Auteur Topic: DAC voor Chromecast Audio?  (gelezen 1059 keer)

Mikey Mike

• *
DAC voor Chromecast Audio?
« Gepost op: 23 februari 2018, 15:11:48 »
Beste mensen,

Ik heb hier een aantal topics gelezen met ongeveer dezelfde strekking, toch kan ik mijn onderwerp hier niet helemaal mee matchen dus post ik het toch maar in de hoop dat jullie me hiermee een eindje op weg kunnen helpen.

Om mijn digitale muziek (Spotify etc.) aan mijn buizenversterker door te geven gebruik ik het kastje 'Google Chromecast Audio', deze is vervolgens via een mini-jack met verloop op de RCA ingangen van m'n buizenversterker aangesloten.

Nu hoor ik van een aantal mensen dat ik de kwaliteit van m'n Chromecast Audio kan opwaarderen door er een DAC tussen te plaatsen. Het signaal van de Chromecast Audio gaat dan met een optische kabel naar de DAC en vanuit deze DAC naar mijn buizenversterker. 

Nu is mijn vraag of dit daadwerkelijk een waarneembare verbetering zal geven? De Chromecast Audio heeft immers zijn eigen DAC, of is het zo dat het (optische) digitale signaal van de Chromecast Audio daadwerkelijk kan worden opgewaardeerd door dit nogmaals door een DAC te sturen voordat dit naar mijn versterker gaat?

Ik ben zeer benieuwd naar jullie kijk hierop 

Vincent Kars

• *
    • The Well-Tempered Computer
Re: DAC voor Chromecast Audio?
« Reactie #1 Gepost op: 23 februari 2018, 22:03:29 »
Citaat
door dit nogmaals door een DAC te sturen

Even detail neuken: het is niet "nogmaals" maar "naar" een andere DAC sturen.

Uiteraard is het denkbaar dat een andere DAC het beter doet dan die van de Chrome.
De metingen zijn overigens zeer verdienstelijk: http://archimago.blogspot.nl/2016/02/measurements-google-chromecast-audio.html

Pimmie1968

• Geluid kun je voelen maar is nooit tastbaar
« Reactie #2 Gepost op: 23 februari 2018, 22:15:11 »
Audio opwaarderen kan maar kwaliteit wordt nooit beter.
Een mp3 converteren naar Wav wordt ook niet beter dan het mp3 signaal.
Een aparte dac is dus zonde van het geld.
Rotel RC-1090 - Rotel RB-991 - Rotel RCD-991 - HDX-1000 - TDL Monitor

erikjan

« Reactie #3 Gepost op: 24 februari 2018, 07:52:32 »
De dac in de chromecast audio is gewoon goed. Daar ga je geen hoorbare winst boeken door gebruik van een andere dac.
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

Mmuetst

« Reactie #4 Gepost op: 25 februari 2018, 01:23:38 »
De dac in de chromecast audio is gewoon goed. Daar ga je geen hoorbare winst boeken door gebruik van een andere dac.
Dus in dit geval gewoon het advies van Erikjan opvolgen en i.p.v. de centjes uit te geven aan nieuwe hardware, je zelf (en e.v.t. je partner) trakteren op een lekker etentje...en als je na het eten thuis komt dan zet je de muziek op en dan klinkt die dac ineens een stuk beter....maar das gewoon de alcohol.

PuNkEnStEiN

• **
« Reactie #5 Gepost op: 25 februari 2018, 21:09:09 »
..... als je na het eten thuis komt dan zet je de muziek op en dan klinkt die dac ineens een stuk beter....maar das gewoon de alcohol.
Wat voor eten is dat met alcohol erin? Daar wil ik ook eten!  :yeah:
Quad 99CDS ♦ FM ♦ PRE ♦ POW ♦ 21L2 Dual CS420 Synology DS215+
Squeezebox Touch Cambridge DacMagic ♦ Plus ♦ XS Shure SRH840

erikjan

« Reactie #6 Gepost op: 25 februari 2018, 21:32:58 »
Bonbons. :)
― Terry Pratchett, Eric

PuNkEnStEiN

• **
« Reactie #7 Gepost op: 25 februari 2018, 21:55:25 »
Aha, rumbonen dus (eventueel voor moedah duh vrah - met rozen en rode wijn)
Quad 99CDS ♦ FM ♦ PRE ♦ POW ♦ 21L2 Dual CS420 Synology DS215+
Squeezebox Touch Cambridge DacMagic ♦ Plus ♦ XS Shure SRH840

Jandewitt

• *
« Reactie #8 Gepost op: 28 april 2018, 14:09:27 »
Een betere DAC zorgt voor een beter geluid. Mijn chromecast audio gaat via een PS Audio DAC naar de versterker. Deze Combinatie klinkt wmb beter dan alleen de Chromecast.

erikjan

« Reactie #9 Gepost op: 28 april 2018, 14:26:22 »
Een betere DAC zorgt voor een beter geluid.

En dat is gebaseerd op?

Citaat
Mijn chromecast audio gaat via een PS Audio DAC naar de versterker. Deze Combinatie klinkt wmb beter dan alleen de Chromecast.

Heb je dubbelblind vergeleken met exact gelijke niveaus, of zit het alleen tussen je oren?
― Terry Pratchett, Eric

Hannibal

• **
« Reactie #10 Gepost op: 28 april 2018, 19:36:10 »
Ik denk dat in dit, oude, geval je meer resultaat hebt door lossless te spelen.

Maar om te zeggen dat je (en ik begeef me op glad ijs, daar ik de chromecast nooit zelf gehoord) het verschil nooit gaat horen tussen een low budget device en een duurder ontwerp, gaat me ook te ver.

Zelfs tussen soortgelijk geprijsde DACs is duidelijk verschil te horen. Ja dubbel blind en nee niet over representatieve groepen gemeten, het gaat tenslotte over de eigen oren (representatieve groepen zijn vooral nuttig voor fabrikanten die een gemiddeld publiek willen bedienen en onderzoekers die iets algemeens/gemiddelds over groepen willen concluderen). Of je wel of niet verschil hoort hangt natuurlijk ook sterk samen met de rest van je spullen (versteker, luidsprekers) en je oortjes.

Kan me levendig voorstellen dat Jan verschil hoort hoor (ook los van de kwaliteit van de chromecast die zo te lezen best goed is). Het heeft geen zin om alles tot veronderstelde verbeelding plat te slaan
Woonkamer: Rega mira+Planet (beiden 3de generatie), Totem Hawks, Rega DAC-R, Rega RP2 (upgraded), Sonos Connect. Eetkamer&Slaapkamer Sonos AMP+Wharfedales. Kinderkamer& badkamer Sonos Play:one. (Offline Rega Mira+Planet+Radio 1ste gen. Musical Fidelity V-DAC 1st gen. Sonos connect)

Fotohuis

• **
« Reactie #11 Gepost op: 28 april 2018, 19:57:19 »
Ik heb de Chromecast en de Konig BT DAC beide getest. Er zit verschil in, zelfs bij dit relatief lage bedrag. Ik vond de Konig beter klinken maar ja dat is natuurlijk persoonlijk. Bij een keuze van een box of een hoofdtelefoon is dat nog  veel sterker.
Maar in mijn zelf gebouwde RIAA versterkers is dat ook zo. Ik hoor zo het verschil tussen een NE5532 of een OPA2134 in het correctie netwerk.
Zo ook in mijn gemodificeerde Dynavox TPR-3. Een Chinese 6N3 of een Russische 6N3 of een 5670 GE alternatief. Ze klinken net allemaal anders nog even afgezien van de gemeten ruis en THD.
« Laatst bewerkt op: 28 april 2018, 20:04:26 door Fotohuis »

erikjan

« Reactie #12 Gepost op: 28 april 2018, 21:20:02 »
Ik denk dat in dit, oude, geval je meer resultaat hebt door lossless te spelen.

Maar om te zeggen dat je (en ik begeef me op glad ijs, daar ik de chromecast nooit zelf gehoord) het verschil nooit gaat horen tussen een low budget device en een duurder ontwerp, gaat me ook te ver.

Zelfs tussen soortgelijk geprijsde DACs is duidelijk verschil te horen. Ja dubbel blind en nee niet over representatieve groepen gemeten, het gaat tenslotte over de eigen oren (representatieve groepen zijn vooral nuttig voor fabrikanten die een gemiddeld publiek willen bedienen en onderzoekers die iets algemeens/gemiddelds over groepen willen concluderen). Of je wel of niet verschil hoort hangt natuurlijk ook sterk samen met de rest van je spullen (versteker, luidsprekers) en je oortjes.

Leg je test opzet eens uit?

Citaat
Kan me levendig voorstellen dat Jan verschil hoort hoor (ook los van de kwaliteit van de chromecast die zo te lezen best goed is). Het heeft geen zin om alles tot veronderstelde verbeelding plat te slaan

Dat is toch echt het geval, dat het verschil niet hoorbaar is. Verschil in gain zal er wel zijn, en dat verklaart dan weer het vermeende verschil in kwaliteit. De DAC's zijn dermate goed dat het echt onmogelijk is om daartussen verschillen te horen, ondanks de gouden oortjes.

Citaat
Ik heb de Chromecast en de Konig BT DAC beide getest. Er zit verschil in, zelfs bij dit relatief lage bedrag.

Bij heel slechte dac's zul je verschil horen, maar op het moment dat die ook maar enigszins fatsoenlijk zijn vallen verschillen als sneeuw voor de zon weg. Nogmaals, in een ABX test met goed ingeregelde (dus erg goed gelijke volumes) zul je geen hoorbaar onderscheid hebben. Dat is meermaals bewezen.

Citaat
Ik vond de Konig beter klinken maar ja dat is natuurlijk persoonlijk. Bij een keuze van een box of een hoofdtelefoon is dat nog  veel sterker.

Aanpassing bij een hoofdtelefoon is een mogelijke issue.

Citaat
Maar in mijn zelf gebouwde RIAA versterkers is dat ook zo. Ik hoor zo het verschil tussen een NE5532 of een OPA2134 in het correctie netwerk.

En daar is het helemaal logisch dat er verschil te horen is omdat je te maken hebt met zeer kleine, analoge signalen.

Citaat
Zo ook in mijn gemodificeerde Dynavox TPR-3. Een Chinese 6N3 of een Russische 6N3 of een 5670 GE alternatief. Ze klinken net allemaal anders nog even afgezien van de gemeten ruis en THD.

Geen idee. Ik luister niet naar buizenversterkers.
« Laatst bewerkt op: 28 april 2018, 23:27:13 door erikjan »
― Terry Pratchett, Eric

Pimmie1968

• Geluid kun je voelen maar is nooit tastbaar
« Reactie #13 Gepost op: 28 april 2018, 22:38:52 »
https://support.spotify.com/nl/using_spotify/system_settings/high-quality-streaming/
Kwaliteit is maximaal 320 kbps, een betere dac gaat daar niks mooiers van maken.....
Rotel RC-1090 - Rotel RB-991 - Rotel RCD-991 - HDX-1000 - TDL Monitor

Fotohuis

• **
« Reactie #14 Gepost op: 28 april 2018, 22:42:19 »
Dat komt omdat de bron niet beter is, dus mbt. Spotify is een hele dure nauwkeurige DAC weggegooid geld.