Hallo, heb de stoute schoenen aangetrokken en het plan opgevat om zelf een subwoofer te bouwen.
Na veel lezen gekozen voor een gesloten ontwerp, daar de sub voor 70% voor muziek gebruikt gaat worden.
De keuze is qua driver gevallen op de dayton audio RSS315 HF4
De keuze is mede bepaaldt door reviews van deze driver, met name op us fora was men erg te spreken over deze unit.
Qua behuizing is het dus een gesloten behuizing geworden, men zegt dat dit strakker speelt met een daarvoor geschikte driver, waarvan akte

Na avonden het net afgespeurd te hebben naar een design dat icm deze driver goed zou presteren, gekozen voor een ontwerp welke te vinden is op de zaph audio website.
De menigen over dit ontwerp zijn verdeeld, dit was voor mij een prikkel om het maar te gaan maken

Materiaal voor de behuizing was wat lastiger.
In eerste instantie wou ik deze maken van mdf, en dan mooi spuiten in een strakke matzwarte kleur
Toen kwam de partner om de hoek kijken, zwart: nogo.
Afgezien daarvan even aan het rekenen gegaan, en met de bijbehorende kosten voor primer , verf en lak zou het wel enigzins duur worde.
Aangezien ik not een aantal stroken curly maple heb liggen, lag de keuze dus voor de hand, echter niets is zo verandelijk als wupsie, afgezien van het weer natuurlijk

Besloten om de behuizing van massief berken panelen te maken, op MP namelijk een tafel met een dergelijk blad gevonden, en deze wisselde voor een paar tientjes van eigenaar, m.a.w. voor de prijs van mdf een massieve behuizing.
Dus: hub, aan de slag met zaag, lineaal en schuurmachiene.
Dat viel dus even tegen
Ten eerste is het best wel lastig om met een handcircelzaag en lineaal panelen te zagen die 100% haaks zijn, maar goed; al doende leert met nietwaar??

Vervolgens moest de oude was en olie laag van het blad verwijderd worden
Voor dit doel een mooi excuus om een excenter schuurmachiene aan te schaffen, korrel 80 er op, en gaan met die banaan.
Man, wat een klus, avond aan avond ben ik aan het schuren geweest, het resultaat mag er wel zijn trouwens.
Goed, tijd om e.e.a. in elkaar te vreubelen

Om een lang verhaal kort te maken: lijm op de vlakken, klemmen er op, en klaar is klara...LOL
Nu kan ik nog wel 250 woorden typen om e.e.a. toe te ligten, maar volgens mij zegt 1 plaatje meer dan duizend woorden, dus hier zijn de picca's:
Oja: ze heet: bad kitty mark1