Auteur Topic: subwoofer dayton audio  (gelezen 1750 keer)

wupsie

• **
  • Boeh!
subwoofer dayton audio
« Gepost op: 31 maart 2012, 19:35:19 »
Hallo, heb de stoute schoenen aangetrokken en het plan opgevat om zelf een subwoofer te bouwen.
Na veel lezen gekozen voor een gesloten ontwerp, daar de sub voor 70% voor muziek gebruikt gaat worden.
De keuze is qua driver gevallen op de dayton audio RSS315 HF4
De keuze is mede bepaaldt door reviews van deze driver, met name op us fora was men erg te spreken over deze unit.
Qua behuizing is het dus een gesloten behuizing geworden, men zegt dat dit strakker speelt met een daarvoor geschikte driver, waarvan akte :)
Na avonden het net afgespeurd te hebben naar een design dat icm deze driver goed zou presteren, gekozen voor een ontwerp welke te vinden is op de zaph audio website.
De menigen over dit ontwerp zijn verdeeld, dit was voor mij een prikkel om het maar te gaan maken :)
Materiaal voor de behuizing was wat lastiger.
In eerste instantie wou ik deze maken van mdf, en dan mooi spuiten in een strakke matzwarte kleur
Toen kwam de partner om de hoek kijken, zwart: nogo.
Afgezien daarvan even aan het rekenen gegaan, en met de bijbehorende kosten voor primer , verf en lak zou het wel enigzins duur worde.
Aangezien ik not een aantal stroken curly maple heb liggen, lag de keuze dus voor de hand, echter niets is zo verandelijk als wupsie, afgezien van het weer natuurlijk :)
Besloten om de behuizing van massief berken panelen te maken, op MP namelijk een tafel met een dergelijk blad gevonden, en deze wisselde voor een paar tientjes van eigenaar, m.a.w. voor de prijs van mdf een massieve behuizing.
Dus: hub, aan de slag met zaag, lineaal en schuurmachiene.
Dat viel dus even tegen
Ten eerste is het best wel lastig om met een handcircelzaag en lineaal panelen te zagen die 100% haaks zijn, maar goed; al doende leert met nietwaar??  :) :)
Vervolgens moest de oude was en olie laag van het blad verwijderd worden
Voor dit doel een mooi excuus om een excenter schuurmachiene aan te schaffen, korrel 80 er op, en gaan met die banaan.
Man, wat een klus, avond aan avond ben ik aan het schuren geweest, het resultaat mag er wel zijn trouwens.
Goed, tijd om e.e.a. in elkaar te vreubelen :)
Om een lang verhaal kort te maken: lijm op de vlakken, klemmen er op, en klaar is klara...LOL
Nu kan ik nog wel 250 woorden typen om e.e.a. toe te ligten, maar volgens mij zegt 1 plaatje meer dan duizend woorden, dus hier zijn de picca's:

Oja: ze heet: bad kitty mark1 :) :)

« Laatst bewerkt op: 2 april 2012, 18:15:39 door wupsie »
Een stapel tweedehands reutel spul, squeezebox classic, netgear readynas pro , Mark audio alpair10.2. Dayton audio diy subwoofer
Klinkt in MIJN beleving heerlijk :)

wupsie

• **
  • Boeh!
Re:subwoofer dayton audio
« Reactie #1 Gepost op: 31 maart 2012, 19:41:31 »
De woofert:

De hypex ds2.0 versterker, eigenlijk te ligt:)

En hier komt de hypex in:

Detail inbouw rand hypex:

Kistje, luchtdicht, voor de hypex, randen afgefreesd, baad het niet, etc.

Bafle, hier is mooi de bevestiging te zien:

Bracing:

bevestiging voor het paneel waarin de hypex wordt gemonteerd:

Een stapel tweedehands reutel spul, squeezebox classic, netgear readynas pro , Mark audio alpair10.2. Dayton audio diy subwoofer

wupsie

• **
  • Boeh!
« Reactie #2 Gepost op: 31 maart 2012, 19:44:24 »
En zo ziet het er gemonteerd uit aan de voorzijde:

Kontje:

Heb er veel werk aan gehad, maar bij elk DIY project is er toch een ongelooflijke voldoening, welke niet kan tippen aan het kopen van kant en klaar producten :)

wupsie

• **
  • Boeh!
« Reactie #3 Gepost op: 31 maart 2012, 19:46:19 »
Negeer aub mijn taal en spelfouten :) :)

jpi

• to boldly go..
« Reactie #4 Gepost op: 31 maart 2012, 20:06:15 »
Mooi daan man, en hoe klinkt ie..uhh sorrie.. ze?
Pioneer, Onkyo-D, Meridian, soms Luxman,  Magnepan.

Joske_55

« Reactie #5 Gepost op: 31 maart 2012, 20:17:47 »
mooi houtje hmmmmmmmmmm

wupsie

• **
  • Boeh!
« Reactie #6 Gepost op: 31 maart 2012, 20:23:14 »

Ze gaat diep man, wat dat betrefd was emotiva mark1 ook een leuke naam geweest :heart:
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2012, 21:39:57 door wupsie »

jk-123

• Audiofiel in wording
    • Hififreaks
« Reactie #7 Gepost op: 31 maart 2012, 20:45:30 »
Da's een mooi stukje huisvlijt  :idol: :idol:

wupsie

• **
  • Boeh!
« Reactie #8 Gepost op: 31 maart 2012, 21:30:34 »
Da's een mooi stukje huisvlijt  :idol: :idol:

Dank u:)
Het geluid is rete strak, en gaat ivm mn budget sony sub meters diep:)
Morgen kan ik de sub aansluiten op mn nieuwe sony ht reciever, ben benieuwd wat de automatische kalibratie er van maakt :)
Helaas was er nog geen budget voor een 400 watt plate amp, maar mp is mijn vriend.
Wat ook el een gemis is, is dat ik niet echt een referentie heb qua subwoofer geluid, ik ben nu behoorlijk onder de indruk, maar mischien is ie qua meting in mijn kamer wel behoorlijk ruk....lol

Heb in ieder geval heel veel plezier gehad aan het bouwen, en dat is ook belangrijk natuurlijk.
Verder was de bouw ook een mooi excuus om allerlei gereedschap aan te schaffen die mij bij een komend project gaan ondersteunen.
Maar de belangrijkste less qua toepassing van gebruikt hout is: zolang het niet in de olie of was staat gaat het wel, anders heb je een hell of a job om oude was en olie lagen te verwijderen.

Stiekum nu al een beetje aan het rondkijken naar software en apparatuur om alles netjes in te regelen.

Oja: bad kitty moet nog voorzien worden van een luidsprekerdoekje:)
Keep u all posted :)

wupsie

• **
  • Boeh!
« Reactie #9 Gepost op: 31 maart 2012, 21:37:50 »
Een foto van de inspirator kan ik jullie natuurlijk niet onthouden:)

We noemen haar meisje, maar onderstussen  :eye:

wupsie

• **
  • Boeh!
« Reactie #10 Gepost op: 31 maart 2012, 21:39:16 »
 ;D
« Laatst bewerkt op: 31 maart 2012, 21:42:00 door wupsie »

wupsie

• **
  • Boeh!
« Reactie #11 Gepost op: 2 april 2012, 18:25:40 »
 :heart: :heart: De versterker is binnen  :heart: :heart:
Het is een sony da 2400 es geworden.
Smoelt goed, en eerlijk is eerlijk: het geluid klinkt in mijjn optiek meer dan ok, meevaller dus :wacko:
Manueel de speakers en sub ingesteld, ik draai dus met twee fronts, bestaande uit twee DIY mark audio alpair 10,2 breedbanders, en, nu ook met de dayton audio subwoofer.
Eerste indruk: wow, overweldigend, heb de kantel frequentie ingesteld op 100 hz om mee te beginnen, en het klinkt allemaal veel belovend.
Ben er nu wel achter dat er weinig muziek is met informatie beneden de 40 Hz, maar dat mag de pret niet drukken.
Vervolgens een klassieker op de mediaspeler geladen: U-751.
Man man man, die explosies worden echt rake klappen.
M.a.w. : project geslaagd, nu nog een betje fine tunen.
Er komt nog een grille voor de speaker in de form van een kattekop, deze moet ik nog maken.
Met een beetje mazzel heb ik daar de komende week tijd voor, anders schuift het op naar het weekend.
Oja, er gaat ook een glasplaat op komen, zodat de sub naast de bank, want op deze positie klonk e.e.a. het best, als bijzettafeltje kan fungeren.
Als er vorderingen zijn, plaats ik nieuwe foto's. ;D

Hififreak

• http://www.hififreak.nl
« Reactie #12 Gepost op: 2 april 2012, 18:30:02 »
Mooi man, geniet ervan!    8)

wupsie

• **
  • Boeh!
« Reactie #13 Gepost op: 2 april 2012, 18:31:21 »
Vette PS:
De hypex heeft ook de mogelijkheid om te boosten, maar als ik aan deze twee regelaars draai, hoor ik geen verschil.
Wat ik dus nodig heb is een stukkie muziek of film met informatie in de laagste regionen
Tips zijn welkom zodat ik e.e.a. zsm kan testen
Als dit geen soelaas bied werkt dit deel van de hypex dus niet, in dat geval ga ik de verkoper contacteren.

;D Alvast bedankt  ;D

wupsie

• **
  • Boeh!
« Reactie #14 Gepost op: 2 april 2012, 18:37:04 »
Mooi man, geniet ervan!    8)

Met volle teugen; muziek, sjekkie, bank:)
Wat kan het leven soms mooi zijn.  :clapping: