Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
8 september 2010, 13:43:03

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
320419 aantal berichten in 9150 topics door 4565 geregistreerde leden
Nieuwste lid: Frontiers
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
+  hififorum.nl
|-+  Hifi hardware
| |-+  Zelfbouw en modificatie luidsprekers
| | |-+  Dringend technische advies gevraagd spoelen en condensatoren
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: Dringend technische advies gevraagd spoelen en condensatoren  (gelezen 344 keer)
mr-technics
*

« Gepost op: 23 juli 2010, 15:04:10 »

Beste Techneuten,

ondanks mijn Natuurkunde profiel op HAVO kom ik niet geheel uit de berekening van spoelen en condensatoren. Het is een ingewikkelde klus, ik zal de situatie uitleggen:

Ik bezit een speakerset die normaal bij een Bi-amp Hifiset hoort. Dit betekend dat alle speakers geen crossovers (filters) hebben. Ik heb nu een nieuwe Onkyo onkyo tx sr 307 waarop ik deze set wil aansluiten. wanneer ik dit zou aansluiten zonder filters kan ik de speakers opblazen, aangezien het signaal niet onderscheiden wordt in laag voor woofer en hoog voor tweeter etc. De set bestaat uit de volgende luidsprekers:

Frontspeakers 3-weg totaal 6 Ohm, 46Hz - 22kHz 160Watt
Superwoofer (17 cm, 46Hz) - 200Hz, gemeten impedantie met voltmeter: 10,9 Ohm, geschatte impedantie 12-16 Ohm
Midspeaker  (12 cm, 200Hz - 4kHz), gemeten impedantie met voltmeter: 11,5,geschatte impedantie 15,34 Ohm
Tweeter (6 cm, 4kHz - 22kHz), gemeten impedantie met voltmeter:5,2, geschatte impedantie 6,933333333
Op de speakers staan geen impedantie. Technics gebeld, die weet het ook niet. Alleen totaal impedantie van 6 Ohm.

Centerspeaker 2weg      
Totaal 8 Ohm 75Hz - 22kHz (Achterop de luidspreker staat wel 8 ohm)
midspeaker: 12 Ohm staat op de speaker. (10 cm, 75Hz - 4kHz,
Tweeter: 6 Ohm staat op de speaker (6 cm, 4 kHz-22kHz)
Er zit een condensator tussen voor de tweeter: 2.2 uF, 50V   

Surroundspeaker     (satelliet) 1 weg
8 Ohm   , staat op speaker en ook achterop de luidsopreker.
Woofer: (8 Ohm, 8 cm, 120Hz - 20kHz)

Nu heb ik op de volgende website berekeningen gemaakt: http://www.12vhifi.nl/filters.html

De volgende setup denk ik nodig te hebben, klopt dit?

3weg speaker (voorspeakers):
Voor de tweeter een condensator van 6,63 uF
Voor de mid-speaker een condensator van 174 uF en een spoel van 0,48 mH
Voor de Sub-Woofer en spoel van 25,5 mH

2 weg speaker (center):

1wegspeaker (satelliet achter)
Voor de mid-speaker een condensator van 5 uF en eventueel een spoel van 0,45 mH zodat het een 2e order filter wordt

De vraag is:
1.   Heb ik juiste waardes genomen voor de impedantie van de speakers, aangezien hier niets op staat?
2.   Heb ik juiste waardes bepaald?
3.   Heb ik juiste stroomschema?

Ik hoop van harte dat jullie de kennis hebben om mij verder te helpen. Ik heb rondgezocht op google voor gegevens van de speakers, heb fora gelezen, snap het al meer, maar zoek wat meer zekerheid. AUB, help mij als u kan!

Groeten Patrick

dre73

« Antwoord #1 Gepost op: 24 juli 2010, 09:02:53 »

de speakers zullen eerst opgemeten moeten worden voordat een kenner er ook maar iets nuttigs mee kan! Wink
Ruud13

« Antwoord #2 Gepost op: 28 juli 2010, 02:35:46 »

Beste Techneuten,

ondanks mijn Natuurkunde profiel op HAVO kom ik niet geheel uit de berekening van spoelen en condensatoren. Het is een ingewikkelde klus, ik zal de situatie uitleggen:

Ik bezit een speakerset die normaal bij een Bi-amp Hifiset hoort. Dit betekend dat alle speakers geen crossovers (filters) hebben. Ik heb nu een nieuwe Onkyo onkyo tx sr 307 waarop ik deze set wil aansluiten. wanneer ik dit zou aansluiten zonder filters kan ik de speakers opblazen, aangezien het signaal niet onderscheiden wordt in laag voor woofer en hoog voor tweeter etc. De set bestaat uit de volgende luidsprekers:

Frontspeakers 3-weg totaal 6 Ohm, 46Hz - 22kHz 160Watt
Superwoofer (17 cm, 46Hz) - 200Hz, gemeten impedantie met voltmeter: 10,9 Ohm, geschatte impedantie 12-16 Ohm
Midspeaker  (12 cm, 200Hz - 4kHz), gemeten impedantie met voltmeter: 11,5,geschatte impedantie 15,34 Ohm
Tweeter (6 cm, 4kHz - 22kHz), gemeten impedantie met voltmeter:5,2, geschatte impedantie 6,933333333
Op de speakers staan geen impedantie. Technics gebeld, die weet het ook niet. Alleen totaal impedantie van 6 Ohm.

Centerspeaker 2weg      
Totaal 8 Ohm 75Hz - 22kHz (Achterop de luidspreker staat wel 8 ohm)
midspeaker: 12 Ohm staat op de speaker. (10 cm, 75Hz - 4kHz,
Tweeter: 6 Ohm staat op de speaker (6 cm, 4 kHz-22kHz)
Er zit een condensator tussen voor de tweeter: 2.2 uF, 50V   

Surroundspeaker     (satelliet) 1 weg
8 Ohm   , staat op speaker en ook achterop de luidsopreker.
Woofer: (8 Ohm, 8 cm, 120Hz - 20kHz)

Nu heb ik op de volgende website berekeningen gemaakt: http://www.12vhifi.nl/filters.html

De volgende setup denk ik nodig te hebben, klopt dit?

3weg speaker (voorspeakers):
Voor de Sub-Woofer en spoel van 25,5 mH

2 weg speaker (center):

1wegspeaker (satelliet achter)
Voor de mid-speaker een condensator van 5 uF en eventueel een spoel van 0,45 mH zodat het een 2e order filter wordt

De vraag is:
1.   Heb ik juiste waardes genomen voor de impedantie van de speakers, aangezien hier niets op staat?
2.   Heb ik juiste waardes bepaald?
3.   Heb ik juiste stroomschema?

Ik hoop van harte dat jullie de kennis hebben om mij verder te helpen. Ik heb rondgezocht op google voor gegevens van de speakers, heb fora gelezen, snap het al meer, maar zoek wat meer zekerheid. AUB, help mij als u kan!

Groeten Patrick

Vooropgesteld ik heb waardering voor de passie waarmee je de klus aanpakt maar vrees dat als je impedanties gaat schatten vanuit dat wat je ohms meet met een multimeter en bijvoorbeeld niet weet wat de gevoeligheid van de diverse units doen dan verwacht ik eerlijk gezegd dat het resultaat oudhollands een zootje wordt.

Je zult eerst gedegen moeten onderzoeken hoe de diverse wisselfilters in de "bi- of beter gezegd meer-ampset" er schakeltechnisch uitzien en ook moeten weten in welke mate de daaraan gekoppelde versterkers precies versterken om daarna te kunnen bepalen hoe dat geheel moet worden vertaald naar een wisselfilter van waaruit je met één versterker dan de meerwegsystemen kunt laten werken. Zeker het driewegsysteem zal op een dergelijke manier tot één geheel moeten worden gemaakt. De kans is trouwens aanwezig dat de units op grond van hun verschil in gevoeligheid via een passief wisselfilter niet eens op zinnige wijze te combineren zijn.
« Laatste verandering: 28 juli 2010, 02:42:13 door Ruud13 » Gelogd
mr-technics
*

« Antwoord #3 Gepost op: 30 juli 2010, 16:15:53 »

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben langs geweest bij een PAwinkel (soundworld in Putten) een van de werknemers heeft een gebruikte filter van een B&W speaker aangesloten. Het geluid zou beter moeten zijn, alleen vond ik het beter klinken zonder filters. Zeer waarschijnlijk dat er gaten vallen in bereik omdat het filter specifiek gemaakt wordt per speaker. ik heb de B&W filters er tussen gehaald en de speaker weer in originele staat gemaakt. Speakers nu gewoon zonder filters aangesloten en niet te hard spelen.

Maar nu: ik heb bij scheer en foppen de JBL scs200.5 getest, ik mocht hem meenemen naar huis, conclusie:

Heldere klanken uit de satelieten, redelijk goede middentonen, maar niet echt een warm geluid.
De subwoofer blaast flink, alleen zit er geen crossover op, zou hem een stuk naar beneden willen zetten qua frequentie.
Al met al mooi ogend (oog wil ook wat) maar zeker niet een complet geluid.

Momenteel richt ik mij op de volgende 3 setjes welke ik nog geen van 3 geluisterd heb, welke adviezen kunnen jullie mij geven in combinatie met mijn Onkyo SR-TX307?

Harman Kardon HKTS2 i.c.m. huidige surroundspeakers (150 euro)JBL SCS178 (200 euro)
Infinity Short Primus HCS (235 euro)
Mordaunt Short Premier (235 euro)

Ik hoor graag wat jullie denken...

Mr-technics
« Laatste verandering: 30 juli 2010, 17:43:10 door mr-technics » Gelogd
CT1000

« Antwoord #4 Gepost op: 30 juli 2010, 17:41:25 »

Ze staan niet in je lijstje, maar ik wil je de Infinity Beta 20 aanraden. Een ontzettend goede monitor, die zich kan meten met luidsprekers die vele malen zijn prijs moeten opbrengen.
http://www.correct.nl/artikel.php?MODE=Zoek&ARTNR=388871,275336&KLASSE=2

"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom"

Albert Einstein
Ruud13

« Antwoord #5 Gepost op: 31 juli 2010, 01:06:34 »

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben langs geweest bij een PAwinkel (soundworld in Putten) een van de werknemers heeft een gebruikte filter van een B&W speaker aangesloten. Het geluid zou beter moeten zijn, alleen vond ik het beter klinken zonder filters. Zeer waarschijnlijk dat er gaten vallen in bereik omdat het filter specifiek gemaakt wordt per speaker. ik heb de B&W filters er tussen gehaald en de speaker weer in originele staat gemaakt. Speakers nu gewoon zonder filters aangesloten en niet te hard spelen. [...]

Slik... Naar mijn smaak wordt het onderwerp zo zoetjes aan dit hififorum onwaardig. Dat er willekeurig oude filters worden geprobeerd is nog tot daar aan toe maar wat heeft het nog langer met hifi van doen als je middentoonunits en tweeters rechtstreeks op een versterker aansluit die het hele audiospectrum weergeeft? Sorry maar hier ben ik toch wat te fijn voor gebouwd.
johnrtd

« Antwoord #6 Gepost op: 31 juli 2010, 01:54:59 »

Helemaal eens! Goed hoor
John

Music is an emotional experience. Without it, living would be a dull habit...
mr-technics
*

« Antwoord #7 Gepost op: 31 juli 2010, 15:18:49 »

Tjah, vind het een ietwat flauwe reactie. Wanneer u goed leest, kunt u merken dat ik overweeg mijn speakers aan te passen, aangezien dit niet echt rendabel is (financieel gezien), kan ik beter een nieuwe set aanschaffen. Tevens zitten er wel filters bij de mid-woofer en de tweeter, maar ontvangen zij wel de bas, anayway: tot die tijd wil ik natuurlijk wel gewoon muziek luisteren, daarom worden de huidige speakers niet zwaar belast en ondertussen zoek ik naar een nieuwe set.

« Laatste verandering: 31 juli 2010, 15:26:55 door mr-technics » Gelogd
Ruud13

« Antwoord #8 Gepost op: 31 juli 2010, 17:22:03 »

Tjah, vind het een ietwat flauwe reactie. Wanneer u goed leest, kunt u merken dat ik overweeg mijn speakers aan te passen, aangezien dit niet echt rendabel is (financieel gezien), kan ik beter een nieuwe set aanschaffen. Tevens zitten er wel filters bij de mid-woofer en de tweeter, maar ontvangen zij wel de bas, anayway: tot die tijd wil ik natuurlijk wel gewoon muziek luisteren, daarom worden de huidige speakers niet zwaar belast en ondertussen zoek ik naar een nieuwe set.

Wanneer ik goed lees blijkt dat je ons verkeerde informatie hebt verstrekt waardoor de indruk ontstaat dat er geen wisselfilter in de luidsprekers zitien.

[...] Dit betekend dat alle speakers geen crossovers (filters) hebben. [...]

Nu pas meld je dat er wèl voor midden en hoog een filter in zit. Door dat je zei dat er geen wisselfilter in de luidsprekers zat ontstaat natuurlijk de indruk als je zegt dat je ze zonder filter aansluit dat je dus de units laag, midden en hoog samen aansluit op een versterker die het hele audiospectrum versterkt en als dat zo is heeft dat nog maar weinig met hifi te maken. Vandaar de opmerking en die kwam dus omdat jij verkeerde informatie verstrekte.
Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar: