Auteur Topic: Subwoofer blijft niet op z地 plek staan  (gelezen 298 keer)

Raymond1

Re: Subwoofer blijft niet op z地 plek staan
« Reactie #15 Gepost op: 11 mei 2018, 21:48:23 »
En besteld. Weliswaar niet een Devine maar 鳬n van Auralex, omdat ik goede ervaringen heb met dit merk. ノn het was eveneens in de aanbieding. Ik ben heel benieuwd naar het resultaat.

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #16 Gepost op: 11 mei 2018, 21:50:16 »
Een harde opstelling kan, afhankelijk van de ondergrond, zeer ongewenste effecten opleveren. Vergelijk bijvoorbeeld een trillende stemvork in de lucht en eentje die je met de voet op een pianokast drukt: je krijgt opeens gratis een harde toon waar die eerst nauwelijks hoorbaar was.
Hetzelfde met een luidspreker: een miniem trillende behuizing kan aan de lucht nauwelijks energie kwijt maar met die hele vloer er vast aan gekoppeld....jippie, extra herrie!
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

Raymond1

« Reactie #17 Gepost op: 14 mei 2018, 22:38:19 »
Normaliter heb ik goede ervaringen met een harde opstelling. De fronts van mijn surroundset staan op Superspikes op de parkervloer. Gaat uitstekend, maar deze hoeven het laagste laag niet weer te geven. Voorheen stonden mijn stereoluidsprekers op spikes op onderleggertjes op de parketvloer. Maar nu staan ze op spikes op een granieten tegel, die op zijn beurt op spikes 駭 onderleggertjes op de vloer staat. En ik vind dit toch n騁 wat beter klinken. Of dat komt door een stabielere plaatsing of doordat de tweeters wat hoger zitten wil ik in het midden laten. En ik kwam in een la nog een set onderleggertjes tegen, waardoor ik nu de luidsprekers op onderleggertjes op de tegel wil zetten. Gewoon, omdat ik die dingen toch al heb en ik ben effe lekker audiofiel aan het tweaken.

Maar een harde opstelling voor mijn subwoofer is schijnbaar niet ideaal. Ik ben benieuwd naar dat isolatieplatform. Helaas was ik al twee keer niet thuis toen de bezorger voor de deur stond.

supernova

« Reactie #18 Gepost op: 15 mei 2018, 15:31:37 »
Je hebt toch track en trac.

Raymond1

« Reactie #19 Gepost op: 15 mei 2018, 21:23:32 »
Ja, maar dat is ook lekker vaag. Bezorgmoment: tussen 11.00 en 15.00u. Ik heb nog meer te doen dan alleen maar op een pakje wachten.
En nu is het bezorgd 駭 er is voor getekend, volgens track & trace door mij, alleen heb ik niks ontvangen...

erikjan

« Reactie #20 Gepost op: 16 mei 2018, 06:57:00 »
check maar eens bij de buren... of een paar huizen verderop. ;)

Best wel bijzonder, dat tekenen voor ontvangst. Dat iedereen dat dan gewoon kan en mag, ook al is het niet bij jou thuis gebeurd. Zelfs al voorgekomen dat de bezorger zelf tekende...
展hat're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.
― Terry Pratchett, Eric

supernova

« Reactie #21 Gepost op: 16 mei 2018, 07:06:10 »
Er zit idd een ruime marge van de tijd. En afleveren bij de buren gebeurt als er niet getekend hoeft te worden. En dan krijg je altijd een briefje in de bus op welk adres het is afgegeven.

erikjan

« Reactie #22 Gepost op: 16 mei 2018, 07:08:10 »
Dat altijd een briefje in de bus wil ook nog wel eens mislukken... Heb laatst 10 huizen afgelopen op zoek naar mijn pakketje.
― Terry Pratchett, Eric

supernova

« Reactie #23 Gepost op: 16 mei 2018, 07:42:10 »
Bij mij nog nooit voorgekomen. Wel een brievenbus pakketje ontvangen dat voor mensen was enkele straten verderop.

Raymond1

« Reactie #24 Gepost op: 16 mei 2018, 22:50:52 »
Het pakket is terecht. Schijnbaar was het gister helemaal niet afgegeven. Want vandaag lag er w駘 een kaartje in de bus dat het pakket bij mijn buren lag. Het is bij mij wel vaker voorgekomen dat een pakket niet juist bezorgd werd. Verkeerd huisnummer op het kaartje of geen kaartje. Kan je dus gaan lopen zoeken. En diverse buren hebben dat ook meegemaakt.
Om over de bezorging van tijdschriften nog maar te zwijgen, maar dat is wel heel erg off-topic.

Raymond1

« Reactie #25 Gepost op: 16 mei 2018, 23:23:58 »
Ik heb nu de Sub-dude II onder mijn subwoofer staan en de eerste indrukken zijn zeker niet verkeerd. Hetzelfde programma gekeken, op hetzelfde volume. De sub ratelt helemaal niet meer, hij blijft stevig op de subdude staan. Hij trilt wel flink, maar dat is begrijpelijk. Maar de vloer eronder trilt helemaal niet. Ik vind ook dat het laag er op vooruit is gegaan. Moeilijk te omschrijven, maar het lijkt strakker en minder wollig. Hierdoor wordt het geluid in zijn geheel minder gekleurd en is het beter te verstaan.

supernova

« Reactie #26 Gepost op: 17 mei 2018, 10:34:04 »
👍

erikjan

« Reactie #27 Gepost op: 17 mei 2018, 10:51:45 »
Ben blij voor je dat het lijkt te werken. Dat het strakker wordt is wel verklaarbaar. Iedere onnodige beweging van iets anders dan de woofer zorgt voor bijgeluiden.
― Terry Pratchett, Eric

Raymond1

« Reactie #28 Gepost op: 17 mei 2018, 22:39:33 »
Ik durf in deze heel stellig te zijn. Het lijkt niet te werken, het werkt!
De sub stond eerst op z地 spikes op de granieten tegel en duwde, vanwege zijn vermogen, zichzelf van z地 plek, waardoor dat geratel ontstond. Hij stond echt te dansen op die tegel. Hij staat nu op z地 spikes op de Subdude. Dit is een met vilt overtrokken mdf-plaat, waaronder een schuimrubberen mat zit. Dit laat beweging toe, in tegenstelling tot de granieten tegel. De sub danst nu nog steeds, maar niet meer p, maar m騁 de Subdude. Doordat de sub nu wat bewegingsvrijheid heeft is het geratel van de spikes op de tegel geheel verdwenen. En het wordt ook niet meer doorgegeven aan de ondergrond. Ik zag de sub duidelijk trillen, maar de vloer er direct naast was volkomen trillingsvrij, ik voelde niks. In andere kamers is het laag van de sub nauwelijks meer te horen. Dus mijn buren hebben nu helemaal geen last meer van me (maar dat hadden ze al niet).

Maar dit verklaart niet het strakker ervaren van het laag, op de manier zoals erikjan schrijft. Op de tegel bewoog in eerste instantie alleen de woofer, niet de sub zelf. Maar bij extreem laag begon de hele sub te bewegen. Op de Subdude beweegt niet alleen de woofer, maar tevens de hele sub. Dat zou verre van optimaal zijn, maar ik ervaar het dus anders. Ik vermoed nu dat subs z ontworpen worden, dat ze wat moeten bewegen om optimaal te klinken. Omdat ze geregeld z krachtig zijn, dat ze zichzelf in beweging kunnen zetten. Wat bijgeluiden kan veroorzaken omdat ze staan te dansen op hun ondergrond. En daarom heeft een pro-audio bedrijf zoals o.a. Auralex een dusdanig isolatie-platform ontworpen. Zodat de sub optimaal tot zijn recht komt, omdat hij kan bewegen. En dat werkt dus uitstekend in opname-studio痴 maar tevens in woonkamers met een dikke ht- en stereo-set, zoals bij mij.

Ik zie hierin ook een heel groot verschil tussen het audiofiele geneuzel en de pro-audio. Audiofiel geneuzel: zet je sub op een zo hard mogelijke steen. En leg deze steen op zo hard mogelijke plaatjes (Masterbase) op de vloer, spikes is ook goed maar dan heb je w駘 minimaal onderleggertjes van Harmonix nodig. Die steen moet natuurlijk zo zwart en glimmend mogelijk zijn. Dus een tegel van een tuincentrum voldoet niet, beter ga je naar een aanrechtbladenbedrijf of een grafsteenbedrijf. Waar zo地 steen al gauw 100 euro of meer kost. En die onderlegplaatjes kosten al gauw het veelvoudige. En voor zo地 prijs met het wel goed klinken! Maar mijn ervaring is totaal anders, zo地 keiharde opstelling geeft veel ongewenste bijgeluiden. Een pro-audio oplossing is veel simpeler en goedkoper en elimineert alle bijgeluiden. ノn het klinkt gewoon beter.

Ik begin er meer en meer van overtuigd te raken dat al dat audiofiele geneuzel werkelijk bullshit is. Het kost een berg geld en vaak is het resultaat nihil tot averechts. Het feit dat het duur is triggert enkel het brein, wat daardoor gelooft dat het 馗ht werkt. Maar als je nou eens 馗ht je oren gebruikt, je gezond verstand gebruikt en net luistert met je portemonnee, dan zal je merken dat pro-audio spul werkelijk wat doet. Het is tevens betaalbaar, al ziet het er niet altijd even fraai uit. Iets wat audiofielen waarschijnlijk tegenhoud: het is niet duur en niet mooi genoeg, dat kan niet werken. Maar het werkt weld馮elijk.
« Laatst bewerkt op: 17 mei 2018, 22:48:47 door Raymond1 »

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
« Reactie #29 Gepost op: 17 mei 2018, 23:05:17 »
Een paar stukjes rubber van voldoende hardheid hadden ook voldaan ( zoals ik gesuggereerd had). Dit heeft weinig met een vermeende tegenstelling tussen pro audio en audiojuweliers te maken naar mijn idee. Wanneer je de sub wel volledig rigide zou kunnen opstellen is het geluid ook goed, je kreeg door een niet volledige koppeling de door mij beschreven stemvorkwerking met bijgeluiden tot gevolg.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....