Auteur Topic: pied piper Aura MKII updaten  (gelezen 280 keer)

marinus

• *
pied piper Aura MKII updaten
« Gepost op: 25 februari 2021, 19:43:20 »
Hallo.
Ik ben nieuw hier maar ben al vanaf mijn jeugd druk met zelf bouwen van speakers. begon ooit met een B110 en T15 in 20 liter kast en uiteindelijk een state of the Art.
k heb daar zo'n 10 jaar geleden afscheid van genomen ( helaas) en overgeschakeld naar wat koop spul en 5.1. met melkpakken zeg maar
Nu heb ik echter weer het vinyl gevonden en ben mijn mijn speakers aan het upgraden . Ik heb PP Mark II met de Philips midden en cell ribben voor hoog. de bas speakers zijn niet gemerkt maar al lezende op internet  gok ik dat dit de Sonic SLE is.

Ik heb ook de hand weten te leggen op 2 redelijk moderne pp echter zijn het de korte die met een labyrint aan de bovenkant. wel passief
Hier zit de Pied piper tweeter in en de rest is onherkenbaar.
vraag. als ik moet kiezen tussen de beschikbare speakers ( drivers)  die ik heb welke zijn dan beter?? ik heb ooit begrepen dat de Sonics beter zijn dan de nieuwe  laag speaker maar dat de Pied Piper tweeter beter is dan de Multicel. heeft iemand een tip.
ps ik wil de lange uitvoering gebruiken als basis .
ik hoor graag van jullie .
Marinus

Be tweeter

• Understandig little makes a lot likely....
    • ARJANKU.IT service
Re: pied piper Aura MKII updaten
« Reactie #1 Gepost op: 25 februari 2021, 21:07:36 »
Er zijn hier mensen die naar volle tevredenheid gebruik maken van PP's.
Ik had onlangs nog een set staan en was wederom verbaasd over het laag dat bijna nog sneller afvalt dan van mijn werkbankspeakertjes. Ik heb vorig jaar een paar Onkyo driewegspeakertjes gekocht op MP die de Pied Pipers op alle fronten overtreffen. Tips voor een zinniger speaker op basis van PP: steilere filters of activeren met oude Hypex drieweg plate amps met zinniger overnamefrequenties dan de door PP gekozen. De bovenkant dichtmaken.
groeten,
Arjan

An inability to grasp science is no argument against it....

marinus

• *
« Reactie #2 Gepost op: 25 februari 2021, 21:19:01 »
Dank voor de input. ik wacht nog even met het dichtmaken ::)

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #3 Gepost op: 25 februari 2021, 21:21:59 »
Filter de woofers dan zo laag af dat je geen bagger uit die pijp krijgt. Ik heb er meerdere sets geactiveerd en me vorig jaar bij reparatie van originele PP versterkers nog verbaasd over de knullige wijze waarop dat bij PP zelf gebeurde ( met dezelfde slappe filterhellingen als de passieve).
groeten,
Arjan

marinus

• *
« Reactie #4 Gepost op: 26 februari 2021, 16:02:23 »
welke adviseer je mij de oude met soepele ophanging of de nieuwere met stugge ophanging en fluweelachtige voorkant

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #5 Gepost op: 26 februari 2021, 21:23:03 »
Een soepele ophanging is in een open systeem gevoelig voor oversturing beneden de systeemresonantie en die ligt dusdanig hoog dat al snel speelt. Gevoelsmatig zeg ik dan de stugge maar ik heb er niet mee geŽxperimenteerd, ik heb ze gerepareerd en geactiveerd.
groeten,
Arjan

marinus

• *
« Reactie #6 Gepost op: 26 februari 2021, 21:44:13 »
Een soepele ophanging is in een open systeem gevoelig voor oversturing beneden de systeemresonantie en die ligt dusdanig hoog dat al snel speelt. Gevoelsmatig zeg ik dan de stugge maar ik heb er niet mee geŽxperimenteerd, ik heb ze gerepareerd en geactiveerd.
okay kan daar iets bij voorstellen.
bedankt.ps wat is geactiveerd, een eigen versterker voor het laag  bedoel je , actieve set??

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #7 Gepost op: 26 februari 2021, 22:47:09 »
Versterkers voor laag, mid en hoog en steile filtering voor de versterkers voor alle units, de mid is aan de bovenkant helemaal niet gefilterd maar valt maar weinig af en heeft dus veel ongewenste overlap met de tweeter en breekt ook op in het hoog.
groeten,
Arjan

marinus

• *
« Reactie #8 Gepost op: 3 april 2021, 12:37:01 »
ps is er iemand die de tekeningen nog heeft van de State of  the Art ( SOTA)

Be tweeter

• ARJANKU.IT service
« Reactie #9 Gepost op: 3 april 2021, 16:57:27 »
Ik denk niet dat dat haalbare kaart is als je niet alle units al klaar hebt liggen. Het filter is heftig complex en met andere units zou je dat helemaal aan moeten passen.

groeten,
Arjan

marinus

• *
« Reactie #10 Gepost op: 3 april 2021, 17:07:33 »
ik heb de units ( op het oog ) gaat niet meer over de piedpiper daar heb ik afscheid van genomen, nu ter overbrugging Roger Monitor 5.0..
marinus