Ja, 40 cent en 10 minuten van je tijd is een investering die maar weinig mensen op kunnen brengen.........

Maar we dwalen wat af van het onderwerp geloof ik. Zie mijn eerdere posting mbt. het speaker-relais en/of de ingangskeuzeschakelaar.
Als het 10 minuten en 40 cent kostte, zou ik niet twijfelen en meteen aan de slag gaan. Ik zou het erg fijn vinden moest ik mijn volume wat makkelijker/gespreider kunnen regelen. Helaas zijn mijn skills zodanig beperkt dat ik een kant-en-klaar verzwakkertje zou moeten kopen. De Rothwells waarvan reeds sprake was kosten (in promotie!) 55 euro per set. Herinner jullie even dat ik twee spelers heb die allebei problemen geven en ik kom dan eigenlijk aan 110 euro. Nu is die tweede speler meer een back-up dan wat anders en zou één setje wel volstaan als het 55 euro kost. Anderzijds vind ik 55 euro dan weer teveel voor alleen maar een betere volumeregeling.
Ik ga in ieder geval op zoek naar iemand die het voor mij kan maken. (offertes mogen via PM ingediend worden, ben bereid er goed voor te betalen

)
Als dat niet helpt of als ik niemand vind, ga ik toch maar eerst eens de plaatselijke NAD verdeler opzoeken en eens vragen hoeveel het kost om het toestel na te kijken. Als ik dat weet kan ik een beslissing nemen over de aankoop van een kant-en-klare verzwakker.
Nog één vraagje : zijn er testen die ik kan doen om te helpen bepalen of het nu aan de ingangsgevoeligheid van de versterker ligt of dat het effectief een defect is?
In ieder geval wil ik iedereen hartelijk bedanken voor de reacties!
R.
De 10 minuten en 40 cent van Sander sloegen op de prijs van de weerstanden en de tijd die je nodig hebt om die weerstanden vast te solderen. Als je er een speciaal snoertje met een verzwakker voor moet maken komen daar vanzelfsprekend nog snoertjes bij, een printkaartje om de weerstanden op te bevestigen en dan moet het printkaartje nog worden afgeschermd maar desgewenst kan dat simpel. Als ik moet schatten komt je dat gegeven fatsoenlijke cinch stekker op een euro of 10 per set van 2 aan materiaal.
Een andere optie is om de verzwakker in twee rechte ingangen (CD en AUX bijvoorbeeld) van je versterker te laten inbouwen. Ik heb het schema van de versterker even bekeken en dat is voor iemand die weet waarover het gaat tamelijk makkelijk te doen. Het spreekt voor zich dat van die te wijzigen ingangen dan de gevoeligheid en ook de ingangsimpedantie verandert maar in technisch opzicht is dat geen enkel bezwaar. Omdat voor het wijzigen van de ingangen vermeubelen niet hoeft (geen breekpartijen en andere enge dingen), is de ingreep ook weer probleemloos ongedaan te maken zonder dat er dan sporen achterblijven.
Er hoeven gezien het schema voor het wijzigen van de twee ingangen alleen maar totaal 4 weerstandjes te worden gewijzigd en 4 weerstandjes te worden bijgeplaatst. Het kost dan aan materiaal ongeveer wat Sander noemde.
Jij spreekt trouwens over "alleen maar een betere volumeregeling" maar zoals gezegd zit je na de ingreep in een veel beter gedeelte van de motorgestuurde potmeter voor wat de gelijkloop betreft. Gezien ook de bovenmodale gevoeligheid van je luidsprekers weet ik zeker dat de voorziening in jouw geval wenselijk is.
Als je versterker toch onder het mes gaat moet je natuurlijk gebruikmaken van de gelegenheid om het uitgangsrelais te laten inspecteren en zonodig laten schoonmaken of vervangen. Niet zelden gaan die naar verloop van tijd klachten veroorzaken.
Het testen of het aan het relais ligt of je klachten voortkomen uit de te hoge ingangsgevoeligheid is wat moeilijk te bepalen want in beide gevallen kun je ongelijke output op de luidsprekers krijgen en ook in beide gevalllen treedt het fenomeen niet op zodra je op een wat stevig volume afspeelt. Wat je nog wel eens hoort bij een niet goed contact makend relais is dat er dan bij laag volume en er sprake van een slecht contact is er dan ook stevige vervorming kan optreden. Dat treedt doorgaans niet op in de beginstand van een potmeter waar de gelijkloop beroerd is.