Auteur Topic: Televisietoestel SONY KDL-46-HX720 + Raspberry Pi, beeld flikkert.  (gelezen 1627 keer)

Berre

Televisietoestel SONY KDL-46-HX720 + Raspberry Pi, beeld flikkert.
« Gepost op: 6 januari 2014, 11:55:01 »
De Sony TV is achttien maanden in mijn bezit (nog zes maanden in garantie).  Gedraagt zich normaal bij HDMI signaal aangeboden door HDMI sat decoder en DVD speler. 

Bij het aanzetten van de TV is het beeld gedurende n minuut gestoord: vertoont dubbele stilstaande en overlappende beelden bij een lagere resolutie, alsof de helft van de lijnen ontbreekt.  Na n minuut (opwarming) werkt de TV normaal.

Het HDMI signaal aangeboden door een Raspberry Pi wordt niet goed verwerkt.  Het beeld flikkert, resolutie en kleurweergave lijken correct.  De Raspberry Pi is niet aangesloten aan het internet.

De Raspberry Pi werkt wel perfect via HDMI op een 20 inch computerscherm. 

HDMI kabels zijn vervangen zonder verbetering.

Update van de firmware van de TV met de meest recente versie geeft geen verbetering.

Helaas heb ik geen flauw idee waar de oorzaak van deze fouten ligt.  Zou er een verband kunnen zijn tussen de verkeerde weergave tijdens de eerste minuut en het flikkerend beeld via de Raspberry Pi dat zich altijd voordoet?

Google leert me dat er meer SONY TV toestellen zijn die lijden aan gelijkaardige problemen.  Blijkbaar is SONY niet in staat dit te verklaren, laat staan op te lossen.  Gewoonlijk wordt het toestel dan in garantie vervangen.
"Liever tussen vier muren dan tussen vier mensen."

erikjan

Re: Televisietoestel SONY KDL-46-HX720 + Raspberry Pi, beeld flikkert.
« Reactie #1 Gepost op: 6 januari 2014, 19:14:49 »
Op een philips tv is het beeld van een Pi (raspbmc) prima zonder flikkeringen. Ik zou het inderdaad in de sony zoeken, of misschien in 60 Hz (ipv 50 Hz) instelling van de Pi.
What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.
― Terry Pratchett, Eric

Berre

« Reactie #2 Gepost op: 7 januari 2014, 00:11:48 »
Probleem opgelost. 

RPi manueel ingesteld op 1080p.  Normaliter zou die instelling automatisch moeten gebeuren na een handshake, wat niet het geval was.  Heeft wat tijd gekost om het te vinden er zijn heel wat opties uit te proberen, maar blij dat het nu perfect werkt.  Ook de CEC doet het prima.

Veel reacties op deze post had ik niet verwacht, de Rpi is experimenteel spul, voor velen nog onbekend.  Heb er een schijf 2TB aan geknoopt.  :armswing:

Toch bedankt voor de interesse en de tip.

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #3 Gepost op: 7 januari 2014, 07:15:20 »
De instellingen voor beeld kunnen ook geforceerd in de Pi staan (op de SD kaart) waardoor de handshake wordt genegeerd. Ik heb er Openelec XBMC op staan.
Nou, experimenteel....niet experimentele spelers mochten willen dat er zoveel apps voor waren :)
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Berre

« Reactie #4 Gepost op: 7 januari 2014, 22:08:00 »
Nou, experimenteel....niet experimentele spelers mochten willen dat er zoveel apps voor waren :) 
Het is een fraai stuk speelgoed; ben er zeer tevreden mee.  Helaas, alleen geschikt voor de gestudeerde hobbyist, beslist niet voor de leek. 

In mijn kring van kennissen en collega's heeft geen hond zelfs maar van de RPi gehoord (geldt trouwens nog steeds ook voor Linux en al wat ermee verband houdt)  Misschien verandert dat ooit, maar ik heb grote twijfels.

erikjan

« Reactie #5 Gepost op: 7 januari 2014, 22:51:39 »
Niemand heeft ervan gehoord, maar toch werken de meesten er mee. Denk aan settop boxen, 70% van de smartphones, het merendeel van de servers waar je op internet je informatie haalt, en nu worden zelfs auto's er mee uitgerust. :) Met linux dan. ;)
What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.
― Terry Pratchett, Eric