Auteur Topic: What makes Bloom's music bloom?  (gelezen 45449 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gent

  • Modder-eter
  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 8390
    • RF and Microwave Rotary Joints
Re: What makes Bloom's music bloom?
« Reactie #75 Gepost op: 19 februari 2013, 15:35:18 »
Prima!
Gewoon goed is goed genoeg     -     Every person is unique .... just like everybody else     -     Nostalgie is ook niet meer wat het geweest is.

Bloom

  • *****
  • Berichten: 2544
  • Bloom's music blooms!
    • Mijn set
Re: What makes Bloom's music bloom?
« Reactie #76 Gepost op: 22 februari 2013, 10:36:46 »
Wie trouwens wil weten hoe ik mijn streamertje van software voorzien heb, kan een stap-voor-stapgids terugvinden op het Nederlandse Ubuntu forum.

Bloom

  • *****
  • Berichten: 2544
  • Bloom's music blooms!
    • Mijn set
Re: What makes Bloom's music bloom?
« Reactie #77 Gepost op: 28 juli 2013, 16:57:09 »
Nieuwe tekst en foto's van mijn set:

Mijn huidige installatie bestaat uit:
Luidsprekers: Audiostatic DCM3-T7 (dat zijn zwaar gemodificeerde ES-300RS) in 4.1 surround (dus vier van deze knapen) en klik voor een grotere foto:

Zoals je ziet staan de elektrostaten op een forse afstand van de achtermuur en is alles achter en vaak ook opzij van de elektrostaten volgestouwd met cd's, sacd's en dvd's. Dat zorgt voor een vrijwel perfecte diffusie. Waste not, want not! ;)
Je ziet twee rekken met apparatuur. Een is zichtbaar links van de linkerluidspreker, het ander is rechts achter de linkerluidspreker net langs de tv te zien. Het eerste rek bevat alle toestellen die op afstand bediend moeten worden en dus een optisch contact nodig hebben voor de afstandsbediening. Het tweede rek bevat alle toestellen die geen bediening nodig hebben (voornamelijk eindversterkers).

Nu wat meer detail over elk van de toestellen.

LUIDSPREKERS: Audiostatic DCM3-T7:

Behalve de twee voorluidsprekers die zichtbaar zijn in de eerste foto, zijn er nog twee DCM3-T7 die zijlings achter mijn zitplaats staan en die dienen voor surroundweergave van muziek en films.
De rechterfoto toont plus een zicht op de modificatie met T700 trafo's van Audio4 in Den Haag. Dit is in feite een ES-100, maar de modificatie is hetzelfde voor een ES-300.

SUBWOOFER: SVSound PC13-Ultra

Deze is niet zichtbaar op de eerste foto, hij staat opgesteld achter de rechter voorluidspreker.

VOORVERSTERKER: Advance Acoustic MPP206

Geen toonregeling, vijf ingangen, ALPS volumeregelaar, ingebouwde subwoofercrossover en afstandbediend. Plus schitterende prestaties, wat wil een mens nog meer?

EINDVERSTERKER voorkanalen: Musical Fidelity P270.2

Mijn "ouwe getrouwe". Prachtversterker. Die gaat nooit meer weg!

EINDVERSTERKER achterkanalen: Advance Acoustic MAA406

Verrassend goed voor zijn geld. Advance Acoustic hoeft zich echt nergens voor te schamen, noch qua uiterlijk en afwerking, noch qua prestaties. Dit is wat mij betreft high-end voor een budgetprijs!

SURROUNDPROCESSOR en -VOORVERSTERKER: Sherwood P-965

Was oorspronkelijk aangekocht toen mijn vorige surroundvoorversterker (een Marantz AV9000) stuk ging, maar hij bleek zo goed te presteren dat hij is blijven staan.

TUNER: Pioneer F-208RDS


CD-SPELER: Sony CDP-X777ES

Twintig kilo high-end kwaliteit! Fantastisch loopwerk, fantastische bouwkwaliteit en fantastisch geluid. Hoe vind ik het? Fantastisch, had ik dat nog niet gezegd? Alleen jammer dat dit prachtige apparaat momenteel meestal werkeloos in mijn rek staat (zie verderop), daarom heb ik hem te koop gezet elders op dit forum.

EXTERNE DAC: Audiolab M-DAC

Deze verzorgt alle digitale stereogeluid in mijn systeem. De settopbox voor digitale tv, digitale radio, muziekstreamer en cd-speler, ze sturen allemaal hun PCM-geluid naar deze jongen. De muziekstreamer doet dat zelfs op 96 of 192 kHz en 24 bits.

SACD en DVD-AUDIO: Denon DVD3910

Deze universele speler wordt alleen voor muziek gebruikt en speelt sacd's (stereo en multichannel) en dvd-audio af. Hij heeft een analoge multichannel uitgang die naar de Sherwood's analoge multichannel ingang loopt. Zo krijg je toch de allerhoogste kwaliteit.

BLU-RAY: Sony BDP-S5000ES

Vermits mijn surroundprocessor nog van de "oude stempel" is, heeft hij geen ondersteuning voor hdmi of voor Blu-Ray HD-formaten. Deze Sony ES Blu-Ray-speler heeft echter een HD analoge multichanneluitgang en die kan op de Sherwood aangesloten worden voor de hoogste geluidskwaliteit.

MUZIEKSTREAMER: zelfbouw met Giada A51 als basis

Hij wordt bediend met behulp van een webinterface en een netbook. De webinterface ziet er zo uit:

Als basis heb ik een Giada A51 minipc'tje gebruikt. Besturingssysteem Debian Linux (rolling release, geen grafische desktop geïnstalleerd), mpd (Music Player Daemon) en de Client175 in python geschreven webinterface daarvoor. Alle muziek staat op een NAS. Zonder GUI start dit systeem binnen luttele seconden op. Het systeem wordt standaard geleverd met een 320 GB notebookhardeschijf, maar het kan ook starten van een eenvoudig usb-stickje. Die Debian zonder GUI en met mpd en de webinterface Client175 neemt minder dan 3 GB in beslag.
En het toestelletje is dus 19 cm hoog, 16 cm diep en 3 cm breed (zonder de voet). Heeft HDMI en VGA (maar die gebruik ik niet) en USB (zelfs één USB3) plus S/PDIF optisch via mini-TOSlink. Momenteel heb ik hem via usb aangesloten op mijn externe DAC (zie hoger). Bleek zeer eenvoudig: Debian herkende dat meteen als een geluidskaart en kon er meteen zonder installatie van wat dan ook mee werken. En het verbruik is minder dan 30W als hij muziek staat te spelen.
Zeer goedkoop systeempje, kan ook als htpc gebruikt worden of zelfs als superminidesktop ("nettop").

VIDEOSTREAMER: volledig zelfbouw, besturingssysteem XBMCbuntu

en XBMC ziet er zo uit:

Mijn eisen voor een streamer: geen eigen opslag. Al mijn muziek en video staat op een NAS en dus moet de streamer die bestanden daar vandaan halen. Bovendien wil ik zowel audio en video kunnen afspelen, maar voor muziek wil ik geen tv moeten hebben opstaan. Er moet dus een andere bedieningsinterface zijn voor muziek dan voor video.
Tot dusver gebruikte ik daar een Netgear EVA9100 voor. Die bood zowel een TV-menu als een webinterface, maar helaas werkten die twee helemaal anders en bood de een functionaliteit die de ander niet had en omgekeerd. Zeer irritant. Tot overmaat van ramp kwam die Netgear het laatste jaar van allerlei videobestanden zeggen dat hij ze niet kon afspelen. Zoiets wordt normaal opgelost via firmware-updates van de fabrikant, maar je raadt het al: zodra er een nieuw model is, stopt de fabrikant daarmee. Als je alleen muziek wil afspelen is dat minder een probleem omdat de formaten daar vrij stabiel blijven, maar voor video heb je echt wel regelmatige updates nodig. Nu kan ik wel een nieuwe AV-streamer kopen genre Dune of Popcorn Hour, maar je bent ook hier steeds afhankelijk van de grillen van de fabrikant  voor de updates en bovendien eisen de meeste van die AV-streamers gewoon dat je ze via de tv bedient. Conclusie: zelfbouwen maar.
Eerste probleem: lawaai! We willen natuurlijk geen lawaai van ventilatoren en zo. Er bestaan wel passief gekoelde htpc-kasten, maar die vond ik allemaal te groot. Als je een slimline cd- of dvd-speler formaat wil of nog kleiner, dan moet het een ITX-moederbord worden en krijg je problemen omdat allemaal gekoeld te krijgen. Venitilatoren zijn dan vrijwel onvermijdelijk.
Ik heb gekozen voor een MS-Tech MC-10-ITX kast en een MSI E350IA-E45 moederbord met geïntegreerde cpu (AMD Zacate E350 dual core), video (AMD ATI Radeon HD 6310) en geluid (ook AMD en 7.1) en met hdmi-uitgang plus s/pdif en meerkanaalsanaloog. Verbruikt in werking nog geen 30 W. Het probleem dat ik al vlug ondervond, is dat de voeding twee ventilatoren bevat en de cpu heeft er ook een ter koeling. De cpu-ventilator is stil, maar de twee voedingfans zijn dat dus niet en ze zijn duidelijk hoorbaar vanop mijn luisterplaats.
Ik heb de voeding uit de kast gehaald, hem opengemaakt en de voedingsaansluiting van de ventilatoren verlengd en naar buiten gebracht. Op die manier kon ik de voedingsplug van die twee voedingsfans aansluiten op de systeemventilatorenplug van het moederbord. En in het BIOS-setupmenu heb ik dan ingesteld dat de systeemfans maar voor 50% mochten draaien. Dat bleek voldoende om de boel stil te krijgen. En de koeling is nu natuurlijk minder dan eerst, maar als ik aan de fanopeningen van de kast voel is die een ietsje warmer dan lauw. Dat kan dus voor mij. Bovendien kan de computer de ventilatoren versnellen als het te warm zou worden. Het besturingssysteem kan starten vanaf een usb-stick (ook intern), maar omdat ik nog een 60 GB SSD had liggen heb ik die maar gebruikt.
Dan hebben we ook nog software nodig. Geen Windows uiteraard. Linux! Een makkelijke oplossing is XMBCbuntu, een live cd op basis van Ubuntu en met de htpc-software XBMC als desktop voorgeïnstalleerd. XBMC bestaat ook voor Windows, voor wie masochistisch genoeg is om die gruwelijke gatenkaas absoluut te willen draaien.
Voorheen gebruikte ik deze pc ook als muziekstreamer, maar de laatste versie van XBMC bleek egoïstisch wat de geluidskaart betreft en wou die niet meer delen met andere software. Dat heb ik dan opgelost door de muziekstreamer in een ander pc'tje op te nemen, zodat deze alleen nog maar als videostreamer dient met XMBCbuntu als enige software. Ik gebruik de hdmi-uitgang alleen voor mijn plasmatv. Dus voor video. Ik heb geen HD-audio en HDMI-capabele surroundversterker, dus heb ik de boel geconfigureerd om alle geluid altijd in 7.1 DD/DTS of stereo pcm formaat naar buiten te sturen via de optische sp/dif aansluiting. Deze gaat naar mijn surroundvoorversterker en -processor.

AFSTANDSBEDIENING: Logitech Harmony One+

Het was natuurlijk niet de bedoeling tientallen afstandsbedieningen te hebben rondslingeren. Er zijn ruim 15 toestellen die op afstand bediend moeten worden bij verschillende activiteiten. Deze Logitech universele afstandsbediening doet alles op een gebruiksvriendelijke en makkelijke manier. Beste aankoop ooit!

BESCHOUWINGEN
Ik ben een geweldige fan van Audiostatic luidsprekers. Deze elektrostaten geven volgens mij een fantastisch en uiterst natuurgetrouw geluid. Ze zijn tweedehands voor erg weinig geld op de kop te tikken en te reviseren.
Mensen die eens willen komen luisteren kunnen daar zeker een afspraak voor maken met me. Ik heb een heel brede muzieksmaak en dat gaat van klassiek tot pop. De laatste jaren koop ik wel weinig popmuziek omdat de cd's bijna niet om aan te horen zijn vanwege de verschrikkelijke dyamiekcompressie die stelselmatig toegepast wordt. 'Loudness Wars', heet dat ook wel. Het meest luister ik dezer dagen naar klasssieke muziek, maar ik hou ook erg van bijvoorbeeld synthesizermuziek van Vangelis en vrijwel alles van Mike Oldfield. En filmscores van Hans Zimmer en zo kunnen mij ook zeer bekoren. Mijn favoriete instument is de piano. Als kind heb ik dat zelf zes jaar gedaan en toen ik daar stom genoeg mee stopte (puber he) heb ik wel altijd graag naar pianomuziek geluistered.

Over de jaren heen heb ik heel wat materiaal gehad en weer weggedaan (of soms ook gehouden). Luidsprekers zoals de B&W DM6, IMF TLS-50 en Super Compact, Mission 774, zelfs ooit Eltac Linear Response 6, Magnepan SMGa, enz. Transistor- en buizenversterkers en allerlei soorten cd-spelers. Voor dat laatste heb ik wel een zwak voor de betere Yamaha's, Sony's, Denons en Pioneers.
Het zwakke punt was elke keer weer de weergave van piano. Zodra een concertvleugel met fff of ffff aangeslagen wordt, gaat elke conusluidspreker die ik tot dusver gehoord heb steevast vervormen. Pas toen ik bij elektrostaten van Audiostatic terecht kwam (de ES-100 in 2002), klonk een piano voor het eerst zoals hij moest klinken. En zonder vervorming. Alleen de basweergave mocht nog wat beter. En dus kwam ik vervolgens bij Audiostatic DCI en ten slotte bij de ES-300RS terecht. Ook die mochten nog verbeterd worden en ik heb ze dus gemodificeerd. Eerst naar DCM3 (dat is een ES-300RS maar met de segmentering van een DCM5) en ten slotte naar DCM3-T7 (DCM3 met T700A-trafo's van Audio4 in Den Haag).
Nu klinkt alles zoals ik het hebben wil. Het jarenlang experimenteren met verschillende conus- en elektrostatische luidsprekers en versterkers hebben mij veel ervaring opgebracht met het combineren van audiocomponenten. Daar hoort ook een zeer wetenschappelijke benadering bij voor het bepalen van het benodigd versterkervermogen (zie elders op dit forum) en aan welke andere technische parameters een versterker moet voldoen. Ik vind dat het pas zin heeft om naar de 'muzikaliteit' van een versterker te gaan luisteren als hij eerst aan alle technische vereisten voldoet. Kabels moeten gewoon dik genoeg zijn om de vereiste stroomsterkte te kunnen verwerken en gemaakt zijn van koper (geen legeringen en het veel duurdere zilver is weliswaar nog beter maar zinloos) en voorzien zijn van uitstekende niet-oxiderende connectoren. En dat kost absoluut geen vermogen!
Enfin -- 't is weer lang geworden, maar nu weet je weer wat meer over me.

erikjan

  • *****
  • Berichten: 4088
Re: What makes Bloom's music bloom?
« Reactie #78 Gepost op: 28 juli 2013, 20:16:26 »
Mooie set. Wat zeg ik? Prachtige set! De moeite van het muziek luisteren zeer waard (denk ik, heb de set helaas nog nooit gehoord...)
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Bloom

  • *****
  • Berichten: 2544
  • Bloom's music blooms!
    • Mijn set
Re: What makes Bloom's music bloom?
« Reactie #79 Gepost op: 28 juli 2013, 21:38:59 »
Je bent van harte welkom hoor!

erikjan

  • *****
  • Berichten: 4088
Re: What makes Bloom's music bloom?
« Reactie #80 Gepost op: 28 juli 2013, 22:09:42 »
:) Daar ga ik zeker gebruik van maken! Eerst wat minder warm buiten.
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

peter1961

  • **
  • Berichten: 156
Re: What makes Bloom's music bloom?
« Reactie #81 Gepost op: 28 juli 2013, 22:59:48 »
Altijd weer een genot om te zien en te lezen hoe iemand zijn audio / video installatie helemaal naar zijn eigen wens met diverse componenten heeft opgebouwd.
Ik heb naar aanleiding van Bloom,s adviezen eerder ook een streamer gebouwd en heb daar enorm veel profijt van.

Bloom

  • *****
  • Berichten: 2544
  • Bloom's music blooms!
    • Mijn set
Re: What makes Bloom's music bloom?
« Reactie #82 Gepost op: 18 mei 2014, 17:51:18 »
Momenteel staat er een Sony CDP-XA20ES in mijn rek. Bijzonder hieraan is, dat die een vast cd-leesmechanisme heeft en de cd vastgehouden wordt met een puk.




turbomarco

  • Audiofiel .....kuch
  • *****
  • Berichten: 2345
Re: What makes Bloom's music bloom?
« Reactie #83 Gepost op: 19 mei 2014, 01:30:51 »
Zit er behalve de puck geen ander klemmend systeem achter ?
Het lijkt mij wel onhandig om iedere keer dat je een CD wisselt de puck erop moet leggen .
diyma


Bloom

  • *****
  • Berichten: 2544
  • Bloom's music blooms!
    • Mijn set
Re: What makes Bloom's music bloom?
« Reactie #84 Gepost op: 19 mei 2014, 02:01:21 »
Nee, maar dat gebruik van die puck went verrassend snel. Het gaat inmiddels even snel als anders zonder zo'n puck.
Het vaste-laser-mechanisme van Sony (dat dus in de uitgeschoven lade zit) wordt als een van de beste beschouwd, maar Sony is er uiteindelijk vanaf gestapt omdat het publiek liever een gewone lade had. Marketingredenen dus.
Deze XA20ES stamt uit 1998.

Bloom

  • *****
  • Berichten: 2544
  • Bloom's music blooms!
    • Mijn set
Re: What makes Bloom's music bloom?
« Reactie #85 Gepost op: 4 juni 2016, 08:46:34 »
De Sherwood P965 presteert nog perfect, maar hij biedt helaas geen HDMI-ingangen en ook geen ondersteuning voor de HD-audio formaten van Blu-Ray. Daarom heb ik hem nu vervangen door een Onkyo PR-SC886 surroundprocessor-voorversterker.
Die ziet er zo uit:

Bloom

  • *****
  • Berichten: 2544
  • Bloom's music blooms!
    • Mijn set
Re: What makes Bloom's music bloom?
« Reactie #86 Gepost op: 5 september 2017, 20:04:40 »

En meer dan een jaar later heb ik een Emotiva XMC-1 besteld.
Een kennis bood mij een zéér goede prijs voor de hoger vermelde Onkyo en daardoor werd dat ineens mogelijk.
De Emotiva wordt normaal tegen het eind van de maand geleverd.

De links verwijzen allemaal naar de Franse verdeler en zijn dus ook in het Frans. Voor België, Nederland en Luxemburg is het Naamse bedrijf Cinéphil de exclusieve verdeler van Emotiva. In de zeer nabije toekomst zal het Amerikaanse Emotiva niet meer buiten Amerika leveren en uitsluitend via internationale dealers werken. Die zeer nabije toekomst is vanaf 1 oktober en de prijzen gaan dan ook met zo'n 10 à 20% de hoogte in...
Bij Cinéphil zijn het Franstaligen en hun hele website is eentalig Frans zonder vermelding van Emotiva. Tegen het eind van september zou er een nieuwe website moeten komen die Emotiva wel zal vermelden en tweetalig zal zijn: Frans en Engels.
Nederlanders die een Emotiva willen bestellen via Cinéphil maar het Frans niet machtig zijn, kunnen het Engels gebruiken. Ze schijnen een Nederlandstalige verkoper te hebben, maar dan moet je natuurlijk al net daarmee contact hebben...

Bloom

  • *****
  • Berichten: 2544
  • Bloom's music blooms!
    • Mijn set
Re: What makes Bloom's music bloom?
« Reactie #87 Gepost op: 29 december 2017, 23:02:25 »
De Emotiva XMC-1 bleek voor mij een teleurstelling. De speakerconfiguratie met behulp van het Zweedse Dirac werkte gewoon niet behoorlijk en produceerde compleet foute meetresultaten. En als ik de luidsprekerbalans en -timing handmatig instelde, bleek de XMC-1 duidelijk hoorbaar de mindere qua geluidskwaliteit als mijn getrouwe Onkyo PR-SC886.
Ik heb maandenlang geduld gehad terwijl Cinéphil en uiteindelijk ook Emotiva USA hun best deden uit te vogelen wat er precies aan de hand was. Vermits iemand anders die ik ken en die ook een XMC-1 kocht die problemen niet ondervond, neem ik aan dat ik pech had en dat het om een exemplarische fout in mijn toestel ging. In elk geval konden noch Cinéphil, noch Emotiva USA het opgelost krijgen en dus heb ik de XMC-1 uit mijn rek gehaald, weer ingepakt en dan mijn Onkyo terug opgesteld. Wat een verademing! Zó moet het klinken!

De zaakvoerder van Cinéphil had me beloofd dat als ik niet tevreden was, dat ik dan het volledige aankoopbedrag teruggestort zou krijgen. Dat schept vertrouwen en dat verwacht ik ook van een goeie dealer.
Vandaag ben ik naar Namen gereden met de Emotiva en ik moet zeggen dat mijn respect voor Cinéphil en zijn zaakvoerder naar het maximum gestegen is. Ik werd er met alle egards ontvangen.
Toen ik vertelde dat ik een Marantz overwoog ter vervanging, vertelden ze me dat ze dat merk ook verdelen en als ik wilde, mocht ik een AV8802 (waarde 4000+ euro), een demotoestel,  mee naar huis hebben om die uit te proberen en als ik die wil houden, krijg ik die aan dezelfde prijs als de Emotiva (een korting van meer dan 1000 euro). Kijk, dat noem ik klasse.
Morgen krijg ik visite en dus zal het er niet van komen, maar zondag ga ik die AV8802 zeer beslist opstellen en uittesten. Ik hou jullie natuurlijk uit op de hoogte.

Zo ziet een Marantz AV8802 eruit:




en de speakerconfiguratie:

Bloom

  • *****
  • Berichten: 2544
  • Bloom's music blooms!
    • Mijn set
Re: What makes Bloom's music bloom?
« Reactie #88 Gepost op: 9 februari 2019, 20:50:19 »
Nieuwste en voorlopig laatste AV-aanschaf:
(<klik!)
Een Marantz UD7007 allesspeler. Hij gaat twee spelers in mijn rek vervangen: de Sony BDP-S5000ES blu-rayspeler en de Denon DVD-3910 universele speler (dvd-video/dvd-audio/sacd/hdcd/cd). De Marantz doet al deze formaten en kan ze ook allemaal via hdmi naar buiten sturen en dat is wat ik wou hebben.

Als er mensen zijn die die Sony BR-speler of de Denon universele speler willen overnemen, dan kan dat dus vanaf nu.

pascal1966

  • *
  • Berichten: 17
Re: What makes Bloom's music bloom?
« Reactie #89 Gepost op: 18 maart 2019, 08:10:53 »
Wat een ongelooflijk mooie installatie 😍👍!