Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?
9 september 2010, 17:10:09

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:     Geavanceerd zoeken
320641 aantal berichten in 9161 topics door 4568 geregistreerde leden
Nieuwste lid: freakie
* Startpagina Help Zoek Inloggen Registreren
+  hififorum.nl
|-+  Hifi hardware
| |-+  Analoge bronnen
| | |-+  zon slecht voor vinyl?
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1] Omlaag Print
Auteur Topic: zon slecht voor vinyl?  (gelezen 287 keer)
tmeartptsitarsa
*

« Gepost op: 24 juli 2010, 16:23:57 »

hallo iedereen

ik heb al wat op internet gekeken, maar kon geen antwoord vinden op de vraag of zon slecht is voor platen.
ik zit op een nieuwe kamer en heb mijn installatie voor het raam gezet. waaronder mijn platenspeler. en toen ik de platen oppakte na het spelen was die ietwat opgewarmd.
ik ben wel benieuwd of het erg is of niet. hoop van niet

groetjes
olivetti

« Antwoord #1 Gepost op: 24 juli 2010, 16:49:27 »

hallo iedereen

ik heb al wat op internet gekeken, maar kon geen antwoord vinden op de vraag of zon slecht is voor platen.
ik zit op een nieuwe kamer en heb mijn installatie voor het raam gezet. waaronder mijn platenspeler. en toen ik de platen oppakte na het spelen was die ietwat opgewarmd.

groetjes
Het zal niet de eerste keer zijn dat een plaat krom trekt in de zon maar dat gaat altijd over recht opstaande plaatjes. Bij liggende plaatjes lijkt mij het geen probleem.
JanT.

HiFi? Ach, ik ben maar een gebruiker..

« Antwoord #2 Gepost op: 24 juli 2010, 17:12:00 »

Beste,

Het opwarmen zal opzich geen probleem zijn, maar direct in het zonlicht is naar mijn idee niet zo geweldig.
Ga je je platen opbergen: verticaal en niet in de buurt van een warmtebron, cv, direct zonlicht etc. Streng maar rechtvaardig
Dan zal het resultaat niet lang op zich laten wachten..
Weest er zuinig op, mijn plaatjes heb ik 40 jaar of langer, met inachtneming van het voorstaande Wink

Meridian  ADAM   DENON
tmeartptsitarsa
*

« Antwoord #3 Gepost op: 24 juli 2010, 20:02:36 »

hallo JanT

ik bedoelde meer of de korte blootstelling aan de zon tijdens het spelen van de plaat op de platenspeler schadelijk is.
als reactie op de manier van opbergen ben ik onschuldig Tong en ik hoop ze nog lang te kunnen bewaren. ik ben pas achttien en ik hoop van de platen op mijn vijftigste nog te kunnen genieten.

groetjes
JanT.

HiFi? Ach, ik ben maar een gebruiker..

« Antwoord #4 Gepost op: 24 juli 2010, 20:24:10 »

Iets zegt me dat het allemaal goed komt, lees mijn eerste regel Wink
Heel veel vinylplezier!

Meridian  ADAM   DENON
Ruud13

« Antwoord #5 Gepost op: 25 juli 2010, 01:32:41 »

hallo iedereen

groetjes

Ga er maar vanuit dat het blootstellen van vol zonlicht - van een hoge zon - gedurende het afspelen van de plaat niet bevordelijk is. Het zwarte vinyl kan in de tijdspanne van zeg een minuut of 25 - of zolang een plaatkant kan duren - moeiteloos veel te heet worden en als gevolg daarvan deformeren. Wat een diamant precies in een heet geworden groef doet weet ik niet maar m'n gevoel zegt dat het vinyl te zacht kan worden waardoor er beschadiging kan ontstaan. Is het moeilijk om voor de platenspeler een plek te vinden waar deze niet in de zon kan komen te staan?

ADAMAudio
**

« Antwoord #6 Gepost op: 25 juli 2010, 12:30:09 »

voor een element is het ook niet zo fijn... Smiley

tmeartptsitarsa
*

« Antwoord #7 Gepost op: 25 juli 2010, 17:44:49 »

hallo ruud

hij staat op die plek erg mooi. maar na de reacties ben ik wel wat bezorgt. ik ga nu als de zon door het raam schijnt het gordijn zo dicht doe dat er geen zo meer op de platenspeler valt. door dat gordijn komt praktisch geen licht. en waarschijnlijk ben ik in een half jaar weer weg van deze kamer dus ga ik dan weer iets anders doen.

heel erg bedankt allemaal

groetjes
Ruud13

« Antwoord #8 Gepost op: 26 juli 2010, 17:38:21 »

hallo ruud

hij staat op die plek erg mooi. maar na de reacties ben ik wel wat bezorgt. ik ga nu als de zon door het raam schijnt het gordijn zo dicht doe dat er geen zo meer op de platenspeler valt. door dat gordijn komt praktisch geen licht. en waarschijnlijk ben ik in een half jaar weer weg van deze kamer dus ga ik dan weer iets anders doen.

heel erg bedankt allemaal

groetjes

Een beetje warmte kan vinyl wel hebben maar omdat het oppervlak zwart is en als die koperen ploert hoog staat en er dan zo'n plaatkant lang op kan staan te branden kan dat oppervlak inderdaad loeiheet worden. Ik heb het vandaag toen er nog zon was rond een uur of één even geprobeerd met een kneusje uit mijn collectie: achter glas de volle zon onder een hoek van zo’n 58° op de speler en ja het oppervlak wordt dan binnen de speelduur van een plaatkant toch wel akelig heet. Onder een getinte stofkap wordt het weliswaar iets minder snel heet maar daar kan de hete lucht dan weer nauwelijks weg en is het ook daar binnen no time voor vinyl ongezond heet. 

Ik kon niet verder met experimenteren omdat het bewolkt werd en is gaan regenen. Maar ik zal bij gelegenheid een goedkoop elementje monteren - want daar waag ik mijn favoriete elementen niet aan - en dan een plaat die zo een kant lang in de volle zon heeft liggen bakken afluisteren om er achter te komen of het dan ook beroerd gaat klinken. Zo te voelen wordt de warm gemaakte behoorlijk soepel en voor mijn gevoel mol je op die manier moeiteloos de groef met de diamant en zou het zo maar kunnen dat je de groef dan ook permanent deformeert. Dat deformeren vindt al plaats bij een gewone temperatuur als de groef wat al te heftig werd gesneden. Als de weg dus flink zacht is trek je met de diamanttip denk ik helemaal snel sporen die er eerst niet inzaten.
Pagina's: [1] Omhoog Print 
« vorige volgende »
Ga naar: