Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
8 september 2010, 13:46:44

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
320420 aantal berichten in 9150 topics door 4565 geregistreerde leden
Nieuwste lid: Frontiers
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
+  hififorum.nl
|-+  Hifi hardware
| |-+  Versterkers en receivers
| | |-+  Probleem NAD
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 2 [3] Omlaag Print
Auteur Topic: Probleem NAD  (gelezen 507 keer)
Nicci
*

« Antwoord #30 Gepost op: 29 juli 2010, 17:18:02 »

En zo'n verzwakker is niet 'ongeacht wat' een goede investering. Geen idee waarom. Als je versterker zeer moeilijk op het juiste volume te krijgen is, oké, maar anders? Niet kopen. Weggegooid geld.
KT_88
De Gooische Matras

Simpel rulez. Sony ook.

« Antwoord #31 Gepost op: 29 juli 2010, 17:21:17 »

Dat netwerkje kost 40 cent aan weerstandjes en 10 minuutjes tijd als je zelf soldeert.

Proudly servicing high end audio since 1985.
Nicci
*

« Antwoord #32 Gepost op: 29 juli 2010, 17:46:35 »

Dat zeg ik: weggegooid geld!  Brede grijns
KT_88
De Gooische Matras

Simpel rulez. Sony ook.

« Antwoord #33 Gepost op: 29 juli 2010, 17:54:34 »

Ja, 40 cent en 10 minuten van je tijd is een investering die maar weinig mensen op kunnen brengen.........  Rollende ogen

Maar we dwalen wat af van het onderwerp geloof ik. Zie mijn eerdere posting mbt. het speaker-relais en/of de ingangskeuzeschakelaar.

Proudly servicing high end audio since 1985.
Ruud13

« Antwoord #34 Gepost op: 29 juli 2010, 23:27:10 »

En zo'n verzwakker is niet 'ongeacht wat' een goede investering. Geen idee waarom. Als je versterker zeer moeilijk op het juiste volume te krijgen is, oké, maar anders? Niet kopen. Weggegooid geld.

Ik zei dat die verzwakker 'ongeacht wat' een goede investering was en had het dan vanzelfsprekend over de versterker in kwestie die een gevoeligheid heeft van 220 mV. We hebben het hier dus niet over een versterker die moeilijk op het juiste volume is te krijgen. Je moet natuurlijk wel even bij de les blijven. Uit een standaard cd-speler komt bij 0 dBFS 2100 mV dus zit je met die bron in totaal 19,6 dB boven de ingangsgevoeligheid. Dàt is dus de reden waarom ik op maat adviseerde om de ingang 10 dB te verzwakken om zo een belangrijk beter regelbereik met de potmeter te krijgen. Dus in dit geval niks weggegooid geld. Ik denk dat jij beter moet lezen wat er precies over de situatie gezegd wordt. 
Ruud13

« Antwoord #35 Gepost op: 29 juli 2010, 23:45:15 »

[...] Maar we dwalen wat af van het onderwerp geloof ik. Zie mijn eerdere posting mbt. het speaker-relais en/of de ingangskeuzeschakelaar.

Klachten van onderbreken of vervormen kunnen zoals je zegt zeker ook als oorzaak een niet goed contact makend uitgangsrelais zijn en hetzelfde geldt ook voor de bronkeuzeschakelaar. Omdat de klacht bij een laag volume ook slechte gelijkloop was van de motorgestuurde potmeter hield ik het even op de gevolgen van een nogal hoge ingangsgevoeligheid en het daarmee samenhangende knullige regelbereik. Maar je hebt helemaal gelijk dat zeker het uitgangsrelais aandacht verdient als er uitvalverschijnselen zijn.
Easy-R
*

« Antwoord #36 Gepost op: 30 juli 2010, 13:41:51 »

Ja, 40 cent en 10 minuten van je tijd is een investering die maar weinig mensen op kunnen brengen.........  Rollende ogen

Maar we dwalen wat af van het onderwerp geloof ik. Zie mijn eerdere posting mbt. het speaker-relais en/of de ingangskeuzeschakelaar.

Als het 10 minuten en 40 cent kostte, zou ik niet twijfelen en meteen aan de slag gaan.  Ik zou het erg fijn vinden moest ik mijn volume wat makkelijker/gespreider kunnen regelen. Helaas zijn mijn skills zodanig beperkt dat ik een kant-en-klaar verzwakkertje zou moeten kopen. De Rothwells waarvan reeds sprake was kosten (in promotie!) 55 euro per set. Herinner jullie even dat ik twee spelers heb die allebei problemen geven en ik kom dan eigenlijk aan 110 euro.  Nu is die tweede speler meer een back-up dan wat anders en zou één setje wel volstaan als het 55 euro kost. Anderzijds vind ik 55 euro dan weer teveel voor alleen maar een betere volumeregeling.

Ik ga in ieder geval op zoek naar iemand die het voor mij kan maken. (offertes mogen via PM ingediend worden, ben bereid er goed voor te betalen Wink)

Als dat niet helpt of als ik niemand vind, ga ik toch maar eerst eens de plaatselijke NAD verdeler opzoeken en eens vragen hoeveel het kost om het toestel na te kijken. Als ik dat weet kan ik een beslissing nemen over de aankoop van een kant-en-klare verzwakker.

Nog één vraagje : zijn er testen die ik kan doen om te helpen bepalen of het nu aan de ingangsgevoeligheid van de versterker ligt of dat het effectief een defect is?

In ieder geval wil ik iedereen hartelijk bedanken voor de reacties!

R.
Nicci
*

« Antwoord #37 Gepost op: 30 juli 2010, 15:15:32 »

Dat kan je testen door er een verzwakker tussen te plaatsen. Wellicht is je plaatselijke audio-winkel zo vriendelijk.
Ik vermoedt dat je het met een mengpaneeltje (misschien iemand in de vriendenkring) ook wel kan checken?
« Laatste verandering: 30 juli 2010, 15:17:35 door Nicci » Gelogd
Ruud13

« Antwoord #38 Gepost op: 30 juli 2010, 16:41:54 »

Ja, 40 cent en 10 minuten van je tijd is een investering die maar weinig mensen op kunnen brengen.........  Rollende ogen

Als het 10 minuten en 40 cent kostte, zou ik niet twijfelen en meteen aan de slag gaan.  Ik zou het erg fijn vinden moest ik mijn volume wat makkelijker/gespreider kunnen regelen. Helaas zijn mijn skills zodanig beperkt dat ik een kant-en-klaar verzwakkertje zou moeten kopen. De Rothwells waarvan reeds sprake was kosten (in promotie!) 55 euro per set. Herinner jullie even dat ik twee spelers heb die allebei problemen geven en ik kom dan eigenlijk aan 110 euro.  Nu is die tweede speler meer een back-up dan wat anders en zou één setje wel volstaan als het 55 euro kost. Anderzijds vind ik 55 euro dan weer teveel voor alleen maar een betere volumeregeling.

Ik ga in ieder geval op zoek naar iemand die het voor mij kan maken. (offertes mogen via PM ingediend worden, ben bereid er goed voor te betalen Wink)

Als dat niet helpt of als ik niemand vind, ga ik toch maar eerst eens de plaatselijke NAD verdeler opzoeken en eens vragen hoeveel het kost om het toestel na te kijken. Als ik dat weet kan ik een beslissing nemen over de aankoop van een kant-en-klare verzwakker.

Nog één vraagje : zijn er testen die ik kan doen om te helpen bepalen of het nu aan de ingangsgevoeligheid van de versterker ligt of dat het effectief een defect is?

In ieder geval wil ik iedereen hartelijk bedanken voor de reacties!

R.

De 10 minuten en 40 cent van Sander sloegen op de prijs van de weerstanden en de tijd die je nodig hebt om die weerstanden vast te solderen. Als je er een speciaal snoertje met een verzwakker voor moet maken komen daar vanzelfsprekend nog snoertjes bij, een printkaartje om de weerstanden op te bevestigen en dan moet het printkaartje nog worden afgeschermd maar desgewenst kan dat simpel. Als ik moet schatten komt je dat gegeven fatsoenlijke cinch stekker op een euro of 10 per set van 2 aan materiaal.

Een andere optie is om de verzwakker in twee rechte ingangen (CD en AUX bijvoorbeeld) van je versterker te laten inbouwen. Ik heb het schema van de versterker even bekeken en dat is voor iemand die weet waarover het gaat tamelijk makkelijk te doen. Het spreekt voor zich dat van die te wijzigen ingangen dan de gevoeligheid en ook de ingangsimpedantie verandert maar in technisch opzicht is dat geen enkel bezwaar. Omdat voor het wijzigen van de ingangen vermeubelen niet hoeft (geen breekpartijen en andere enge dingen), is de ingreep ook weer probleemloos ongedaan te maken zonder dat er dan sporen achterblijven.

Er hoeven gezien het schema voor het wijzigen van de twee ingangen alleen maar totaal 4 weerstandjes te worden gewijzigd en 4 weerstandjes te worden bijgeplaatst. Het kost dan aan materiaal ongeveer wat Sander noemde.

Jij spreekt trouwens over "alleen maar een betere volumeregeling" maar zoals gezegd zit je na de ingreep in een veel beter gedeelte van de motorgestuurde potmeter voor wat de gelijkloop betreft. Gezien ook de bovenmodale gevoeligheid van je luidsprekers weet ik zeker dat de voorziening in jouw geval wenselijk is.

Als je versterker toch onder het mes gaat moet je natuurlijk gebruikmaken van de gelegenheid om het uitgangsrelais te laten inspecteren en zonodig laten schoonmaken of vervangen. Niet zelden gaan die naar verloop van tijd klachten veroorzaken.

Het testen of het aan het relais ligt of je klachten voortkomen uit de te hoge ingangsgevoeligheid is wat moeilijk te bepalen want in beide gevallen kun je ongelijke output op de luidsprekers krijgen en ook in beide gevalllen treedt het fenomeen niet op zodra je op een wat stevig volume afspeelt. Wat je nog wel eens hoort bij een niet goed contact makend relais is dat er dan bij laag volume en er sprake van een slecht contact is er dan ook stevige vervorming kan optreden. Dat treedt doorgaans niet op in de beginstand van een potmeter waar de gelijkloop beroerd is.  
Easy-R
*

« Antwoord #39 Gepost op: 31 juli 2010, 20:43:45 »

De 10 minuten en 40 cent van Sander sloegen op de prijs van de weerstanden en de tijd die je nodig hebt om die weerstanden vast te solderen. Als je er een speciaal snoertje met een verzwakker voor moet maken komen daar vanzelfsprekend nog snoertjes bij, een printkaartje om de weerstanden op te bevestigen en dan moet het printkaartje nog worden afgeschermd maar desgewenst kan dat simpel. Als ik moet schatten komt je dat gegeven fatsoenlijke cinch stekker op een euro of 10 per set van 2 aan materiaal.

Ja je had al vermeld dat het een euro of tien per setje zou kosten, dat was ik niet vergeten.

Een andere optie is om de verzwakker in twee rechte ingangen (CD en AUX bijvoorbeeld) van je versterker te laten inbouwen. Ik heb het schema van de versterker even bekeken en dat is voor iemand die weet waarover het gaat tamelijk makkelijk te doen. Het spreekt voor zich dat van die te wijzigen ingangen dan de gevoeligheid en ook de ingangsimpedantie verandert maar in technisch opzicht is dat geen enkel bezwaar. Omdat voor het wijzigen van de ingangen vermeubelen niet hoeft (geen breekpartijen en andere enge dingen), is de ingreep ook weer probleemloos ongedaan te maken zonder dat er dan sporen achterblijven.
Er hoeven gezien het schema voor het wijzigen van de twee ingangen alleen maar totaal 4 weerstandjes te worden gewijzigd en 4 weerstandjes te worden bijgeplaatst. Het kost dan aan materiaal ongeveer wat Sander noemde.

wat een geweldig idee!
Ik ga eens naar de winkel vragen wat zoiets kost. Dan kan ik meteen de uitgangsrelais laten inspecteren.

Jij spreekt trouwens over "alleen maar een betere volumeregeling" maar zoals gezegd zit je na de ingreep in een veel beter gedeelte van de motorgestuurde potmeter voor wat de gelijkloop betreft. Gezien ook de bovenmodale gevoeligheid van je luidsprekers weet ik zeker dat de voorziening in jouw geval wenselijk is.

Ik stel nog even een echt domme vraag : wat is eigenlijk gelijkloop? Of beter gezegd : welke concrete verbetering zou ik merken als ik de ingreep laat uitvoeren?

Ruud13

« Antwoord #40 Gepost op: 31 juli 2010, 21:03:36 »

[...] Ik stel nog even een echt domme vraag : wat is eigenlijk gelijkloop? Of beter gezegd : welke concrete verbetering zou ik merken als ik de ingreep laat uitvoeren?

Gelijkloop wil zeggen dat het volumeregelen van de beide kanalen gelijkloopt. De meeste potmeters hebben zeker in het begin van het regelbereik een beroerde gelijkloop en dat wil dus zeggen dat het volume van beide kanalen niet goed gelijk in sterkte toeneemt als je de regelaar verder opendraait. Kom je hoger in het regelbereik dan geldt voor de meeste potmeters dat in dat gedeelte - zeg zo na de stand 9 uur - en hoger de gelijkloop beter wordt. Dat laatste is dan het voordeel van de ingreep en door de aanpassing van de ingangsgevoeligheid wordt het regelbereik ook groter waardoor je voor een gelijke volumevermeerdering zeg maar meer slag met de knop kunt maken. Dat is zeg maar in ergonomisch opzicht prettiger dan het krampachige gepiel aan het begin van de potmeter.

Pagina's: 1 2 [3] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar: