Auteur Topic: VLC media player TrueHD ondersteuning  (gelezen 1535 keer)

Pr0spectr

• Yuri Prime
  • *
  • Filmliefhebber
VLC media player TrueHD ondersteuning
« Gepost op: 16 september 2015, 17:34:07 »
Beste forumleden,

Ik heb een vraag. Normaliter speur ik het hele web af op zoek naar een oplossing maar het is een wat lastiger te vinden issue en ik kwam er niet uit.  :think:
Ik stuur mijn Receiver (Onkyo NR646) aan met mijn PC met gebruik van HDMI.
Ik gebruik normaal altijd VLC media player om mijn bestanden af te spelen.
Nou heeft mijn receiver tal van codecs en opties, zoals PCM, TrueHD, HD MA Master. Etc.
Maar als ik vlc gebruik, springt in de receiver niet een lichtje aan dat hij een TrueHD signaal herkent. (wel PCM!)
Dit doet de receiver wel als ik hetzelfde TrueHd bestand gebruik in Media Player Classic of in Arcsoft total Media theatre.
Tevens weet ik ook niet of PCM beter of slechter klinkt/hetzelfde klinkt/zelfde kwaliteit maar andere klank heeft.

Ik snap dat het dan een idee is om maar gewoon geen VLC te gebruiken, maar ik vraag mij toch af hoe dit komt en of het op te lossen is.  :sceptic:(want ik gebruik vlc wel graag omdat hij fijn werkt en makkelijk is met ondertitels e.d.)

Heeft iemand een idee waar hem dit in zit? Of misschien aanvullende vragen om het probleem verder op te helderen?

Vriendelijke Groet!

Yuri
“God creates dinosaurs, God destroys dinosaurs, God creates man, man destroys God, man creates dinosaurs.”
― Jurassic Park

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
Re: VLC media player TrueHD ondersteuning
« Reactie #1 Gepost op: 16 september 2015, 19:03:11 »
VLC ondersteunt wel degelijk Dolby TrueHD. Het gaat wellicht om een configuratieprobleem.
Er zijn maar twee manieren om Dolby TrueHD of DTS-MA/HD in "vol ornaat" naar een surroundreceiver te krijgen.
(1) ANALOOG
Tak de 7.1 analoge meerkanaalsuitgang van de pc-geluidskaart af en sluit die aan op de 7.1 meerkanaals analoge ingangen van je surroundreceiver. VLC stuurt dan puur analoge HD audio naar buiten.
(2) DIGITAAL
Alleen via HDMI stuurt VLC 24 bit 96 kHz LPCM naar buiten.
En via S/PDIF kan VLC 24 bit 96 kHz PCM naar buiten sturen, maar dan moet de DAC aan de andere kant van de verbinding dat ondersteunen, zoniet wordt het verlaagd naar 48 kHz.

Pr0spectr

• Yuri Prime
  • *
  • Filmliefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 21 september 2015, 09:53:39 »
Er zit geen meerkanaals op de pc want er is geen aparte geluidskaart, omdat het moederbord een erg goede geluidskaart aan boord heeft. Om die reden gebruik ik dus de HDMI poort. En ik krijg dus via verscheidene spelers wel echt Dolby Digital en True HD en al die formaten. Maar bij VLC geeft hij automatisch PCM. Ik hoor dan echter nog steeds wel surround, maar ik weet niet hoe ''goed/zuiver'' hij dit dan doet.
Het is alsvolgt ook aangesloten:   PC --hdmi--> Onkyo 646  --hdmi--> TV(HDMI-ARC)
Ik zou dus verwachten dat zoals bij andere software mediaspelers het geval is, mijn receiver een True HD signaal van VLC zou krijgen. Maar om 1 of andere reden doet alleen VLC dit nou net juist niet.
Dus ik snap het niet.
“God creates dinosaurs, God destroys dinosaurs, God creates man, man destroys God, man creates dinosaurs.”
― Jurassic Park

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
« Reactie #3 Gepost op: 21 september 2015, 10:09:55 »
Meldt de Onkyo welke bitrate hij met PCM binnenkrijgt? Het zou dan wel degelijk meerkanaals en 24 bit 96 kHz per kanaal moeten zijn. Het gaat normaal om een LPCM-signaal. Wellicht meldt Onkyo dat als een PCM-signaal?