Auteur Topic: Yamaha NS250e  (gelezen 148 keer)

Bert65

• *
Yamaha NS250e
« Gepost op: 2 maart 2021, 12:51:12 »
hallo,

Ik heb altijd interesse gehad in speakers maar mij ontbreekt te kennis omdat ik vroeger als meubelmaker heb gewerkt.   Wel heb ik in het verleden wat gesoldeerd en wooferranden vervangen, maar doormeten alhoewel ik een meter had aangeschaft, dat weet ik niet hoe het moet.

Enige tijd geleden heb ik Yamaha NS250e speakers gekocht uit 1971. Het zijn bijzondere en zeldzame speakers, hebben de zogenaamde olifant oren.  Het is een 2-wegsysteem met een draaiknop voor de treble. Ik zal proberen enige foto's bij te voegen. Als ik ze vergelijk met mijn andere speakers Tannoy T125; dan klinken de bass iets strakker en het hoog helderder. (in mijn woorden uitgedrukt)
Op zich klinken ze wel goed maar ben natuurlijk heel benieuwd of dat ik het kan verbeteren door de condensators te vervangen.

Wie kan hierover iets zeggen wat betreft deze Yamaha NS250e.  De onderdelen zijn origineel en inmiddels een halve eeuw oud.

groeten, Bert

Schorpioen

Re: Yamaha NS250e
« Reactie #1 Gepost op: 2 maart 2021, 14:52:26 »
Die Yamaha's, daar had ik nooit van gehoord. Wel erg bijzondere en interessante speakers.

« Laatst bewerkt op: 2 maart 2021, 15:03:35 door Schorpioen »

Bloom

• Bloom's music blooms!
    • Mijn set
Re: Yamaha NS250e
« Reactie #2 Gepost op: 2 maart 2021, 18:02:39 »
Ik heb zelf zo'n paar van deze luidsprekers. Het bijzondere eraan is dat ze 'open baffle' zijn, dus in dit geval dat de kast achteraan open is. Het zijn bookshelfs, maar ze hebben een midwoofer van zomaar even 50 cm diameter aan boord.

Elektronische onderdelen hebben niet het eeuwige leven en deze Yamaha's stammen zelfs uit de jaren '60. 1965 als ik me niet vergis. Dus onderdelen zoals weerstanden, condensatoren en spoelen zouden nagemeten moeten worden en vervangen als ze niet meer aan de fabrieksspecificaties voldoen.