Auteur Topic: Hoe stop je de stekker in het stopcontact  (gelezen 587 keer)

Regenpak

• Johnny Bravo
  • *
    • Polonaise PIC Projects
Re: Hoe stop je de stekker in het stopcontact
« Reactie #15 Gepost op: 8 februari 2021, 12:34:38 »
Maar heb je dan een aardlus? Ik snap het inderdaad niet goed. Moet denk ik een plaatje bij zien hoe e.a. werkt. Toch lijkt me het een keer leuk om uit te proberen of het voor mij hoorbaar is. Dit is een aanpassing die niks kost. Ik ben me bewust van de gevaren dat een apparaat onder spanning kan staan zonder aarde.
Ja, dat is het wezen van een aardlus. Dat je input wordt gelift door het spanningsverschil wat ontstaat door aardstroom. Omdat je input is gerefereerd naar dat aardpunt (wat dus wordt gelift) en de andere kant van die kabel niet wordt de lus gesloten door je kabel. Het is inderdaad lastig voor te stellen... Een hele mooie aardlus kan je maken met de kabelaansluiting van je FM tuner. En dan je versterker op je huisaarde aan te sluiten. Recentelijk nog tegenaangelopen!

Tjerk

Gent

• Modder-eter
  • Moderator
    • RF and Microwave Rotary Joints
« Reactie #16 Gepost op: 8 februari 2021, 12:57:15 »
Citaat
Een hele mooie aardlus kan je maken met de kabelaansluiting van je FM tuner.

En daar hebben ze dan voor een paar kwartjes weer zogenaamde mantelstroomfilters voor:

Gewoon goed is goed genoeg     -     Every person is unique .... just like everybody else     -     Nostalgie is ook niet meer wat het geweest is.

Mmuetst

« Reactie #17 Gepost op: 8 februari 2021, 21:16:06 »
Zou toch wel raar zijn als dat verschil zou maken, wetende dat er vele landen zijn waar je de stekker niet eens kunt omdraaien.

Type E zoals gebruikt in o.a. BelgiŽ en Frankrijk.

Type G zoals gebruikt in het VK.

Met andere woorden ... u raadt het al. Om mijn oude vader te citeren : Das macht kein flaus aus.
Tja, dan moet je toch in het apparaat zelf gaan knoeien (wat ik mensen zeker nooit zal aanraden, zeker als ze niet weten waar ze mee bezig zijn) ook het zomaar loskoppelen van aarde kan vervelende gevolgen hebben. Het is wel zo dat er in Nederland nog genoeg woonkamers zijn waar geen aarde aanwezig is in het stopcontact.
Of het geen flaus aus maakt, zou het eerst eens moeten ervaren, en dan kan ik een oordeel geven.

Mmuetst

« Reactie #18 Gepost op: 8 februari 2021, 21:19:12 »
Ja, dat is het wezen van een aardlus. Dat je input wordt gelift door het spanningsverschil wat ontstaat door aardstroom. Omdat je input is gerefereerd naar dat aardpunt (wat dus wordt gelift) en de andere kant van die kabel niet wordt de lus gesloten door je kabel. Het is inderdaad lastig voor te stellen... Een hele mooie aardlus kan je maken met de kabelaansluiting van je FM tuner. En dan je versterker op je huisaarde aan te sluiten. Recentelijk nog tegenaangelopen!

Tjerk
Bedankt Regenpak voor je uitleg, moet maar eens meer info via Google gaan zoeken over dit onderwerp en kijken hoe e.a. in elkaar steekt.

Regenpak

• Johnny Bravo
  • *
    • Polonaise PIC Projects
« Reactie #19 Gepost op: 9 februari 2021, 16:48:02 »
Graag gedaan! Zou ik wel de term "ground loop" nemen puur omdat in het Engelse taalgebied veel meer info is te vinden dan in het Nederlandse.

Tjerk