Auteur Topic: Rachmaninovs Tweede Symfonie - allerbeste technische en artistieke uitvoering  (gelezen 1213 keer)

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set

Als je een soort van allerbeste technische en artistieke uitvoering van de tweede symfonie van Sergei Rachmaninov zoekt, dan hoef je in feite niet veel verder te kijken dan deze cd door André Previn en het London Symphony Orchestra in een uitgave van EMI's "Great Recordings of the Century". De oorspronkelijke opname uit 1973 werd in 1999 voor de derde keer geremasterd (maar dan op de goeie manier!) en de weergavekwaliteit blijkt dan ook schitterend. Voor een prijs tussen 5 en 6 euro exclusief transport (heb ik betaald bij Amazon Frankrijk) hoef je het echt niet te laten!
André Previn en het LSO namen deze symfonie op na een tour doorheen de Sovjet-Unie die hun muziek uiteraard beïnvloed heeft. Previn en het LSO werden bij deze uitvoering vooral geprezen omdat ze de Russische geest van het stuk volledig wisten te capteren daar waar doorgaans alleen Rusissche dirigenten en musici dat kunnen. EMI maakte af en toe twijfelachtige keuzes voor hun "Great Recordings of the Century", maar deze schijf hoort vast en zeker in het rijtje der Grootsten thuis. Met andere woorden: dit moet je gewoon hebben! En nu zijn mijn superlatieven opgebruikt... ;)

Op multichannel SACD kan ik vrijwel dezelfde superlatieven gebruiken voor wat Ivan Fischer weet te presteren met zijn Budapest Festival Orchestra:

Dit is wel een wat soberder interpretatie in vergelijking met de hierboven beschreven LSO/Previn. Wil je graag een nog grootsere en bombastische interpretatie van deze symfonie met veel bravoure, dan kan ik ook de multichannel sacd van het London Symphony Orchestra onder leiding van Valery Gergiev van harte aanbevelen:

Alle foto's zijn zoals steeds bij mij aanklikbaar en openen naar de pagina van de bewuste cd/sacd op Amazon.

wadiakiller

• *
Re: Rachmaninovs Tweede Symfonie - allerbeste technische en artistieke uitvoering
« Reactie #1 Gepost op: 30 december 2014, 15:54:03 »
Kurt Sanderling met de Leningraders: artistiek meesterlijk en nog volop genieten van orkestklanken van voor de digitalisering / globalisering.
Sanderling moet je gehoord hebben.

PuNkEnStEiN

• **
Re: Rachmaninovs Tweede Symfonie - allerbeste technische en artistieke uitvoering
« Reactie #2 Gepost op: 30 december 2014, 16:19:29 »
Dit is nog altijd mijn favoriete uitvoering: Ashkenazy / Haitink / Concertgebouw Orkest - 1986

EDIT: Oeps, sorry, dit is het 2e Pianoconcert. Niet goed gelezen. Maar toch een schitterende uitvoering! ^-^

« Laatst bewerkt op: 30 december 2014, 16:24:38 door PuNkEnStEiN »
Quad 99CDS ♦ FM ♦ PRE ♦ POW ♦ 21L2 Dual CS420 Synology DS215+
Squeezebox Touch Cambridge DacMagic ♦ Plus ♦ XS Shure SRH840