Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
De
activerings e-mail
gemist?
4 september 2010, 01:50:56
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Zoek:
Geavanceerd zoeken
319668
aantal berichten in
9140
topics door
4549
geregistreerde leden
Nieuwste lid:
arjen
hififorum.nl
Hifi hardware
Pseudowetenschap in hifi land
De-magnetiseren bewezen? What to say...
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
« vorige
volgende »
Pagina's:
[
1
]
2
3
4
5
...
67
Auteur
Topic: De-magnetiseren bewezen? What to say... (gelezen 47290 keer)
HuubF
De-magnetiseren bewezen? What to say...
«
Gepost op:
2 april 2006, 21:08:32 »
Voor mij is aangetoond dat het de-magnetiseren van cd’s werkt. Zoals jullie weten ben ik geen techneut, maar volgens mij zijn hieruit toch conclusies te trekken die technische implicaties hebben.
De machine die de-magnetiseert verzint er geen bitjes bij. Dit betekent heel eenvoudig: op cd-spelers (en loopwerken) waar de de-magnetiseerder voor verschillen zorgt mankeert er iets aan het loopwerk: de snel-draaiende schijf zorgt kennelijk voor zóveel instabiliteit dat er geen correcte bit-stream naar de dac wordt gestuurd. Het kan niet anders dan dat niet ieder loopwerk even gevoelig is voor dit fenomeen. Sterker nog: er zullen cd-spelers zijn waar gewoon rekening wordt gehouden met magnetische invloeden. Je moet dus niet blind zo’n Furutech aanschaffen maar eerst proberen of het bij jou werkt.
Een andere variabele is het cd’tje zelf. Niet elke fabrikant zal zo stom zijn om inkt te gebruiken waarin te magnetiseren deeltjes zitten. Ik kan me dus voorstellen dat het ene type gevoeliger is dan het andere, de ene muziekuitgever wel magnetiseerbare inkt gebruikt en de andere niet, enzovoort.
Het laatste dat door mijn hoofd schoot is toch dat de Furutech bewijst dat de werkelijkheid weerbarstiger is dan veel techneuten denken. Begrijpelijk, maar wel bemoedigend voor de mensen die hifi-voodoo een warm hart toedragen. Wie had nou gedacht dat de minieme hoeveelheid magnetiseerbare deeltjes op een schijfje plastic met aluminium het geluid zou kunnen beïnvloeden?
Autosuggestie? Neen, in dit geval nodig ik skeptici gaarne uit om eens te gaan luisteren bij iemand die zo’n ding heeft staan. Blinde test? Neen, dat is echt zonde van mijn benzine.
«
Laatste verandering: 9 april 2006, 22:13:52 door HuubF
»
Mac Mini als mediaserver, Ayre QB-9, Volumeknop, Hypex 400 UcD monoblocs (Koifarm) Denon platenspeler, MF X phono-pre, Xavian XN-270 (GH).
Jan
Re: De-magnetiseren bewezen... What to say?
«
Antwoord #1 Gepost op:
2 april 2006, 21:14:45 »
Hier heb je een verslag van de Furutech RD-2:
http://www.hifi.nl/recensies.php?id=1612
Als ik de foto's bekijkt zou het een tijdschakeling (opgebouwd met bijvoorbeeld de 555 IC) die een elektromagneet of spoel aanstuurt.
chansig
Alles wat ik schrijf=subjectief en niet getoetst
«
Antwoord #2 Gepost op:
2 april 2006, 21:19:26 »
we gaan toch een powerby organiseren ??
Groeten Hans
http://rateyourmusic.com/collection/Chansig/visual/
en allerlei leuke spulletjes om deze muziek af te spelen, waarmee ik heb laten doen waarvoor er in de volgende link gewaarschuwd wordt...
http://www.hififorum.nl/index.php?topic=15587.msg306735#msg306735
en het klinkt prachtig en ja....
A&R 72T
Corda Aria, Sennheiser HD 595, Ultrasone HFI 2400
Niet alles moet slaapverwekkend zijn
«
Antwoord #3 Gepost op:
2 april 2006, 21:26:04 »
Citaat van: HuubF op 2 april 2006, 21:08:32
Voor mij is aangetoond dat het de-magnetiseren van cd’s werkt. Zoals jullie weten ben ik geen techneut, maar volgens mij zijn hieruit toch conclusies te trekken die technische implicaties hebben.
De machine die de-magnetiseert verzint er geen bitjes bij. Dit betekent heel eenvoudig: op cd-spelers (en loopwerken) waar de de-magnetiseerder voor verschillen zorgt mankeert er iets aan het loopwerk: de snel-draaiende schijf zorgt kennelijk voor zóveel instabiliteit dat er geen correcte bit-stream naar de dac wordt gestuurd. Het kan niet anders dan dat niet ieder loopwerk even gevoelig is voor dit fenomeen. Sterker nog: er zullen cd-spelers zijn waar gewoon rekening wordt gehouden met magnetische invloeden. Je moet dus niet blind zo’n Furutech aanschaffen maar eerst proberen of het bij jou werkt.
Een andere variabele is het cd’tje zelf. Niet elke fabrikant zal zo stom zijn om inkt te gebruiken waarin te magnetiseren deeltjes zitten. Ik kan me dus voorstellen dat het ene type gevoeliger is dan het andere, de ene muziekuitgever wel magnetiseerbare inkt gebruikt en de andere niet, enzovoort.
Het laatste dat door mijn hoofd schoot is toch dat de Furutech bewijst dat de werkelijkheid weerbarstiger is dan veel techneuten denken. Begrijpelijk, maar wel bemoedigend voor de mensen die hifi-voodoo een warm hart toedragen. Wie had nou gedacht dat de minieme hoeveelheid magnetiseerbare deeltjes op een schijfje plastic met aluminium het geluid zou kunnen beïnvloeden?
Autosuggestie? Neen, in dit geval nodig ik skeptici gaarne uit om eens te gaan luisteren bij iemand die zo’n ding heeft staan. Blinde test? Neen, dat is echt zonde van mijn benzine.
Ja hallo zeg, waar willen we naar toe?
Ik kan begrijpen dat je ergens enthousiast over wordt, maar om dan zo te gaan gissen
Sorry dat ik het zeg, maar waarom die opmerking over de blinde test? Als de Furutech zo duidelijk is, dan is dit toch de beste manier om daadwerkelijk objectief iets te kunnen. Willen we blijven zweven of toch concreet naar iets toe? Of toch bang voor auto-suggestie? Dan is het inderdaad zonde van de benzine.
gr. Mark
chansig
Alles wat ik schrijf=subjectief en niet getoetst
«
Antwoord #4 Gepost op:
2 april 2006, 21:28:59 »
Misschien wil Huub de mensen uit de tent lokken die een tijd terug zo hard riepen dat dit niet kan ...... technisch gezien.
Groeten Hans
http://rateyourmusic.com/collection/Chansig/visual/
en allerlei leuke spulletjes om deze muziek af te spelen, waarmee ik heb laten doen waarvoor er in de volgende link gewaarschuwd wordt...
http://www.hififorum.nl/index.php?topic=15587.msg306735#msg306735
en het klinkt prachtig en ja....
A&R 72T
Corda Aria, Sennheiser HD 595, Ultrasone HFI 2400
Niet alles moet slaapverwekkend zijn
«
Antwoord #5 Gepost op:
2 april 2006, 21:32:26 »
Citaat van: chansig op 2 april 2006, 21:28:59
Misschien wil Huub de mensen uit de tent lokken die een tijd terug zo hard riepen dat dit niet kan ...... technisch gezien.
Groeten Hans
Nou Hans,
Dat uit de tent lokken lukt bij mij wel
....... alle stekels stonden bij mij direct overeind bij het lezen van Huubs stukje
gr. Mark
Distortion
Moderator
De Tegenpartij jugend.
«
Antwoord #6 Gepost op:
2 april 2006, 21:36:27 »
Waarom een CD demagnetiseren als als het klemsysteem van een loopwerk gebruik maakt van een magneet...
Han
Moderator
«
Antwoord #7 Gepost op:
2 april 2006, 21:36:52 »
Afgezien van het feit dat ik de prijs absurd hoog vind (je koopt er twee kleuren TV's voor) wil ik geloven dat Huub en de zijnen een verschil hebben geconstateerd.
Wetenschappelijk valt het op geen enkele manier te verklaren of uit te leggen. Een taperecorder moet af en toe gedemagnetiseerd worden en niet omdat de geluidskwaliteit dan zou toenemen, maar omdat er wat renament magnetisme op de koppen achterblijft dat voornamelijk iets van de hoge tonen kan wissen. En weg is weg in dat geval. Het is dus alleen maar ter bescherming van wat er op de tape staat.
Een CD speler tast het oppervlak van het schijfje af met een laser en het enige dat hij constateert is of er een putje is of niet.
Ik kan er dus geen soep van maken.
Niets is zeker en zelfs dat niet.
Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.
keesonrust
Let's sweep out the ashes in the morning
«
Antwoord #8 Gepost op:
2 april 2006, 21:40:57 »
Als je denkt dat het iets voor zou je kunnen zijn probeer het, maar ga geen dingen verzinnen om het te verklaren daar heeft niemand iets aan.
Groet,
Kees.
HuubF
«
Antwoord #9 Gepost op:
2 april 2006, 21:54:43 »
Ik ben niet in staat om het te verklaren maar je kunt wel proberen er conclusies uit te trekken. Zo is het voor mij weer wat begrijpelijker geworden dat loopwerken verschillend kunnen klinken. Tot nu tot was dat ook voor veel mensen voodoo, maar nu is er een (extra) factor waar het ene loopwerk waarschijnlijker beter mee omgaat dan het andere.
Om specifieker te zijn: tegenwoordig is het mode om voor het loopwerk een plastic computer-modelletje te nemen. Begrijpelijk want er is geen dac om een Word-document om te zetten in the real world. Dat moet gewoon kloppen en als er ook maar één letter niet goed wordt opgeslagen of gelezen wordt Bill Gates vervloekt. In zo'n cd-speler wordt dan het complete budget in de dac en het analoge gedeelte gestoken. Tien tegen één dat deze spelers minder gevoelig zijn voor gemagnetiseerde cd's.
Met mijn opmerking over blinde tests bedoelde ik overigens dat ik het in dit geval onnodig vind. Kabeltjes of inspelen oké. Maar in dit geval kan de skepticus ook even naar iemand toe rijden die zo'n ding heeft, dan hoor je het zó. Slecht één cd'tje volstaat.
Mac Mini als mediaserver, Ayre QB-9, Volumeknop, Hypex 400 UcD monoblocs (Koifarm) Denon platenspeler, MF X phono-pre, Xavian XN-270 (GH).
dickster
blijft leuk,die finals
«
Antwoord #10 Gepost op:
2 april 2006, 21:55:48 »
Het ontgaat mij volkomen waarom een cd gedemagnetiseerd moet worden.Er is geen contact tussen de cd en de aftaster,een cd is van zichzelf niet magnetisch en zal ook door het draaien in een cd speler niet geladen worden.Dat er in de inkt of verf magnetische metalen voor zouden komen zou kunnen,alleen zullen dit hoeveelheden zijn die je in nano of pico grammen zal moeten uitdrukken.
Kortom ik kan het niet verklaren.
Wat ik wel interessant vind aan de discussie die hier gevoerd word is het feit dat al die knappe koppen die ons de cdspeler enzovoorts hebben geschonken dit soort dingen bij de ontwikkeling ervan over het hoofd zouden zien.
Ik zal echt niet beweren dat deze mensen nooit fouten maken.Ik vind het wel frappant dat furutech iets ontwikkeld dat ergens invloed op lijkt te hebben.Maar 375 €weerhoud mij ervan om het uit te proberen.
Groet Dick
ALS IK VAL,STA IK OP. ALS IK STA VAL IK OP. 11-08-1968
grtz Dick
HuubF
«
Antwoord #11 Gepost op:
2 april 2006, 21:58:58 »
Ik denk juist dat veel bouwers van cd-spelers het niet over het hoofd hebben gezien! Al een jaar lees ik hier verhalen van mensen die vinden dat het omzetten van een digitaal naar een analoog signaal nauwelijks verschillen kan opleveren. En tóch vinden veel mensen dat er grote verschillen tussen cd-spelers te horen zijn.
Violá, hier heb je een mogelijke reden.
steks
«
Antwoord #12 Gepost op:
2 april 2006, 22:00:02 »
Citaat van: keesonrust op 2 april 2006, 21:40:57
Als je denkt dat het iets voor zou je kunnen zijn probeer het, maar ga geen dingen verzinnen om het te verklaren daar heeft niemand iets aan.
Groet,
Kees.
Hoezo niet? totdat ik de gedachtegang van Huub had gelezen geloofde ik er niet in. Wat kan er nou magnetisch zijn aan een plastic schijfje en wat zou dat in vredesnaam uitmaken. Maar magnetiseerbare verf die een klein onderdeel van het loopwerk zou kunnen storen is zo gek nog niet. Maar dat zou ook betekenen dat het bij lange na niet elke speler/schijfje effect zal hebben
Eindversterkers: UdD 180 HG HxR
Volume regelaar: Creek OBH-10
Speakers: B&W Signature 805
Digitale Bron: Sony DVP-NS999ES
Roomcorrector: Behringer Ultracurve
DAC: Denon DA-500
Mijn set
dickster
blijft leuk,die finals
«
Antwoord #13 Gepost op:
2 april 2006, 22:00:59 »
Citaat van: HuubF op 2 april 2006, 21:58:58
Ik denk juist dat veel bouwers van cd-spelers het niet over het hoofd hebben gezien! Al een jaar lees ik hier verhalen van mensen die vinden dat het omzetten van een digitaal naar een analoog signaal nauwelijks verschillen kan opleveren. En tóch vinden veel mensen dat er grote verschillen tussen cd-spelers te horen zijn.
Violá, hier heb je een mogelijke reden.
Maar wat heeft die conversie dan met het demagnetiseren te maken??
De laser pikt schonere bitjes op ofzo??
grtz Dick
dickster
blijft leuk,die finals
«
Antwoord #14 Gepost op:
2 april 2006, 22:02:27 »
Huub,je bent een ster in het verzinnen van mogelijke oplossingen maar ik vind die laatste niet zo plausibel
mvg Dick
grtz Dick
Pagina's:
[
1
]
2
3
4
5
...