Beste Techneuten,
ondanks mijn Natuurkunde profiel op HAVO kom ik niet geheel uit de berekening van spoelen en condensatoren. Het is een ingewikkelde klus, ik zal de situatie uitleggen:
Ik bezit een speakerset die normaal bij een Bi-amp Hifiset hoort. Dit betekend dat alle speakers geen crossovers (filters) hebben. Ik heb nu een nieuwe Onkyo onkyo tx sr 307 waarop ik deze set wil aansluiten. wanneer ik dit zou aansluiten zonder filters kan ik de speakers opblazen, aangezien het signaal niet onderscheiden wordt in laag voor woofer en hoog voor tweeter etc. De set bestaat uit de volgende luidsprekers:
Frontspeakers 3-weg totaal 6 Ohm, 46Hz - 22kHz 160Watt
Superwoofer (17 cm, 46Hz) - 200Hz, gemeten impedantie met voltmeter: 10,9 Ohm, geschatte impedantie 12-16 Ohm
Midspeaker (12 cm, 200Hz - 4kHz), gemeten impedantie met voltmeter: 11,5,geschatte impedantie 15,34 Ohm
Tweeter (6 cm, 4kHz - 22kHz), gemeten impedantie met voltmeter:5,2, geschatte impedantie 6,933333333
Op de speakers staan geen impedantie. Technics gebeld, die weet het ook niet. Alleen totaal impedantie van 6 Ohm.
Centerspeaker 2weg Totaal 8 Ohm 75Hz - 22kHz (Achterop de luidspreker staat wel 8 ohm)
midspeaker: 12 Ohm staat op de speaker. (10 cm, 75Hz - 4kHz,
Tweeter: 6 Ohm staat op de speaker (6 cm, 4 kHz-22kHz)
Er zit een condensator tussen voor de tweeter: 2.2 uF, 50V
Surroundspeaker (satelliet) 1 weg
8 Ohm , staat op speaker en ook achterop de luidsopreker.
Woofer: (8 Ohm, 8 cm, 120Hz - 20kHz)
Nu heb ik op de volgende website berekeningen gemaakt:
http://www.12vhifi.nl/filters.htmlDe volgende setup denk ik nodig te hebben, klopt dit?
3weg speaker (voorspeakers):
Voor de tweeter een condensator van 6,63 uF
Voor de mid-speaker een condensator van 174 uF en een spoel van 0,48 mH
Voor de Sub-Woofer en spoel van 25,5 mH
2 weg speaker (center):
Voor de tweeter een condensator van 6,63 uF
Voor de mid-speaker een condensator van 174 uF en een spoel van 0,48 mH
1wegspeaker (satelliet achter)
Voor de mid-speaker een condensator van 5 uF en eventueel een spoel van 0,45 mH zodat het een 2e order filter wordt
De vraag is:
1. Heb ik juiste waardes genomen voor de impedantie van de speakers, aangezien hier niets op staat?
2. Heb ik juiste waardes bepaald?
3. Heb ik juiste stroomschema?
Ik hoop van harte dat jullie de kennis hebben om mij verder te helpen. Ik heb rondgezocht op google voor gegevens van de speakers, heb fora gelezen, snap het al meer, maar zoek wat meer zekerheid. AUB, help mij als u kan!
Groeten Patrick