Laat ik beginnen met een overzicht van de trilogie zodat je een beeld hebt van mijn mening over het geheel en voordat ik mijn verschroeiende commentaar geef over de jongste van de drie...
Blade 1: een knap begin over een thema dat weer even in de kast lag (al hadden we niet zo heel lang geleden "lost boys" en "vampires") Het concept van vampierenfamilies / clans was geweldig, het gebruik van de oude perkamenten gaf het dat mysterieuze, de bloedgod was de ultieme vijand en de hele mix met de hedendaagse mogelijkheden (wapens en technologie) was mooi gebracht. Af en toe een grappige noot om makkelijker te verteren en toch weet men het 'gore' intact houden. Een knap begin waar de mensen in slagen!
7.5/10
Blade 2: misschien de moeilijkste, de bevestiging. En ja hoor ze doen het weer. Meer horror (is een pluspunt voor mij, gezien het thema) donkerder van aard, ONTZETTEND goede cinematografie (de camerastandpunten en technische mogelijkheden die ze gebruiken zijn zonder twijfel top!), misschien een enkele keer net "over the top" met het toegooien van de zonnenbril naar Blade door Whistler na zijn bloed-bad. Een prachtige Ron Pearlman (nippelhead

) die alweer (!) een prachtprestatie levert en net dat ietsje meer levert.
een dikke 8.5/10
Blade 3: zucht... laat ik beginnen met dit: Blade en Whistler waren bij het tekenen van film 2 verplicht om mee te werken aan een deel 3. Zij konden dus niet meer terug en geloof me, ze wilden waarschijnlijk heel graag terug na het lezen van het script. Er zijn 5 scenaristen aan te pas gekomen en na het lange wachten op een degelijk verhaal werd het nog verworpen door de oorspronkelijke crew. Dan maar een nieuwe crew en ai, hier gaan we dan...
Slechte dialogen
Slechte cinematografie (dat wat ze in 2 zo goed deden, is nu totaal weg, gone, niks van overgebleven!!!)
Rotslechte cast (jessica biel, was zo fout! maar wees gerust naast deze babe die schromelijk misbruikt wordt in de douchescene van de film (begin maar te kwijlen, fans) zijn zowat alle echte acteurs (zelfs dracula!) gewoon slecht gecast. Deze mensen kunnen acteren, zonder twijfel, maar het is hetzelfde als Hugh Grant vragen om Don Corleone in Godfather 4 te spelen, God behoede ons!)
Verhaal: vampieren proberen de mensen op te zetten tegen Blade, ondertussen graven ze Dracula op uit een of andere piramide in Syrie en vragen hem om Blade af te maken. Ondertussen heeft Whistler ook gezorgd voor een backup-plan in de vorm van zijn dochter (biel) en een hele meute jonkies die met hun belachelijke wapens achter de vampieren aan gaan. Deze nummer 3 is zo'n ongelofelijke achteruitgang t.o.v. de rest, je houdt het niet voor mogelijk! Er wordt zelfs gewoon gepikt van andere films, tot 2-maal toe: het uitdagende "kom maar op"-handje van Jessica Biel komt uit "The Matrix" waar Neo het opneemt tegen Morpheus in die virtuele dojo; en het gebruik van een bloedbank/batterij van mensen - ook uit "The Matrix" waar baby's en ook mensen gebruikt worden in grote centrales om de elektriciteit te voorzien; de mensen die deze film zagen weten normaal wel waarover ik het heb) Schande!
De persoon van Dracula is ook niet goed gekleed, past niet in het geheel en loopt er eigenlijk maar een beetje bij. Ook een zware fout in het verhaal: de opsperrende kaken uit de 2de film zijn terug in de persoon van Dracula! Hmmm, mijne beste heren scenaristen, was dat niet genetisch gemanipuleerd in de tweede film en vermits Dracula de oervampier is kan hij dat dus niet hebben?! Oké hij kan van uiterlijk veranderen (waar komt die theorie trouwens vandaan?) maar dit vind ik te flagrant om zomaar voor waar aan te nemen.
Als laatste een kleine positieve noot, er was een enkele keer dat ik een lach kon produceren op mijn gezicht, laten we zeggen dat "man's best friend" hiervoor tussenzat...
Een zware teleurstelling...
Dit is het soort films waarbij je je afvraagt waarom je zelf geen regisseur bent geworden omdat je gewoon weet dat je het beter kan!
Met moeite (!) een 3/10