Auteur Topic: Geen geluid ziggo (Cisco) mediabox i.c.m. LG oled en Yamaha RX-A1070  (gelezen 304 keer)

Janrui

• *
Sinds kort ben ik in het bezit van een nieuwe LG oled tv. Aangesloten op een Yamaha RX-A1070 receiver. Op deze receiver is ook mijn ziggo mediabox (vrij oude Cisco) aangesloten. In eerste instantie werkte het goed. Audio van Cisco mediabox werd herkent als PCM.

Na een wijziging in een instelling van tv werkte de audio van de mediabox ineens niet meer. Mediabox en receiver aan, dan is er geluid, zet ik de tv aan, dan springt bij Yamaha het signaal van PCM naar “analog” en valt geluid weg. Met geen mogelijkheid te corrigeren. Uiteindelijk op andere HDMI ingang van tv gezet, van HDMI 1 naar 2, toen werkte het weer.

Gisteren een blu-ray speler aangesloten op de receiver en getest met DTS geluid en vervolgens weer hetzelfde probleem met de ziggo mediabox. Van HDMI 2 naar 3 en mediabox geluid is weer terug. Nogmaals blu-ray gestart en inderdaad weer hetzelfde, nu werkt ook HDMI 3 niet meer.
De LG heeft 4 HDMI poorten, nu dus poort 4 in gebruik en maar even geen blu-ray of andere zaken doen, zodat de mediabox blijft werken.

Probleem lijkt te zitten in combinatie mediabox met LG, Yamaha lijkt gewoon verkeerd signaal te krijgen. Ondertussen CEC en ARC uitgezet (lijkt niet 100% uit te gaan overigens, maar toch iets door te sturen). Mediabox op tv en dan via optische kabel naar receiver werkt ook niet, alleen alles uit en geluid over tv speakers werkt, maar dat wil ik uiteraard niet.

Wie herkend een soortgelijk probleem?
Heeft de mediabox next hier ook last van?
Kunnen KPN boxen hier beter mee overweg?
Zijn er nog andere dingen die ik kan proberen?

Wie denkt met me mee?

Kermit

• Moderator
Re: Geen geluid ziggo (Cisco) mediabox i.c.m. LG oled en Yamaha RX-A1070
« Reactie #1 Gepost op: 23 januari 2021, 13:51:01 »
Je kunt eens proberen om de versterker optisch aan de mediabox aan te sluiten en de hdmi-aansluiting rechtstreeks op de TV aan te sluiten.

Als je verschillen hoort die er niet zijn, wat zegt dat dan over de verschillen die je zegt te horen?

Janrui

• *
« Reactie #2 Gepost op: 23 januari 2021, 18:22:33 »
Ga ik zeker een keer proberen. Probleem is nu, dat ik even afwacht voor ik het risico ga nemen, aangezien ik nu nog 1 poort heb waar de ziggo box op werkt. Ik verwacht niet dat de andere HDMI poorten van de tv defect zijn, het heeft vast met een instelling en geheugen te maken.

Om via optical aan te sluiten, moet de receiver in feite een kronkel maken. De ziggo box stuurt via HDMI al geluid naar de receiver, ook nog optisch aansluiten kan vermoedelijk wel, moet ik een optische poort in de receiver toewijzen aan de HDMI poort. Zoals al gezegd is dit een beetje trial and error.
Ik vermoed dat het met de verouderde ziggo box te maken heeft (ik heb hem ondertussen 8 of 9 jaar), met weinig instellingen. Ziggo werkt alleen niet mee, vindt het niet hun probleem en een andere box sturen willen ze niet, moet ik een ander abonnement nemen.
Ik had van ziggo wel iets meer service verwacht. Ik kom al niet voorbij de eerste support medewerker die eigenlijk geen idee heeft waarover het gaat en alleen zegt “sluit de box aan de tv aan en luister via de speakers van de tv”. Iemand die het een uitdaging vindt om het mee uit te zoeken en een oplossing te vinden zou heel fijn zijn, maar geen idee hoe zo iemand van ziggo te spreken te krijgen.

Wordt vervolgd.

Kermit

• Moderator
« Reactie #3 Gepost op: 24 januari 2021, 01:00:25 »
Je maakt het jezelf veel te moeilijk. Sluit die optische kabel aan op audio 1 of audio 2 en kies dan de betreffende ingang op je versterker. De HDMI-kabel sluit je rechtstreeks aan op je TV. Je hebt dan geen verbinding meer tussen versterker en TV. Zo heb ik het bij mijn schoonouders ook gedaan en dat werkt prima.

Je moet dan alleen je TV geluid op Mute zetten als je de versterker wil gebruiken voor geluidsweergave, anders hoor je ze allebei.
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2021, 01:29:19 door Kermit »
Als je verschillen hoort die er niet zijn, wat zegt dat dan over de verschillen die je zegt te horen?