Auteur Topic: Probleem Quadral Vulkan MKV  (gelezen 3560 keer)

Niekmh@gmail.com

Re: Probleem Quadral Vulkan MKV
« Reactie #15 Gepost op: 17 april 2017, 14:03:25 »
Ik heb het al eens eerder aangehaald op het forum , een Mark Levinson van 25.000 gulden vergeleken met een Fisher versterker van nog geen 300 gulden, en met een Kenwood KA/405 uit 1978 van 400 gulden destijds ; op verschillende luidsprekers , Kef , Heco , Magnepan , IMF....diverse blindtests gedaan met verschillende luisteraars...

Niemand , echt niemand , kon de Mark Levinson er tussenuitpikken.
Sow! Da's wel héél bijzonder! Kan mij enigsinds voorstellen dat er 'íets' verschil in de versterkers zit, maar helemaal niks?!  :think:

Sorry voor het off-topic gaan.

benjamin

• Oost, west, thuis is het ook niet alles
« Reactie #16 Gepost op: 17 april 2017, 14:08:52 »
Sow! Da's wel héél bijzonder! Kan mij enigsinds voorstellen dat er 'íets' verschil in de versterkers zit, maar helemaal niks?!  :think:

Sorry voor het off-topic gaan.
Er was 1 heel groot verschil , de Mark Levinson blies qua vermogen de andere twee versterkers van de tafel af.
Maar qua geluid ? Nee , niks. Geen triangeltje in het stereobeeld , geen ruimtelijkheid , diepte , dynamiek , ''warmte'' , ''beleving'' , ''natuurgetrouwheid'' , ''karakter'' , en al dat soort termen , nope.
Zelfbouw IMF TLS 50 met Wharfedale Laser 100 Rank- Arena units, 4 maal 10 cm. Wharfedale Laser 100 Rank- Arena mids. en 3 Wharfedale Laser 100 Rank tweeters, gemodificeerde Philips ribbons. Grundig Rosita 6500 set.
En nog meer rotzooi uit de kringloop.

Niekmh@gmail.com

« Reactie #17 Gepost op: 17 april 2017, 14:54:08 »
Er was 1 heel groot verschil , de Mark Levinson blies qua vermogen de andere twee versterkers van de tafel af.
Maar qua geluid ? Nee , niks. Geen triangeltje in het stereobeeld , geen ruimtelijkheid , diepte , dynamiek , ''warmte'' , ''beleving'' , ''natuurgetrouwheid'' , ''karakter'' , en al dat soort termen , nope.
Nogmaals ...Sow! Niet verwacht! ;)   Mede omdat ik eerder wèl een groot verschil merkte qua klank tussen een forse NAD AV versterker en een Denon voorversteker, die ik beiden op dezelfde eindversterker aansloot.
De NAD liet echt véél meer middengebied horen.
Zo hoorde ik ook verschillen in een lage kwaliteits versterker van Sony en ééntje uit de Qs serie, die laatste liet iets meer datial in het hoog horen.
Je zou toch denken dat zo'n M&L astronomisch veel hogere kwaliteits onderdelen gebruiken en daar een veel schoner en mooier signaal zou uitkomen..?  :think:

jdc

• *
« Reactie #18 Gepost op: 17 april 2017, 15:56:56 »
Is natuurlijk interessant zo'n test , en goed nieuws voor de modale gebruiker. Ik heb zelf nog nooit zo'n dure versterker gehoord. Voor de nieuwsgierigheid zou ik dat wel eens willen beluisteren. Maar ik kan me inbeelden (verbeelding uiteraard) dat er toch wel verschil zal zijn in bepaalde omstandigheden en configuraties. Ik weet ook niet of er een verband bestaat tussen de prijs en de appreciatie (auditief dan) Het voornaamste is dat bepaalde luidsprekers goed zijn met bepaalde versterkers en dus luistergenot leveren voor hun geld. Hetgeen men gisteren beter vond, blijkt iets later minder en andersom....
mvg

jdc

• *
« Reactie #19 Gepost op: 28 april 2021, 23:54:54 »
@ benjamin
Sorry voor het late berichtje, (de jaren vliegen letterlijk voorbij...) maar onlangs stond ik bij een familiebijeenkomst oog in oog met een mcintosch-versterker, ( pas gekocht) en, de eigenaar kon me echt vertellen dat er wel degelijk een serieus veschil was met zijn vorige (banale ...hum) versterker, ik heb ook even geluisterd , maar kan niet vergelijken natuurlijk, maar ik was toch wel onder de indruk door het realisme van de klank , ook bij laag volume, en dit met een cd die ik kende. De luidsprekers waren de bowers&wilkins die « dikke » van 30 of meer jaar geleden.
Ik denk dat de kwaliteit en het verschil van zo’n versterker toch wel zeker niet alleen hoorbaar maar zeker genietbaar is, een plastieken loep is ook anders dan labo kwartsoptiek.
Mvg

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
« Reactie #20 Gepost op: 29 april 2021, 00:13:45 »
Dat is waar, maar alles hangt af van het impedantieverloop van en het gevraagde vermogen door de aangesloten luidspreker. Neem zoiets als een Infinity Kappa 9 met een dip tot 0,9 Ohm. Ze worden niet voor niets "versterkerkillers" genoemd. En het probleem is dat die Kappa's onder de 1 Ohm zakken bij de bassen, waar juist het meeste vermogen voor verlangd wordt. Als je een versterker hebt die dat allemaal niet aankan, zal je geluid als een pudding in elkaar zakken. En eentje die dat wel aankan: een vol, rijk geluid met indrukwekkende bassen.

Ik kan met mijn eigen luidsprekers (elektrostaten die dippen tot ongeveer 2 Ohm) al vrij gemakkelijk het verschil tussen allerlei soorten versterkers aantonen en je hebt heus geen "geoefend gehoor" nodig om dat te horen. Maar tussen twee versterkers die allebei voldoen aan de eisen die gesteld worden, zul je géén verschil kunnen horen tenzij er eentje andere gebreken heeft, zoals een te hoge vervorming of zo.

frits denon

• HiFi is emotie
« Reactie #21 Gepost op: 29 april 2021, 10:52:13 »
Dat is waar, maar alles hangt af van het impedantieverloop van en het gevraagde vermogen door de aangesloten luidspreker. Neem zoiets als een Infinity Kappa 9 met een dip tot 0,9 Ohm. Ze worden niet voor niets "versterkerkillers" genoemd. En het probleem is dat die Kappa's onder de 1 Ohm zakken bij de bassen, waar juist het meeste vermogen voor verlangd wordt. Als je een versterker hebt die dat allemaal niet aankan, zal je geluid als een pudding in elkaar zakken. En eentje die dat wel aankan: een vol, rijk geluid met indrukwekkende bassen.

Ik kan met mijn eigen luidsprekers (elektrostaten die dippen tot ongeveer 2 Ohm) al vrij gemakkelijk het verschil tussen allerlei soorten versterkers aantonen en je hebt heus geen "geoefend gehoor" nodig om dat te horen. Maar tussen twee versterkers die allebei voldoen aan de eisen die gesteld worden, zul je géén verschil kunnen horen tenzij er eentje andere gebreken heeft, zoals een te hoge vervorming of zo.

Heldere uitleg, Bloom. Compliment!
Mooie spullen van Scott, Denon, Kenwood, Sony, Hepta, Elac en Rel.

Mmuetst

« Reactie #22 Gepost op: 29 april 2021, 21:29:09 »
@Pietfriet welkom op dit forum. Mooi speakers, jammer dat ze niet klinken zoals ze zouden moeten klinken. Heb je ze tweedehands gekocht? Het is mij al een paar keer overkomen dat men de plus en de min heeft omgedraaid van de tweeter. Een voorbeeld waren mijn OLS Lotus II die klonken ook dof (zoals jij zelf aangeeft, of er een deken over heen hangt). Als de plus en min zijn gewisseld van de tweeter, dan ontstaat er een dip in frequentie curve tussen de mid en de tweeter die dit dof effect geeft. Ik heb zelf een meetset om dit te kunnen controleren. Je zou eens beide aansluitingen van de tweeter kunnen omdraaien en op gehoor kijken wat het verschil is.

jazzman

• **
« Reactie #23 Gepost op: 1 mei 2021, 06:57:22 »
@Pietfriet welkom op dit forum.

Ehmmm zijn laatste post is van 10 juni 2015..... Die zien we echt niet meer hier :)
Lyngdorf DPA-1 - Lyngdorf SDA 2175 - Yamaha CD-S3000 - Aurender X100L - Ayre Acoustics QB-9 DSD - Velodyne SPL 1200 Ultra - Dynaudio C1 mkII - TEAC HA-501 - Sennheiser HD800 - Transparent Music Link Plus en Audioquest Diamond bekabeling

Mmuetst

« Reactie #24 Gepost op: 4 mei 2021, 21:32:09 »
Ehmmm zijn laatste post is van 10 juni 2015..... Die zien we echt niet meer hier :)
verhip ik zie het nu pas....maar goed, de info blijft ook voor andere forum leden met vergelijkbaar probleem  ;)

jdc

• *
« Reactie #25 Gepost op: 8 mei 2021, 08:48:50 »
Bedankt allen, voor de duidelijke antwoorden zelfs na « enkele jaren later », kwaliteitservaringen kunnen dan wel wat veranderen maar echt verjaren doen ze niet....haha

jdc

• *
« Reactie #26 Gepost op: 8 mei 2021, 09:01:12 »
@ Mmuetst, die ompoling van de tweeter, is dat gewild gedaan door de ontwerper ?  Want ik moet dat eens proberen  na te zien, maar ik geloof dat dit bij de Vulkan’s of bij mijn Celestion 66 ook zo was ?
Mvg

erikjan

« Reactie #27 Gepost op: 10 mei 2021, 09:43:07 »
Het hangt af van het soort en de orde van het filter of de tweeter met omgekeerde polen moet worden aangesloten.
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric

frits denon

• HiFi is emotie
« Reactie #28 Gepost op: 10 mei 2021, 11:24:36 »
Het hangt af van het soort en de orde van het filter of de tweeter met omgekeerde polen moet worden aangesloten.

Ik wil het even goed begrijpen. Zorgt dan het filter er in dat geval weer voor dat de tweeter dan toch weer in fase gaat werken?
Mooie spullen van Scott, Denon, Kenwood, Sony, Hepta, Elac en Rel.

erikjan

« Reactie #29 Gepost op: 10 mei 2021, 11:26:48 »
Precies. Het filter biedt het signaal 180 graden uit fase aan.
“What're quantum mechanics?"
"I don't know. People who repair quantums, I suppose.”
― Terry Pratchett, Eric