we dan met kerken? Horen die er ook bij?

Mensen kunnen verleidingen niet of moeilijk weerstaan. Waarom moet het altijd zo zijn dat er eerst bedrijven komen die a-morele producten of reclames produceren en vervolgens we erachter komen dat mensen er moeilijk goed mee om kunnen gaan we vervolgens zeggen dat het aan de mensen is om er goed mee om te kunnen gaan en dat moeten leren.

sorrie mensen zullen dat nooit leren want we pakken wat we vinden om te overleven en zeker de omstandigheden en het karakter bepalen hoe ver we daarin gaan.

We zullen bedrijven aan moeten pakken en verbieden mensen gore rotzooi voor de neus te gooien maar daar hoor je niemand over reppen ook de politiek niet en is wat mij betreft het grootste en schadelijkste mankement van onze maatschappij. Het is nog altijd beleid die de regels maakt en we kunnen ook andere televisieprograma's uitzenden dan nu het geval is als voorbeeld. Dingen zijn niet vanzelfsprekend maar worden bedacht en uitgevoerd. Het feit dat mensen zijn die het goedpraten staat gelijk aan volksverlakkerij vind ik.
b_force
*

« Antwoord #11 Gepost op: 24 juli 2010, 02:52:39 »

Typische speech, maar de beste man weet in zijn betoog (ook zonder de grapjes) toch ook bepaalde overtuigingstechnieken en aannamens te maken. Wat dat betreft maakt hij zichzelf ook schuldig (er komen behoorlijk wat drogredeneringen langs)
Nu kunnen we dat allemaal letterlijk gaan bestuderen en uitmelken, maar dat heeft weinig zin denk ik en is ook absoluut niet mijn punt.
De essentie van het verhaal (welke kant je ook kiest) is dat de mens bizar te verleiden is.
Zeker de "domme" mens. Hiermee bedoel ik niet daadwerkelijk "dom" (laag IQ ofzo), maar hier bedoel ik mee, mensen die geen of weinig kennis hebben op een bepaald gebied.
En dat zijn er veel. Sterker nog, dat zijn we allemaal!! (hangt enkel van het onderwerp af)

Is dat erg? Ik weet het niet, dat laat ik even in het midden.
Daar vind ik James Randi veel te zwart/wit in namelijk.
Er zitten namelijk twee kanten aan een verhaal. Ratio en gevoel.
Het grote nadeel aan het tweede (waar James Randi het over heeft), is dat daar nogal misbruik van kan worden gemaakt.
Zo kan het soms (vaak) zijn dat mensen er weer behoorlijk boven op kunnen kopen door een of ander "middeltje" of "geloof".
Wat dat betreft ben ik het dus niet helemaal eens met het betoog van de heer Randi.
Maar zoals altijd is de vraag, waar ligt de grens?

Ik denk dat het essentieel is dat men vooral BEWUST is van de keuzes die hij/zij maakt.
Is er vervolgens een keuze gemaakt, dan moet je deze na enige tijd ook evalueren en kijken of het ook wel daadwerkelijk vooruitgang heeft geboekt.
Zijn er eventueel nog andere mogelijkheden? Blijf kritisch, enzovoort.. Veel mensen vinden dat lastig om te doen (of doen het überhaupt gewoon niet)
Mij lijkt het dan ook essentieel om vooral DIE boodschap over te brengen, ipv betogen te houden dat het allemaal onzin is.
Als ras technicus neig ik vooral ook naar zulk soort betogen, maar als ik me dan snel weer even terug pak, besef ik maar al te goed dat geen mens gelijk is. Daar zit vooral de truc, technische verhalen begrijpt namelijk ook niet iedereen.

Overigens een persoonlijke mening van mij (om terug te komen op een eerdere reactie over kerken), en ik hoop niet dat dit misschien voor sommige mensen wellicht verkeert gaat vallen, is dat geloof eigenlijk onder dezelfde categorie valt, het is van het zelfde laken een pak.

Samenvattend; Er is een verschil tussen wat werkelijkheid IS en wat men als werkelijkheid wil "VOELEN/GELOVEN".
Beiden kunnen echter positief zijn, mits ze niet overdreven worden. (en overdrijven doen dus "oplichters en leugenaars")
Of te wel, als men er maar gelukkig van wordt Smiley
Om die reden hoef je dus ook nooit meer de bekende kabel of condensator discussie te voeren. Je hoeft enkel beginners beiden opties voor te schotelen waar ze uit kunnen kiezen  Brede grijns Leuk
« Laatste verandering: 24 juli 2010, 12:52:36 door b_force » Gelogd

Actief TN'er
Chasepoes

« Antwoord #12 Gepost op: 25 juli 2010, 01:14:45 »

Ach..Overdrijven kan 2 kanten op...Ik gooi deze er nog maar eens in...Hij blijft leuk (vind ik):

http://www.youtube.com/watch?v=HMGIbOGu8q0

Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar: