Auteur Topic: Welk Klassiek Muziek Stuk om kennis te maken??  (gelezen 15030 keer)

Farih

• *
Re: Welk Klassiek Muziek Stuk om kennis te maken??
« Reactie #105 Gepost op: 18 augustus 2013, 21:13:32 »
Mooi verwoord Richard.

Uiteindelijk gaat het verder ook nergens over als je maar van dit soort muziek kan genieten, klassiek of niet.

Kermit

• Moderator
« Reactie #106 Gepost op: 18 augustus 2013, 22:44:03 »
Brüggen, Hogwood, Pinnock, Herreweghe etc. etc. hebben naar een authentieke uitvoeringspraktijk gestreefd door o.a. violen te bespannen met darmsnaren, de voor die tijd geldende stemming te gebruiken, orkesten in omvang en verhoudingen uit het bewuste tijdsperk samen te stellen, vibrato zoals vroeger toe te passen en de tempo-aanduidingen uit die tijd te hanteren.

Niet de muziek wordt gereconstrueerd (de partituur blijft echt dezelfde en verandert niet), maar de uitvoeringspraktijk.
Als je verschillen hoort die er niet zijn, wat zegt dat dan over de verschillen die je zegt te horen?

Frits

• het gaat om de muziek
    • Eigen Saab Viggen site
« Reactie #107 Gepost op: 16 september 2013, 22:23:56 »
Wat de interessante vraag oproept: is de partituur de muziek of de uitvoeringspraktijk? Ik zou pleiten voor het laatste: een partituur is bij het componeren de schriftelijke weergave van de uitvoeringspraktijk. Het is een middel, en zeker niet perfect. De praktijk is toch echt de muziek.
Kenwood DP7060, Dual 510 met Coral MC-88E, Sony TA-F630ESD, A.D.A.M. compact

Door feiten is nog nooit iemand van z'n geloof gevallen (Karel van het Reve)

hrcc

« Reactie #108 Gepost op: 11 april 2014, 19:37:12 »
Door de week is er elke avond tussen 7 en 8  een programma op radio 4 met (vind ik) mooie toegankelijke stukken
Passagio heet het en ik luister nu al een paar avonden met veel plezier (en een gevulde buik  ^-^)
vriendelijke groet
cees.

luistert allen naar FIP radio; jazz en wijde omstreken

24bit

• *
« Reactie #109 Gepost op: 12 april 2014, 02:34:16 »
Deze Download met een van de beste trompetisten ter wereld de Nederlander Andre Heuvelman is warm antebevelen. Zeer brede repertoire van Klassiek tot wereld muziek, met ongehoord goede geluid.
http://www.soundliaison.com/products-from-our-studio-masters/71-andre-heuvelman

http://www.soundliaison.com/

Citaat
Sound Liaison, producing recordings available only in 24-bit/96kHz downloads that mirror the master recording. And man, are they ever sweet. I've seldom heard recordings that were so successful in both performance and sound aspects.
Radd Bennett SoundStage! audiophile Magazine

arjenhouter

• **
  • Muziek is geweldig
Re:Welk Klassiek Muziek Stuk om kennis te maken??
« Reactie #110 Gepost op: 13 april 2014, 15:17:10 »
Zover bedankt voor de tips, er is aan jullie lijstjes hier en daar te zien dat er heel erg veel keus is.

Ik had een tijdje geleden wel een documentaire gezien op nl3 over mahler (ben zelfs blijven kijken), was wel een apart verhaal mede door zijn stijl.

Ik zou inderdaad eens internet radio kunnen proberen, zo eens hier en daar wat horen en kijken wat me bevalt.
Snap alleen niet helemaal waarom een stuk van Mahler gelijk te zwaar zou zijn? Muziek is muziek en bevalt of niet...

Cheers,
Huub
je zou ook eens aan Spotify kunnen denken 10 euro in de maand en veel keuze in klassieke muziek.
Cambridge Azur 651W * Audiolab M-DAC * Q acousticts concept 40 * Mac mini * M-NET * Yamaha CD S700